کد خبر: ۳۴۸۲۷۶
زمان انتشار: ۱۴:۵۱     ۱۰ آبان ۱۳۹۴
چشم دوختن به ظرفیت‌های داخلی کشور به معنای قطع روابط با کشورهای دیگر نیست، بلکه به معنی تنظیم قدرت اقتصادی در داخل کشور است تا با ارتباطات بین المللی و اقتصادی و رقابت با رقبای جهانی و تندبادهای سیاسی و امثال آن ضربه نبیند.
به گزارش پایگاه 598، در آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء آمده: «و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً»؛
«و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطی نداده است.»

در این آیه به مفهومی اشاره شده که تحت عنوان استقلال اقتصادی و جلوگیری از نفوذ اقتصادی دشمن مطرح می شود. در اقتصادی که مدنظر قرآن است، بایستی با استفاده از سلاح پویایی اقتصاد، حکومت اسلامی و منافع آن در روابط با بیگانگان حفظ شود، زیرا در روابط بین المللی، مناسبات اقتصادی و سیاسی بسیار به هم پیوسته و درهم تنیده اند، همانطور که اکنون وابستگی سیاسی که در بسیاری از کشورهای به ظاهر مسلمان مشاهده می‌شود، نتیجه ی مستقیم وابستگی اقتصادی آن ها به قدرت‌های بزرگ اقتصادی در غرب است. از این رو برای حفظ اعتبار و حیثیت اسلامی، دولت‌های اسلامی موظف هستند از هرگونه عملی که راه نفوذ کفار را برای تسلط بر مسلمین می گشاید، خودداری کنند و پیشاپیش راه‌های نفوذی آنان را با تدبیر و سیاست ببندند و از آن جا که بزرگ ترین راه نفوذ آنان، تأمین نیازمندی های اقتصادی است، از این رو اِعمال سیاست اقتصادی خودکفا و همیاری عموم اقشار در قطع وابستگی و بستن راه های نفوذی آنان، از مهم ترین مسؤولیت های ملت اسلامی است.

شاید به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در سال های اخیر گفتمان اقتصادی در پیش گرفته‌اند و هر سال را با مفاهیم اقتصادی نامگذاری می‌کنند. تاکید ایشان بر مساله اقتصادی و جلوگیری از نفوذ اقتصادیِ کشورهای غربی بر اقتصاد کشور ما به دلیل همان نگرانی است که در بالا اشاره شد. چرا که حفظ عزت و استقلال ملت های اسلامی بیش از هر عامل دیگری حائز اهمیت است.
توصیه‌های ایشان در سال‌های اخیر در رابطه با اهمیت پیشرفت علمى، ضرورت رشد علمی در رشته های مختلف، دوری از اقتصاد نفتی و رفتن به سمت اقتصاد دانش بنیان و همچنین توصیه های مکرر درباره اقتصاد مقاومتی و لزوم فرهنگ سازی و اجرای آن از مصادیق همین بحث است.

اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی کشور ما یکی از راه های اصلی برون رفت از اوضاع بد اقتصادی است، آنچه که در این نوع نگاه اقتصادی حائز اهمیت است، چشم دوختن به ظرفیت‌های داخلی کشور و دل کندن از خارج است. البته این به معنای قطع روابط با کشورهای دیگر نیست، بلکه به معنی تنظیم قدرت اقتصادی در داخل کشور است تا با ارتباطات بین المللی و اقتصادی و رقابت با رقبای جهانی و تندبادهای سیاسی و امثال آن ضربه نبیند.

در گذشته‌ی تاریخ کشور نمونه‌های بسیاری از استواری اقتصادی در سطح جامعه و به مدد علما بوده است. فتوای معروف میرزای شیرازی برای نجات کشور از چاله‌ی اقتصادی دشمن نمونه ای از اینها است.

همچنین شرکت "اسلامیه" که نمونه موفقی از اقتصاد مقاومتی در تاریخ معاصر کشور است. این شرکت که سهامی عام بود یکی از اولین و مهمترین کارخانه‌هایی به شمار می‌رفت که در دوران مشروطه و با هدف تأمین منسوجات مورد نیاز مردم ایران و مقابله با وابستگی به خارج، با تلاش و حمایت اغلب بازرگانان و علمای اصفهان و شیراز و کاشان، به ویژه آقا نجفی اصفهانی و نورالله نجفی اصفهانی و میرزا ابوالقاسم زنجانی در فروردین ۱۲۷۸، تأسیس شد. شرکت به سرعت با استقبال گسترده مردم در خرید سهام و همچنین محصولات خود مواجه شد و به تدریج شعبه‌هایی در بسیاری شهرها و همینطور در خارج از ایران ایجاد کرد.

در مجموع می‌توان گفت با وجود تجربه‌هایی این چنین در تاریخ کشور جای امید فراوان است که فرهنگ مقاومت اقتصادی بیش از پیش در جامعه فراگیر شود اما لازم به ذکر است که همت مسئولین و علمای کشور در این مهم و همراهی با رهبر معظم انقلاب (مدظله) شرط لازم برای فراگیر شدن این جریان است. یادمان باشد تا بزرگان جامعه قدم اول را برندارند اتفاق تاثیرگذاری نخواهد افتاد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها