کد خبر: ۳۴۹۳۵۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۱۷ آبان ۱۳۹۴
حاشیه های اکران فیلم آمریکایی در دانشگاه رازی کرمانشاه:
در بخشی از این بیانیه آمده اشت: جای تأسف است که با وجود دلسوزی و تذکر دانشجویان و اساتید دانشگاه، امام جمعه ی کرمانشاه و برخی از نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، نه تنها تا کنون به خاطر این اقدام غیرقانونی، در صحن دانشگاه عذرخواهی بعمل نیامده است بلکه مدیریت دانشگاه اصرار دارد که این اقدام را عاری از اشتباه نشان دهد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، معاونت فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه در خصوص اکران فیلم آمریکا ستای "حرامزاده های بیشرف" همزمان با 13 آبان و روز استکبار ستیزی بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: اخيراً به دنبال پخش فيلمي در دانشگاه رازي از سوي كانون دانشجويي فيلم و عكس دانشگاه و صدور بيانيه هايي در تقبيح نمايش اين فيلم در روز 13 آبان سال 1394 به استحضار جامعه دانشگاهي و ملت شريف ايران ميرساند كه پخش فيلم از سوي اين كانون و صدور مجوز پخش در دانشگاه رازي بر اساس دريافت هاي ضد استكباري از فيلم بوده است.

این بیانیه می افزاید:  يقيناً فعالان حوزه فرهنگي دانشگاه برخود فرض مي دانند كه راه «نفوذ» استكبار جهاني بخصوص شيطان بزرگ آمريكا را بنا به فرموده رهبر عظيم الشأنمان با جديّت تمام سد نمايند. خداوند توفيق پاسداري از خون مقدس شهدا و هوشياري در برابر نفوذ آمريكا را به تمامي جامعه اسلامي مان عنايت فرمايد.

بعد از انتشار این توضیحات، تشکلهای دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه نیز بیانیه ای در پاسخ به متن منتشر شده از سوی معاونت فرهنگی این دانشگاه صادر کردند.

متن بیانیه تشکل های دانشجویی دانشگاه رازی که نسخه ای از آن برای پایگاه 598 ارسال شده است به این شرح است:

این بیانیه جهت روشنگری فضای دانشگاه و دانشجویان گرامی، در پی یک سری از اتفاقات صورت گرفته در دانشگاه تنظیم شده است؛ چراکه به اعتقاد ما، دانشجویان می بایست از جریانات، رویکرد ها و اتفاقات صورت گرفته، اطلاع دقیق داشته باشند و از نقاط ضعف و کمبود های دانشگاه خود آگاه باشند تا بتوانند در جهت حل مشکلات گام بردارند. از طرفی عده ای همیشه عادت دارند به دور از رعایت اخلاق، اتفاقات را آنگونه که دوست دارند بازگو کنند.

این بیانیه از طرف جمعی از داشجویان و تشکل های دانشجویی دانشگاه نوشته شده است.

در پی بیانیه معاونت فرهنگی دانشگاه رازی در خصوص اتفاق 13 آبان امسال لازم می دانیم جهت روشن شدن مسائل، مواردی را بیان کنیم:

الف) روند غیرقانونی که مدیریت دانشگاه در زمینه مسائل فرهنگی در پیش گرفته باعث تضعیف فعالین این عرصه شده است که به هیچ وجه به مصلحت فضای فرهنگی دانشگاه نمی باشد چرا که با حاکم بودن این روند، رشد فکری و فرهنگی دانشگاه ممکن نیست.

ب) با توجه به تذکرات مکرر به مدیریت دانشگاه در شورای فرهنگی نسبت به اجرای قوانین، ایشان از اجرای متن صریح قانون سرباز زده اند؛ وگاهاً از متن قوانین اطلاعی نداشته اند.

ج) متأسفانه، برنامه ای طولانی مدت برای مهندسی فرهنگی دانشگاه وجود ندارد و این بی برنامگی، باعث برخورد ساده انگارانه در زمینه مسایل فرهنگی شده است.

د) ارایه محتوای سینمایی مناسب که حاوی مضامین ارزشمند باشد و حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و وحدت و هویت ایرانی ـ اسلامی را تحکیم کند و نتیجه آن تقویت ارزش های فرهنگی ایرانی ـ اسلامی باشد، جزء دغدغه های فرهنگی دانشجویان است.

ه) در این دوران که مسئله نفوذ فرهنگی و سیاسی استکبار در کشور مطرح است و هر حرکت اشتباه تهدیدی علیه مصالح کشور محسوب می شود، شاهد آن هستیم که در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، فیلم «حرام زاده های بی شرف» در دانشگاه رازی، غیرقانونی و بدون مجوز شورای فرهنگی دانشگاه به روی پرده می رود که محتوایی در جهت تطهیر چهره استکبار و قهرمان نشان دادن ارتش جنایت کار آمریکا دارد. اکران چنین فیلمی در روز 13 آبان، خواسته یا ناخواسته در جهت تضعیف استکبارستیزی و دامن زدن به مسئله نفوذ فرهنگی می باشد. این اتفاق در حالی رخ داده که تمام دلایل و نقد فیلم، قبل از اکران فیلم به ایشان منتقل می شود ولی مسئولین دانشگاه، بدون توجه به تذکر بسیج دانشجویی دانشگاه، اقدام به اکران این فیلم می کند. پس از اولین اکران (در ساعت دوازده وسی دقیقه روز سیزده آبان)، با انتشار بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه، مسئولین تصمیم به تغییر فیلم برای اکران دوم می گیرد.

جای تأسف است که با وجود دلسوزی و تذکر دانشجویان و اساتید دانشگاه، امام جمعه ی کرمانشاه و برخی از نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، نه تنها تا کنون به خاطر این اقدام غیرقانونی، در صحن دانشگاه عذرخواهی بعمل نیامده است بلکه مدیریت دانشگاه اصرار دارد که این اقدام را عاری از اشتباه نشان دهد و طی بیانیه ای اعلام می کند که :« صدور مجوز پخش این فیلم در دانشگاه رازی بر اساس دریافت های ضداستکباری از فیلم بوده است».

گویا مسئولین دانشگاه اصلا نمی خواهند در برابر قوانین تمکین نمایند چرا که صدور مجوز برای پخش فیلم، خارج از شورای فرهنگی دانشگاه اقدامی خلاف قانون است. همچنین جای تعجب است که چگونه می توان از فیلم آمریکایی ـ صهیونیستی «حرامزاده های بی شرف» برداشت ضداستکباری نمود و آن را مناسب اکران در روز ملی استکبار ستیزی دانست؟

این بیانیه از مدیریت دانشگاه که قانون شکنی و بی توجهی به مسائل فرهنگی رویه آن شده است بعید نمی باشد. البته اتفاق 13 آبان امسال مشتی نمونه، از خروارها مشکلات فرهنگی دانشگاه است.

و) از مدیریت دانشگاه انتظار می رود که در اسرع وقت نسبت به اکران فیلم آمریکایی«حرامزاده های بی شرف» در روز سیزده آبان، عذرخواهی و از موجه نشان دادن این اشتباه خودداری کند. همچنین لازم است از این پس تعهد و تخصص مبنای کار آنها قرار گیرد و خود را ملزم به اجرای کامل قانون و نه سلیقه ای آن بدانند.

«عدل همان رعایت قانون است. اگر ما از رعایت قانون احساس ضیق کردیم، نخواستیم به قانون تن بدهیم، آنچه که بر سر ما از بی قانونی خواهد آمد، به مراتب از این تلخی تحمل قانون، سخت تر است. این را باید همه توجه کنند»

امام خامنه ای مدظله

والسلام علی من التبع الهدی


انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی

بسیج دانشجویی دانشگاه رازی

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها