کد خبر: ۳۵۰۱۳۲
زمان انتشار: ۰۹:۵۵     ۲۳ آبان ۱۳۹۴
تحلیلگران معتقدند صرف نظر از اینکه چه گروه یا گروه‌هایی مسئولیت حوادث خونین دیشب پاریس را برعهده می‌گیرند، این حملات تروریستی جایگاه طرفداران استمرار جنگ در سوریه را نه تنها در فرانسه بلکه در سایر کشورهای اروپایی نسبت به هواداران برقراری صلح در این کشور تقویت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه 598، در پی حادثه خونین و تروریستی دیشب در مناطق مختلف پاریس، پایتخت فرانسه که به کشته شدن بیش از 140 شهروند فرانسوی انجامید، پرسش هایی درباره انگیزه‌ها و پیامدهای این‌ اقدامات تروریستی و اینکه چرا این رویداد تروریستی در فرانسه رخ داده است؟ مطرح شد.

این حوادث خونین در فرانسه به عنوان کشوری که در قلب اروپای سیاسی و امنیتی و اقتصادی قرار گرفته است، می تواند زلزله ای در سیاست های آتی این کشور و سایر کشورهای اروپایی درباره بسیاری از مسائل ایجاد کند.

این اقدامات تروریستی بار دیگر حوادث تروریستی شارلی ابدو را در اذهان تداعی و فوری آن را با حوادث سوریه مرتبط کرد.

درباره اینکه چرا فرانسه هدف این اقدام خونبار شده است؟تحلیلگران معتقدند، فرانسه کشوری است که به طور سنتی خود را راعی و سرپرست سوریه می‌خواند و این خودخواندگی نیز ناشی از دوران قیمومیت این کشور بر سوریه تا قبل از سال 1936 است.

به همین علت فرانسه در بین اروپاییان از زمان بحران سوریه در سال 2011 بیشترین همکاری را  با آمریکا علیه نظام دمشق کرده و به اصطلاح نوک پیکان حمله به سیاست های سوریه به شمار می آمد. بنابراین هر تغییری در سیاست های پاریس نسبت به نظام سوریه که چندی پیش رگه هایی از ان قابل مشاهده بود، می تواند بر دیدگاه سایر کشورهای اروپایی تاثیر گذار باشد.

بنابراین آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین دشمنی را با نظام سوریه با تجهیز تروریست ها و اعزام آنان به سوریه داشت، نه تنها تغییر دیدگاه فرانسه را برنمی تابد که همواره تلاش می کند فرانسوی‌ها را به عنوان لیدر اروپایی ها در قضیه سوریه با خود هماهنگ نماید.

در قصه بحران اشغال عراق در سال 2003 آمریکایی ها این نقش را به انگلیسی ها داده بودند و در آن برهه فرانسه جزو مخالفان جنگ علیه عراق بود.

علاوه براین بسیاری از داعشی ها فرانسوی و اصالت مغربی دارند و همین قضیه گمان دست داشتن داعش در این حملات را نیز می تواند، تقویت کند.

درپی رویدادهای پاریس، تحلیل ها درباره انگیزه ها و پیامدهای این اقدام تروریستی نیز متفاوت بود.

تحلیلگران غربی با فرض اینکه این عملیات ها به دست گروههای تروریستی همچون داعش و القاعده در فرانسه انجام شده است، آن را تاکیدی بر درستی راه غرب در مبارزه با تروریسم دانستند و تلاش کردند نوعی اجماع جهانی را برای هر اقدام آتی علیه تروریسم به ویژه در خاورمیانه برای دولتمردان خود کسب کنند.

از نگاه این تحلیلگران موفقیت های غرب در استمرار مبارزه علیه تروریسم در نقاط مختلف دنیا تروریسم را تا حدی خشمگین کرده است که برای انصراف غرب از این مبارزه دست به هرخشونتی می زنند.

این تحلیلگران در دیدگاههای خود تکرار حوادث خونین در سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی را بعید ندانسته و معتقدند برای نابودی تروریسم باید هزینه داد.

آنان همچنین معتقدند عملیات های تروریستی علیه اروپاییان منحصر به فرانسه نبوده و ممکن است در آینده ای نزدیک حتی دامن روسیه را نیز بگیرد.

هواداران این دیدگاه که تحلیلگران گفت‌وگو کننده با الجزیره و العربیه را نیز شامل می شوند در واقع بر طبل جنگ علیه به اصطلاح تروریسم در سوریه می کوبیدند و خواستار هماهنگی بیشتر روسیه با غرب در عملیات علیه داعش بودند.

گروه دیگری از تحلیلگران اقدامات تروریستی دیشب پاریس را بهانه ای برای تقویت جایگاه جنگ‌طلبان در اروپا به ویژه پس از فشار افکار عمومی علیه سیاستمداران در کناره گیری از حمایت تروریست ها در سوریه و عراق دانستند و معتقدند در ماههای اخیر با توجه به همدردی جهانی با نظام سوریه و مخالفت با استمرار حمایت غرب از تروریسم در این کشور نوعی سمپاتی میان افکار عمومی غرب با نظام سوریه در حال شکل گیری بود که سفرهای متعدد نمایندگان اروپا به دمشق و دیدار با بشار اسد مصادیق این همدردی ها محسوب می شود امری که سبب تقویت ایده برقراری صلح و ثبات در سوریه با راه حل سیاسی شد.

در جدیدترین اقدام از این دست تقریبا اوایل آبانماه کنونی هیات پارلمانی فرانسه به ریاست ژان فردریک پواسون از نمایندگان پارلمان با سفر به دمشق ملاقاتی با بشار اسد رییس جمهوری این کشور داشت.

اسد در این دیدار گفت: «تعدادی از کشورها در خاورمیانه و غرب از جمله فرانسه تاکنون با ارائه پوشش سیاسی به گروه‌های تروریستی در سوریه و منطقه، از تروریسم حمایت کرده‌اند.» وی با تاکید بر اینکه تروریسم یک پدیده بین‌المللی است که حد و مرز نمی‌شناسد، افزود: «تروریسم و تحریم‌هایی که بر سوریه تحمیل شده دلیل اصلی رنج مردم این کشور است.»

ژان فردریک پواسون عضو هیاتِ حاضر در دمشق در این دیدار اعلام کرد هرگونه راه‌حل برای بحران سوریه «نیازمند گفت‌وگو با رئیس جمهور این کشور است.»

اعضای هیات فرانسوی نیز در این جلسه بر اهمیت تشریک مساعی تمام کشورها در مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

اعضای این هیات همچنین تصریح کردند برای ایجاد تغییر در سیاست‌هایی که به کاهش رنج ملت‌ سوریه کمک می‌کند، تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

سفر هایت های دولتی و پارلمانی اروپا خصوصا فرانسه به سوریه تقریبا از اواخر سال گذشته شمسی و مشخصا یکماه پس از حادثه تروریستی شارلی ابدو  آغاز شد. در اسفند ماه گذشته یعنی چند ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه جمعی از مقامات غیر دولتی و دیپلمات های فرانسوی در سفر خود به دمشق با بشار اسد ، رییس جمهوری این کشور دیدار و درباره راهکارهای مبارزه موثر با داعش و بازگشت امنیت به منطقه گفت‌وگو کردند .

رویترز همان موقع در خبری در این باره تصریح کرد: « این اقدام بازتاب های داخلی و بین المللی گسترده ای داشت. اولاند و برخی دیگر از شخصیت های سیاسی فرانسه این اقدام را محکوم و وعده اعمال تحریم علیه اعضای این هیات ها را مطرح کردند .

از سوی دیگر تعدادی از نمایندگان و مقامات دولتی و مخالف دولت در فرانسه انتقاداتی را علیه موضع گیری و اقدامات  پاریس در قبال وقایع منطقه و بخصوص سوریه مطرح کرده اند . همچنین جمعی از دیپلمات های سابق فرانسوی نیز در مصاحبه های رسانه ای خود به انتقاد علیه سیاست خارجی اولاند می پردازند.»

پرس تی وی نیز با تاکید بر ناتوانی های واشنگتن و هم پیمانان منطقه ای آن خاطرنشان کرد : تهدیدات اخیر غرب برای حمله نظامی مستقیم به خاک سوریه ناشی از شکست های متعددی است که طی حدود چهار سال گذشته از طریق سیاست های حامیان آمریکا و هم پیمانانش از تروریست ها علیه دولت بشار اسد ایجاد شده است .

تحلیلگران نظر به رایج شدن نوعی باور عمومی در نزد افکار عمومی غرب بویژه اروپا مبنی براینکه بحران سوریه راه حل نظامی ندارد به وضوح می توان تقویت جایگاه طرفداران برقرای ثبات در سوریه از طریق توقف حمایت های مالی و تسلیحاتی غرب از تروریست ها را مشاهده کرد امری که بدون شک به تضعیف جایگاه آن دسته از دولتمردان اروپایی منجر خواهد شد که تنها راه حضور در خاورمیانه را در جنگ طلبی می دیدند و یقینا اقدام تروریستی شب گذشته پاریس به ادامه حیات این طیف از اروپایی ها کمک خواهد کرد.

اقدامات تروریستی پاریس در شرایط زمانی خاصی روی داده است. زمانی که گروههای تروریستی در معرض شکست های متعددی در صحنه میدانی سوریه و عراق قرار گرفته اند و ارتش سوریه خود را برای یک عملیات بزرگ و تاریخی یعنی ازاد سازی شهر استراتژیک حلب آماده می کند. علاوه براین برخی کشورهای غربی نظیر فرانسه،‌ انگلیس و آمریکا و متحدان منطقه ای شان نظیر عربستان سعودی،‌ترکیه و قطر و صد البته رژیم اشغالگر قدس از احتمال تشدید عملیات نظامی و ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه خبر می دهند.

عملیات های تروریستی شب گذشته پاریس که به کشته شدن بیش از 140 شهروند فرانسوی انجامید و احتمالا یکی از گروههای منتسب به اسلامگراها نظیر القاعده و یا داعش مسئولیت ان را بپذیرد  می تواند یکبار دیگر نگاه اروپاییان را به اسلام مسموم کرده و زمینه های حمایتی انان را از ایده مبارزه با باصطلاح تروریسم برای دولتمردانی همچون اولاند فراهم نماید. همانهایی که جنگ در نه تنها سوریه بلکه تمام کشورهای غرب اسیا را می خواهند نه ثبات و استقرار  را.

این اقدام تروریستی همچنین وضعیت پناهجویانی که اخیرا با چراغ سبز غرب و همکاری ترکیه از سوریه به اروپا گسیل داشته شده اند را نیز با مخاطرات جدی همراه می کند و‌انها را در یک شرایط مصیبت باری در استانه فصل سرما قرار خواهد داد.

به هر روی این اقدامات تروریستی چه با هدف تقویت جایگاه جنگ طلبان و چه تنبیه آنان صورت گرفته باشد کمکی به مبارزه با تروریسم و ریشه کنی آن نخواهد کرد بلکه آتش کینه و نفرت مسلمانان و مسیحیان را نسبت به هم شعله ور تر خواهد نمود امری که تنها و تنها در خدمت به منافع صهیونیسم بین الملل بوده که خود را زخم خورده هر دو می داند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۳ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴
۰
۰
فرانسه یکی از مهمترین پدر خوانده های داعش است و هیچ کاردی دسته خودش را نمیبرد و اینکه فرانسه در پشت پرده این قضیه به دنبال چه اهدافی است در اینده شاید مشخص شود و بدون شک خود فرانسه برگزار کننده این نمایش است که استادش امریکای یازده سپتامبر است
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها