کد خبر: ۳۴۵۴۸۷
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۲۵ مهر ۱۳۹۴
گفت‌وگوی پایگاه ۵۹۸ با حاج غلامرضا سازگار شاعر و ذاکر اهل‌بیت (ویژه نامه محرم -۱):
استاد سازگار افزود: شيعه انگليسي چيز عجيب و غريبي نيست كه تا ببنيم بگوييم اينها شيعيان انگليسي هستند هر چيزي كه شيعه را تضعيف و تخريب كند و باعث انزجار عمومي از شيعيان بشود انگليسي است براي همين بايد مراقب بود تا باعث رنجش شيعيان نشويم.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، در آستانه محرم تب و تاب آماده سازي براي برپايي خيمه‌هاي حسيني ايران را فرا گرفته است؛ ‌خيمه‌هايي كه به بركت نام امام حسين و ذكر اهل بيت رونق‌شان از هر مجلس و مراسم و برنامه فرهنگي در كل سال بيشتر است و همين زمينه را براي اعتلاي جامعه در راستاي فرهنگ حسيني آماده مي‌كند به همين بهانه با حاج غلامرضا سازگار مداح اهل بيت گفت‌وگويي داشتيم و نظر ايشان را جويا شديم.

با توجه به اين‌كه فعال در دستگاه امام حسين و هيأت‌ها هستيد به نظر شما الزامات يك هيأت انسان‌ساز كه مي‌تواند باعث رشد بصيرت و فهم جامعه بشود چيست؟

اول گردانندگان و بانيان هيأت‌ها هستند كه خودشان بايد افرادي متعهد و انقلابي باشند و دوم گويندگان يعني وعاظ و مادحين كه محتواي مطالبشان چه سخنراني و چه روضه‌خواني بايد انقلابي و ارزشمدارانه باشد اين دو اصل مهم در تاثيرگذاري يك هيات انسان‌ساز بسيار موثر هستند صرف برگزاري يك هيات عزاداري كافي نيست. واعظين متدين و انقلابي مي‌توانند مستمعين خود را متدين و انقلابي كنند، از طرفي داشتن اخلاق خوب و پسنديده هم در اثرگذاري يك هيات بسيار مهم است اگر همه عوامل هيات به خصوص خادمان كه با مردم مرتبط هستند افرادي خوش خلق و متواضع باشند تاثير زيادي در اثرگذاري هيات دارد.

چه كنيم تا اين اصولي كه اشاره كرديد در هيات‌هاي مذهبي ما رعايت شود؟

اين مسئله با تعامل و ارتباط و برگزاري جلسات بين عوامل هيات‌هاي مذهبي عملي است. روساي هيأت‌ها بايد بزرگ و ريش سفيدي كه همه قبولش دارند را در هيات داشته باشند كه حرفش تاثير گذار است تا به واسطه او مفاهيمي كه لازم است را به افراد هيات گوشزد كنند، زيرا اين دو اصل خيلي مهمتر از بزرگي و پرجمعيتي هيات و شهرت آن است بايد هدف معرفي معارف اهل بيت و تقوا باشد اگر هياتي مي‌خواهد جامعه را بسازد و باعث تعالي اجتماع شود مستلزم اين است كه اول خودش را بسازد و اين تنها شيعيان هستند كه چنين مجالسي را براي اهلبيت برپا مي‌كنند در طول سال مراسم حسينيه، ‌حسنيه،‌ فاطميه و... داريم؛ در واقع به نوعي زلف ما را به اهل بيت گره زده‌اند و اين هيات‌ها بهترين وسيله براي ساختن جامعه محسوب مي‌شوند براي همين از حساسيت بالايي برخوردارند پس نياز به مراقبت و تلاش زيادي دارند تا اثرگذاري مثبت به‌خصوص بر نسل نوجوان و جوان داشته باشند.

حضرت امام هم در این خصوص بیانیات بسیاری داشتند.

بله دقيقا همين طور است و همه بار به دوش هيات هاي مذهبي است اگر هيأتي برپا مي‌كنيم بايد در راه زنده نگه داشتن اسلام باشد. امام صادق(ع) دعا كردند در حق آنهايي كه امر ما را زنده كردند يعني دين و خدا و راه اهل بيت را زنده نگه بدارند. رهبرمعظم انقلاب در جايي فرمودند چه بسا در بعضي از هيأت‌ها دو ساعت سينه مي‌زنند و گريه مي‌‌كنند اين خيلي خوب است از نظرعاطفي ولي از نظر سازندگي چيزي به دست نمي‌آورند.

با توجه به اين مسئله آيا هيات‌هاي سنتي بيشتر موثر هستند يا هيات‌هايي كه به سبك جديد فعال هستند؟

فرقي ندارد مهم محتوايي است كه ارائه مي‌كنند. هيأت سنتي يا جديد اگر بدون محتواي خوب و معتبر و اثرگذار باشند قابل قبول نيست. مداح بايد محتواي خوبي در اشعارش داشته باشد حال چه به سبك سنتي بخواند و چه به سبك جديد، مهم فحواي كلام ومحتوايي است كه براي مستمعين ارائه مي‌كند حالا اگر مداحي صدايش هم خوب باشد و خوب بخواند كه قدرت تاثيرش بيشتر هم است و يا سخنران و واعظ بايد مطالب خوب براي مستمعين ارائه دهد.

از نظر شما آيا در سخنراني‌هاي هيات‌ها ورود به مسائل سياسي هم جايز است ؟

من نمي‌گويم تمام مجالس عزاداري ما فقط بايد منبر و وعظ و روضه باشد، بلكه مي‌بايست درلابه لاي مطالب از مسايل سياسي روز نيز صحبت كنند و باعث اطلاع رساني مستمعين شوند زيرا بالاخره ما انقلابي كرديم عليه استكبارجهاني ايستاديم و شهيداني داديم و در رأس نظام ما فرزند فاطمه زهرا است. ايشان سفارش كرده‌اند هيات‌ها سكولار نباشند يعني بي‌تفاوت نسبت به انقلاب نباشند و جلسات در هر زماني با يزيد زمان مبارزه كنند و از حسين زمان دفاع كنند منتهي همه مجلس هيات هم نبايد اين‌گونه سياسي باشد بلكه در حين خواندن و سخنراني اشاراتي كنند و از تقواي سياست بگويند آن هم سياست كلي نه جناحي وحزبي بايد سياست كلي انقلاب و نظام را اشاره داشته باشند

يكي از مسايلي كه حضرت آقا هم خيلي به آن درهيات‌ها تاكيد دارند مراقبت از نفوذ شيعه انگليسي است چه كنيم تا اين دسيسه نرم دشمن را برملا سازيم؟

شيعه انگليسي چيز خاصي نيست، كه مشخص باشد بلكه هركس بخواهد مطالب و جريان امام حسين(ع) را از مسير اصلي خارج كند و به انحراف بكشاند دانسته يا نادانسته انگيسي است؛ وقتي در شهر مي‌ريزند و كارهايي مي‌كنند و قمه مي‌زنند و بين شيعه و سني را عمدا يا سهوا اختلاف مي‌اندازند مصداق شيعه انگليسي است؛ يعني دست‌هاي پشت پرده انگليس مي‌خواهد اين اتفاقات بيفتد لذا شيعه انگليسي چيز عجيب و غريبي نيست كه تا ببنيم بگوييم اينها شيعيان انگليسي هستند هر چيزي كه شيعه را تضعيف و تخريب كند و باعث انزجار عمومي از شيعيان بشود انگليسي است براي همين بايد مراقب بود تا درهيات‌هاي عزاداري حقيقت اسلام و اهل بيت پياده و اجرا شود و باعث رنجش شيعيان نشويم اگرحقيقت اسلام درهيات‌ها مطرح شود ديگر كار درست مي‌شود و مشكلي نيست.

روزي از امام علي(ع) پرسيدند شما نماز مي‌خوانيد معاويه هم نماز مي‌خواند پس كدام بر حق هستيد فرمود حق منوط به اين است كه تو حق را بشناسي وقتي حق را شناختي تشخيص مي‌دهي كدام بر حق هستيم؛ بنابراين بايد حق را در هيأت‌ها نشان و معرفي كرد و باعث بصيرت افزايي مستمعين بخصوص جوانان شد و در اين راستا نقش وعاظ و مداحين بسيارمهم اساسي است.

پيشنهاد شما براي بهترشدن مراسم عزاداري‌ها چيست؟

دستگاه امام حسين(ع) با وجود تمام هجمه‌هاي دشمن با عنايت الهي روز به روز خودش قوي و متعالي مي‌شود تنها بايد ازعشق و علاقه به امام حسين(ع) و اهل بيت بهره درست برد، زيرا زنجير عشق به گردن مردم است. ما به عنوان خادمين دستگاه امام حسين(ع) بايد اين زنجير را بگيريم و به سوي خدا بكشانيم. نوجوانان و جوانان در محرم آمادگي بيشتري دارند و ممكن است در غير ايام محرم اين شرايط را نداشته باشند پس بايد از چنين ظرفيت خوبي كه ايجاد مي‌شود براي تعالي و رشد جامعه ايران اسلامي كمال استفاده را برد .

عکس از: عقیق

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها