کد خبر: ۳۵۰۸۰
زمان انتشار: ۱۸:۳۸     ۲۳ دی ۱۳۹۰
گفتاری ازحضرت استادمیرباقری پیرامون عزاداری سیدالشهداء:
در دستگاه ابليس، انگيزه شهوت و روح عشق و حب دنيا را در جامعه ايجاد مي­كنند اما مداحان حب به خدا و بغض دشمنان خدا و تولي به اهل بيت (ع) و تبري از دستگاه ابليس را ايجاد مي­كنند. امروز، كاركرد عاشورا به مرحله تأسيس حكومت ديني نيز رسيده و اثرگذار بر جامعه جهاني است و هويت تمدن شيعي و اسلامي را در مقابل تمدن مادي غرب، احيا كرده است؛ لذا دشمن دنبال تحريف عاشورا است
سرویس اندیشه دینی 598، طبيعی است در اين دنيا دستگاه باطل هم با خط و جريان قدسي سازي زندگي بشر يک درگيري تاريخي مستمر و همه جانبه داشته و يکي از جبهه هايي که در اين درگيري گشوده جبهه ي "تحريف کلمة حق و کلمه ي توحيد و راه انبيا" است که اشکال مختلفي دارد و از نظر اثر گذاري هم متفاوت هستند.

متن زیر گفتاری از حضرت استاد سید محمد مهدی میرباقری با محوریت توطئه های استکبار در مقابله با مکتب سید الشهداء و ضرورت محور قرار گرفتن فقها و علما در عزاداری ها می باشد که در ادامه می آید:

توطئه دشمن برای تحريف امر عزاداری


درك مصيبت سيد الشهدا (ع) واقعاً از اعظم عبادات است و از بهترين طرق سلوك الي الله و از بهترين طرق ايجاد مقاومت جامعه شيعه در مقابل دشمن است. اگر شيعه، تنها امتي است كه امروز مقاومت مي­كند به خاطر گريه 1400 ساله اش است و اين عاطفه­ هاي در هم انباشته شده در وجدان تشيع است كه اين بيداري و اين هوشياري را ايجاد كرده است.

ماجراي عزاداري سيد الشهدا، ماجراي تهذيب روح شيعه است و بهترين برنامه براي پاك كردن ارواح شيعه، همين است. اينکه دشمن، ماهواره ها و شبكه­ هاي ارتباطي فاسد راه می­اندازد و برای فاسد کردن نسل جوان كشور شيعه تلاش مي­كند، ولی نتيجه قابل توجهی نمي­گيرد، بلکه از آن طرف، جمعيت­هاي شش ميليوني در محضر امام رضا (ع) حاضر مي­شوند و سالشان را با ولي خدا آغاز مي­كنند و ... به همين عامل عزاداری بر می­گردد. اين يعني شكست اصلاحات مادي و سكولاريستي. کيست که اين را نفهمد؟ اين حضور انبوه و چند صد هزار نفره جوانان در شب هاي چهارشنبه در جمكران و زيارت بي بي دو عالم حضرت فاطمه معصومه (س) و ... علامت شكست اصلاحات غربی است.

به قول يک استاد فرزانه­ ای: «هيئت در مقابل هاليوود است و کار مداحان در برابر كار هنرمندان هاليوود قرار می­گيرد». يعنی در دستگاه ابليس، انگيزه شهوت و روح عشق و حب دنيا را در جامعه ايجاد مي­كنند اما مداحان حب به خدا و بغض دشمنان خدا و تولي به اهل بيت (ع) و تبري از دستگاه ابليس را ايجاد مي­كنند. امروز، كاركرد عاشورا به مرحله تأسيس حكومت ديني نيز رسيده و اثرگذار بر جامعه جهاني است و هويت تمدن شيعي و اسلامي را در مقابل تمدن مادي غرب، احيا كرده است؛ لذا آنها دنبال تحريف عاشورا هستند به گونه­ اي كه از دل عاشورا چنين پديده­اي ظهور نكند و تقويت نشود و عاشورا به يك پديده عرفاني و قدسي محض تعريف گردد.

در واقع، مداحی و عزاداری، هر چند عبادت عظيمي است ولي به همين اندازه هم مخاطره آميز است و دشمن در پی ضربه زدن به آن بوده و هست. از اول ابليس، حساس بود. و امروز هم دشمنان، شياطين انس و جن به شدت روي اين موضوع حساس هستند و دنبال آن هستند كه اين عبادت عظيم را تحريف كنند.

ضرورت محوريت فقها در عزاداری (هيئت و روحانيت)

بی­ ترديد فقها در امور مذهبي جامعه، حصون اسلام هستند و لذا در امر عزاداري هم حتماً فقها بايد محور باشند؛ چون امر عزاداري، امر سرپرستي روحي شيعه و ايجاد حيات معنوي در جامعه است، و اين کار كمتر از نماز و روزه نيست و لذا احتياج به تفقه دارد و نمی­توان آن را به شکل ذوقي پيش برد.

متأسفانه برخی در حوزه­ هاي علميه قدر اين رسالت را نمي­دانند و اين موضوع را تا حدودی رها كرده­اند. اگر حوزه­ هاي علميه امر عزاداری و اين عاطفه­ هاي مذهبي را سرپرستي نكنند طبيعي است كه اين عاطفه ­ها به جاي ديگري رو مي­آورند! اين يك نقطه ضعف است که ممکن است دشمن از آن سوءاستفاده کند و طبقه مرجع ديگری درست ­كند تا هر طبقه­ اي براي خودش فرهنگ مذهبي شيعه را يك گونه رواج بدهد و وحدت مذهبي شيعه شكسته ­شود..

برخی با بزرگ­نمايي­ ها، «روحانيت» را در مقابل «هيئات» قرار مي­ دهند. بسياري از خبرسازي هايي كه عليه هيئات مذهبي صورت می­گيرد، دروغ و بزرگ­نمايي است و واقعيت امر در هيئات مذهبي چيز ديگري است. اتفاق اصلی که در هيئات جاري مي­شود، روح عزاداري و روح توجه به سيد الشهداء (ع) است؛ البته متناسب با دوره گذار. هم­چنان­که در اقتصاد دوره گذار بعضی معاملات را امضاء مي كنيم و سعی می­کنيم به سمت اسلامي­تر شدن برويم، در عزاداري هم همين طور است. بايد مواظب باشيم اين بزرگنمايي­هاي، اين خبرسازي ها و اين دروغ گويي های دشمن، روحانيت شيعه و صف عزاداران و هيئات را در مقابل هم قرار ندهد. روحانيت شيعه بايد مسؤوليت سرپرستي اين امر را با تمام توان بايد بر عهده بگيرند و مراكز تخصصي حوزه هم بايد پژوهش تخصصي نسبت به امر عزاداري انجام دهند.

هيئات مذهبي هم بايد توجه كنند که اين امر عظيم، بدون تكيه به فقاهت به سامان نمي­رسد. مداحان بايد بدانند كه نبايد دستگاه امام حسين (ع) از دستگاه امام صادق (ع) جدا شود. اگر شيطان بتواند در اينجا رخنه كند، و بين هيئات عزاداران با روحانيت شكاف بياندازد موفق شده است و همین جاست كه مي­تواند عزاداري را تحريف كند و عزاداري سيد الشهداء (ع) كه كانون جوشش محبت و كانون جوشش تبري نسبت به دشمن در طول تاريخ بوده است را به يك مجالس صوفيانه به شكل غلط، كه فقط مجالس حال است، تبديل كند؛ در حالي كه حال، موضوعيت ندارد و آن چه موضوعيت دارد تولي و تبري و حركت در مسير اسلام است.

البته هنر عزاداري بايد رشد كند و بحمدالله در مجموع هم خوب رشد کرده و برخلاف همه نقشه­ ها، دشمن و دستگاه ابليس، بهره­ خاصی از آن نبرده است و هر روز كه مي­گذرد روح مذهبي جامعه و روح توجه به سيد الشهداء (ع) ارتقا پيدا مي­كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۸
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
محمد روزبهاني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۰
۱
۱
ثبت نام براي عمليات استشهادي ضد اسرائيل

با تشكر از همكاران سايت 598.

لطفاً اطلاع رساني شود.

http://irhezbollah.blogfa.com/post-135.aspx
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۳ - ۲۴ دی ۱۳۹۰
۱
۰
واقعا نکته مهمی است فقه عزاداری .. ان شا الله خدا بر توفیقاتشان بیفزاید.. اگر ما در ما در هر زمینه تعبدواطاعتمان را نسبت به دستگاه فقهی اهل بیت حفظ می کردیم جامعه ای داتشیم که رنگ همه جایش اسلامی بود
پاسخ
حسینی فر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۴ - ۲۵ دی ۱۳۹۰
۱
۰
تحلیل جالبی بود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۶ - ۲۵ دی ۱۳۹۰
۱
۰
هالیوود می داند کجا را نشانه برود اما بسیاری از هیئت های ما به نام جدایی دین از سیاست در انتخاب هدف اشتباه می کنند و این یک معضل بزرگ است.
پاسخ
یعقوب از اهواز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۸ - ۲۵ دی ۱۳۹۰
۱
۰
می خواستم بدونم چطوری می شود فایل سخنرانی امسال استاد میرباقری در دهه اول محرم را دریافت کرد؟
ممنون می شوم راهنمایی کنید.
پاسخ
محسن.ر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۶ - ۲۵ دی ۱۳۹۰
وبلاگ حاج اقای میر باقری
بنده خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۰
با سلام در قسمت پیوندها همین سایت وارد شوید وبلاگ تمدن اسلامی برخی مطالب را منتشر نموده است.
محمد صالح حق شناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۰
۰
۰
درود خداوند و اهل بیتش بر سید محمد مهدی میرباقری، فرزند خلف حوزه.
ای کاش حوزه صدها چون ایشان می داشت.
درک از فقه حکومتی، چون ایشان کم است.
با سپاس از سردبیر 598
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها