کد خبر: ۳۴۸۲۸۸
زمان انتشار: ۱۴:۵۹     ۱۰ آبان ۱۳۹۴
برای رقابت همیشه باید حریف را آنالیز کرد. دست یافتن به یک سری نقاط ضعف و مثبت حریف برای برد بسیار اثربخش است.
به گزارش پایگاه 598، برای رقابت همیشه باید حریف را آنالیز کرد. دست یافتن به یک سری نقاط ضعف و مثبت حریف برای برد بسیار اثربخش است. کشور ایران بر طبق آرای مردمی اش بر پایه نظام جمهوری اسلامی اداره می شود. یعنی نظامی که مبتنی بر آرای مردم و قوانینش بر پایه عدل است. یک کشور مسلمان هیچوقت بر پایه کشورگشایی و استعمار و منفعت طلبی به کشوری دیگر حمله نمی کند. اما اگر کشوری به ایران حمله کرد، وظیفه ی ایرانی مسلمان دفاع از کشورش است. ایران پس از انقلاب اسلامی دشمنان فراوانی پیدا کرده است. دشمنانی که در طول تاریخ چهره ی واقعی خود را به نمایش گذاشته اند و نیاز به امتحان مجدد نیست.

جریان نفوذ در عرصه اقتصادی دست به مطرح کردن چند نظریه زد که به چند مورد در اینجا اشاره خواهد شد.

تز توسعه برون زا: این نظریه پیشرفت اقتصادی یک کشور را تنها در ارتباط گیری با جهان مدرن غرب می داند. مانند ژاپن، اروپای غربی، آمریکای شمالی. این نظریه این روزها از سوی بسیاری از سیاستمداران، دولتمردان و کارشناسان و اساتید اقتصادی مطرح می شود و بسیار هم بر آن تاکید دارند. مذاکرات هسته ای هدف مهمی را برای دولت تدبیر و امید در پی داشت و آنهم ارتباط با جهان پیشرفته و مدرن، همراه با ورود کالاهای خارجی به کشور. الگو گرفتن از کشورهای غربی در اقتصاد چیزیست که بسیاری از کارشناسان اقتصادی آن را مخرب می نامند چرا که امروز غرب در چالش اقتصادی بزرگی قرار گرفته است که بسیاری از کارخانجات بزرگ مانند جنرال موتور را مجبور به تعطیلی کرده است. این زنگ خطری جدی است برای ایران تا الگوی خود را از توسعه برون زا به توسعه درون زا تبدیل کند.

ایران هرگز نمی تواند تحت توسعه برون زا عمل کند. چرا که هیچگاه اقتصاد غرب از سیاست و فرهنگ غرب جدا نیست. حمایت ایران از فلسطین و حزب الله و مخالفت با رژیم صهیونیستی و بسیاری از مسائل دیگر سبب شده است تا همواره پارادوکس هایی با جهان غرب داشته باشیم، کوتاه آمدن از این مواضع به معنای بازگشت به ایران پیش از انقلاب است. ایرانی با حاکمیت سکولار!

 امام خامنه ای چندین سال است که مکرراً در سخنرانی هایشان مسئولان نظام و مردم را تشویق به بکارگیری اقتصاد مقاومتی در روند خط تولید و مصرف می کنند. ایران نیازمند پیشرفت بر پایه داشته های خویش است. افزایش بهره وری در کارخانجات همراه با افزایش کیفیت. تنوع محصولات، خدمات پس از فروش متناسب با سطح جهانی و از همه مهم تر حمایت دولت از تولیدات داخلی مانند اعطای تسهیلات و وام.

نفوذ در اقتصاد

جریان نفوذ لایه ای دیگری هم دارد. و آن ترکیبی از فرهنگ و اقتصاد است. ترویج سبک زندگی غربی! تشویق تجمل گرایی و دوری از ساده زیستی که در اسلام بسیار به آن اشاره شده است. تبلیغ کالاهای خارجی و دوری از خرید برندهای داخلی. متاسفانه سمت علایق ایرانی ها گرایش به مارک های خارجی دارد که بسیاری از این مارک ها با قیمت های بسار بالا و کیفیت نامتناسب با قیمت و عدم وجود نمایندگی معتبر در کشور در بازار ارائه می شوند ولی مارک های داخلی با کیفیت و قیمت مناسب تر و خدمات پس از فروش ویژه باید در کنج مغازه ها خاک بخورند و در نتیجه به دلیل استقبال پایین مصرف کننده تولیدات کارخانه محدود می شود و از تنوع هم باز می ماند. گاهاً محصولات ایرانی را می بینیم که ظاهر قدیمی دارند، دلیل آن همین است. عدم استقبال مشتریان از کالای داخلی مرغوب به سبب تبلیغ انبوه کالای خارجی.

تبلیغ سطح زندگی غربی در کشور اسلامی متاسفانه اثرات سوئی بر اقتصاد می گذارد. میل به خرید، تغییر وسایل سالم زندگی جهت تنوع، گرفتن وام های با درصد بالا بر سر رقابت لوکس بودن و...

اینها همه نتیجه اش این می شود که فرهنگ کمک به هم نوع در ملت اسلامی محو شود. همه سرگرم زندگی خود بشوند و حتی زمانی اگر بخواهند کمک هم بکنند آنقدر خرج های بیهوده دارند که نمی توانند کمکی بکنند. و حتی وقتی دولت بخواهد به کشورهای مسلمان منطقه کمک کند فریادهایی برآید که خودمان محتاج تر هستیم و این یعنی حاکمیت روح امانیسم غربی در جامعه اسلامی بوسیله تلقین یکسری کارشناس غرب زده در کشور.

اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه بر عناصر داخلی نه افزایش واردات و کاهش صادرات. این نوع اقتصاد برای ایران عزت می آورد از آن جهت که استقلال اقتصادی پیدا می کند و خودش می شود یک غول اقتصادی در جهان و بزرگترین صادرکننده. این اقتصاد برای ایران پیشرفت می آورد از آن جهت که تنها راه مقابله با تحریم های ظالمانه است. تنها راهیست که غرب را از مواضعش پایین می آورد و ایران را در همه ابعاد قدرتمند می سازد. دستیابی دانشمندان ایرانی به بسیاری از علوم که فقط در چنگ چند کشور بود مانند نانو تکنولوژی، هسته ای، موشکی، هوافضا، سلول های بنیادی.


منبع: گلستان 24
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها