کد خبر: ۳۴۵۹۹۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۶     ۲۷ مهر ۱۳۹۴
سي ان ان به نقل از يک تحليل‌گر ارشد امور ايران در گروه بحران بين الملل اعلام کرد که شانس گفتگوهاي دوجانبه ايران و آمريکا چندان زياد و محتمل نيست.
به گزارش پایگاه 598، "علي واعظ،" تحليل‌گر ارشد امور ايران در گروه بحران بين الملل، در گفتگو با شبکه تلويزيوني سي ان ان اظهار داشت: ما دو سال و نيم مذاکره کرديم و اکنون توافق به مرحله عمل رسيده است و اجرا مي شود. ايران نخستين بار در ده سال گذشته عقب راندن برنامه هسته اي خود را شروع خواهد کرد، تعداد سانتريفيوژها و ذخاير اورانيوم غني شده خود را کاهش خواهد داد، قلب راکتور آب سنگين خود را خارج و همکاري بيشتر با آژانس بين المللي اتمي را شروع خواهد کرد. آمريکا و اتحاديه اروپا نيز براي نخستين بار عقب راندن تحريم هاي خود را شروع مي‌کنند. بنابراين ايران در چند ماه آينده از کشوري که داراي بيشترين تحريم ها در جهان بوده است به کشوري داراي شفاف ترين برنامه هسته اي در جهان تبديل خواهد شد.

علي واعظ در ادامه گفت: مهمترين تاريخ بعدي زماني است که آژانس بين المللي انرژي اتمي راستي آزمايي مي کند آيا ايران همه گام هاي هسته اي را که براساس برنامه جامع اقدام مشترک بايد انجام مي داد، تکميل کرده است. بيشتر ارزيابي ها حاکي از اين است که سه تا شش ماه اين گام ها تکميل شود. رئيس جمهور ايران گفته است دو ماه و دولت آمريکا گفته است شش تا نه ماه طول خواهد کشيد؛ اما انتظار واقع گرايانه بر اين است که اين گام ها در اوايل بهار سال آينده تکميل شود و اين روز اجرا ناميده مي شود.

وي درباره بيانات رهبر معظم انقلاب درباره گفتگو نکردن با آمريکا گفت: من فکر مي کنم شانس گفتگوهاي دوجانبه ميان ايران و آمريکا درباره موضوعاتي که منافع مشترک دارند، خيلي زياد و محتمل نيست. علاوه بر اين که ايران و آيت الله خامنه اي نسبت به طرف مقابل ترديد دارد، در آمريکا نيز بسياري از سياستمداران نسبت به ايران و نيت آن ترديد دارند. لفاظي ها در تهران و واشينگتن انعکاسي از تصوير يکديگر است؛ اما من مذاکرات ايران و آمريکا در چارچوب چند جانبه را که ديگر کشورها و ديگر ايفا کنندگان نقش منطقه اي باشند، رد نمي کنم.

اين تحليل گر افزود: تهران و واشينگتن هم در لفاظي ها و هم در عمل مي خواهند به عوامل و متحدان منطقه اي اطمينان دهند که اين توافق هسته اي توافقي بسيار محدود و متقابل است و توافقي تحول بخش و تغيير کامل موازنه قدرت در منطقه نخواهد بود. من انتظار دارم در چند ماه آينده شاهد اين نوع اقدامات و لفاظي هاي بيشتر باشيم؛ اما در نهايت اگر اين توافق به صورت واقعي و موفقيت آميز اجرا شود، اقدامي منحصر به فرد در اعتماد سازي خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها