کد خبر: ۳۴۸۱۵۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۱     ۱۰ آبان ۱۳۹۴
مذاکرات وین برای به حاشیه‌ راندن ائتلاف چهارجانبه علیه داعش شکل گرفت/
این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مذاکرات وین برای این است که ائتلاف میان ایران،‌ روسیه، عراق و سوریه را پای میز بیاورند و این همکاری مؤثر را به حاشیه برانند.

به گزارش پایگاه 598، سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل در جمع تعدادی از مسئولان واحد بررسی و تحلیل سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به موضوع سوریه و برگزاری اجلاس وین با حضور کشورهای مختلف برای بررسی بحران سوریه گفت: سؤال مهم این است که طرف دعوت کننده کشورها به این اجلاس چه هدفی را دنبال می‌کند و سؤال مهمتر اینکه آیا این اجلاس می‌تواند سرنوشت سوریه را تعیین کند.

وی ادامه داد: نکته مشخص این است که این میز را آمریکایی‌ها چیده و آنها بودند که مشخص کردند چه کشورهایی در این اجلاس حضور پیدا کنند؛ درست است که محل مذاکرات شهر وین است ولی دعوت کننده اصلی آمریکاست.

زارعی با طرح این سؤال که آیا آمریکایی‌ها با ترتیب دادن این اجلاس واقعا به دنبال حل مسئله سوریه هستند یا خیر، اظهار داشت: آمریکا تا پیش از این نیز تجربه برگزاری چنین اجلاس‌هایی را با موضوع حل بحران سوریه و با حضور 120 کشور و در مقطعی با 80 و 40 کشور داشت و در آنجا حرف‌شان این بود که می‌خواهند پرونده سوریه را از طریق سیاسی حل کنند اما موفق به چنین کاری نشده بودند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: حالا آمریکایی‌ها چطور می‌خواهند کاری که در اجلاس با حضور 120 کشور که نظرات آنها نیز منسجم بود، نتوانستند انجام دهند در یک اجلاس با حضور 17 کشور که از لحاظ نظرات غیرمنسجم هستند، انجام دهند و مشخص است که چنین کاری شدنی نیست.

وی با بیان اینکه هدف آمریکا از ترتیب دادن این اجلاس حل پرونده سوریه با استفاده از نقاط نظر مشترک کشورهای شرکت کننده نبود، به سابقه ائتلاف آمریکا بر ضد داعش اشاره کرد و افزود: آمریکایی‌ها تیر سال گذشته ادعا کردند که ائتلافی را برای مبارزه با تروریسم و مشخصا داعش ایجاد کرده است که کشورهای اسلامی و غیراسلامی در آن حضور دارند.

زارعی ادامه داد: در آن زمان نیز مقداری تجهیزات به میدان آورده و حملاتی را نیز انجام دادند و کارهایی به عنوان اتحاد علیه تروریسم شکل دادند و اکنون حدود 16 ماه از این اقدام گذشته است و سؤال مشخصی وجود دارد که آیا این ائتلاف موفق بوده یا خیر.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه هیچ کسی در دنیا وجود ندارد که بگوید طرح آمریکا و وحدت نظامی که علیه داعش ایجاد کرده موفق بوده است، اظهار داشت: هفته گذشته 4 مؤسسه آمریکایی مانند موسسه مطالعات واشنگتن، موسسه آمریکن اینتر پرایز و کارنگی گزارش‌هایی منتشر کردند و مستقیما به سراغ این مسئله رفته و تصریح کرده بودند که سیاست نظامی اوباما در مورد سوریه شکست خورده است.

وی با اشاره به دیگر وقایع رخ داده در عرصه بحران سوریه و نقش‌آفرینی ایران در این راستا گفت: اتفاق دیگری که در این میدان رخ داد این بود که ایران یک برنامه مبارزه با تروریسم را در عراق و سوریه مدیریت کرده و به سرانجام رسانده است و داعشی که گفته بود به زودی بغداد را فتح می‌کند نه تنها موفق به این کار نشد بلکه از استان‌هایی نظیر دیاله، صلاح‌الدین و الانبار تا حدود زیادی عقب رانده شد و این رانده شدن نیز به وسیله جبهه‌ای با رهبری ایران صورت گرفت.

زارعی با بیان اینکه عراقی‌ها دیگر داعش را یک مشکل لاینحل برای خود نمی‌دانند، گفت: همین وضعیت کم و بیش در سوریه نیز وجود دارد و ایران با یک برنامه‌ریزی منسجم در کشوری که حتی یک متر مرز مشترک با او ندارد، عمل کرده و موفق بوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به موقعیت سوریه در میان کشورهای هم‌مرز با خود گفت: سوریه با کشور ترکیه که موافق تروریست‌هاست مرز وسیعی دارد و با رژیم صهیونیستی و اردن هم‌مرز است و در این میان حتی دولت لبنان نیز به عنوان یک همسایه دیگر سوریه نسبت به دولت بشار اسد موضع مخالف دارد؛ در واقع ایران از نظر امنیتی توانسته یک دولت محاصره شده را مدیریت کند و به هر حال دمشق سقوط نکرد و در حداقل 5 استان سوریه نیز خبری از تروریست‌ها به شکل فعال نیست.

وی با تاکید بر اینکه عامل این رویدادها جمهوری اسلامی است، افزود: آمریکا نتوانسته در سوریه به نتیجه خود برسد و از طرفی هم ایران خود را به دل حادثه زده و اوضاع را مدیریت کرده است.

زارعی همکاری مشترک میان ایران، روسیه، عراق و سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم را یکی دیگر از رویدادهای مهم منطقه خواند و افزود:‌ این همکاری امنیتی برخلاف ائتلاف آمریکا بر ضد تروریسم به سرعت تبدیل به عملیات شد و عملیات هوایی روسیه در آسمان و کار زمینی نیز توسط ارتش و نیروی مقاومت پیش می‌رود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم، آمریکایی‌ها را دچار وحشت کرده است، اظهار داشت: وحشت اوباما از این است که آنچه در میان ایران و روسیه درباره بحران سوریه انجام شده می‌تواند سرآغاز شروع یک اقدام مشترک درباره همه پرونده‌های امنیتی منطقه باشد و به دلیل آنکه ثمرات مثبت این اقدام مشخص شده چنین وضعیتی روسیه و ایران را جایگزین آمریکا در حوزه امنیت منطقه کند.

وی ادامه داد: با این شرایط باید منطقه را ترک کند؛ برخی از رسانه‌های آمریکایی این را مطرح می‌کنند که تصمیم آمریکا که می‌خواهد ناوهای هواپیمابر خود را از منطقه خارج کند یک کار اشتباه است و مقدمه ترک کل منطقه است؛ این یعنی خود آمریکایی‌ها نیز از این مسئله ترسیده‌اند.

زارعی ترس آمریکا از جایگزینی ایران و روسیه در منطقه را دلیل اصلی چینش میز مذاکره وین خواند و ادامه داد: آنها میز وین را برای حل مشکل سوریه نچیدند بلکه برای حل مشکل خود تدارک دیدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: مذاکرات وین برای این است که ائتلاف میان ایران،‌ روسیه، عراق و سوریه را پای میز بیاورند و این همکاری مؤثر را به حاشیه برانند و در ادامه یک سناریو و یک موقعیت خیالی برای هر کدام از کشورها ایجاد کند تا آمریکا فرصت پیدا کند مشکل خود را در منطقه حل کند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در عرصه تبلیغاتی تلاش می‌کنند مسئله را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند،‌ گفت: آنها وانمود می‌کنند مسئله‌شان حل مشکل سوریه است و می‌گویند همه ما یک مسئله مشترک به نام داعش داریم که روی آن کار می‌کنیم ولی واقعیت این است که چنین حرفی دروغ است زیرا فابیوس پس از آغاز حمله هوایی روسیه به داعش گفت که این ورود پرونده داعش را پیچیده می‌کند و جان کری نیز از این اقدام روسیه انتقاد کرد.

زارعی اضافه کرد: آنها همچنین وانمود می‌کنند که می‌خواهند به صورت واقع‌گرایانه و با استفاده از ظرفیت کشورهای اثرگذار به طرف حل پرونده سوریه رفته و از این راه درباره سرنوشت بشار اسد به توافق دست یابد و سعی می‌کنند نمایه به صورتی باشد که مخاطب فکر کند این بحران در یک روند سیاسی حل می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد:‌ البته خود آمریکایی‌ها می‌دانند که در زمان اوباما این بحران حل نمی‌شود ولی همین مسئله هم برای آنها یک ژست خوب است که بگویند ما روسیه و ایران را قانع کردیم که بالاخره زمانی مشخص را برای رفتن بشار اسد قبول کنند.

وی در ادامه با اشاره به برخی واکنش‌های داخلی به دعوت ایران به اجلاس وین گفت: برخی با تحلیل غلط و ذوق‌زدگی وارد این ماجرا شدند و اظهار کردند که بالاخره بعد از مدت‌ها ایران به یک نشست بین‌المللی دعوت شده و متاسفانه رسانه ملی نیز این مسئله را برجسته کرد.

زارعی تصریح کرد: این ذوق‌زدگی در حالی است که در این نشست اساسا جمهوری اسلامی ایران طرف قدرتمند این پرونده است و تمام 16 کشور دیگر که در طرف دیگر حضور دارند، به اندازه ایران در این پرونده قدرت ندارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به طرف‌های درگیر  در بحران سوریه اظهار داشت: یک طرف این بحران ارتش و دولت سوریه، طرف دیگر کردها، داعش، جبهه‌النصره و گروه‌هایی نظیر جیش‌الحر (که هیچ کسی دقیقا نمی‌داند در کجا حضور دارد) هستند و سؤال قابل توجه این است که آمریکا دقیقا کجای این معادله قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا توان اثرگذاری در بحران سوریه را ندارد، تصریح کرد: دلیل این عدم تاثیرگذاری این است که آنها چیزی در روی زمین ندارند و چنین مسئله‌ای دقیقا درباره عربستان نیز صادق است؛ البته گروه‌های تروریستی پول‌های خوبی از عربستان می‌گیرند ولی این طور نیست که کاملا تابع این کشور باشند و هم اکنون خود عربستان را نیز مورد تهدید قرار می‌دهند.

زارعی اظهار داشت: حالا این مسئله که کشورهایی که در بحران سوریه اثرگذاری ندارند از ایران دعوت کرده‌اند جای ذوق‌زدگی دارد؟ در حالی که اگر این کشورها شرارت نمی‌کردند این اتفاقات در سوریه اصلا رخ نمی‌داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل هدف از دعوت ایران به اجلاس وین را سایش دادن قدرت ایران در زمینه بحران سوریه خواند و افزود: آنها این دعوت را انجام دادند که ایران یک تنه پرونده عراق را حل کرده و سوریه را سرپا نگه داشته، با کسانی که اکثریت‌شان خواهان سقوط بشار اسد هستند، پشت یک میز بنشانند؛ آیا این مسئله جای خوشحالی دارد؟

وی با اشاره به تبلیغات غرب درباره حضور ایران در اجلاس وین گفت: دشمن در تبلیغات خود می‌‌گوید ما با مدلی شبیه به برجام در حال گفت‌وگو با ایران درباره مسائل منطقه‌ای هستیم؛ مدل برجام این است که از ما مواضع نقد را بگیرند و یک مشت مسائل نسیه را به ما بدهند و بشار اسد به عنوان فردی که در کانون قدرت سوریه قرار دارد را از دست ما خارج کند.

زارعی با بیان اینکه سیستم حکومت در سوریه سیستمی مرکزی و حزبی بوده و اگر بشار اسد به عنوان راس این مجموعه برداشته شود در واقع سر آن قطع می‌شود، اظهار داشت: اگر آنها پیش از برگزاری انتخابات بشار اسد را بردارند و سپس انتخابات را برگزار کنند معلوم است که فرد انتخاب شده بعدی حواس خود را جمع می‌کند که با آمریکا طرف نشود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ممکن است آمریکایی‌ها در ازای توافق بر روی رفتن بشار اسد از قدرت وعده‌هایی مانند عدم تعدی به حزب‌الله و مسائل اینچنین را بدهند، تاکید کرد: باید ضعف‌های آمریکا را بشناسیم و با یکسری حرف‌هایی که مبنای عملی ندارد منافع ملت ایران را به حراج ندهیم.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات سیاسی درباره بحران سوریه بر روی عملیات‌های میدانی در این کشور نیز تاثیر می‌گذارد، گفت: نمی‌توانیم منکر این شویم که گفت‌وگوهای سیاسی بر روی میدان عمل  در سوریه بی‌تاثیر است.

زارعی ادامه داد: البته باید توجه کنیم که پرونده سوریه به دلیل حساسیت موضوع از سوی مقامات و نهادهای بالاتر از وزارت امور خارجه بررسی و مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد و اداره پرونده سوریه به گونه‌ای است که سهم وزارت خارجه در آن برجسته نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: وزارت خارجه ما در چارچوبی محدود می‌تواند با طرف غربی مذاکره کند و این اختیار را ندارد که از طرف ملت ما یا سوریه قول و قراری بگذارد ولی آمریکا مانند شیطان برای گرفتار کردن ایران دام‌هایی می‌گذارد و در ادامه نیز ما شاهد بازی مزورانه آمریکایی‌ها خواهیم بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها