کد خبر: ۳۵۴۷۳۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۹     ۲۳ آذر ۱۳۹۴
برنامه این هفته ثریا با موضوع آسیب‌شناسی جریان دانشجویی و نسبت جنبش دانشجویی با پیشرفت کشور با حضور مجتبی رئیسی، دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، محمدمهدی رمضان‌زاده دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و بهروز کلاته، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور بر روی آنت شبکه اول سیما رفت.

به گزارش پایگاه 598، برنامه این هفته ثریا با موضوع آسیب‌شناسی جریان دانشجویی و نسبت جنبش دانشجویی با پیشرفت کشور با حضور  مجتبی رئیسی، دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، محمدمهدی رمضان‌زاده دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و بهروز کلاته، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور بر روی آنت شبکه اول سیما رفت.

به گزارش رجانیوز، محسن مقصودی، مجری ثریا در ابتدا گفت: صدا و سیما در ایام روز دانشجو در برنامه‌های مختلفی به موضوع جنبش دانشجویی پرداخته است؛ دانشجویان، همواره از منتقدین دستگاه‌های مختلف دولتی هستند اما ما در این برنامه قصد داریم به آسیب‌شناسی و نقد جریان دانشجویی بپردازیم؛ باید بررسی شود که چقدر با آن آرمان‌های جنبش دانشجویی فاصله داریم و از آن آرمان و ظرفیت بزرگی که جریان دانشجویی کشور دارد چقدر استفاده می‌شود؟

مقصودی خطاب به مجتبی رئیسی، دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی گفت: بعد از انقلاب اسلامی، جریان دانشجویی اقدامات زیادی را انجام داده که از جمله آن انقلاب دوم بود که نتیجه‌اش نیز تغییر دولت بود و یا به طور مثال رهبر معظم انقلاب نیز بارها تاکید کردند که همین جریان دانشجویی بود که باعث پیروزی گفتمان عدالت‌خواهی در کشور شد؛ به نظر شما وضعیت اکنون جریان دانشجویی با آن آرمان‌ها چقدر فاصله دارد؟ آیا جریان دانشجویی قادر است که جریان ساز و اثرگذار باشد و در فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور تغییرات جدی ایجاد کند یا خیر؟

دستور کار گروه‌های سیاسی این است که یک جنبش دانشجویی تقلبی و بدلی ساخته شود

رئیسی نیز در پاسخ به این سوال تصریح کرد: در ابتدای صحبتم لازم می‌دانم این نکته را یادآوری کنم اگر اینجا نقدی به خودمان وارد می‌کنیم و انتقادی به جنبش دانشجویی داریم این نقدها نافی نقاط مثبت جنبش دانشجویی نیست؛ آن نقاط مثبت بر سر جای خود باقی است و می‌توان در برنامه دیگری به آن‌ها پرداخت؛ در این برنامه چون بنا این است که خودمان را نقد کنیم احتمالاً بیشتر روی نقاط ضعف متمرکز خواهیم شد.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: من فکر می‌کنم که مدت‌هاست که دستور کار گروه‌های سیاسی و گروه‌هایی که خارج از بدنه دانشجویی هستند که تمایل دارند اقبال عمومی را به سمت خودشان بیاورند این است که یک جنبش دانشجویی تقلبی و بدلی ساخته شود؛ این موضوع از سال‌ها قبل بوده که نقطه اوج آن را در دهه ۷۰ شاهد بودیم؛ این گروه‌ها خواستار یک جنبش دانشجویی بودند که نام آن جنبش دانشجویی باشد اما آن هویت جنبش دانشجویی خودش را نداشته باشد.

وی در ادامه گفت: جنبش دانشجویی که این اثرات را داشته است یک مؤلفه و ماهیت‌هایی مانند استکبارستیزی، عدالت‌خواهی، آرمان‌خواهی و تکیه بر هویت ایرانی- اسلامی دارد که این‌ها ارزش‌های جنبش دانشجویی بوده و باعث شده جامعه به این جنبش دانشجویی اعتماد کند و این جنبش با ارتباطاتی که با مردم داشته می‌توانسته انقلاب را در حرکت‌های انقلابی به پیش برود.

جنبش دانشجویی که استکبار ستیز و حامی طبقات محروم نباشد اثری نخواهد داشت

رئیسی در ادامه اظهارات خود افزود: اگر جنبش دانشجویی‌ای ساخته شود که این ماهیت را نداشته باشد یعنی جنبش دانشجویی که حامی طبقات محروم جامعه نباشد، استکبارستیز نباشد، آرمان‌خواه نباشد و یک جنبش دانشجویی که از آن تنها یک کارت دانشجویی داشته باشند، اثری نخواهد داشت.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی تصریح کرد: من فکر می‌کنم که از مدت‌ها قبل ما در برابر یک چنین طراحی قرار داشته‌ایم و امروز اثرات آن را مشاهده می‌کنیم یعنی امروز ما تشکل‌هایی را می‌بینیم که عملا گرچه اسم آن تشکل دانشجویی است اما شاخه دانشجویی احزاب است. 

وی همچنین افزود: همه افرادی که در فضای دانشجویی کار می‌کنند، شنیده‌اند که می‌گویند تشکل اصلاح طلب یا اصول‌گرا؛ سؤال من این است که تشکل اصلاح‌طلب و تشکل اصول‌گرا یعنی چه؟ اصول‌گرا و اصلاح طلبی فضایی برای تقسیم‌بندی احزاب و گروه‌ها سیاسی کشور است؛ چرا این تقسیم‌بندی باید وارد تشکل‌های دانشجویی شود؟

در این جنگ اقتصادی فرماندهانی را می‌بینیم که اعتقادی به جنگ اقتصادی ندارند

مقصودی در ادامه خطاب به رمضان‌زاده، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران گفت: رهبر معظم انقلاب ۵ الی ۶ سال است که بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند و فرمودند که ما در جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم؛ شرایط جنگی، شرایطی است که مانند جنگ تحمیلی جریان دانشجویی ما باید متناسب با آن آرایش بگیرد و اتاق فکر داشته باشد و فضا را رصد کند؛ چقدر جریان دانشجویی در همین مثالی که عرض کردم توانسته وظیفه خود را انجام دهد؟

رمضان زاده نیز در پاسخ به این سوال مجری بیان داشت: با توجه به تأکیداتی که مقام معظم رهبری در بخش اقتصاد مقاومتی در سال‌های گذشته داشتند، به تبع آن جنبش دانشجویی مطالبات خود را از مسئولین کشوری شروع کرد اما امروز، روز اجرا است و اجرا در دست مسئولین کشوری است.

وی ادامه داد: بله، ما در حال حاضر در یک جنگ اقتصادی هستیم ولی بعضاً ما در این جنگ اقتصادی فرماندهانی را می‌بینیم که اعتقادی به جنگ اقتصادی ندارند؛ این یک مشکل جدی است که اگر فرماندهان ما به جنگ اقتصادی اعتقادی نداشته باشند، چگونه می‌خواهند در برابر جنگ اقتصادی آرایش بگیرند و اقدام متناسب و موثر را انجام دهند.

رمضان‌زاده در پاسخ به این سوال که در این فضا جریان دانشجویی باید چه کار کند، گفت: جریان دانشجویی هوشمندانه فضای فعالیتی دولت و مسئولین امر را رصد می‌کند و در مواقع ضروری این مسئله را گوشزد می‌کند.

بسیج دانشجویی قراردادهای جدید نفتی را به نقد کشید، اما هیچ‌گونه واکنشی را از طرف مسئولین امر ندیدیم!

وی ادامه داد: در بحث قراردادهای جدید نفتی، تحت عنوان IPC که هفته گذشته رونمایی شد بسیج دانشجویی با کار کارشناسی و نه صرفاً با ارائه بیانیه کلی، طی نامه رسمی موارد و انتقادات و ضعف‌هایی که در قراردادها وجود داشت را استخراج کرده و به مسئولین این امر ارسال کرد؛ تقریباً در حدود ۷۰ صفحه که در آن نقاط ضعف استخراج شد و البته راهکارهای برون رفت از این نقاط ضعف در آن وجود داشت. متأسفانه ما هیچ‌گونه واکنشی را از طرف مسئولین امر ندیدیم چرا این که این قراردادهای جدید موسوم به IPC باعث افزایش خام فروشی می شود که دقیقاً در خلاف جهت اقتصاد مقاومتی است.

مجری ثریا در ادامه برنامه از رمضان‌‎زاده پرسید: با توجه به تعداد پایگاه‌هایی که بسیج دانشجویی در کشور و استان تهران دارد، فکر می‌کنید به عنوان گسترده‌ترین تشکل در سطح دانشگاه، حجم کاری که در همین موضوع اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود، چقدر متناسب با این توان موجود است؟

رمضان زاده نیز در پاسخ تاکید کرد: در مثالی که عرض کردم، دوستانی که در این زمینه فعالیت کرده‌اند مربوط به دانشگاه تهران هم نبودند بلکه دانشگاه‌های تخصصی ما در خوزستان و دفاتر بسیج روی این بحث کارشناسی کردند و از اساتید امر و مسئولین گذشته مشورت گرفتند تا در نهایت این نکات را استخراج کرده و به گوش مسئولین مربوطه برسانند اما اینکه ما تا چه حد توانستیم نسبت به این حجم جنگ اقتصادی وارد عمل شویم قطعاً با نقطه ایده آل فاصله داریم.

مقصودی خاطر نشان کرد: من مشکلات دانشجویی را کاملاً درک می‌کنم ولی به هر حال ما در شرایطی قرار داریم که بخواهیم یا نخواهیم مسئولین مختلف در این حوزه کوتاهی می‌کنند و مدام رهبر انقلاب تذکر می‌دهند که من از این فضا راضی نیستم؛ شاید در این بین به جریان دانشجویی بتوان امید داشت که این عقب‌ماندگی‌ها را پیدا کند و فضا را رصد کرده و تذکر و هشدار دهد اما بسیج دانشجویی اگر در این میان خوابش ببرد اتفاق خیلی خوبی نمی‌افتد!

وظیفه جریان دانشجویی پیگیری مسائل مردم است

محسن مقصودی خطاب به کلاته، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور گفت: در حوزه عدالت یکی از آرمان‌هایی که بارها رهبر انقلاب بر آن تاکید کرده‌اند، بحث عدالت اجتماعی است؛ تشکل‌هایی که عمدتاً پایگاه‌های زیادی در شهرستان‌ها دارند، می‌توانند به دیده شدن مسائل مناطق محروم در شهرستان‌های مختلف کمک کنند؛ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کنار مسائل سیاسی که مواضع خوبی می‌گیرد، چقدر این حوزه‌ها را پیگیری می‌کند؟ در واقع چقدر تریبون مستضعفین و مناطق محروم و مردمی که تریبون ندارند و صحبت‌هایش به پایتخت نمی‌رسد، است؟ آیا این موضوعات را وظیفه جریان دانشجویی می‌دانید یا خیر؟

کلاته نیز در پاسخ به این سوال مجری گفت: مسلماً وظیفه جریان دانشجویی پیگیری مسائل مردم است چرا که یکی از آرمان‌های جریان دانشجویی عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی است که در بسیاری از مواقع دانشجویان به دلیل همین حس عدالت‌طلبی و عدالت‌خواهی سرنوشت با برخوردهایی ناخوشایندی مواجه شدند.

 

در جریان اعتراض به بی‌عدالتی‌های دانشگاه آزاد با برخی از دانشجویان رفتاری شد که گویا مجرم‌اند!

وی تاکید کرد: به طور مثال، در بحث دانشگاه آزاد که آن بی عدالتی در حق دانشجویان دانشگاه آزاد انجام شد چه به لحاظ شهریه و چه به لحاظ فساد مالی که در دانشگاه‌ آزاد اتفاق افتاد، از اتحادیه ما کسانی بودند که حتی در بحث اعتراض به دانشگاه آزاد به دادگاه کشیده شدند و سرنوشتی پیدا کردند که شاید یک مجرم باید پیدا می‌کرد! و این تنها به خاطر انتقاد از مسئولین دانشگاه آزاد بود.

برخورد امنیتی با دانشجویانی که به دنبال عدالت هستند

وی تاکید کرد: قاعدتاً عدالت‌طلبی، یکی از آرمان‌های دانشجویان است و دانشجویان به آن اعتقاد دارند ولی متولی اجرای عدالت، دانشجویان نیستد، فقط پیگیری و مطالبه عدالت در دست دانشجویان است.

کلاته اضافه کرد: بر فرض مثال دانشجویان زمانی که در حوزه بحث عدالت با مسئولین صحبت می‌کنند، رئیس مجلس می‌گوید در مورد شخصیت خانوادگی این دانشجویان نیز باید تحقیق صورت بگیرد؛ دانشجو و خانواده‌اش گناهی ندارند و فقط شعار عدالت خواهانه داده‌اند ولی مسئولین چنین بحثی را در مورد خانواده دانشجو مطرح می‌کنند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور ادامه داد: ناعدالتی در مورد مجرمین اقتصادی زیاد است و وقتی شما به دنبال پیگیری عدالت درخصوص آقازاده‌ای که مجرم اقتصادی است، هستید و دانشجویان همت می‌کنند و به فرودگاه می‌روند که وقتی این آقا از خارج می‌آید، بگویند ما خواستار پیگیری عدالت در مورد ایشان هستیم، می‌بینید که کوچکترین توجهی به این مسئله نمی‌شود اما در وبلاگ یک دانشجو کوچکترین مسئله‌ای که مطرح می‌شود مسئولین سریع واکنش نشان می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: یک دانشجویی در خصوص قوه مقننه یادداشتی نوشته بود که دانشجویان مقابل رهبری این موضوع را مطرح کردند که با فلان شخص به خاطر وبلاگ نویسی این گونه برخورد شده که خود مقام معظم رهبری به دستگاه قضایی ایراد وارد دانستند و فرمودند اگر قرار است بررسی شود، نباید به این صورت با دانشجو برخورد شود.

اگر صدای دانشجویان قطع شود یکی از شمشیرهای برنده نظام به عنوان دانشجو، از کار خواهد افتاد

کلاته اظهار داشت: اعتقاد راسخ دارم که اگر صدای تک‌تک دانشجویان از هر زاویه‌ای که به موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مردمی فکر کنند، قطع شود مطمئن باشید یکی از شمشیرهای برنده که نظام به عنوان دانشجو دارد، از کار خواهد افتاد؛ اعتقاد راسخ دارم که عدالت باید جریان داشته باشد و دانشجویان در حوزه‌های مختلف هزینه این عدالتخواهی را پرداخت کرده‌اند.

مقصودی با اشاره به بیانیه‌های مختلف جنبش عدالتخواه دانشجویی خطاب به رئیسی گفت: بحث انتقاد به طرح استانی شدن انتخابات، بحث پیگیری مشکلات مسکن مهر و اجرایی شدن واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر و بحث مشکل کارتن خواب‌ها را پیگیری کرده‌اید، همچنین به افزایش تعرفه‌های طرح تحول سلامت و تعرفه‌های درمانی انتقاد داشتید و در مورد وضعیت سیستان و وضعیت پرونده کرسنت بیانیه‌هایی داشتید که البته این بیانیه‌های شما تنوع نسبتاً خوبی دارد؛ اما سؤال من این است که چقدر موضوعات را مورد پیگیری قرار داده‌اید و چقدر توانسته‌اید در لایه‌های مختلف دانشجویی جریان سازی کنید و چقدر این پیام به فضای دانشگاه‌ها رسیده و در لایه بعدی جریان سازی اجتماعی، قرار گرفته است؟

بعد از ۲۰ سال نظام آموزش عالی ما به جایی رسیده است که یک دانشجو نمی‌داند در برنامه چندم توسعه هستیم!

رئیسی با اشاره به گزارش پخش شده در برنامه مبنی بر اینکه دانشجویان از مسائل اصلی کشور اطلاع چندانی نداشتند، گفت: من در ابتدا در مورد گزارشی که پخش کردید باید بگویم که این گزارش را باید برای وزرای علوم از ۲۰ سال گذشته پخش کرد، خصوصاً زمانی که حضرت آقا هشدار می‌دادند خدا لعنت کند آن دستانی که می‌خواهند دانشجوی ما را غیرسیاسی بار بیاورند، این فیلم را حتماً برای آن‌ها پخش کنید؛ بعد از ۲۰ سال نظام آموزشی عالی جمهوری اسلامی، کارش به کجا رسیده است که وقتی از دانشجوی فوق‌لیسانس کشورمان می‌پرسیم که در حال حاضر در برنامه چندم توسعه هستیم، می‌گوید نمی‌دانم!

مجری در لابه‌لای سخنان رئیسی گفت: شاید یکی از مقصرها خود تشکل‌های دانشجویی باشند؟

رئیسی نیز در تکمیل اظهارات مقصودی افزود: قطعاً تشکل‌های دانشجویی هم در یک بخشی از این جریان مقصر هستند.

دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی اضافه کرد: در رابطه با جریان سازی این بیانیه‌هایی که فرمودید باید گفت که نگاه جنبش عدالت‌خواه این است که ما اگر نتوانیم توده‌های مردمی را همراه کنیم و مطالبات مردمی را پیگیری کنیم قطعاً در موضوعات دیگری هم که می‌خواهیم وارد شویم مردم به ما اعتماد نخواهند کرد.

مگر مشکلات جمهوری اسلامی، فقط مشکلات سیاسی است؟

 رئیسی تصریح کرد: انتقادی که بارها در فضای دانشجویی به خودمان داشتیم این است که چرا تشکل‌های دانشجویی در فضای قالب کشور تنها موضوعات سیاسی پیگیری می‌شود؟ آیا مشکلات جمهوری اسلامی، فقط مشکلات سیاسی است؟ آیا مردم تنها مشکل سیاسی دارند؟

وی تاکید کرد: باید به دنبال مشکلات مردم باشیم؛ مشکلات مردم، مشکلات کشور است، مشکلات کشور، مشکلات نظام است و به جهت دل‌بستگی که به نظام داریم باید برای مشکلات یک راه حلی پیدا شود.

دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در پاسخ گفت: بخشی از این کاستی به دلیل ضعف و بخشی از آن نیز به دلیل وسع ماست و باید وسعمان را بیشتر کرده و خودمان را در تراز انقلاب اسلامی بیاوریم؛ نقدمان به خودمان همین است و تلاشمان باید این باشد که با پروژه‌ها و پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم، مردم را همراه کنیم یعنی مردم به یک دانشجوی حزب‌اللهی باید این اعتماد را داشته باشند که این دانشجو پیگیر مطالبات مردمی است.

بسیاری از مسائل حتی در جنبش دانشجویی وقتی ضریب می‌گیرد که سیاسی شود

مجری برنامه خطاب به رمضان زاده گفت: مسائلی که در شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد و خیلی از آن‌ها در رسانه‌های ما یا نمی‌رسد و یا اینکه دیر می‌رسد و وقتی در رسانه‌ها و تشکل‌های دانشجوی ضریب می‌گیرد که جنبه سیاسی پیدا می‌کند؛ بسیج دانشجویی با توجه به اینکه در اقصی نقاط کشور، تشکل دارد و بسیار می‌تواند این ظرفیت را بالا ببرد و با توجه به این نعمتی که در اختیار اوست وظیفه سنگین‌تری هم دارد.

وی افزود: به طور مثال موضوعاتی که ما در ثریا به آن پرداختیم ۳ سال قبل، موضوع نساجی مازندران بود که یکی از بزرگترین شرکت‌های نساجی کشور و خاورمیانه بود که ۲۲ ماه این کارخانه تعطیل شده و چند هزار پرسنل این کارخانه حقوق نگرفته بودند؛ باتوجه به اینکه این معضل در حد یک معضل بزرگ اجتماعی و امنیتی شده بود، هیچ خبری در رسانه‌های کلان‌شهر تهران مطرح نشده بود؛ این خبر چرا نباید به گوش مردم برسد؟

مقصودی تصریح کرد: جریان دانشجویی با توجه به آن آرمان‌گرایی که دارد و شاید به دلیل اینکه به خیلی از جاها پاسخگو نیست و خیلی راحت می‌تواند صحبت کند، می‌تواند کم کاری همه را جبران کند. جریان دانشجویی چقدر سعی کرده که از پایگاه‌های خود  شبکه‌سازی کند؟

اقدامات جنبش‌های دانشجویی توسط رسانه ملی به خوبی پوشش داده نمی‌شود

رمضان‌زاده در پاسخ گفت: بسیج دانشجویی با توجه به این که بزرگترین تشکل دانشجویی کشور است، مشکلاتی که در سطح اقصی نقاط کشور وجود دارد از طریق این شبکه‌هایی که در اقصی نقاط کشور هستند، به دست مجموعه بسیج می‌رسد.

وی تاکید کرد: به طور مثال در استانی مانند استان سیستان و بلوچستان بچه‌های مربوط به همان محدوده وارد عمل می‌شوند و مطالبه‌گری می‌کنند و به صورت بیانیه، نامه و حتی اقدامات عملیاتی وارد عمل می‌شود.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ ادامه داد: اما اینکه چرا صدا و سیما و رسانه‌های مجازی به این موضوعات نمی‌پردازند، بخشی از آن ممکن است به دلیل عدم اولویت در بحث رسانه‌ها باشد یعنی جنبش دانشجویی در نقطه‌ای از کشور یک حرکتی را انجام می‌دهد اما به درستی پوشش داده نمی‌شود.

سیاست زدگی در تهران به تمام شهرستان‌ها سرایت کرده است

مقصودی در میان اظهارات رمضان‌زاده بیان داشت: خیلی از اوقات این‌طور نیست؛ گاهی اوقات آن قدر درگیر مسائل سیاسی می‌شویم که برای تشکل‌های سیستان و بلوچستان ما هم همان دغدغه‌های تهران اولویت پیدا می‌کند؛ ۱۷ تشکل در سیستان و بلوچستان برای یک مسئله سیاسی بیانیه می‌دهند که بیانیه‌ خوبی هم است اما ۱۰۰ کیلومتری خودشان را نمی‌بینند که در زابل چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

وی اضافه کرد: بپذیریم که سیاست زدگی ما در تهران به تمام شهرستان‌هایمان هم سرایت کرده و ما زبان مردم منطقه خود نیستیم؛ مانند مشکلات نظام سلامت که در حال حاضر می‌بینیم در اصفهان یک نمونه‌ای به وجود آمده؛ این سال‌ها کوتاهی ما بوده است که ما  به آنجا نرفته‌ایم تا ببینیم وضعیت بهداشت و درمان در مناطق محروم ما به چه شکلی است.

رمضان‌زاده در تکمیل اظهارات مجری برنامه گفت: در خصوص نظام سلامت که فرمودید تمام اتحادیه‌های دانشجویی جلسه‌ای را در ماه مبارک رمضان، با وزیر محترم بهداشت داشتند که در آن جلسه نماینده بسیج دانشجویی صحبتی مطرح کرد که یک بخشی از آن مربوط به ایرادات نظام جامع سلامت در کشور بود.

وی ادامه داد: ۱۵ نفر از ۱۵ دفتر بسیج دانشجویی علوم پزشکی سراسر کشور ما در آن جلسه حاضر شدند و ایراداتی که به صورت کارشناسی استخراج شده بود آنجا در محضر وزیر محترم ارائه شد، وزیر هم خیلی از موارد را تأیید کردند و دستور اصلاح آن را دادند.

جنبش‌های دانشجویی باید مسائل مناطق محروم را در پایتخت برجسته کند

محسن مقصودی اظهار داشت: از کل به جزء نروید، شما باید مسائل مردم و مسائلی که در نظام سلامت اتفاق می‌افتد و وزیر آن‌ها را در مناطق محروم نمی‌بیند را در پایتخت بزرگ و پیگیری کنید نه اینکه فقط از این جلسات باشد و سیاست‌گذاری و پیگیری مطرح باشد.

در این میان رئیسی، دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی ابراز داشت: متأسفانه سیاست‌زدگی که در تهران وجود دارد به بقیه شهرها کشیده است و حرف کاملاً درستی است؛ راهکار آن این است که بچه‌ها در شهرها و استان‌های دیگر بر روی مطالبات استانی خود متمرکز شوند یعنی نیاز این نیست که فردی که در یک شهر درجه ۲ و ۳ است، وزیر فلان وزارتخانه را مورد خطاب قرار دهد که در اینصورت نه بیانیه‌ی او در اینجا دیده می‌شود و نه صدای او به جایی می‌رسد ولی اگر مدیر کل، استاندار و یا شهردار شهر خود را مورد خطاب قرار دهد و بیانیه خود را در نماز جمعه و سایت‌های محلی شهر خود پخش کند، قطعاً اثرگذار خواهد بود.

 

یک موضوعی که سیاسی می‌شود، تازه تشکل‌های دانشجویی به زبان آمده و انتقاد می‌کنند

در ادامه برنامه رمضان‌زاده تصریح کرد: هزار و ۱۰۰ گروه جهادی که از تمام دانشگاه‌های کشور به مناطق محروم هجرت می‌کنند و در آنجا مسائل و مشکلات مناطق محروم را از نزدیک و به صورت ملموس مشاهده می‌کنند؛ تیم‌های پزشکی، دندانپزشکی و بهداشتی وارد عمل می‌شوند و مشکلات مردم را پیگیری می‌کنند.

وی تاکید کرد: بیانیه‌ها یکسری انسان‌های کاغذی هستند که شاید یک کارهایی داشته باشند اما وقتی که ما هزار و ۱۰۰ گروه را به مناطق محروم می‌فرستیم به صورت عملی موضوع را بررسی می‌کنند. که این کار از دو بعد خوب است؛ هم برای بچه‌ها و هم برای مردم.

مقصودی در ادامه تاکید کرد: ولی ما در پیگیری‌های رسانه‌ای و بیانیه‌های تشکل‌های دانشجویی باید بازخوردمان را ببینیم؛ ما در چند برنامه ثریا در دو سال اخیر نشان داده‌ایم که این سیب‌زمینی و پیازهایی را که در مناطق کشور، دولت با کمترین قیمت خریداری کرده و فاسد و دفن می‌شوند و این اتفاق هر سال رخ می‌دهد.

وی افزود: این موضوع چه زمانی رسانه‌ای می‌شود؟ وقتی که بازتاب سیاسی پیدا می‌کند و یک نماینده‌ای انتقادی می‌کند؛ موضوع که سیاسی می‌شود تازه تشکل‌های دانشجویی به زبان آمده و انتقاد می‌کنند که این امر نشان دهنده این است که کارکرد ما درست نیست.

رمضان‌زاده در تکمیل اظهارات مقصودی گفت: اولین نکته‌ای که در این زمینه مطرح و موضع‌گیری شد توسط ۱۲ دفتر بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی ما بود که این موضع گرفته شد و بعد آن مصاحبه‌ها و انتقاد نمایندگان مجلس صورت گرفت.

مسئله سیاست در کشور ما بیش از آنچه که باید باشد پررنگ است

در ادامه مقصودی خطاب به کلاته، عضو شورای مرکزی انجمن‌های شورای اسلامی مستقل گفت: من در خصوص تشکل و اتحادیه شما سؤالاتی دارم؛ بیانیه‌های انجمن دانشجویان مستقل را که از سایت شما مشاهده می‌کردم، بیانیه‌های بسیار خوبی بود که عمدتاً در موضوعات سیاسی و موضوع برجام بود که تقریبا از ۱۵ بیانیه ۱۲، ۱۳ بیانیه در موضوع برجام است و یکی در مورد انتخاب روسای دانشگاه‌های شورای انقلاب فرهنگی، یکی هم در مورد محاکمه اقتصادی "م.ه" و بقیه بحث‌های هسته‌ای و فاجعه منا و بحث دست دادن وزیر خارجه و اوباما بود که عمده مسائل سیاسی است که در جای خود خیلی مفید و مهم است و یکی از کارکردهای تشکل دانشجویی هم هست؛ آیا جا ندارد که به موضوعات دیگر و مسائلی که به قدرت و پیشرفت کشور مربوط است، ورود پیدا کنید؟

کلاته نیز در پاسخ به این سوال گفت: متأسفانه مسئله سیاست در کشور ما بیش از آنچه که باید باشد پررنگ بوده است به طور مثال در مسئله سیب‌زمینی‌ها، من نمی‌خواهم به هیچ دولتی توهین کنم اما زمانی که دولتی این سیب زمینی‌ها را بین مردم توزیع می‌کند، عده‌ای می‌گویند برای بحث انتخابات بوده؛ پس متاسفانه مسئله سیاست برای کشور اهمیت دارد. وقتی شما بحث از انتخاب روسای دانشگا‌ه‌ها می‌کنید که این فرد باید مومن انقلابی و غیره باشد به شما انگ می‌زنند که هنوز نسیم اعتدال به شما نوزیده و متوجه نمی‌شوید که ما چه کاری انجام می‌دهیم!

نباید به مردم و عدالت، نگاهی کاریکاتوری داشت

بهروز کلاته بیان داشت: به اعتقاد بسیاری، سیاسی‌ترین وزارتخانه، وزارت کشور است اما به اعتقاد من، سیاسی‌ترین وزارتخانه وزارت علوم است؛ همیشه جریان‌های سیاسی برای آنجا دندان تیز کرده‌اند پس می‌بینیم که سیاست برای همه کشور اولویت پیدا کرده  و جریان دانشجو نیز یک بخشی از این موضوع است منتهی نباید به مردم و عدالت نگاه کاریکاتوری داشته باشیم.

وی افزود: خیلی از اتفاقات اصلاً به گوش جریان دانشجویی هم نمی‌رسد و دلیل آن این است که ما دور دانشگاه‌ها یک حصاری کشیده‌ایم و دانشجوی ما در درون دانشگاه است؛ شما فرض کنید که در جمهوری اسلامی و در دانشگاه‌های ایران، جامعه‌شناسی می‌خوانید، چقدر در مورد مسائل اجتماعی ایران صحبت شده؟ مدام می‌گویند فلانی در فلان کشور نظریه جامعه‌شناسی‌اش این بوده!

دانشگاه، محصور یک دیواری به نام سیاست است یعنی علم هم سیاسی برداشت می‌شود

کلاته تصریح کرد: دانشگاه، محصور یک دیواری به نام سیاست است یعنی علم هم سیاسی برداشت می‌شود. در دانشگاه با یک فرد علمی نخبه و دانشجو سیاسی برخورد می‌شود و دانشجو می‌بینید که اگر می‌خواهد در نهاد قدرت تاثیرگذار باشد باید مسئله او هم گام به گام تبدیل به سیاست شود؛ در نظام آموزش و پرورش بجای اینکه عدالت آموزی و آن بحث آموزش اصلی را براساس هوش اجتماعی و داشته‌های اجتماعی پیش ببریم، به دانش‌آموزان می‌گوییم حفظیات و "آی‌کیو" تو مهم است، بحث اجتماعی اصلا اهمیتی ندارد.

جریان دانشجویی در حال حاضر بی‌مسئله است چراکه جلوی دید دانشجو را با دستانمان گرفته‌ایم

وی گفت: جریان دانشجویی در حال حاضر بی‌مسئله است، چرا؟ چون دانشجو را حذف کرده‌ایم و نظام آموزشی همان نظام آموزشی اشتباه و غلط است و انگار که جلوی دید دانشجو را با دستانمان گرفته‌ایم و گفته‌ایم شما نباید چیزی ببینید و فقط دانشجو در مسائل سیاسی می‌تواند، ورود کند و فقط این مسائل در کشور دیده می‌شود.

کلاته اظهار داشت: چقدر از برنامه‌های صدا و سیما به مسائل غیرسیاسی ارتباط دارند؟ در میان برنامه‌ها، برنامه‌ای به نام معراجی‌ها در مورد دو قشر دانشجویی است که یکی از دانشجویان را نشان می‌دهد که کاملاً غیرواقعی و کاریکاتوری، گونی در دست دارد و به همه می‌گوید "می‌کنمت توو گونی" در صورتیکه اصلاً چنین دانشجویی در دانشگاه‌های ما وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اگر ما وارد نقد جریان دانشجویی می‌شویم این طرف مسئله را هم ببینیم، به دانشجویی که ما تربیت کرده‌ایم و به نهاد دانشگاه رسانده‌ایم، چه داده‌ایم؟

کلاته ادامه داد: دیدگاه دانشجویان ما باید براساس مشکلات و مسائل اجتماعی باشد اما مسائل اجتماعی را چه طور به او نشان داده‌ایم؟ تلویزیون چندین ساعت در مورد برجام صحبت می‌کند، دانشجو هم می‌گوید در حال حاضر این مهمترین مسئله کشور است.

کلاته تصریح کرد: در بحث جهاد علمی تا قبل از اینکه آقای احمدی روشن و داریوش رضایی‌نژاد شهید شوند چه کسی می‌دانست که آقای احمدی روشن عضو بسیج دانشجویی بوده و آقای داریوش رضایی‌نژاد در انجمن اسلامی فعالیت می‌کرده است؟ یک بخش این موضوعات دیده نمی‌شود و بخش دیگر آن تقصیر صدا و سیماست.

این عضو شورای مرکزی مستقل دانشگاه‌های کشور در ادامه گفت: صدا و سیما در باب موضوعات فرهنگی، به طور مثال فلان خواننده لس‌آنجلسی که ایرانی است و مرد آواز صدای ایران می‌شود را در اخبار علمی و فرهنگی پخش می‌کند اما یک دانشجوی تشکیلاتی و کسی که در انجمن اسلامی و بسیج فعال بوده در "یورو دیس پلی" که تمام دانشجویان جهان مقالات خود را به آنجا می‌فرستند، مقام می‌آورد  را نشان نمی‌دهند.

مقصودی در میان اظهارات کلاته بیان داشت: جریان دانشجویی ما عادت دارد که انتقاد کند و وظایف خود را به دستگاه‌های دیگر پاس می‌دهد، هیچ حرفی نیست که به دستگاه‌های مختلف و حتی صدا و سیما انتقاد جدی وارد است؛ توقع ما شاید بیشتر از همه از جریان جوان دانشجویی و انقلابی و آن جناح فرهنگی مؤمنی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید می‌کنند، است. اگر شما بگویید که همه مقصر هستند و ما در این فضا گیر کرده‌ایم و ما هم هر چه بگوییم سیاسی برداشت می‌شود، دیگر نمی‌توان برای اصلاح توقعی داشت؛ این نگاه آرمان گرای دانشجویی است که باید این فضا را عوض کند؛ همین نکاتی که شما فرمودید عمدتاً بعد فرهنگی و اجتماعی داشت و باید جریان دانشجویی با تنوع دادن به مسائلش این موضوعات را حل و فصل کند.

نقدی که باید به جنبش دانشجویی داشت، رسانه زدگی است

محسن مقصودی، مجری ثریا خطاب به رئیسی گفت: چقدر بین تشکل‌های دانشجوی و اتحادیه‌های مختلف در مسائلی از قبیل اقتصاد مقاومتی، تقسیم کار اتفاق افتاده؟ به طور مثال همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دولت یک اتاق فرماندهی داشته باشد، یک اتاق رصدی نیز تشکل‌های دانشجویی داشته باشند و بگویند که وضعیت کشاورزی را فلان تشکل رصد می‌کند، وضعیت صنعت نفت، آموزش و پرورش و صدا و سیما را  فلان تشکل رصد می‌کند یعنی یک اتاق هم فکری و یک ستاد فرماندهی هم دانشجویان داشته باشند و هر سال گزارشی بدهند که در حوزه فرهنگی، اقتصاد مقاومتی و حوزه‌های مختلف این همکاری وجود دارد؛ چقدر این همکاری صورت گرفته است؟

رئیسی در تکمیل اظهارات مجری برنامه گفت: این جلسات هماهنگی وجود دارد و تقریباً هر هفته و یا هر دو هفته یک بار، با مجمع دبیران اتحادیه، هماهنگی‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به خاطر دارم در آخرین جلسه بحث نفوذ اقتصادی را دوستان جامعه اسلامی بر عهده گرفتند؛ یک بخشی در رابطه با اقتصاد مقاومتی بود که جنبش بر عهده گرفت و در حوزه‌های دیگر نیز تقسیم کارهایی انجام می‌شود البته این‌ها مورد به مورد و دوره به دوره متفاوت است.

دبیر جنبش عدالت‌خواه داتشجویی افزود: اما نکته‌ای در تکمیل مباحث آقای کلاته عرض کنم که ایشان گفتند بعضی از مشکلات زمانی که در رسانه‌ها مطرح شود، مسئله جنبش دانشجویی می‌شود؛ نقدی که باید به خودمان داشته باشیم رسانه زدگی است یعنی اگر یک مشکلی تا زمانی که در رسانه‌ها به عنوان مشکل اصلی کشور مطرح شود، جنبش دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی نیز احتمالاً این را مشکل می‌دانند در صورتی که زمانی خود جنبش دانشجویی مسئله طرح می‌کرد و عدالت را به گفتمان غالب کشور تبدیل کرد و از دل جنبش دانشجویی دو دولت بر روی کار آمد.

در زمینه بحث ارتباط با تشکل‌های موجود در جهان اسلام، تشکل‌های دانشجویی ما عمل جدی را در این خصوص انجام نداده‌اند

مجری خطاب به رمضان‌زاده گفت: یکی از آرمان‌های جریان دانشجویی، بحث ارتباط با تشکل‌های جهان اسلام است یعنی ما علاوه بر موضوعاتی در مورد مناطق محروم خودمان از سیستان تا خوزستان باید طبق آرمان‌هایمان دغدغه یمن، فلسطین، لبنان، آمریکای لاتین و غیره را هم داشته باشیم؛ در اوایل انقلاب تمام این اقدامات انجام می‌شده؛ همایش در حوزه جهان اسلام برگزار می‌شده که بچه‌ها ارتباطات خیلی خوبی با حوزه‌های مختلف جهان اسلام و حتی مستضعفین جهان داشتند؛ این نگاه آرمانی در حال حاضر چقدر پیگیری می‌شود؟ اصلاً ارتباطی با بدنه میدانی تشکل‌های جهان اسلام داریم؟

رمضان زاده، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران خاطر نشان کرد: در زمینه بحث ارتباط با تشکل‌های موجود در جهان اسلام، ما عمل جدی را در این خصوص نمی‌بینیم که بخواهیم تشکل‌ها، رابطه مستقیمی با کشورهای جهان اسلام و بدنه دانشجویی و یا بدنه دانشگاهی کشورهای مختلف داشته باشند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که انقلاب اسلامی و فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی به سمت کشورهای مختلف جهان اسلام انتشار یافته است اما کاری که بسیج  دانشجویی در زمینه گفتمان جهادی انجام داده کتابی بوده که قرارگاه باقری سازمان بسیج دانشجویی بر روی این کتاب کار کردند و در حال حاضر  این کتاب در کشورهای مختلف جهان اسلام منتشر و پخش می‌شود.

محسن مقصودی در پایان این مباحث گفت: یک خدا قوت به همه تشکل‌های دانشجویی می‌گوییم که سختی کارشان زیاد است اگر ما انتقاد می‌کنیم برای این است که با نگاه آرمانی به مسئله نگاه می‌کنیم و دوست داریم جریان دانشجویی بالنده‌تر باشد و این واقعا کار سختی است که در کنار درس، دانشجویان کاری جهادی انجام می‌دهند و از وقت خود می‌گذرند و حتی در مواردی از نظر مالی می‌زنند تا این علم را بلند کنند؛ ان شالله جریان دانشجویی ما موفق‌تر از قبل باشد.

سؤال نظرسنجی برنامه این هفته بدین شرح بود:

مهم‌ترین دلیل کم اثر شدن فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی را چه می‌دانید؟

۱-                 سیاست زدگی و فاصله گرفتن از آرمان‌ها

۲-                 جدا شدن از مشکلات واقعی مردم

۳-                 عدم پاسخگویی مسئولان

که ۴۲.۱۶ درصد مخاطبین برنامه به سیاست زدگی و فاصله گرفتن از آرمان‌ها، ۱۶.۸۸ درصد از مخاطبین به جدا شدن از مشکلات واقعی مردم و ۴۰.۹۶ درصد هم به عدم پاسخگویی مسئولین رای دادند.

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها