کد خبر: ۳۴۶۳۸۹
زمان انتشار: ۰۸:۲۲     ۲۹ مهر ۱۳۹۴
در ماه محرم عزاداری‏‎ها به اوج خود می‎رسد که برخی از این عزاداری‏‎ها دارای آسیب‏‎هایی نیز هست.

به گزارش پایگاه 598، عزاداری یکی از سنت‎ها و آئین‎های مسلمانان جهان است که در سوگ ائمه اطهار (ع) برگزار می‎شود، مردم پایتخت شور و شعور حسینی از دیرباز الگوی جهانیان برای برگزاری مراسم‎های بدور از حاشیه و سنتی است، هر ساله مراسم عزاداری زنجانی‎ها از نخستین روز ماه محرم آغاز می‎شود و با برگزاری مراسم روز یوم‎العباس، تاسوعا، عاشورا و یازدهم محرم ادامه می‎یابد.

مردم زنجان برای برگزاری مراسم‎های عزاداری همچون سایر استان‎ها دارای روش‎های خاصی هستند که این آئین‎ها به اندازه‏ای مورد توجه قرار گرفته است که زنجان را به نام پایتخت شور و شعور حسینی به جهانیان معرفی کرده است، امروز هم این استان آماده برگزاری آئین‎های محرم در روزهای آینده است.

مراسم‌های هشتم و یازدهم محرم به عنوان عزاداری‌های ساده و بی‌آلایش و به دور از خرافات در زنجان برگزار و سالانه صدها هزار نفر را به خود جلب و جذب می‌کنند.

یکی از بزرگترین و مهمترین علل ماندگاری عزاداری مردم زنجان اتحاد و وحدت و همدلی است که در قالب مراسم‌های هشتم و یازدهم محرم نمود یافته است. مراسمی که به عنوان عزاداری‌ها در کشور تبدیل شده است.

سالانه صدها هزار نفر از مردم زنجان و دیگر عزاداران کشورمان که در این روز به استان زنجان سفر می‌کنند عزاداری بسیار با شکوهی را برگزار می‌کنند که امروز به نمادی برای عزاداری پاک و به دور از هر گونه خرافات تبدیل شده است.

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز در این زمینه معتقد است، ایام ماه محرم فرصت مناسبی برای ترویج احکام دینی محسوب می‏‎شود که باید از این فرصت به نحو مطلوبی استفاده شود.

*اعزام مبلغان به مناطق مختلف استان زنجان

حجت‌الاسلام حسن صلاحی با اشاره به اعزام مبلغان در ایام ماه محرم به مناطق مختلف استان، تصریح کرد: مبلغان با حضور در این مناطق نسبت به آگاه‎سازی مردم اقدام می‎کنند.

وی با بیان اینکه آسیب‎هایی عزاداری‎ها را تهدید می‎کند، افزود: عدم آگاهی مردم در زمینه آسیب‎ها می‎تواند موجب افزایش این عدم آگاهی شود.

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان بر ضرورت جلوگیری از تحریف‌هایی که در زمینه عزاداری‌ها وجود دارد، تاکید کرد و گفت: مبلغان دینی باید در امر تبلیغ به روز و بر اساس معیارهای جامعه امروزی عمل کنند.

حجت‎الاسلام صلاحی با تاکید بر توجه به فقه اسلامی و جلوگیری از بروز بدعت در عزاداری‌ها، گفت: استان زنجان به دلیل یک‌دست بودن از نظر مذهبی و فرهنگی ظرفیت خوبی در امر تبلیغ دارد.

وی با بیان اینکه ماه محرم فرصت مناسبی برای رفع شبهات دینی مردم است، خاطرنشان کرد: برخی از جوانان حتی ساده‌ترین احکام را هم نمی‎‌دانند که در این زمینه باید مبلغان روشنگری لازم را انجام دهند.

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به وجود برخی بدعت‌ها در مجالس عزاداری گفت: مبلغان می‏توانند نسبت به آگاه‎سازی بدعت‎ها اقدام کنند.

حجت‎الاسلام صلاحی با بیان اینکه در سال جاری بیش از 900 روحانی به مناطق مختلف استان اعزام شده است، افزود: اعزام مبلغان در زمینه کاهش آسیب‎ها تاثیرگذار است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان نیز معتقد است، ماه‌های رمضان و محرم بهترین فرصت برای تبلیغ و ترویج شعائر دینی و الهی است.

*فعالیت دشمن در زمینه ایجاد  بدعت‌ها و خرافه‌ها افزایش یافته است

آیت‎الله شیخ علی خاتمی بر ضرورت جلوگیری از شبهه‌افکنی توسط مبلغان در ماه محرم تاکید کرد و افزود: فعالیت دشمن در زمینه ایجاد بدعت‌ها و خرافه‌ها افزایش یافته است.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر 500 سایت در راستای شبهه‌افکنی در موضوعات شیعه فعالیت دارند، افزود: فعالیت این شبکه‎ها در راستای آسیب‎رسانی به عزاداری‎ها است؛ مبلغان وظیفه دارند به شبهات جوانان پاسخ داده و آسیب‎های عزاداری‎ها را به مردم بازگو کنند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان بر لزوم بیان درست آداب و رسوم عزاداری‎ها از سوی مبلغان تاکید کرد و گفت: دشمن به دنبال خرافی کردن ارزش‎های اسلامی به ویژه عزاداری‎ها است.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان نیز معتقد است، آسیب‎های عزاداری‌های باید بررسی و تحلیل شود که در این زمینه حسینیه اعظم زنجان نسبت به بررسی موضوع اقدام می‎کند.

محمد جواد غم‎پرور ادامه داد: در محرم هر سال عزاداری حسینیه اعظم زنجان توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا آسیب‎های احتمالی شناسایی شود.

وی بر ضرورت جلوگیری از ورود انحراف به عزاداری‎ها تاکید کرد و گفت: زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی در این زمینه باید حساس‎تر باشد.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان نظم و سادگی عزاداری‌های مردم زنجان را یادآور شد و افزود: استان زنجان الگوی عزاداری مکتبی است.

استان زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی در روزهای هشتم و یازدهم محرم مراسم عزاداری برگزار می‎کند که این مراسم به عنوان الگو به جهانیان معرفی شده است.

شهادت امام حسین (ع) و 72 تن از یاران با وفایش در روز عاشورا نهضتی را به پا کرده است که امروز پس از 14 قرن و با وجود دشمنی، دشمنان و هجمه‌های وارد شده این نهضت همچنان زنده و پویا است.

انقلاب اسلامی ایران بر گرفته از نهضت عاشورای حسینی بود و با پیروزی خود به الگوی کشورهای جهان تبدیل شده است که امروز آثار و برکات آن در منطقه خاورمیانه به خوبی مشهود است.

به نظر می‌رسد امروز باید بیش از هر زمان دیگری برای جلوگیری از ورود خرافات به این نهضت و عزاداری‌های حسینی توجه شود چرا که دشمنان سخت در تلاش هستند تا ضربات سختی به این نهضت وارد و آنرا منحرف کنند.

امروز تک تک عزاداران و رهروان راه حسینی باید تلاش کنند و وظیفه دارند تا اجازه ندهند تا دشمن به خواسته خود که همانا خارج کردن این نهضت از صراط مستقیم است، برسد.


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها