کد خبر: ۳۴۵۵۳۱
زمان انتشار: ۰۹:۰۵     ۲۵ مهر ۱۳۹۴
نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: بالاترین خطر در بحث جامعه این است که معروف‌ها منکر جلوه داده شود و منکرات معروف دیده شوند و این، جامعه را رو به انحطاط می‌کشاند و رو به سقوط می‌برد.

به گزارش پایگاه 598، امر به معروف و نهی از منکر از دستورات موکد خداوند و از سفارشات بزرگان دین اسلام است که انجام آن را زمینه‌ساز انجام دیگر واجبات و رستگاری و سعادت جامعه دانسته‌اند.

دهه اول محرم به نام دهه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است، چرا که امام حسین (ع) هدف از قیام خود در کربلا را احیای دین جدش و امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرده‌اند.

امر به معروف و نهی از منکر مختص شخص، سازمان و یا گروه خاصی نیست بلکه براساس آنچه که خداوند دستور داده است، تمامی مسلمانان وظیفه دارند که نسبت به این دو فریضه الهی اهتمام داشته باشند و مطابق دستورات دین و خداوند آن را اجرایی نمایند.

مردم استان کردستان به دلیل سابقه دینی و اینکه مردمی با ایمان، خدایی و دوستدار پیامبر گرامی (ص) و اهل بیت آن حضرت هستند، در توجه به دستورات دین همواره پیشتاز بوده‌اند.

حدود سه سال است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر در استان کردستان فعالیت‌های قابل‌توجهی را انجام می‌دهد که مردم را نسبت به دستورات دینی بخصوص در زمینه امر به معروف و نهی از منکر حساس کرده است.

به منظور آشنایی بیشتر با جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی و همچنین ضرورت‌های پرداختن به این فریضتین الهی با حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی‌شاهرودی نماینده ولی فقیه و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید.

فارس: جناب حجت‌الاسلام حسینی‌شاهرودی برای آغاز و به عنوان سوال نخست بفرمایید که دین اسلام تا چه اندازه برای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر اهمیت قائل است؟

بسم الله الرحمن الرحیم؛ گرامی می‌داریم یاد و نام شهدا و شهدای امر به معروف و نهی از منکر را در هفته اول محرم که هفته امر به معروف و نهی از منکر است. گرچه همه ایام، باید ایام امر به معروف و نهی از منکر باشد چون امر به معروف و نهی از منکر وظیفه افراد جامعه است و مومنین و مسلمانان وظیفه دارند که امر به معروف و نهی از منکر بکنند.

وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِیاءُ بَعضٍ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ، نشانه ایمان و نشانه مومن بودن این است که امر به معروف و نهی از منکر بکنند. اگر انسان بی‌تفاوت باشد و یا خدای نکرده عکس این عمل بکند، آن نشانه نفاق است.

الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ، منافقان این چنین‌اند که همه‌شان مثل هم‌اند. بعضی‌هاشان مثل بعضی دیگرند که اینها امر به منکر و نهی از معروف نمی‌کنند.

لذا ملاک مومن بودن و مسلمان بودن امر به معروف و نهی از منکر است. برای نظام اسلامی هم ماموریت اصلی آن همین امر به معروف ونهی از منکر است.

الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ، در نظام جمهوری اسلامی که براساس قران ودستورات ناب اسلامی است باز امر به معروف و نهی از منکر باید یک جایگاه ویژه‌ای داشته باشد که همانطور است.

فارس: وظیفه مردم در قبال این دستورات خدا، قرآن و بزرگان دین و حتی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم نظام اسلامی کشورمان چیست؟

 به حمدالله با قانونی که در مجلس تصویب شد ـ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکرـ این قانون هم آمد و جوانب مختلف امر به معروف را کاملا مشخص کرد. هم معروف را به یک معنا معرفی کرد هم آمر به معروف و هم ناهی از منکر را معرفی کرده و برایش پشتیبانی قرار داده است. که اگر اینها وارد جامعه بشوند که حد و حدود اینها هم مشخص شده که حتی به مسئولین مملکتی هم می‌تواند مانند یک انسان عادی امر و نهی کند و مسائل معروف‌ها را تذکر دهد و جلوی منکرات را بگیرد.

چه در جامعه و چه برای مسئولین و آنچه که مشخص است، این است که اگر خود مردم خواستند باز به شکل نهادهای مردمی وارد امر به معروف و نهی از منکر شوند، زمینه برای آنها فراهم کرده است. لذا این یک وظیفه شرعی، قانونی و یک وظیفه ملی است، یک وظیفه که به عنوان یک تکلیف بر دوش همه آحاد انسان‌ها است این حد و حدودش روشن شده و پشتیبانی خیلی خوب و قانونی برایش در نظر گرفته شده است و الان دیگر برای کسی عذر و بهانه‌ای نمانده است که بخواهد بگوید من نمی‌توانم، چون اگر وارد بشوم فرض کنید که مشکل برایم ایجاد می‌شود، پس بنابراین باید ما به این قانون به شکل جدی بپردازیم و همه باید به این مهم توجه داشته باشند.

فارس: حاج آقا؛ متاسفانه برخی‌ها نسبت به این دستور دین اسلام بی‌تفاوت هستند و حتی اهمیتی برای آن قائل نیستند و این در صورتی است که بزرگان دین ما، انجام فرائض دینی در مقابل امر به معروف و نهی از منکر را به مانند قطره در مقابل دریا می‌دانند، خداوند برای این افراد و این جامعه چه برنامه‌ای دارد؟

براساس  آنچه که در روایات اسلامی آمده است، بوسیله امر به معروف و نهی از منکر است که فرائض دیگر اقامه می‌شود.

امام باقر (ع) می‌فرماید: هذا تغام الفرائض، به وسیله امر به معروف این فرائض دیگر اقامه می‌شود یعنی اگر امر به معروف نشود در جامعه نماز هم کم‌کم از بین می‌رود. زکات هم ازبین می‌رود. حج هم از بین می‌رود، لذا امر به معروف چیزی است که اگر در جامعه‌ای زنده شد انسان‌های خوب و با صلاحیت شایسته بر آن جامعه حاکم می‌شوند و در روایات داریم، اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، اشرار بر یک جامعه حاکم می‌شوند و مدیریت جامعه به دست انسان‌های فاسد می‌افتد.

وقتی جامعه به دست انسان‌های فاسد بیافتد هم وضعیت معیشتی مردم از بین می‌رود و هم وضعیت امنیت مردم و هم شرایط اجتماعی آنها مشکل‌دار می‌شود و بعد این وضعیت ناامنی که ایجاد شد، در روایات هست که هرچه از خدا بخواهند که این وضعیت تغییر کند، خدا به آنها کمک نخواهد کرد.

در روایات داریم اقوامی بودند که خداوند همه اینها را باهم مجازات کرد، گفتند خدایا گناهکاران خلاف کردند؛ پس این انسان‌های مومن چه کردند؟ ندا آمد که آنها هم خلافکارند چون خلافکاران را نهی از منکر نکردند و جلوی منکر را نگرفتند، لذا در جامعه اگر فساد زیاد شود و امر به معروف و نهی از منکر نباشد، عذاب الهی نازل می‌شود.

عذاب الهی به شیوه‌های مختلف هست، گرفتاری‌ها و دشواری‌ها، خشکسالی‌ها و آن چیزی که به تعبیر قرآن، یک زندگی با فشار و با استرس و با ناراحتی و گرفتاری و بدبختی و اینها در آیات قرآن و روایات مختلف آمده است که اگر ما به  امر به معروف و نهی از منکر اهمیت ندهیم روز به روز منکر پیش می‌رود.

پیامبر گرامی اسلام مراتب پیشروی فساد را برای ما پیش‌بینی کرده است؛ (کَیْفَ بِکُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُکُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُکُمْ) وقتی برسد که زن‌هایتان فاسد شوند و جوان‌هایتان گناهکار شوند، چه می‌کنید و شما امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنید آن زمان تعجب کردند و گفتند مگر می‌شود همچین چیزی؟ فرمودند بدتر از این (کَیْفَ بِکُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْکَرِ وَ نَهَیْتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ) چه حالی دارید وقتی برسد که شما امر به منکر بکنید و نهی از معروف کنید، جلوی معروف‌ها را بگیرید جامعه به این سمت پیش می‌رود.

ما بعضی از موارد را می‌بینم که قران آن را نشانه نفاق می‌داند گفتند یا رسول‌الله این می‌شود؟، گفت؛ بدتر ازاین هم می‌شود اگر شما در این وضعیت جلو منکر را نگیرید (کَیْفَ بِکُمْ إِذَا رَأَیْتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْکَراً وَ الْمُنْکَرَ مَعْرُوفاً) چه وضعیتی دارید زمانی که منکرات معروف جلوه کند و معروفات منکر جلوه کند. اصلا نگاهتان عوض شود و معروف و منکر اگر انسان جلو را نگیرد و ایستادگی نکند جلوی منکرات را نگیرد جامعه به حدی می‌رسد که منکرات جای معروفات را می‌گیرند.

و ما متاسفانه در بعضی از موارد این را مشاهده می‌کنیم، این وضعیت خطر است، بالاترین خطر در بحث جامعه این است که معروف‌ها منکر جلوه داده شود و منکرات معروف دیده شوند. و این جامعه را رو به انحطاط می‌کشاند و رو به سقوط می‌برد.

اگر می‌خواهیم رشد داشته باشیم، اگر می‌خواهیم جامعه سالم داشته باشیم، باید همه دست در دست هم بدهیم و حالا که این قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شده و یک سازوکار خوبی دیده شده است و مسئولین رده بالای هم کشور، استان و هم شهرستان‌ها در بحث ستاد امر به معروف و نهی از منکر عضو هستند باید با همکاری هم ان‌شاءالله این فریضتین مهم را در ایران اسلامی و در جهان گسترش دهیم.

فارس: ارزیابی حضرتعالی از برنامه‌ها و اقدامات ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان چیست؟

خوشبختانه در استان کردستان همه مسئولان به واسطه مسئولیتشان در ستاد هم پای کار هستند، استاندار محترم به عنوان قائم‌مقام ستاد خودش اهمیت ویژه‌ای قائل است. سردار رجبی فرمانده محترم سپاه کردستان به عنوان دبیر ستاد خود زحمات زیادی را متقبل می‌شوند و آقای الله‌مرادی جانشین محترم دبیر ستاد هم که بیشترین کارها برعهده وی است، تلاش شبانه‌روزی دارد.

مردم کردستان هم که اعتقاد خاصی به دیانت و دینداری دارند و همه این مولفه‌ها باعث شده است که کردستان جایگاه برتر در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در کشور را کسب کند و این تلاش‌ها شایسته تقدیر است هر چند نباید به این وضعیت راضی باشیم بلکه باید تلاش‌های بیشتری انجام شود چون هر روزه توطئه‌های دشمن بیشتر می‌شود و ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها