کد خبر: ۳۵۱۱۰۸
زمان انتشار: ۰۸:۳۹     ۲۸ آبان ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی رفسنجانی: امور سیاسی وسیاست خارجی را مسئولان کشور بدون مشورت با امام انجام نمی‏دهند. مادر این گونه مسایل که برای آینده ثبت می‏شود با امام مشورت می‏کنیم. اگر امام‏موافق بودند و صلاح دیدند انجام می‏دهیم.

رخدادهای 28 آبان 1361

چکیده

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما وقتی با آمریکا مواجه بودیم اوّلین خاکریز دشمن‏شاه بود. ما این خاکریز را به اصطلاح امروز فتح کردیم امّا خاکریزهای متعدّد وسنگرهای فراوانی پشت آن بود که باید فتح می‏شد.

 

  • آیت الله مشکینی در نماز جمعه امروز قم به ویژگی های فقهایی که از سوی مردم برای عضویت در مجلس خبرگان انتخاب خواهند شد پرداخت .

 

  • محمد هاشمی مدیرعامل صدا و سیما :  ما تلاش می کنیم در صدا و سیما مسائل را به شکل اسلامی و صحیح توجیه نموده و نیروهای مومن به انقلاب را جذب کنیم و افراد ضد انقلاب را از این سازمان برکنار کنیم.

هدف گیری اسلام جامعه ای بدون مستکبر و مستضعف

خطبه های نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد. هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه امروز تهران در ادامه مباحث مربوط به عدالت اجتماعی اظهار داشت :  هدفگیری اسلام به سوی جامعه‏ای است که از لحاظ امکانات مرفّه‏باشد و از لحاظ توزیعِ امکانات، مستکبر و مستضعف در آن نباشد.

وی در ادامه افزود : حکومت اسلامی‏کنترل دقیقی بر جمع مال و ثروت دارد تا در تحصیل ثروت مایه تبعیضات‏نابجا و به وجود آمدن قشر مستکبر نشود.  وی در جمع بندی خطبه های گذشته خود گفت : تااینجا به این نتیجه می‏رسیم که حکومت اسلامی در مقاطع حساس وگردنه‏هایی، در حرکت اقتصادی امّت وجود و حضور دارد و مانع دزدی وغارت و چپاول و استثمار و استعمار در تحصیل ثروت از خلق خدا می‏شود.

ما در حال انقلاب هستیم و وقت چیدن ثمره نیست

هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم به مبحث خدمات انقلاب پرداخت و اظهار داشت  : یک بار هم گفتم الآن در جامعه ما کمبود فراوانی است امّا با توجّه به‏شرایط جاری و حاکم، دستاوردها از حدّ امکانات یک گروه انسانی مثل ماخارج است. نکته‏ای که باید توجّه کنید این است که نباید فکر کنید انقلابمان‏تمام شده و داریم ثمره آن را می‏چینیم. نه، ما هنوز در حال انقلاب هستیم ونمی‏دانیم چه وقت این انقلاب به نتایج نهایی‏اش می‏رسد. تداوم انقلاب کاملاًمحسوس است.

ما تنها با شاه مبارزه نمی کردیم

وی ادامه داد : ممکن بود ساده لوحانی باشند که خیال کنند با سقوط شاه و خانواده پهلوی و جابه‏جایی حکومت، انقلاب تمام شده و انتظار داشته باشندکه بعد از سقوط شاه باید به همه شعارهایی که در دوران انقلاب می‏دادیم‏برسیم. این اشتباه ناشی از این می‏شود که اینها فکر می‏کنند ما فقط با شاه‏مبارزه داشتیم و طرف ما شاه بود. بله، اگر همه چیز در حکومت خانواده پهلوی‏خلاصه می‏شد همین طور بود؛ امّا واقعیت این نبود.

اولین خاکریز دشمن شاه و دومین خاکریز لیبرالیسم بود که فتح شدند

هاشمی افزود : ما با آمریکا و استثمار غرب و جنایتکارانی که از طریق خانواده پهلوی وعمّالش بر سرما حکومت می‏کردند، مبارزه می‏کردیم. شاه در حقیقت خاکریزاوّل میدان نبرد ما بود. ما وقتی با آمریکا مواجه بودیم اوّلین خاکریز دشمن‏شاه بود. ما این خاکریز را به اصطلاح امروز فتح کردیم امّا خاکریزهای متعدّد وسنگرهای فراوانی پشت آن بود که باید فتح می‏شد.

وی ادامه داد : دوّمین خاکریز - شایدروی حساب - لیبرالیسم بود؛ یعنی آمریکا گاهی می‏خواست از طریق شاه‏و ساواک حکومت کند، که آن را از دستش گرفتیم؛ امّا او فکر می‏کرد بعد از شاه‏می‏تواند در پناه سنگر استتار شده لیبرالیسم در کشور بماند. او خیال می‏کردهمه اهدافش را می‏تواند با شعارهای آزادیخواهانه و عوامفریبانه در داخل‏کشور به دست بیاورد؛ از این رو مبارزه دوم و فتح سنگر دوم را باید به حساب‏تداوم انقلاب بگذاریم.

خاکریز چپ نمایان نیز در حال شکسته شدن است

رئیس مجلس شورای اسلامی گروه های چپ نما را خاکریز سوم و خطرناک تر از خاک ریز دوم خواند و گفت : خاکریز سوّمی - که حتّی از خاکریز دوم خطرناک‏تر بود  جناحهای چپ و چپ نما بودند. آنها برای جذب خیلی ها شعار آزادیخواهانه‏می‏دادند ، شعار عوامفریبانه حمایت از مستضعف و چپ‏روی می‏دادند،شعارهای انقلابی می‏دادند و قشر عظیمی از جوانها را گول می‏زدند؛ تحت‏عنوانِ - مثلاً - استقلال کرد، استقلال فلان، گرفتن حقّ کارگر و امثال اینها که‏سوابقی هم در جامعه دارند. این خاکریز سوّمی بود که فتحش دشوارتر بود و مااین روزها این خاکریز را شکستیم امّا هنوز تصفیه می‏کنیم یعنی هنوز منطقه رااز مین‏ها پاکسازی می‏کنیم. این مین‏ها هنوز باقی است و خسارت دارد. در کناراینها حملاتی از خارج به ما می‏شد، مثل حمله عراقیها و این تجاوز عظیم که‏از پیش طرّاحی شده بود و قبلاً مانور آن را داده بودند. پس همان طور که‏می‏بینید ما هنوز داریم در سنگرها می‏جنگیم.

هنوز دوران انقلاب است

خطیب جمعه تهران گفت :  این را عمیقاً باور کنید که هنوز دوران انقلاب است و در کنار همه اینها جنگ‏بزرگ روانی است که خودش میدان دیگری دارد و تا داخل خانواده‏ها، کوچه‏هاو خیابانها نفوذ می‏کند. بوقهای امپریالیستی و تبلیغات صهیونیستی‏خبرگزاری ها، روزنامه‏ها و رادیوها دارند کار می‏کنند. این جنگ روانی هم جزءجنگهای انقلاب است و از مبارزات ماست. در کنار اینها با جنگ اقتصادی روبه‏رو هستیم که مدّتی پیش توسّط رئیس جمهور همین‏جا اعلام شد. پس‏می‏بینید که ما هنوز در یک زمان در چند جبهه می‏جنگیم و هنوز در مبارزه‏ایم.اینکه ما در حال مبارزه و در سنگرها موفّق شدیم از لحاظ سیاسی، نظامی،فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی، خودمان را بسازیم کار عظیمی است. اینهاآموزش ضمن خدمت یا خدمت ضمن آموزش است!

خیلی ساختمان ها را تخریب کرده و هنوز نساخته ایم

هاشمی گفت : ملّتی که در حال حرکت و جنگ در چند میدان خودش را ساخته است‏قهرمان است. این انقلاب تا مرحله‏ای رسیده که فوق حدّ تصوّر، پیروز است.این روح حرف من است والاّ بنده که کور نیستم؛ مثل شما می‏بینم در این‏مملکت خیلی چیزها هست که هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است. ما خیلی‏ساختمان ها را خراب کردیم که هنوز نساخته‏ایم، خیلی دستگاهها هست که‏شیرازه‏اش را از هم باز کرده‏ایم و دوباره تنظیم نکرده‏ایم، بسیاری چیزها هست‏که ما در مرحله به هم زدنش هستیم که بعد مرحله سازندگی دارد.

هاشمی در ادامه خطبه به مسئله تصفیه ادارات بعد از انقلاب پرداخت و با مقایسه انقلاب ایران با انقلاب های مارکسیستی و این که آن ها بعد از پیروزی کارمندان و مدیران گذشته را سوار کامیون کرده به اردوگاه های کار می فرستنادند گفت : ما این شیوه را اسلامی نمی دانستیم و خود نیز مایل به انجام آن نبودیم .

وی در ادامه گفت : این معلوم است که همه این افراد نمی‏توانستند بمانند و این هم معلوم است‏که یک انقلاب نمی‏تواند تمام قشرهای گذشته را راضی کند. این فکر، فکرخامی است. به هر حال انقلاب، تضادهایی هم به همراه دارد؛ شما نمی‏توانیدسرمایه‏دار و استثمارگر را با استثمار شده - هر دو را - راضی کنید. نمی‏توانیدخانم های عفیف و متّقی را با خانم های هرزه با هم راضی کنید؛ یا این ناراضی‏می‏شود یا آن. نمی‏توانید ولگردها را با انسانهای صاف و سالم راضی کنید.

کسانی که نمی توانند تحمل کنند بروند

هاشمی اظهار داشت :  به طور طبیعی، تصفیه‏ای باید می‏شد و آرام‏ترین نوعش همین بوده‏که ما انجام دادیم. ادارات، بانکها، شرکتها، و سازمانهایمان را به هم نریختیم؛آدمها را به تدریج کنار گذاشتیم. آنهایی را که جرمی داشتند، مجازات کردیم وآنهایی که قابل عفو بودند، همین طور که دیده‏اید و می‏بینید، بارها مورد عفوامام قرار گرفتند. خوب، البتّه عدّه‏ای هم وجود دارند که نمی‏توانند حکومت راتحمّل کنند و ناراضی می‏شوند (همان هایی که عرض کردم)؛ این ها از این کشورمی‏روند ، خوب بروند! باید هم اجازه داد آن هایی که می‏خواهند فساد کنند ،طبعشان با جامعه ما نمی‏سازد ، ارزش های اسلامی را قبول ندارند ، ضدّ این‏ارزش ها فکر می‏کنند و به تصوّرشان در جاهای دیگر راحت‏تر می‏توانند زندگی‏کنند ، و در صورت ماندن هم جز مزاحمت چیزی ندارند ، نق می‏زنند و فقط مصرف می‏کنند ، بروند جای دیگر با میل خودشان زندگی کنند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد : ما از اوّل این کار را کردیم، دروازه‏ها را باز گذاشتیم و همه آن افراد رفتند. فقط موقع جنگ ، محدودیت هایی درست کردیم. البتّه دشمنان ما برنامه‏هایی برای‏خودشان دارند؛ از همین تیپ‏ها، یکی که وضع بدتری دارد، تا به آنجا می‏رسد بوقها پیدایش می‏کنند و دست به مصاحبه با او می‏زنند؛ چیزی هم به اومی‏دهند. این چه ارزشی دارد؟!

خلبانی که نمی خواهد در ایران خدمت کند برود !

هاشمی اظهار داشت :  فرض کنید فلان کشتی‏گیری که دیگر نتوانسته‏مثل گذشته در اینجا زندگی کند، و آن منظره‏های لختی و کنار دریاها و مانند آن‏برایش مهیّا نبوده، دیگر نتوانسته بماند و می‏رود. خوب برود! خلبانی است که‏مایل است در جای دیگری به آزادی عیّاشی کند یا بیشتر حقوق بگیرد ، خوب‏او هم برود. کسی که حاضر نیست حساب کند که چقدر این مملکت خرجش‏کرده تا این فن را یاد گرفته، و این غارت و دزدی را می‏کند و می‏رود تا به دشمن‏کشورش خدمت کند ، معلوم است چه تیپی است! وقتی هم که رفت، دورش‏جمع می‏شوند. نبودن این فرد در این مملکت باعث می‏شود که عدّه‏ای دیگرفساد نکنند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد : من فکر می‏کنم کسانی را که این طورند و این گونه عمل می‏کنند، انقلاب‏خود به خود تصفیه می‏کند. ما می‏خواستیم و می‏خواهیم اینها باشند، خدمت‏کنند و زندگی کنند؛ از این رو اخراجشان نکردیم، به تبعیدگاه نفرستادیم، به‏اردوگاه نفرستادیم، همان هواپیمایش را هم به دستش دادیم، کارش را هم داردمی‏کند، تا جایی که در این حد بماند. اگر فسادش کشف شد، طبعاً نمی‏ماند؛ اوهم فرار می‏کند .

بوق های استعماری سوء استفاده نکنند

وی در ادامه گفت : خواهش می‏کنم بوقهای استعماری از این حرف من سوء استفاده نکنند.دفعه پیش که این حرف را زدم، اینها خیال کردند که ما به تنگ آمده‏ایم،زندگیمان با رفتن چند فراری مشکل شده و این افراد را دعوت به آمدن‏می‏کنیم! خدا شاهد است که چنین نیست؛ این بچّه‏های حزب اللّهی جای خیلی ها را به خوبی دارند می‏گیرند. ما نمی‏خواهیم از لحاظ انسانی دست رد به‏سینه آدم هایی که در این حالِ برزخ هستند، بزنیم و به گودال پرتشان کنیم. این‏کار را نمی‏خواهیم بکنیم؛ می‏خواهیم دستشان را بگیریم تا جلو بیایند، دراینجا زندگی کنند و کم کم با انقلاب خو بگیرند. من اگر می‏گویم آنهایی که به‏خارج رفتند بیایند، بدین جهت است. هر وقت هم مایل‏اند، بیایند، عجله‏ای هم نداریم. همان روز هم گفتم که اگر زودتر بیایید، قدری جلو هستید. اگر دیرتربیایید، ما این مملکت را می‏سازیم و شما هم که بعداً خواهید آمد اهلاً و سهلاً!

هیچ تضمیمی تحت نفوذ خارجی ها گرفته نمی شود

هاشمی در ادامه به استقلال به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب پرداخت و گفت :  یکی دیگر از دستاوردهای مهمّ انقلاب، استقلال است که کسب کرده‏ایم ،  من به عنوان کسی که این سربندها و سرفصلها و روابط را درجمهوری اسلامی می‏شناسم، ادّعا می‏کنم که امروز در داخل کشور ما، هیچ‏تضمینی،  چه اصولی و چه جزئی، برای هیچ اقدامی تحت نفوذ قدرتی خارج‏از مرزهای ما گرفته نمی‏شود. و این سیادت، استقلال و آزادی واقعی برای‏مردم ما، یکی از مهم‏ترین ارزشهایی است که انقلاب اسلامی برای شما مردم‏تأمین کرده است. در انتخابات، مردم سرنوشت امور داخلی خود را می‏دانند. آیاکسی آنها را مجبور کرده است که رأی بدهند؟ یا نکرده است؟ خودشان می‏دانندو در آن بحثی نیست.

 آنچه مربوط به سیاست خارجی است، باید گفت که آن سیاست »نه شرقی ونه غربی« که جمهوری اسلامی اعلام کرده است و شعاری که مردم در خیابانهاو مجامع می‏دهند با همه معنایش در جامعه وجود دارد.

مسائل مربوط به سیاست خارجی بدون مشورت با امام انجام نمی شود

هاشمی در ادامه رفتن هیئت به شوروی و تسلیت بابت مرگ رهبر شوروی را مشورت شده با امام خواند و گفت : برای اینکه خیالتان را راحت کنم باید بگویم، این گونه امور سیاسی وسیاست خارجی را مسئولان کشور بدون مشورت با امام انجام نمی‏دهند. مادر این گونه مسایل که برای آینده ثبت می‏شود با امام مشورت می‏کنیم. اگر امام‏موافق بودند و صلاح دیدند انجام می‏دهیم. این مسأله اخیر هم مستثنا نبوده،و به طور کلّی راه سیاست این است.

باید به مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در نزدیکی مرز پادگان داد

هاشمی در ادامه به تشکیل مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق پرداخت و گفت : ما امیدواریم این مجلس بتواندتمام نیروهای مبارز را دور خودش جمع کند. من به دولت و نیروهای نظامی وانتظامی نیز توصیه می‏کنم که از اینها حمایت کنند و در نزدیکی مرز عراق به‏اینها پادگان و پایگاه بدهند. آیت اللَّه منتظری از من خواستند که چنین چیزی را در شورای‏عالی دفاع مطرح کنم و خواهم کرد. باید به اینهاپادگان بدهیم تا نیروهای پراکنده‏شان را جمع کنند ، سرمایه‏گیری کنند و حتّی از اسرایی که مایل‏اند با اینها همکاری داشته باشند استفاده کنند و نیروی سیاسی نظامی اسلام را تشکیل بدهند ؛ تا وقتی به نزدیکی بغداد رسیدیم زمینه‏ها رافراهم کنیم که دوستان ما بتوانند اقدام کنند.(1)

آیت الله مشکینی تشریح کرد ؛ ویژگی های فقهایی که باید وارد مجلس خبرگان شوند

آیت الله مشکینی در خطبه دوم نماز جمعه امروز قم به ویژگی های فقهایی که از سوی مردم برای عضویت در مجلس خبرگان انتخاب خواهند شد پرداخت .

وی در رابطه با انتخابات و تشکیل مجلس خبرنگان سخنان مبسوطی ایراد کرد و در بخشی از سخنانش اظهار داشت : از تمام استان های کشور ۸۳ نفر انتخاب شده و در قم جمع می شوند و این ها از بهترین افراد عالم و با سواد هستند و تشکیل مجلس خبرگان را می دهند و باید فقیه شناسی باشند که بتوانند فقیه اعلم را از فقیه غیر اعلم تشخیص بدهند. ولی به لباس کاری نداریم. باید با سواد باشند، منتها از غیر روحانی نداریم که مجتهد و یا نیمه مجتهد باشند.

آیت الله مشکینی ادامه داد :  شرط دوم اینکه ، باید عادل باشند. اگر مجتهد هم باشند ، ولی عادل نباشند فایده ای ندارد. شرط سوم، باید بینش و اطلاعات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی داشته باشند. آیت الله مشکینی در پایان گفت : بنا بر این مجلس خبرگان دژ و حصار محکمی است برای رهبری و به قول امام امت این مجلس نه تنها تضعیف رهبری بلکه حفظ و ادامه مقام رهبری است.(2)

محمد هاشمی : باید افراد ضد انقلاب را از صدا و سیما حذف کنیم

صبح امروز سمینار دو روزه مدیران مراکز صدا و سیمای اسلامی ایران ، دومین روز کار خود را با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و با حضور محمد هاشمی مدیر عامل این سازمان آغاز کرد. د

محمد هاشمی در این مراسم گفت : صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران زمانی می تواند حیات داشته باشد که همه مردم در برنامه هایش شرکت داشته باشند و ما هم تلاش می کنیم این زمینه را به وجود آوریم و مسائل را به شکل اسلامی و صحیع توجیه نموده و نیروهای مومن به انقلاب را جذب کنیم و افراد ضد انقلاب را از این سازمان برکنار کنیم.(3)

پی نوشت:

1-جمهوری اسلامی ، 29 آبان 1361 ، صفحه 8 و 10

2-اطلاعات ، 29 آبان 1361 ، صفحه 4

3-اطلاعات ، 29 آبان 1361 ، صفحه 4

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها