کد خبر: ۳۴۶۰۹۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۷     ۲۷ مهر ۱۳۹۴
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد گفت: افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد در برنامه سوم و چهارم توسعه وجود داشته اما در برنامه پنجم تنفیذ نشده است لذا کمیته امداد پیشنهاد افزایش 5 برابری مستمری را در برنامه ششم توسعه مطرح کرده است.
به گزارش پایگاه 598، منصور قمشه در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: پیشنهاد افزایش 5 برابری مستمری مددجویان کمیته امداد در برنامه ششم را مطرح کردیم که در واقع 40 درصد حقوق و دستمزد مبنای هر سال است.

وی ادامه داد: در گذشته خانواده‌های کمیته امداد خدمات رفاهی، درمانی، عمرانی و معیشتی دریافت می‌کردند اما طی سالهای اخیر مشکلات حقوقی و توانمندسازی آنها در این زمینه دغدغه ما شد و با توجه به اینکه بالغ بر یک میلیون زن سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد هستند رسیدگی به مشکلات حقوقی آنها مهم بود.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد تصریح کرد: یکی از توفیقات جدید مدیریتی کمیته امداد حکم مقام معظم رهبری است که در آن تصریح شده گرچه تکیه اصلی کمیته امداد به کمک‌های مردمی است اما ایفای نقش توسط دولت، مجلس و دستگاه قضایی در پشتیبانی همه جانبه در جهت انجام مأموریت‌های آن امری اجتناب ناپذیر است.

قمشه افزود: یکی از بندهای اساسنامه جدید کمیته امداد صیانت از نهاد خانواده و ارائه خدمات مشاوره و مددکاری و حمایت لازم قضایی و حقوقی از خانواده‌های نیازمند است که اساس کار ما را بر توسعه معاضدت حقوقی و مشاوره با مددجویان قرار داده است. اقدام بعدی مشاوره رایگان حقوقی در دفاتر کمیته امداد است که با توجه به جایگاه مباحث حقوقی به عنوان یک ضرورت اساسی در توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش موثر است.

وی با اشاره به انعقاد 75 تفاهم نامه قضایی در حوزه‌های مختلف با دستگاه قضایی کشور، افزود: این افتخار را داریم که بگوییم 187 شورای حل اختلاف ویژه خانواده‌های کمیته امداد و دو مجتمع ویژه حل اختلاف رسانه‌ها در تهران و لرستان ایجاد شده است. در همین راستا و در زمینه مشارکت‌های مردمی در امر خیر مجمع وکلای نیکوکار راه اندازی شد که نزدیک به دو هزار و 500 وکیل فعال ما را یاری می‌کند.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد خاطرنشان کرد: در طرح وکیل خانواده نیز مانند طرح پزشک خانواده چند پرونده به یک وکیل ارجاع داده می‌شود. همچنین در این طرح 7 هزار فرزند خانواده امداد که فارغ التحصیل یا دانشجوی رشته حقوق هستند، شناسایی شده و ما را در این طرح یاری می‌کنند. ضمناً مشکلات حقوقی 20 درصد از خانواده‌های تحت پوشش از سال گذشته تا به امروز شناسایی شده  که پیگیر حل آنها هستیم. در استان‌ها نیز طرح غربالگری حقوقی خانواده‌ها در حال انجام است که حدود 250 هزار مشکل حقوقی در میان آنها شناسایی شده و باید به این بحث ورود پیدا کنیم.

قمشه افزود: بخشی از مشکلات حقوقی مربوط به فوت همسر، نفقه و ارث است و مشکلات دیگر شامل بحث‌های حقوقی در مورد زنان مطلقه، مشکلات بعد از طلاق و خانواده‌های زندانیان است. اقدام مهم ما در زمینه حقوقی معافیت خانواده‌های کمیته امداد از پرداخت هزینه دادرسی است که البته این موضوع اصلاً ربطی به افزایش میزان طلاق در خانواده‌های کمیته امداد ندارد چرا که از یک میلیون و 50 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش امداد، 81 درصد در اثر فوت همسر به خانواده امداد پیوسته‌اند و تنها 14 درصد از آنها در اثر متارکه و طلاق تحت پوشش کمیته امداد درآمده اند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد تولید فقر نمی‌کند، بلکه هدف پیشگیری است، تصریح کرد: یکی از اقدامات ما آگاه سازی حقوقی مددجویان برای دفاع از حقوق خود در محاکم قضایی است و در یکی از تفاهم نامه‌ها با مراکز قضایی قرار شد نشست‌های آموزشی برای خانواده‌ها اجرا شود.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد افزود: بحث دیگری که به دنبال تصویب آن در مجلس شورای اسلامی عدم توقیف مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است که به دلیل عدم بازپرداخت اقساط وام دچار این موضوع می‌شوند. بحث دیگر نیز الحاق یک تبصره به ماده 505 آیین دادرسی است که شامل عدم نیاز به اثبات اعسار توسط مددجویان کمیته امداد است.

قمشه عنوان کرد: در تفاهم‌نامه با کانون وکلا قرار است سه روز در هفته در دفاتر حقوقی کمیته امداد وکلا مستقر شوند و به مددجویان مشاوره حقوقی ارائه شود. همچنین در تفاهم نامه با کانون سردفتران و دفتریاران مددجویان کمیته امداد از هزینه ثبت تا سقف 100 هزار تومان معاف می‌شوند که رقمی بالغ بر هفت ونیم میلیارد تومان به این کار اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزود: در تفاهم‌نامه با قوه‌قضاییه خانواده‌های تحت پوشش از پرداخت هزینه ثبت دادخواست معاف می‌شوند. خانواده‌ای که به مددکاری مراجعه می‌کند پس از تکمیل پرسشنامه مربوطه و تشخیص نیاز آنها به اداره حقوقی ارجاع می‌شود و این پرونده توسط خیرین نیکوکار، شورای حل اختلاف، مشاور حقوقی و سایر مفاد تفاهم‌نامه‌ها حل می‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد بیان کرد: در بحث پیشگیری و مشاوره تفاهم نامه‌ای با حوزه فرهنگی کمیته امداد امضا کردیم که براساس آن دختران تحت حمایت قبل از ازدواج در کلاس‌های مشاوره حقوقی شرکت کنند و همچنین بروشورهایی نیز برای آموزش خانواده‌ها و نوعروسان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

قمشه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌‌ای با امور زندان‌ها برای اقدامات تربیتی و وجود 30 هزار خانواده زندانی با جمعیت 85 هزار نفری در میان افراد تحت پوشش کمیته‌ امداد، افزود: مجموعه قوانین مرتبط با نیازهای خانواده کمیته امداد از سال 57تا 93 به عنوان کتاب مرجع در بخش حمایتی به چاپ رسیده و ما جزو معدود دستگاه‌هایی هستیم که توانستیم بحث تنقیح قوانین را انجام دهیم. 

وی گفت: در تفاهم نامه با سازمان امور مالیاتی کشور خیرینی که براساس یک فرمول تعریف شده به کمیته امداد کمک می‌کنند از معافیت مالیاتی نسبت به مبلغ کمک برخورد می‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها