کد خبر: ۳۴۷۸۱۲
زمان انتشار: ۱۳:۵۷     ۰۷ آبان ۱۳۹۴
موازنه نظامی در سوریه به نفع بشار اسد در حال تغییر است.
به گزارش پایگاه 598، تحولات پرشتابی را این روزها در پرونده سوریه شاهد هستیم؛ توفان سوخوهای روسی، تعدیل موازنه قدرت نظامی به نفع نظام دمشق، جان گرفتن ارتش عربی سوریه و سفر غافلگیرکننده بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور به مسکو و دیدارش با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین.

شاید بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین فصل این تحولات، فاش شدن طرح حمله نظامی برای ساقط کردن دمشق از طریق یک حمله برق‌آسا علیه آن باشد در حالی که نیروهای زمینی ارتش سوریه و همپیمانان آن سرگرم عملیات در شمال سوریه هستند. روزنامه لبنانی الاخبار در گزارش خود در این‌باره نوشت دستگاه اطلاعات روسیه اخیرا طرحی را خنثی کرد که براساس آن عربستانی‌ها و اردنی‌ها قصد داشتند از طریق «اتاق عملیات الموک» حمله‌ای را با هدف سقوط دمشق از طریق درعا و قنیطره انجام دهند.

این اتفاق همزمان با تحرکات گسترده جیش‌الاسلام به رهبری زهران علوش بود که غوطه شرقی دمشق را مقر اصلی فعالیت‌های خود کرده است. روس‌ها اطلاعات خود در این‌باره را با اطلاعات حزب‌الله لبنان درباره تحرکات غیرعادی جیش‌الاسلام در مناطق جوبر در حومه دمشق و ضاحیه الاسد مطابقت دادند و پایگاه‌های مخالفان مسلح در جوبر و غوطه شرقی بویژه شهرک‌های مرج‌السلطان و دیر العصافیر را بمباران کردند. حملات جنگنده‌های روسی منجر به انهدام پایگاه‌های مخالفان و ناکام ماندن حمله آنها به دمشق شد. جیش‌الاسلام که یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های مخالف مسلح سوری است سپتامبر 2013 با ائتلاف 50 گروه مسلح تشکیل شد که مهم‌ترین آن لواءالاسلام است.

سلاح‌های آمریکایی تروریست‌های النصره
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد اعلام کرد جبهه النصره بر اکثر سلاح‌های تامین شده از سوی آمریکا برای آموزش به اصطلاح معارضان میانه‌رو سیطره یافته است. بشارالجعفری در جلسه شورای امنیت درباره اوضاع انسانی در سوریه افزود انسانی‌تر بود آمریکا به جای نیم میلیارد دلار مبلغی که برای آموزش معارضان هزینه کرد، برای کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه اختصاص می‌داد. وی گزارش اخیر سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت درباره سوریه را مبتنی بر گزارش‌های غیرمستدل و نادرست دانست. وی ادامه داد: مسکو از کشورهای ناتو و عربستان سعودی درباره متهم کردن نیروی هوایی روسیه به حمله هوایی به بیمارستان‌های سوریه توضیح خواسته است. طبق این گزارش، مسکو، روز سه‌شنبه با احضار وابستگان نظامی کشورهای عضو ناتو و عربستان از آنان خواست درباره ادعای مربوط به حمله هوایی روسیه به بیمارستان‌ها مستندات خود را ارائه یا این ادعاها را تکذیب کنند.

دیدار هیأت پارلمانی فرانسه با اسد
 یک هیات فرانسوی به ریاست جان فردریک بواسون، رئیس حزب دموکراتیک مسیحی این کشور با بشار اسد در دمشق دیدار کردند. به گزارش صفحه رسمی ریاست جمهوری سوریه در شبکه اجتماعی توئیتر، اعضای هیات پارلمانی فرانسه در دیدار با بشار اسد درباره تحولات سوریه در سایه جنگ علیه تروریسم و خطرات تروریسم بر کشورهای منطقه و جهان بحث و گفت‌وگو کردند. رئیس‌جمهور سوریه در این دیدار با بیان اینکه «تعامل با تروریسم و  افکار تندرو به عنوان پدیده‌های جهانی فرامرزی ضروری است»، افزود: بسیاری از کشورهای منطقه و غرب از جمله فرانسه همچنان از تروریسم حمایت کرده و پوشش سیاسی لازم را برای آن در سوریه و منطقه تأمین می‌کنند.

آخرین تحولات میدانی سوریه
این روزها با حملات هوایی روسیه و افزایش تعداد مستشاران نظامی ایران در سوریه، تحولات میدانی به نفع ارتش این کشور در حال تغییر است. موضوعی که ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز به آن اذعان کرده است.

این ژنرال آمریکایی، سه‌شنبه شب در سخنانی در جلسه استماع سنا درباره مقابله با داعش اذعان کرد موازنه قدرت در سوریه به نفع بشار اسد در حال تغییر است. منابع میدانی، روز چهارشنبه اعلام کردند در جریان عملیات نیروهای ارتش و دیگر نیروهای مسلح سوریه علیه مخفیگاه‌های گروه‌های تروریستی موسوم به جیش‌الفتح در حومه ادلب، دست‌کم 60 تروریست به هلاکت رسیدند و 12 دستگاه خودروی آنها منهدم شد. یک یگان از نیروهای ارتش در یک عملیات منحصر به فرد علیه تجمعات تروریست‌ها در روستای معراته در جبل الزاویه،10دستگاه خودروی آنها را منهدم کردند و 50 تروریست را هم از پای درآوردند.

تروریست‌های موسوم به جندالاقصی که به ارتباط با رژیم وهابی آل‌سعود معروف و شناخته شده‌اند، طی 3 روز گذشته در حملات سنگین جنگنده‌های ارتش سوریه به مقر اصلی آنها در شهرک اللطامنه متحمل خسارت‌ها و تلفات سنگین شده‌اند به طوری که در این مدت کوتاه ده‌ها تروریست عضو این گروه از جمله چند سرکرده آن کشته شده‌اند. از درعا هم خبر می‌رسد که نیروهای ارتش سوریه، 7 فروند پهپاد را در فراز شهر ازرع در حومه شمالی درعا سرنگون کردند. خبر دیگر اینکه نیروهای ارتش سوریه در ادامه عملیات خود در داریا و غوطه شرقی در حومه دمشق، یک انبار مهمات گروه‌های تروریستی را منهدم کردند و شماری از تروریست‌ها را از پای درآوردند. در حومه حمص هم جنگنده‌های ارتش مخفیگاه‌های داعش و جبهه النصره را در منطقه البیارات در غرب شهر حمص و شهر القریتین در شرق حمص بمباران کردند که به کشته شدن شماری از تروریست‌ها منجر شد. از حلب هم  خبر می‌رسد که عملیات ارتش سوریه در حومه حلب همچنان ادامه دارد.

همزمان با تشدید نبردها در محور جنوبی شهر حلب، منابع رسانه‌ای وابسته به تروریست‌ها از هلاکت فرمانده میدانی گروه تروریستی تکفیری احرارالشام، بازوی غیررسمی القاعده در سوریه خبر می‌دهند. جنگنده‌های ارتش همچنین کانون‌ها و جنگ‌افزارهای داعشی‌ها در حومه شمالی حماه را بمباران کردند که به انهدام مقادیری سلاح و مهمات وکشته شدن شماری از تروریست‌های تکفیری منجر شد.

حمله هوایی روسیه به جولان اشغالی
جنگنده‎های روسیه مواضع عناصر تروریستی در جولان اشغالی  سوریه، واقع در ریف قنیطره را بمباران کردند. به گزارش مشرق به نقل از اسکای نیوز، این نخستین‌بار است که سوخوهای روسی به مواضع تروریست‎های وابسته به القاعده و مورد حمایت آشکار رژیم صهیونیستی در مناطقی از جولان که تحت اشغال نظامی اسرائیل است حمله می‌کنند.


منبع: زمان
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها