کد خبر: ۳۴۷۱۳۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۰۴ آبان ۱۳۹۴
به نظر می‌رسد جهان در آستانه تصمیم بزرگ درباره سوریه قرار دارد. پس از حدود پنج سال، به مانند تابستان ٢٠١٣ که جهان تا آستانه جنگی بزرگ در سوریه می‌رفت، تحولات در حول محور سوریه به‌شدت پرشتاب شده است، با این تفاوت که کفه ترازو به سمت راهکار سیاسی سنگین‌تر است. در این راستا طرح‌ها و مباحث گوناگونی از سلسله نشست‌های دوجانبه و چند جانبه میان حامیان و مخالفان بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، خارج می‌شود.
به گزارش پایگاه 598، اظهارات رودرروی موافقان و مخالفان اسد مانند نشست اخیر وین میان وزرای خارجه امریکا، روسیه، ترکیه و عربستان از لزوم پیگیری یک راه‌حل سیاسی حکایت دارند، اما شواهد نشان می‌دهند زمانی که هر کدام از طرف‌ها در میان متحدان خود می‌نشینند، نهایت تلاش را برای اتخاذ تاکتیکی جدید برای افزایش مزیت‌های خود در روی زمین به کار می‌گیرند. این‌گونه است که وقتی روسیه از افزایش شمار حملات خود در سوریه به بیش از هزار سورتی خبر می‌دهد، منابع خبری از توافق طرف‌های امریکایی و عربستانی در ریاض درباره افزایش حمایت‌ها از مخالفان سوری گزارش می‌دهند، همزمان از پشت پرده‌ها خبر می‌رسد که جزییات طرح روسی که در نشست وین مطرح شده افشا شده و مسکو برای طرح‌ریزی انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در سوریه ابراز آمادگی کرده است و در آن سوی میدان نیز بشار اسد در نشست با نمایندگان پارلمان روسیه گفته به شکل مشروط حاضر به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است.

 

توافق واشنگتن-ریاض؛ از مخالفان بیشتر پشتیبانی می‌کنیم

جان کری، وزیر خارجه امریکا در گذر از اروپا و غرب خاورمیانه، شنبه شب به ایستگاه ریاض در جنوب خاورمیانه رسید تا در نهایت همه دستاوردهای سیاسی خود از سلسله نشست‌های دوجانبه و چندجانبه درباره سوریه را با متحد سنتی خود در خلیج فارس در جریان بگذارد. همزمان با انتشار تصاویری از دیدار وزیر خارجه امریکا و پادشاه عربستان سعودی در مزرعه شخصی وی، وزارت خارجه امریکا با انتشار بیانیه‌‌ای گفته است: « امریکا و عربستان سعودی موافقت کرده‌اند با ادامه تلاش‌ها برای یافتن راه‌حلی سیاسی برای خاتمه دادن به جنگ در سوریه، حمایت خود را از مخالفان میانه‌رو دولت سوریه افزایش دهند». در بیانیه وزارت خارجه امریکا به جزییات حمایت‌هایی که قرار است از مخالفان میانه‌رو دولت بشار اسد بشود، اشاره‌ای نشده و آمده که جان کری در این دیدار از حمایت پادشاه عربستان از تلاش‌های چندجانبه برای حل بحران سوریه از طریق یک راه‌حل سیاسی بر اساس توافق ژنو تقدیر کرده است. اما گفتنی است که مخالف دولت سوریه برای مقابله با حملات ارتش سوریه خواستار حمایت نظامی بیشتر از سوی حامیان خارجی خود از جمله عربستان سعودی شده‌اند و اخیرا طرح‌های زیادی به کاخ سفید ارسال شده است که خواستار تجهیز مخالفان سوری به تجهیزات سنگین نظامی از جمله تجهیزات ضدهوایی هستند تا یک قدم تاکتیکی بزرگ در مقابل دولت سوریه و حامی روسی آن در میدان جنگی برداشته شود.

انتشار جزییات راه‌حل روسی برای سوریه

رویترز از پشت پرده مذاکرات وین با انتشار بندهای کلی طرح روسیه برای سوریه خبر داده است. بر اساس این طرح راه‌حل سیاسی که توسط سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در وین خوانده شده، مسکو آماده فراهم کردن سوریه برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست‌جمهوری است. همزمان روزنامه الشرق‌الاوسط گزارش داده است که روس‌ها پیشنهاد مکتوبی را ارایه دادند که بر اساس آن بشار اسد کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نمی‌شود اما آنها تصریح کرده‌اند که مشکلی برای تکمیل دوره کنونی او وجود ندارد. اما براساس متنی که رسانه‌های روسی از طرح پوتین منتشر کرده‌اند، مذاکرات و اقدامات طرف‌های سوری شامل دولت و نیروهای معارض سیاسی این کشور با حمایت سیاسی جامعه بین‌المللی و قطع مداخله خارجی شاخص اصلی روند حل و فصل مسائل سوریه، محورهای اصلی این ابتکار روسی هستند و بر این اساس روسیه نیز از آمادگی خود برای حمایت هوایی از ارتش آزاد سوریه خبر داده است، هر چند این پیشنهاد با مخالفت طرف سوری روبه‌رو شده است. بر اساس این گزارش‌ها رییس‌جمهوری سوریه در کاخ کرملین و کسب دیدگاه‌های «بشار اسد»، مسیر اقدامات لازم را برای حل و فصل مسائل روسیه و پایان دادن به مناقشه در این کشور ارایه کرده است که از رهگذر انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری سوریه می‌گذرد. اما منابع دیگر به این امر اشاره کرده‌اند چارچوب زمانی که مسکو پیشنهاد آن را می‌دهد از ١٥ تا ١٨ ماه از تاریخ امضای این توافق خواهد بود و روس‌ها این اطمینان را داده‌اند که تصدی وزارتخانه‌های اصلی می‌تواند از سوی تکنوکرات‌ها و به صورت توافقی انجام شود.

اعلام آمادگی بشار اسد برای برگزاری انتخابات

همزمان با شتاب گرفتن روندها برای یافتن راهکاری سیاسی برای سوریه، منابع سوری گزارش دادند که بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، روز یکشنبه، سوم آبان، در دمشق و در دیدار با نمایندگان پارلمان روسیه برای بحث در مورد ایجاد اصلاحات در قانون اساسی سوریه و برگزاری انتخابات پارلمانی اعلام آمادگی کرده‌ است. بنابر گزارش رویترز اسد تاکید کرده‌ است که تنها پس از «آزادسازی» سوریه از دست داعش آماده خواهد بود تا به بحث در مورد اصلاح قانون اساسی و مساله انتخابات بپردازد و گفته است که اگر مردم سوریه لازم بدانند وی آماده است تا در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری کشورش شرکت کند. گفتنی است سفر هیات روس به دمشق چند روز پس از سفر بشار اسد به مسکو و دیدار او با رییس‌جمهوری روسیه انجام می‌شود. الکساندر یوشچنکو، یکی از نمایندگان روس، که با بشار اسد دیدار کرده به خبرگزاری‌ها گفته است که اسد آماده است « انتخابات را با شرکت تمامی نیروهای سیاسی که خواهان ترقی سوریه هستند پیش ببرد». ابراز تمایل اسد برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام مشروط بر شرکت وی، در حالی است که کشورهای غربی و مخالفان حکومت دمشق انتخابات ٢٠١٤ در سوریه را رد کرده و نمایشی توصیف کرده‌اند. این انتخابات به دلیل حاکم بودن شرایط جنگی در سوریه، تنها در مناطق تحت کنترل دولت و خارج از سوریه برگزار شد و بر اساس نتیجه آن، بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه برای سومین بار و برای هفت سال دیگر رای آورد.


منبع: نامه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها