کد خبر: ۳۵۴۳۵۱
زمان انتشار: ۱۳:۲۰     ۱۹ آذر ۱۳۹۴
یک کارشناس سیاسی منطقه معتقد است پس از تنش بین روسیه و ترکیه مقامات «آنکارا» برای تامین انرژی خود به سمت ترکمنستان گرایش پیدا خواهند کرد.

به گزارش پایگاه 598، طبق اخبار تایید شده قرار است رئیس جمهور ترکیه در تاریخ 20 آذر ماه به ترکمنستان سفر کند.

وی در دیدار با «قربان قلی بردی محمداف» همتای ترکمن خود ضمن بررسی گسترش همکاری‌های 2 جانبه بین 2 کشور، موضوع گسترش همکاری در زمینه انرژی را نیز بررسی خواهد کرد.

«شهرت قادراف» کارشناس مسائل آسیای مرکزی و خاورمیانه و دکترای تاریخ دانشکده شرق‌شناسی می‌گوید: این سفر در حقیقت به خاطر حضور اردوغان در جشن 20 سالگی بیطرفی ترکمنستان است که رئیس جمهور ترکیه از این موقعیت استفاده کرده و در نظر دارد که حضور خود را در ترکمنستان مانند دیگر کشورهای ترک زبان منطقه تقویت نماید.

وی ادامه داد: ترکمنستان سومین کشوری است که اردوغان پس از انتخابات پارلمانی به آن سفر می‌کند پیش‌تر وی به آذربایجان و قطر سفر کرده بود.

این کارشناس سیاسی منطقه افزود: در واقع ترکیه با این سفر این موضوع را نشان می‌دهد که ترکمنستان برایش از اولویت برخوردار است و خون ملت ترکیه و ترکمن با هم مرتبط هستند.

به گفته این کارشناس، جمعیت 15 میلیونی ترکمن که در خارج از ترکمنستان زندگی می‌کنند بیشتر از جمعیت داخل این جمهوری است آن‌ها نه تنها در ترکیه بلکه در خاورمیانه و خاور نزدیک زندگی می‌کنند که از زمان سلجوقیان به آنجا مهاجرت کرده‌اند.

وی ادامه داد: به همین دلیل آنان امروز از ترکیه حمایت می‌کنند و در برابر مخالفت‌های آنکارا و مسکو ایستاده‌اند.

قادراف عنوان کرد: ترکیه پس از فروپاشی شوروی، مهم‌ترین مکان برای مهاجرین ترکمن بوده تا جایی که ترکمن‌ها در این کشور احساس آرامش می‌کنند و متقابلا ترک‌ها نیز در ترکمنستان زمینه تجارت و اقتصاد خود را رشد و توسعه داده و نه تنها دانش خود را در آنجا گسترش دادند بلکه به ترویج ایده پان ترکیسم نیز پرداختند.

کارشناس منطقه ادامه داد: امروز اقتصاد ترکمنستان به تجارت ترکیه وابسته است اگر چه مهم‌ترین منبع بودجه دولت ترکمن از فروش نفت و گاز تامین می‌شود ولی گردش پول واقعی ترکمن از تجارت ترک‌ها در ترکمنستان می‌باشد و باید گفت که در 2 دهه اخیر ترکیه 24 میلیارد دلار در ترکمنستان سرمایه گذاری کرده و حدود 900 پروژه ترکیه در این کشور راه اندازی شده است؛ حجم تبادلات تجاری بین 2 کشور 6 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

وی گفت: این حجم تبادلات بسیار بیشتر از حجم تبادلات تجارت بین مسکو و عشق آباد است به ویژه پس از سال 2009 که خرید گاز ترکمن توسط روسیه کاهش یافت این حجم نیز کاهش داشته است.

این روند کاهش تبادلات حضور روسیه را در ترکمنستان کم کرده و بر عکس باعث تقویت حضور آنکارا در این کشور شده است.

شهرت قادراف در ارزیابی موقعیت رسمی ترکمنستان معتقد است:  علیرغم ایجاد انجمن‌های بشر دوستانه بین المللی به نام« جهان ترکمن» پس از فروپاشی شوروی، عشق آباد هرگز از این انجمن به عنوان ابزار در بازی‌های سیاسی در هیچ کشوری استفاده نکرده است.

وی افزود: حتی در جریان سقوط جنگنده سوخوی 24 روسی که خلبانان آن توسط ترک‌ها مورد اصابت قرار گرفت، عشق آباد در این رابطه هم سکوت کرد.

قادراف عنوان کرد: بنابراین این واقعیت نشان می‌دهد که نمی‌توان در ارتباط با اولویت رابطه بین عشق آباد- آنکارا و عشق آباد با مسکو در سفر اردوغان قضاوت کرد.

به گفته قادراف، می‌توان با قاطعیت گفت که رشد و حضور ترکمنستان در بازی‌های بزرگ خاورمیانه و خاورنزدیک، در مقابله با روسیه عملا غیر ممکن است.

وی ادامه داد :ترکمنستان امروز خط و مشی خود را دنبال می‌کند، از یک طرف با تمام نیرو تلاش می‌کند که همکاری اقتصادی خود را با غرب از جمله با ترکیه ادامه داشته باشد و از طرف دیگر امنیت و قدرت شخصی خود را با حمایت روسیه در عشق آباد حفظ نماید.

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه افزود: سوال مهم اینجاست که آیا اردوغان و بردی محمداف در مذاکرات خود موضوع ارسال گاز ترکمن به ترکیه را بررسی و در این مورد تصمیم گیری خواهند کرد.

قادراف در ادامه گفت: اخیرا رئیس جمهور ترکیه گفته است که در صورتی که روسیه ارسال گاز خود را به ترکیه قطع نماید، آنکارا برای تامین گاز خود جایگزین خواهد یافت و این در حالی است که تفاهم نامه ارسال گاز قطر به ترکیه امضا شده است.

وی افزود: اخیرا نیز «تانر ایلدیز» وزیر انرژِی ترکیه از افزایش 2 میلیارد متر مکعبی واردات گاز خبر داده و تاکید کرده که این حجم را به 10 میلیارد متر مکعب خواهد رساند.

قادراف در ادامه گفت: همه این نظرات فعلا در قالب حرف است زیرا زیرساخت پمپ گاز در حجم بالا باید فراهم شود و این جزئیاتی است که در سفر اردوغان با بردی محمداف بررسی خواهد شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها