کد خبر: ۳۵۳۰۸
زمان انتشار: ۰۰:۲۳     ۲۶ دی ۱۳۹۰
آقای حسین علایی در مقاله ای تحت عنوان قیام 19 دی از نگاهی دیگر که نوزدهم دی ماه 90 در روزنامه اطلاعات منتشر شد نلاش نمود تا علل و عوامل فروپاشی نظام شاهنشاهی را به عوامل زیر محدود و فروکاهد:

الف- عدم تحمل حضور مردم در مجالس ترحیم شهید مصطفی خمینی از سوی رژیم پهلوی

ب- تحریک مردم از طریق انتشار مقاله توهین آمیزی که نگارنده آن داریوش همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی رژیم پهلوی بود

ج- عدم صدور مجوز برای پاسخگویی به مقاله توهین آمیز روزنامه اطلاعات در همان روزنامه

د- عدم صدور مجوز راهپیمایی مسالمت آمیز برای مردم

ه- صدور دستور تیراندازی به تجمعات مردمی و عدم استفاده از روشهای هوشمند برای ایجاد آرامش در میان مردم

و- حصر کردن و تبعید بزرگان و عدم گفتگو و مراوده با مخالفین

ز- توهین به شعور جمعی مردم از طریق انتساب اقدامات آنان به قدرتهای خارجی

ح- عدم پذیرش وجود مخالف در ایران و متهم کردن مخالفین به اقدام علیه امنیت کشور

آقای حسین علایی با استناد به علل فوق مدعی می شود که تا پیش از این قبیل اقدامات مردم ستیزانه رژیم پهلوی که به ادعای وی جملگی پس از 19دی 1356 روی داده اند ، مردم هیچگاه محمدرضا پهلوی را مسئول نابسامانی کشور نمی دانستند و در همین رابطه می نویسد: تا قبل از این حوادث، مردم مستقیما شاه را خطاب مخالفت‌های خود قرار نمی‌دادند و سعی می‌کردند تا انتقادات را متوجه نبود آزادی بیان در کشور،فقدان آزادی‌های سیاسی و رفتار بد مأمورین دولتی به ویژه عناصر گارد شاهنشاهی و در نهایت دولت وقت بکنند. اما تداوم رفتارهای خشن حکومت و سرکوب شدید اعتراضات باعث شد که مردم لبة تیز مخالفت‌های خود را متوجه شخص شاه بکنند و خواستار تغییر اساسی در نظام حاکم شوند. نامه نگاری‌ها به شاه شروع شد و او به حق عامل همة نابسامانی‌های کشور اعلام شد.‏(1)

در رابطه با تحلیل آقای حسین علایی ذکر چند نکته لازم است:

1- آقای حسین علایی بر خلاف تمامی تحلیلگران داخلی و خارجی که صدها جلد کتاب و هزاران مقاله در شناسایی علل و ریشه های انقلاب اسلامی نگاشته اند ، سقوط رژیم پهلوی را در عدم توجه به شش اقدام اصلاحی جستجو می کند . به واقع مفهوم محوری و پیش فرض اصلی در مقاله قیام 19 دی از نگاهی دیگر ، این است که رژیم پهلوی رژیمی اصلاح پذیر بود و اگر به شش اقدام مورد نظر آقای حسین علایی توجه می کرد ، می توانست از سرنگونی و سقوط رهایی یابد. اصلاح پذیر دانستن رژیم پهلوی یک انحراف جدی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1387 از آن به عنوان یکی از مصادیق انحراف یاد کرده اند.(2)

2- ادعای اصلاح پذیر دانستن رژیم پهلوی( که در ذات خود نفی انقلاب اسلامی را حمل می کند) آن هم از سوی کسی که در ابتدای یادداشتش ادعای حضور در متن قیام 19 دی ماه 56 را مطرح می کند ، ادعایی مشکوک و از لایه هایی پنهان برخوردار است که غفلت از آن می تواند در فضای فکری و سیاسی کشور موجد انحرافاتی بنیادی شود. آقای حسین علایی در شرایطی رژیم پهلوی را اصلاح پذیر می خواند که حتی نزدیکترین عناصر وابسته به دربار پهلوی نظیر حسین فردوست نیز چنین تحلیلی را نمی پذیرند. چشم پوشی بر فقدان مشروعیت رژیم پهلوی پس از کودتای 28 مرداد 1332 و وابستگی تمام عیار محمدرضا پهلوی به قدرتهای خارجی دو عنصر کلیدی است که آقای حسین علایی رندانه از کنار آن عبور می کند که وجود برخی عبارتها در یادداشت قیام 19 دی از نگاهی دیگر نظیر اردوکشی خیابانی و حصر کردن بعضی بزرگان از نیت پنهان آقای حسین علایی رونمایی می کند. آقای حسین علایی که از سال 88 تاکنون بارها و بارها ارادات خود را به فتنه گران و روسای مصلحت شناسشان ابراز نموده است با انتشار این یادداشت تلاش نموده است که با بیان تلویح و اشاره ، وقایع پس از انتخابات سال 88 را با خیزش عمومی ملت ایران پس از وقایع 19 دی 1356 شبیه سازی نماید که در این میان دچار دو خطای جدی محاسباتی شده است. آقای علایی با حذف نقش آفرینی عوامل خارجی در تاسیس و بقای رژِیم پهلوی و مخالفت جدی ملت ایران با وابسته گرایی هیات حاکمه پهلوی ، از یک سو وابسته گرایی فتنه گران انقلاب اسلامی را مکتوم نهاده و از سوی دیگر با چشم پوشی از خیزش ملی 9 دی 88 و حضور بی نظیر ایرانیان در عرصه دفاع از ولایت و رهبری ، بنا دارد تا شبهه عدم مشروعیت نظام جمهوری اسلامی را القاء نماید. ادعای اصلاح پذیری رژیم پهلوی ، نفی وابسته گرایی فتنه گران و القای شبهه عدم مشروعیت نظام جمهوری اسلامی سه راس مثلثی هستند که انحراف موجود در فکر و عمل حامیان فتنه را آشکار می سازد. در شرایطی که اصحاب فتنه 88 به محاق رفته اند انتشار مقاله انحرافی قیام 19 دی از نگاهی دیگر که با هدف تنفس مصنوعی به فتنه گران نگاشته شده ، قطعه ای از پازل پیچیده فرمانده پنهان و مصلحت شناس فتنه است که این بار نوک پیکان خود را مستقیما به سمت راس خیمه نظام نشانه رفته است . سناریویی که پس از شدت گرفتن حملات علیه دولت و رییس جمهور کاملا قابل پیش بینی بود .

......................................................................................................................

(1) روزنامه اطلاعات دوشنبه 19 دی1390 شماره 25222

(2) بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت24/09/87
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها