کد خبر: ۳۵۰۰۶۲
زمان انتشار: ۱۵:۵۹     ۲۱ آبان ۱۳۹۴
پیرامون تکنیک زیباکلام در نهادینه نمودن عوام گرایی در دفاع از برجام:
بر کسی پوشیده نیست که ایشان در زمان انتخابات ریاست جمهوری، در فیلم تبلیغاتی- انتخاباتی روحانی حضور داشتند و در مدح ایشان سخن‌ها گفتند. از زمان روی کار آمدن روحانی نیز، تاکنون در دفاع از دولت سر از پا نشناخته از این کوی به آن کوی می روند یادداشت‌های بسیاری منتشر می کنند همچنین بعد از حصول توافق برجام، ایشان به کرات از برجام و محاسن آن دفاع کرده اند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، اخیرا و طی یک مناظره سیاسی مشخص گردید علت ابراز علاقه صادق زیبا کلام، فعال سیاسی اصلاح طلب، به رضاخان چه بوده است همان طور که در تاریخ آمده، رضاخان فردی قلدر و بیسواد بود که رمز توسعه و پیشرفت ایران را ، غربی شدن در همه ی ابعاد می دانست. با مطالعه سخنان آقای زیبا کلام، ملاحظه می گردد، ایشان نیز، همچون رضاخان، راز  پیشرفت ایران را در غربی شدن می داند.

 در مورد علت دیگر این علاقه، باید خاطر نشان ساخت، اخیرا، آقای زیباکلام در جلسه ی مناظره ای با موضوع بررسی تاثیر برجام بر فضای داخلی کشور، سخن در مدح برجام سر داده و سپس در میانه جلسه  اظهار داشته که اصلا برجام را نخوانده است!

بر کسی پوشیده نیست که ایشان در زمان انتخابات ریاست جمهوری، در فیلم تبلیغاتی- انتخاباتی روحانی  حضور داشتند و در مدح ایشان  سخنها گفتند. از زمان روی کار آمدن روحانی نیز، تاکنون در دفاع از دولت سر از پا نشناخته  از این کوی به آن کوی می روند یادداشتهای بسیاری منتشر می کنند همچنین بعد از حصول توافق برجام، ایشان  به کرات از برجام و محاسن آن دفاع کرده اند. و دسته آخر اینکه تحرکات سیاسیشان، در این رابطه با دیگر سیاسیون قابل مقایسه نیست. در این میان،  نکته عجیب و قابل تامل این می تواند باشد که چرا  رئیس جمهور و دولتی ها که با کم سوادها و کم سوادی میانه ی خوبی ندارند در مورد ایشان که به هر تقدیر،  بلندگوی بلند دولت محسوب می شود و اظهارات ایشان با سرنوشت دولت گره خورده، قائل به استثنا شده اند و همچون دیگران، ایشان را نیز به سواد آموزی و سپس سخنرانی، نصیحت نفرموده اند.

چنانچه به دلیل روابط سیاسی، دولتی ها حاضر به انتقاد از ایشان نباشند با یک نگاه صرفا سیاسی هم می توان نتیجه گرفت، که با وجود چنین دوستانی، دولت احتیاج به هیچ گونه ای دشمن  ندارد. چرا که با وجود حمایت چنین اشخاصی از دولت، برنامه های دولت در نظر مردم  مخدوش و بی اعتبار می گردند.

با توجه به آنچه ذکر شد باید گفت اقدام به مناظره در مورد  برجام ، (سند توافق شده برای حل مهمترین موضوع و مشکل سیاست خارجی کنونی کشور، که فقط دولت فعلی دو سال در مورد آن مذاکره نموده)، بدون حتی یک بار مطالعه این سند ، می تواند دلیل خوبی برای عدم حقانیت بعضی ها و نیز دلیل خوبی برای دلواپسی عده ای دیگر باشد. در همین رابطه اشاره به سخن شهيد دكتر چمران مناسب به نظر می رسد ایشان مي گويند تقوا از تخصص لازم تر است ، آن را مي پذيرم اما مي گويم آن كس كه تخصص ندارد و كاري را مي پذيرد بي تقواست.

نکته قابل توجه دیگر این می باشد که با توجه به کثرت فعالیتها و اظهارنظرهای سیاسی و ظهور و بروزهای آقای زیباکلام در رسانه ها و مجامع دانشگاهی، دعای همگان باید این باشد که انشاالله ایشان فرد تاثیرگذاری در مشاوره دادن به دولتی ها و تصمیمات آنها نباشد. و گرنه شما خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

 شایان ذکر است که حوزه ایراد سخنرانی آقای زیبا کلام محدود به علوم و مسائل سیاسی     نمی شود و گویا ایشان استادی همه فن حریف در بسیاری از حوزه های علم  می باشند. از باب نمونه باید گفت چند ماه پیش در مورد موضوع سینما، ایشان مناظره ای با آقای فراستی داشتند که در آن مناظره، آقای فراستی نکات قابل تاملی به آقای زیباکلام گفتند :

" ما چهار سال پیش در اصفهان یک مناظره‌ی دیگر داشتیم. آقای دکتر از چهار سال پیش یک قدم هم جلو نیامده است. لئوناردو داوینچی یک جمله ای دارد که می‌گوید هیچ کس حق ندارد پیش از رسیدن به شناخت کامل از ماهیت چیزی یا کسی به آن عشق بورزد، یا از آن نفرت داشته باشد. دکتر با چیزی مخالف است که اصلا از آن هیچ چیز اطلاعی ندارد ...

... وی افزود: متاسفم که راجع به پدیده ای حرف می زند که اصلا هیچ اطلاعی از آن ندارد. مرتضی آوینی ابدا سینمای حکومتی را دوست نداشت و این حداقل شناخت از مرتضی آوینی است.من و مرتضی در مجله سوره دشمن شماره یک سینمای دولتی بودیم و من همچنان هستم.

... وی با اشاره به مناظره قبلی شان بر سر فیلم 300 گفت: روشنفکرنماهایی که صاحب هیچ نظری نیستند و نان نام اپوزیسیونی‌شان را می‌خورند از فیلم 300 حمایت می کنند و بعد می‌گویند من میهن پرست هستم. اگر سواد ندارید، خوب ساکت شوید و بروید جایی که سواد دارید. هنر جای شامورتی بازی و بی سوادی نیست.

... فراستی صحبت هایش را تند و صریح کرد و گفت: حتی در جایی که دکترا گرفتید هم بی سواد هستید. به شدت مبتذل و به شدت تقلیل‌گرا هستید از بحث مذاکرات هسته ای تا بحث اعتدال. ادعای قلابی که من اپوزیسیون روشنفکر هستم واقعا برای یک استاد دانشگاه مبتذل است".

شایسته می نماید در ضمن این نوشته، تشکلهای منتقد دولت، فعالین سیاسی و رسانه ای را به این نکته متوجه سازیم ، که دعوت از اشخاص غیر متخصص مدافع دولت، برای جلسات مناظره و ایراد سخنرانی، کمکی به رشد عقلانیت و بصیرت جامعه نمی کند و بلکه عوام گرایی را هرچه بیشتر نهادینه می کند از سوی دیگر در چنین جلساتی حقیقت ادعاهای دولت نیز مشخص نمی گردد و با وجود صرف هزینه و وقت، تنها  بحث به حاشیه می رود. نتایج منفی دیگری همچون کمک به چهره شدن این افراد نیز از آثار برگزاری چنین جلساتی است که، ثمره ی آن  تاثیرگذاری منفی در جهت دهی عقاید و افکار مردم می باشد.

علی رغم طرح این مباحث، انصاف این است که صداقت زیباکلام،( اعتراف ایشان مبنی بر نخواندن برجام) را ستایش کنیم  و  انشاءالله ایشان هم من بعد از این، بر ملزومات اعتراف خود پایبند باشند و در حد معلومات، مناظره بفرمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۶ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴
۶
۶
من ماندم اگر یک نفر مثل من این حرفهایی که این باصطلاح استاد می زند اگر من فقط یکی از این حرفها را می زدم تا بحال استخوانم هم پوسیده بود چه شده که این ... را تا بحال نگرفتن ومحاکمه هم نمی شود وهر ... می خواهدمی کند واز عتاب ومحاکمه هم خبری نیست وجابتر از این که او استاد دانشکاه هم هست که این رابدانید که در وقتی که برای هر معلم هزار فیلتر است برای ضد انقلاب نبودن او واحیا اگر یک وقت خدای نکرده کشف شود که او مخالف نظام است فورا او را از سمت ش حذف می کنند چرا این ... را تا بحال حذف نکردند ونتها حذف که از او حمایت هم می کنند
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۰۹ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴
شما داری به جمهوری اسلامی اتهام ناروا میزنی یعنی اگه کسی عقایدی که موافق کشور نباشه مطرح کنه با شکنجه و ............. طرف میشه !!!
یکی از مردم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۹ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴
۷
۵
لا مصیبه اشد من الجهل
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۹ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴
۶
۷
598 ظاهرا شما هم بدتان نمی آید سخنان این ... رو پخش کنید . ایشان انسانی معلوم الحال و متغیر هستند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴
منم می دونم حالا شما بگو چرا بچه مذهبی ها همه جا برای مناظره دعوتش می کنند؟
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴
تو هم میتونی خودتو بعنوان بچه مذهبی جا بزنی . گرفتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴
بچه مذهبي ها دعوتش مي كنند تا به مفسداتي هاي احمق بفهمانند كه پيشوايان فكري آنان از چه قماش ناداني اند !!!

ههههههههههههههههههههههه
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۳ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴
۵
۶
سلام. این بنده خدا اصلا تو باغ نیست حرف ها و نظرات در پیتیش معلوم نیست از کجا نشعت میگیره به نظر من کمی بیشتر سبک مغز تشریف دارن شما چرا نظراتش رو رو سایت می گذارید بزارید با درد خودش بسازه این طرف توشنوندهای خودش جوک داره مثل با با اتی میمونه طفلک تنها
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴
بعضي ها جاضرند بدنام باشند ولي بي نام نباشند !!!

مشكل اين بابا هم همين است و بس !!!
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۱۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴
شما سید باغی هستی دمت گرم
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۱ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴
۱
۰
آقای نا شناس فکر کن خودت هم یه بچه مذهبی .
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۱۱ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴
بچه مذهبی یعنی چی ، یعنی هیچوقت بزرگ نمیشن ،
هدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۸ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴
۰
۵
من نمیدونستم اینطور بی منطق حرف میزنه،،،،،، جالب بود ممنون
پاسخ
بسیجی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۴ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴
۵
۱
دوستان بسیجی، حرف حق خودتان را با بی اخلاقی سخیف نکنید. حقگویی با بی اخلاقی قابل جمع نیست
آقای زیباکلام دنبال مطرح کردن خودش است و گرنه ادم بدون مطالعه برجام در موردش مناظره نمیکند
حق یارتان
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۱۲ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴
مثل اینکه اینجا منبر بسیجی هاست همدیگه رو نصیحت کنید شاید با اصلاح بینش خودتون بتونید طرفدارپیدا کنید
داود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۴ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴
۴
۲
اين آقاي استاد قجري مثل سوسكي كه قصد خود كشي داره هميشه كنار دمپائي ميخوابه تا ديده بشه.
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۱۳ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴
خخخخخخخخخخخخخ
شهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۶ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴
۳
۱
چقدر خوانندگان شما مودب و موقر هستند که این طوری در مورد دیگران صحبت می کنند . جالب است اگر کسی نظر خودش رو گفت چه صفاتی به او نسبت می دهند معلوم الحال ، ضد انقلاب ، بدنام، بی منطق و ... به قول امام خدا همه ی مارو آدم کند
پاسخ
سید سجاد
GERMANY
۱۲:۲۴ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴
الهی آمین . بخصوص شهاب هائی که از نوع سنگش هم هستند .. نرود میخ اهنین برشهاب سنگ .. بیدار شو عزیز بیدار شو وقت خواب گذشته
مریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۱ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴
۲
۲
این بابا اصلا حالش خوب نیست ولش کنید
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۱۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴
دکتر ندیده تشخیص بیماری میدی خوش بحالت ..........
از مشهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۹ - ۲۹ آبان ۱۳۹۴
۱
۱
زیباکلام ادم وزارت اطلاعات است برای سوپاپ اطمینان داخلی ها
خیلی ساده اید ...
پاسخ
بيطرف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۴ - ۲۹ آبان ۱۳۹۴
۰
۱
گرچه 598 شايد منتشر نكند ولي عيب رضا خان گلاويز شدن با دين و علما بود . خدا وكيلي با امكانات حدود 100 سال پيش چه خدماتي به ايران كرد كه تاكنون و با امكانات فعلي اصلا قابل مقا يسه نيست . بي سواد بود قلدر بود بي دين بود كشف حجاب كرد با دين و عزاداري امام حسين (ع)در افتاد ولي به ايران هم خدمت نمود
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها