کد خبر: ۳۵۰۱۱۷
زمان انتشار: ۰۸:۴۹     ۲۳ آبان ۱۳۹۴
جان کری برخلاف بیانیه وین حذف اسد را پیش شرط مبارزه با داعش عنوان کرد
هیئت ایران به ریاست امیرعبداللهیان در مذاکرات سوریه شرکت می‌کند
به گزارش پایگاه 598، درحالی که قرار است امروز مذاکرات وین درباره سوریه برگزار شود، آمریکایی ها همچنان برخلاف بیانیه مشترک مذاکرات قبلی مشغول فضاسازی علیه دولت قانونی سوریه هستند.جایی که جان کری هنوز می گوید آمریکا درباره «اسد» با ایران و روسیه مشکل دارد و در این باره باید گفت و گو کنند. او اسد را مانعی دربرابر مبارزه با داعش توصیف کرده است.

این درحالی است که در بیانیه 9 ماده ای که 2 هفته پیش پس از مذاکرات اول وین درباره سوریه منتشر شد، از «دولت سوریه» به عنوان یکی از اعضایی که باید در فرایند سیاسی حضور داشته باشد نام برده شده است. چهارشنبه گذشته حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود که « مشارکت ایران در نشست وین به پاسخ دادن واشنگتن در مورد رفتارهای یک جانبه اش بدون مشورت با دیگر طرف های شرکت کننده بستگی دارد.» همزمان سیدعباس عراقچی دیگر معاون ظریف نیز گفته بود که «شرکت ایران در اجلاس بعدی وین درباره سوریه بستگی به رعایت چارچوب های ترسیم شده در جلسه اول، پایبندی اعضا به آن و عدم تکرار تصمیمات و اظهارات غیر عقلایی و غیرمنطقی برخی از اعضای منطقه ای و فرامنطقه ای دارد.»

در همین حال جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه با اعلام این خبر به ایسنا گفت: «ریاست هیئت ایران در اجلاس وین در مورد سوریه را معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه برعهده خواهد داشت.» ایران در نشست قبلی وین که حدود دوهفته پیش برگزار شده بود به ریاست محمد جواد ظریف شرکت کرده بود.دور دوم این نشست در حالی برگزار شد که محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به نمایندگی از ایران در آن حضور یافت و ناظران مسائل منطقه نفس حضور ایران در این دور از گفت و گوها را مثبت ارزیابی کردند. بر اساس تصمیم دور گذشته نشست وین، قرار است در این دور که 23 آبان در وین برگزار می شود، نمایندگان دولت سوریه و مخالفان دولت این کشور نیز حضور یابند. برگزاری این دور از گفت و گوهای وین با عزیمت ظریف همراه با رئیس جمهوری کشورمان به ایتالیا و فرانسه همزمان است.

سخنگوی وزارت خارجه: خط قرمز ما قیمومیت نداشتن بازیگران خارجی بر ملت سوریه است
جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال نسیم مبنی بر اینکه خط قرمزهای ما در نشست وین چیست تاکید کرد: آنچه خط قرمز اساسی ما در این فرایند خواهد بود این است که هیچ بازیگر خارجی بر ملت سوریه قیمومیت ندارد؛ بازیگران خارجی فقط می توانند تسریع کننده روند سیاسی باشند که به ملت این کشور به عنوان صاحب قضیه و تصمیم گیر نهایی کمک کنند تا برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند. جابری انصاری افزود: خط قرمز این خواهد بود که اجازه ندهیم بازیگران دیگری بخواهند به نمایندگی از ملت سوریه درباره آینده این کشور تصمیم بگیرند.

جان کری: با ایران و روسیه درباره اسد گفت‌وگو خواهم کرد
در همین رابطه، وزیر خارجه آمریکا، پیش از سفر به وین برای شرکت در نشست سوریه، اعلام کرد که درباره آینده بشار اسد با ایران و روسیه گفت و گو خواهد کرد. ایران و روسیه پیش از این گفته اند که مردم سوریه باید مسأله ماندن یا رفتن بشار اسد را در انتخابات مشخص کنند. جان کری گفت: «اسد، با غیرممکن کردن تغییر مسالمت‌آمیز، جنگ را اجتناب‌ناپذیر کرد. این جنگ به بروز داعش منجر شد. نتیجه همان‌طور که می‌دانیم، چهار و نیم سال هراس بی‌وقفه بوده است.» . وی گفت: «درخواست از معارضان برای اعتماد به اسد و قبول رهبری اسد، درخواست معقولانه‌ای نیست...ما و شریکانمان معتقدیم که با بودن اسد در قدرت نه صلح امکان‌پذیر است نه غلبه بر داعش.»جان کری همچنین گفته است: «شانس برای موفقیت در دیپلماسی تا حدودی به توان اعمال نفوذ، کنترل قلمرو و فهم اینکه چه کسی دارد می‌برد یا دست بالا را دارد بستگی دارد.»

پوتین: کنار رفتن اسد به مردم سوریه بستگی دارد
در همین حال پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: این کشور تا زمانی که ارتش سوریه به حمایت هوایی نیاز داشته باشد، به عملیات هوایی در این کشور ادامه می دهد و پیش بینی های لازم را هم برای تأمین هزینه های عملیات انجام داده است. پوتین همچنین افزود: «روسیه حق ندارد با اسد در مورد کنار رفتن از قدرت صحبت کند. این مسئله ای است که به مردم سوریه بستگی دارد.»


منبع: خراسان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها