کد خبر: ۳۴۹۶۹
زمان انتشار: ۱۱:۲۲     ۲۲ دی ۱۳۹۰
پیروزی از ولایت و رهبری زیباترین فرهنگی است که در قالب عاشورا بروز و ظهور کرد و اصحاب امام حسین(ع) با یقین کامل سعادت را تنها در گرو تبعیت از امام زمان خود می‌دیدند.
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، قافله سالار کربلا پس از گذراندن چهل روز مصیبت در حزن و اندوه شهادت امام حسین (ع) و اصحاب با وفایش سرانجام در روز بیستم ماه صفر مصادف با اربعین حسینی در منای عشق حاضر و با سر دادن شعار "ما رأیته الا جمیلا" درس کامل خداشناسی را از فنای فی‌الله شدن به قیمت ویرانه‌نشینی، از دست دادن اطفال حرم خاندان عترت پیامبر، اسارت و خارجی خطاب شدن فرزندان رسول‌الله را به همه مردم عالم به خصوص مسلمانان و محبان اهل‌بیت ارائه کردند.
کارشناسان دین در ارتباط با عبرت‌های عاشورایی که در این روز قابل تحلیل و بررسی است عوامل انحراف توده زیادی از مسلمانان در طول تاریخ را نبود رهبری یا غیبت او، جهل و نا آگاهی مردم، عالمان و هنرمندان منحرف و سوء استفاده از علم و هنر، زیبایی و زرق و برق دنیا و تبلیغات کاذب دشمنان با استفاده از جنگ روانی می‌دانند.
لذا انسان بی‌بصیرت نسبت به مسائل تحلیل درستی نداشته و با خردمندی عمل نمی‌کند بنابراین با تکیه بر حزب باد مسیر خود را همیشه تغییر داده و دشمن نیز از جهل مردم برای پیاده‌سازی سیاست‌های خود سوء استفاده می‌کند.
بی‌تردید کنار گذاشتن امیرالمؤمنین (ع) بعد از رحلت پیامبر از صحنه سیاسی جامعه و تحمیل جنگ‌های گوناگون مانند جمل، صفین و غیره ناشی از عدم قدرت تحلیل مردم از مسائل اجتماعی و سیاسی بود چرا که مقایسه شخصیت علی (ع) با چهره منافق و حیله‌گر معاویه تنها از کسانی بر ‌می‌آید که آخرت را بازیچه قرار داده و با نقاب اسلام و مسلمانی درصدد خدشه‌دار کردن مقام ولایت هستند.
بی‌خردی و جهل عده‌ای از مسلمانان در دوران حیات امام حسین (ع) موجب شد که آن امام همام را خارج از دین فرض کرده و با قصد قربت به جنگ با فرزند گرامی پیامبر بروند.
مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت و ماندگاری حماسه عاشورا می‌فرمایند: زنده شدن یاد شهادت امام حسین (ع) موجب رشد، سازندگی و خیزش ملت‌ها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ادوار گذشته و نسل‌های امروز شده است لذا شهادت بدون یاد و خاطره و بدون جوشش خون شهید اثر خود را نخواهد داشت و اربعین آن روزی است که پرچم شهادت ابی‌عبداله (ع) گوش همگان را مملو از پیام الهی و دلنشین خود کرده است.
در همین راستا مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان ضمن تسلیت به مناسبت اربعین حسینی و لزوم گرامیداشت این روز اظهار کرد: مهم‌ترین علت ماندگاری قیام عاشورا در وهله نخست قرار گرفتن امام معصوم در رأس چنین خیزشی است که توانست با هدف متعالی و به قصد غربت صحنه‌ای جاودان و ماندگار را بدون هیچگونه ناخالصی در عالم امکان رقم بزند.
جواد فاضلیان افزود: وجود امام معصوم در رأس یک جریان؛ تمام حرکات، سکنات، رفتار و گفتار را حساب شده و دقیق کرده و موجب انجام امور به بهترین شکل ممکن می‌شود.
وی با طرح این سؤال که چرا امام حسین (ع) اهل‌بیت خود را به سرزمین کربلا برد، تصریح کرد: دارا بودن مقام عصمت، مشاهده آینده و سرنوشت افراد و همچنین پیروی از عقلی که از دسترس عوام خارج است همگی دلیل منطقی مبنی بر حضور خاندان اهل‌بیت و عترت پیامبر در منای عشق است لذا کسانی که نسبت به پذیرش مقام ولایت دغدغه دارند ذوب در امام شده و او را صددرصد می‌پذیرند.

* ولایت، محوری‌ترین عنصر در مسئله امامت و نبوت
مدیر گروه معارف‌ اسلامی دانشگاه بوعلی سینا همدان ابراز کرد: مهم‌ترین دستاورد فرهنگی قیام عاشورا معرفی فرهنگ ناب محمدی است لذا تحقق و جاری شدن چنین فرهنگی در جامعه با پذیرش ولایت و تبعیت از امام دوران حاصل می‌شود چرا که محوری‌ترین عنصر در مسئله امامت و نوبت ولایت معنوی و تصرف است.
وی در خصوص آثار فردی و اجتماعی عاشورا به لحاظ فرهنگی گفت: نزدیک شدن انسان به فطرت الهی خود، کسب آرامش درونی، فضا سازی معنوی در درون جامعه و ایجاد وحدت بین مسلمانان، ظهور و بروز جلوه‌های نیکو و زیبای اخلاقی، تأثیر معنوی در سایر جوامع و ملت‌های غیر مسلمان، طنین انداز شدن روحیه ظلم ستیزی در جامعه و افزایش مسئولیت پذیری از مهم‌ترین آثار ماه محرم و قیام ابی‌عبداله (ع) به شمار می‌آید.
فاضلیان با تأکید بر اینکه حرکت طبق دستورات دین و دوستی با اهل بیت جامعه را از انحراف مصون می‌دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل 100 درصد دینی و فطری بودن قیام امام حسین(ع) جامعه اسلامی سیره رفتاری و عملی امام حسین را بهتر می‌پذیرد اما تاکنون استفاده ایده‌آل و حداکثری از این ظرفیت نشده است.
وی گفت: دنیا زدگی، شیفته شدن به مقام‌های متعدد، حرام‌خواری و دوری از مال حلال عامل انحراف کسانی بود که در زمان حیات امام حسین (ع) به جنگ با ایشان پرداختند و از پذیرش امام معصوم سر باز زدند.

* به حاشیه راندن و ایجاد فاصله بین مردم و امام معصوم بارزترین حیله تاریخ
فاضلیان اضافه کرد: ریشه نفاق و دوگانگی رفتاری را باید در زمان پیامبر و ثقیفه بنی‌ساعده جستجو کرد چرا که در ادامه توطئه و فتنه دشمنان سر انجام پس از 50 سال خود را در سرزمین کربلا و جنگ با فرزند پیامبر نشان داد.
وی با بیان اینکه ایجاد فاصله بین مردم و امام معصوم و همچنین به حاشیه راندن فعالیت‌های دینی و فرهنگی خاندان پیامبر بارزترین حیله دشمنان در طول تاریخ محسوب می‌شود، تصریح کرد: خانه‌نشین کردن امیرالمؤمنین (ع) با استفاده از مبلغان منافق و جنگ روانی سرآغاز همه توطئه‌هایی است که در حق اهل بیت تاکنون روا شده است.
در ادامه مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس رفتار امام حسین (ع) را به تنهایی یک فرهنگ ناب در اجتماع دانست، و اظهار کرد: اساس قیام عاشورا را می‌توان در تبیین آزاد‌منشی، دادگری، عدالت‌خواهی، ظلم ستیزی و احیا فرهنگ بنیادین جامعه به لحاظ اعتقادی و رفتاری تعریف کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد دوست‌پرور افزود: حرکت مردم ایران در سال 1357، پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع جانانه حزب‌الله در جنوب لبنان مصادیق بارز الگو پذیری و تأثیر قیام امام حسین (ع) در همه جوامع به خصوص خانواده‌های شیعی است.

* پیروی از ولایت و رهبر زیباترین درس عاشورا
وی ادامه داد: صبر حضرت زینب و مهارت استقامت در برابر مصائب، توجه و اقامه نماز اول وقت در لحظات حساس، رعایت حلال و حرام و از همه مهم‌تر پیروزی از ولایت و رهبری زیباترین فرهنگ و رفتاری است که در قالب عاشورا بروز و ظهور کرد چرا که اصحاب و یاران امام به خیرخواهی و پاکی رهبر خود یقین داشتند و سعادت خود را تنها در گرو تبعیت از امام زمان خود می‌دیدند.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور همدان با ذکر این نکته که تاریخ همیشه در حال تکرار است، گفت: در حال حاضر نظام جمهوری اسلامی ایران پس از هزار و 400 سال به خاطر راهنمایی و جانفشانی‌های اهل‌بیت شکل گرفته است و در چنین شرایطی دلدادگی به رهبر خیر خواه و پاک جامعه از ضروریات مهم امروز تلقی می‌شود.
وی تأکید کرد: حاکم خیرخواه یکی از عوامل مهم در جلوگیری از هرج و مرج جامعه است و تبعیت از ایشان پیروزی و هدایت را به دنبال دارد لذا در همین راستا حب ولی‌فقیه یکی از فرهنگ‌های عمومی مسلمانان محسوب می‌شود.
دوست‌پرور با اشاره به نکات مهمی که در انتقال چنین فرهنگی باید مد نظر قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: داشتن انگیزه به منظور حفظ پیام عاشورا، استفاده بیشتر از رسانه‌های تأثیرگذار، مجهز شدن به امکانات روز و رفع شبهات با افزایش آگاهی و ارائه محتوا طبق ذائقه مخاطبان از جمله مواردی است که برای پذیرش مفاهیم والای رفتار و حرکت امام حسین(ع) توسط نسل امروز جامعه باید مورد توجه باشد.

* شیوه‌های انتقال پیام عاشورا طبق ذائقه مخاطبان باشد نه افراد مبلغ
وی تأکید کرد: اگر در دنیای امروز که موسوم به عصر انفجار اطلاعاتی و دنیای انفورماتیک است مجهز نباشیم دشمنان اسلام با القاء شبهه اعتقاد و تفکر نسل جوان را به چالش می‌کشند و با جنگ روانی آفتاب روشن و نورانی عالم یعنی اهل‌بیت را در نظر نسل جوان مکدر می‌کنند.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام‌ نور همدان افزود: یکی از معضلاتی که تشکیلات و دستگاه‌های فرهنگی با آن مواجه هستند ارائه پیام و محتوا طبق ذائقه شخص گوینده و مبلغ است و مخاطبان کمتر مورد توجه هستند.
در ادامه معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا همدان بیان کرد: تنها یک حادثه در تاریخ مشاهده می‌شود که تمام خوبی‌ها از جمله انفاق، ایثار، خلوص، طهارت، امر به معروف و نهی از منکر، عبادت به‌موقع عملاً به نمایش درآمده است و امام حسین (ع) به همگان ثابت کرد که اسلام صرفاً یک شعار نیست و افرادی هستند که شعائر اسلامی را در تمام شئون زندگی عملیاتی و کاربردی کنند.
دکتر مرتضی قائمی افزود: جهاد در راه خدا بدون هیچ‌گونه وابستگی و در راستای حفظ اسلام و ادای تکلیف توسط ابی‌عبداله محقق شد و به همین خاطر تأثیر فرهنگی و معنوی این قیام پس از هزار و 400 سال همچنان در سطح جامعه طنین انداز است.

* مأموریت امروز ما کار زینب گونه در میدان‌های فرهنگی است
وی با بیان اینکه واقعه کربلا ماندگاری اسلام را ضمانت کرد، گفت: مأموریت امروز ما ادامه حرکت حسینی و کار زینبی در میدان‌های فرهنگی، به ثمر نشستن جهاد اقتصادی، تمدن اسلامی و تحول در فرهنگ است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران را شعائر حسینی به نتیجه رساند، خاطرنشان کرد: مکانیزم مدیریتی کشور، عرصه تعلیم و تربیت، اقتصاد، فضای اجتماعی و غیره باید مطابق با ادبیاتی باشد که با استفاده از آن انقلاب کردیم لذا پیاده‌سازی چنین شعائری موجب انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و ادای تکلیف به نسل جوان خواهد شد.
وی افزود: در هدف‌گذاری‌های کلان، سیاست‌های راهبردی و برنامه‌های اجرایی نسبت به انتقال فرهنگ حسینی باید دغدغه داشته باشیم و نسبت به تحقق شایسته سالاری که مورد تأکید اهل بیت است مقید بوده و تحقق این مهم را به صورت کاربردی و عملی در مجموعه وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی، ارشاد، تبلیغات و سایر مجموعه‌ها ببینیم.
قائمی با تأکید بر اینکه امام حسین (ع) در حماسه عاشورا عقلانیت، معنویت، عدالت و آزادیخواهی را به معنای واقعی کلمه به نمایش گذاشت، خاطرنشان کرد: صرفاً نباید به حالت احساسی و اندوه مصیبت امام حسین اکتفا کنیم بلکه عقلانیت، عدالت و معنویت در کنار بیان مظلومیت‌ها تکمیل کننده پیام و بیان درست خوبی‌ها از چنین واقعه‌ای است.

* مهندسی در حوزه فرهنگ ضعیف است
وی با اشاره به برخی از ضعف‌های موجود در انجام فعالیت‌های فرهنگی و مجموعه‌های مرتبط با این حوزه افزود: سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌ها توسط مدیران غیر متخصص، پراکنده‌کاری و مشخص نبودن هدف، عدم مهندسی فرهنگی به صورت دقیق و همچنین توقف برخی از برنامه‌های فرهنگی در حد شعار از جمله مشکلات پیش‌رو در این حوزه تلقی می‌شود.
معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: عمق نگری و دوری از فعالیت‌های سطحی در قضایای عاشورا، اجرای برنامه‌های پر محتوا در سطح رسانه‌، فیلم، نشریات و کتب و همچنین پرداختن به حماسه آفرینی امام حسین (ع) به شکل تخصصی در عصر حاضر و با توجه به تهدید دشمن در فضای مجازی و سایبر ضرورت دارد.
وی تأکید کرد: در تدوین برنامه به‌منظور مقابله با حملات سایبری غرب با استفاده از روش‌های اسلامی ضعیف عمل کردیم و برنامه‌های فرهنگی باید در قالب هنر، سینما و رسانه نمود بیشتری داشته باشد چرا که رسانه در دنیای امروز نافذ‌ترین ابزار تلقی شده و می‌تواند نقش به‌سزایی را در انتقال اندیشه‌های مختلف ایفا کند.
قائمی عمل به سیره اهل‌بیت را بهترین روش انتقال پیام عاشورا دانست و اظهار کرد: کسانی که در پذیرش ارزش‌ها اعم از مسئولان در همه سطوح، فیلم ساز، کارگردان و غیره مشکل دارند نمی‌توانند به راحتی مبلغ پیام عاشورا و سایر الگوهای دینی و معرفتی باشند لذا بیان صادقانه و به کارگیری دستورات اهل‌بیت بهترین روش تبلیغ به نسل جوان است.

* در طول تاریخ مسلمانان بیشتر از سایرین به اسلام ضربه زده‌اند
وی با بیان اینکه تاریخ در حال تکرار بوده و فتنه همیشه وجود دارد، تصریح کرد: همان جایی که امیرالمؤمنین (ع) زمامداری حکومت را به عهده داشت فرزندش امام حسن (ع) را به شهادت رساندند و تاریخ گویای این مطلب است که مسلمانان در آسیب رساندن به اسلام نسبت به سایر افراد پیشرو بوده‌اند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا همدان در پایان گفت: سعادت و شقاوت جامعه به عملکرد مردم بستگی دارد چرا که افراد در شرایط مختلف قابل هدایت و یا انحراف هستند لذا امیرالمؤمنین معیار را به جای افراد، رعایت و پاسداشت حق قرار داده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها