کد خبر: ۳۴۷۰۷۶
زمان انتشار: ۱۲:۳۲     ۰۴ آبان ۱۳۹۴
یادداشت حجت‌الاسلام غریب‌رضا درباره انفعال معنادار وزارت امور خارجه:
چرا در وقتی که کاردار ما از کشور بحرین اخراج می‌شود در فرودگاه امام خمینی(ره) دو نفر از رهبران مبارز بحرینی دستگیر می‌شوند به بهانه اینکه با شکایت دولت بحرین از طرف پلیس بین‌الملل مورد تعقیب بوده‌اند. چرا این شخص مبارز باید بگوید کمرم شکست و احساس کردم مواضع جمهوری اسلامی درباره انقلاب بحرین درحال عوض‌شدن است! این حادثه هیچ‌گاه نباید فراموش شود.
سرویس بین الملل پایگاه 598 - حجت الاسلام غریب‌رضا/ بنی‌اسرائیل دقیقا بعد از آنکه نصرت الهی شامل حالشان شده بود و قدرت خداوند آن‌ها را از شر فرعون نجات داده و به سلامت از دریا گذرانده بود، دست از مقاومت و جهاد برداشتند، سامری آن‌ها را فریب داد و گوساله‌پرست شدند،این اتفاق باعث شد تا گرفتار عذاب الهی شده و ۴٠سال در صحرا سرگردان شوند.

آیا این سرنوشت نمی‌تواند برای اقوام دیگر هم  اتفاق بیفتد؟ پیامبر اکرم(ص) در روایتی خطاب به امت اسلام می‌فرمایند: هر اتفاقی که برای قوم بنی‌اسرائیل افتاد برای شما هم رخ خواهد داد! در واقع ایشان به ما یک معیار داده‌اند که اگر به آن توجه کنیم، می‌توانیم از این سرگردانی و سردرگمی محفوظ بمانیم.

 آنچه برای بنی‌اسرائیل اتفاق افتاد در زمان معاصر هم  رخ داد و دیدیم که مصر در زمان جمال عبدالناصر به برتری و اعتلایی در جهان عرب رسید و توانست در مقابل اسرائیل بایستد اما در دوره انورسادات، سازش پیشه و به بهانه آزادسازی اراضی سینا کمپ‌دیوید را امضا کرد. مصر با امضای کمپ‌دیوید نه‌تنها نتوانست سینا را به‌شکل واقعی تحت حاکمیت ملی خود درآورد بلکه به ورطه‌ای افتاد که امروز پس از بیش از ٣۵سال هنوز هم فعالان و آگاهان مصری معتقدند ذلت‌بارترین پیمانی که مصر امضا کرده، پیمان کمپ دیوید بوده است. گویی ملت مصر در سرگردانی چهل‌ساله‌ای همچون بنی‌اسرائیل گرفتار شده‌اند. 

این اتفاق برای هر کشور دیگری هم ممکن است بیفتد، ما هم از این قائده مستثنا نیستیم؛ این سنت الهی است که ممکن است به سرنوشتی برای ما هم تبدیل شود. نباید دستگاه دیپلماسی کشور به‌گونه‌ای رفتار کند که شائبه کوتاه‌آمدن در تامین عزت ملی ایجاد شود.

فضای جدید توافق هسته‌ای باید موجب تقویت  هم‌پیمانان بین‌المللی جمهوری اسلامی و مستضعفان جهان شود. نباید یمن، سوریه، عراق و دیگر مستضعفان جهان احساس تنهایی کنند. نباید نشانه‌هایی داده شود که احساس کنند سیاست حمایت جمهوری اسلامی از انقلاب‌های بیداری اسلامی تغییر کرده است.

چرا در وقتی که کاردار ما از کشور بحرین اخراج می‌شود در فرودگاه امام خمینی(ره) دو نفر از رهبران مبارز بحرینی دستگیر می‌شوند به بهانه اینکه با شکایت دولت بحرین از طرف پلیس بین‌الملل مورد تعقیب بوده‌اند. آیا به‌خاطر تصویب برجام باید با نوکران آمریکا که چنگ به صورت جمهوری اسلامی می‌زنند مدارا کنیم؟ چرا این شخص مبارز باید بگوید کمرم شکست و احساس کردم مواضع جمهوری اسلامی درباره انقلاب بحرین درحال عوض‌شدن است! این حادثه هیچ‌گاه نباید فراموش شود.

دستگاه دیپلماسی و سازمان حج باید از تمام  ظرفیت‌های موجود دیپلماسی رسمی و عمومی برای احقاق حقوق ملت استفاده کند. همه این ظرفیت‌ها باید پاسخ‌گویی، جبران خسارت، تضمین عدم تکرار و مجازات عاملان این جنایت را مطالبه کنند. تکرار این مطالبه از طرف رهبر عزیز انقلاب نشان‌دهنده این است که دغدغه فراموش‌شدن این فاجعه وجود  دارد.

رسانه‌ها و بدنه یک جریان سیاسی خاص و دستگاه‌های رسانه‌ای آن‌ها تلاش داشتند تا اعتراضات نسبت به فاجعه منا را پایان دهند. از طولانی‌شدن استیفای حقوق این مظلومان نباید خسته شوید. نگران هستیم مبادا این فاجعه هم مانند پرونده‌هایی چون امام موسی صدر، چهار دیپلمات ربوده شده در لبنان، ترور خبرنگاران و دیپلمات‌های ما در افغانستان و پاکستان به دست فراموشی یا کم توجهی سپرده شود.

در چنین حادثه مهمی که عزت ملی و اسلامی و مذهبی  ما را هدف قرار داده، مسئولان مانند برجام نگرانی داشته و بی‌تاب شوند و ساعتی نباشد که متولیان پیگیری این مسئله آرام بگیرند. رایزنی‌های بین‌المللی دولت برای تشکیل کمیته بین‌المللی حقیقت‌یاب کافی نبوده است. طبیعی است که حاکمیت آل‌سعود در مقابل تحقق این مطالبه مقاومت می‌کند چون یقین دارد، محکوم خواهد شد.

دولت باید رایزنی‌ها و دیدارهای خود را با کشورهایی  که در این حادثه قربانی داده‌اند بیشتر کند تا همگی این حاکمیت‌ها مجبور به همکاری شوند. اگر این کشورها به‌دلیل منافع مادی خود از عربستان یا به‌دلیل هم‌سویی سیاسی با این کشور به خون زائران خود خیانت کردند، دولت جمهوری اسلامی براساس قانون اساسی باید حامی این مستضعفان باشد.  

دولت محترم باید بعد از این فاجعه از توان منطقه‌ای و بین‌المللی ایران برای تشکیل جلسه اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب استفاده می‌کرد.

* یادداشت حجت الاسلام غریب رضا در روزنامه شهر آرا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
حادثه منا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۶ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴
۰
۰
حادثه منا بزرگترین فرصت منطقه ای و جهانی برای دیپلماسی عمومی است تا کمر آل سعود شکسته شود.جهت دهی به افکار عمومی مسلمین بویژه قربانیان حادثه و بستگانشان در سطح دنیای اسلام و طرح شکایت بین المللی برای حقیقت یابی چند هزار حاجی متوفی مگر کمتر از مرگ رفیق حریری بود که امریکا و اسرائیل که عاملان اصلی آن هستند به بهانه آن ، ارتش سوریه را از لبنان خارج و امروز این چنین بر سر ملت لبنان و سوریه دراوردند!
دولت ما ثابت کرده اصلا در تراز جمهوری اسلامی نیست.انقدر که مایه امید امریکا شده اند چند برابر باعث شبه و نگرانی هم پیمانان شده اند که نکند با سر ایشان معامله کند!
چرا؟ چون ظریف و امثال او ثابت کردند در قایقی که نشسته اند مهم آنست محل نشستن او سوراخ نباشد و الا هر کجای قایق شکسته باشد چندان مهم نیست و گویا یادش رفته همه سر نشین قایقند!
البته اظهارات رهبری شاید تسکینی باشد بر این ماجراها اما بدانید کافی نیست چرا که در عمل دولت راهی دیگر چون اشتر مجنون که در پی ناقه خود بود! می پیماید!
امیدواریم این دولت یا سر عقل بیاید یا بزودی مردم انتخابات زودهنگام برگزار کنند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها