کد خبر: ۳۵۴۸۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۰     ۲۷ دی ۱۳۹۰
ایرنا،امروز (سه شنبه) برابر با بیست و هفتم دی 1390 و بیست و سوم صفر 1433 هجری قمری و هفدهم ژانویه سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

27 دی 1357
'امام خمینی'(ره) با صدور اعلامیه ای اعلام داشتند به زودی دولت موقت را تشكیل می دهند و همچنین در این اعلامیه خروج محمدرضا پهلوی از ایران را یك پیروزی خواندند و آن را به ملت ایران تبریك گفتند.

27 دی 1357
رادیو لندن از قول امام خمینی اعلام كرد: كلیه ثروت و مایملك شاه ملی اعلام شده است و دولت اسلامی وظیفه قانونی مسترد داشتن این ثروت را، چه در ایران و یا در بانكهای خارجی، به ملت ایران بر عهده دارد.

27 دی 1357
احمد میرفندرسكی' وزیر امورخارجه كابینه بختیار با ارسال تلگرافی به اردشیر زاهدی سفیر محمدرضا پهلوی در آمریكا او را از كار بركنار كرد؛ ولی زاهدی این پیام را نادیده گرفت و 12 نفر از كاركنان سفارت كه به مخالف علیه او برخاسته بودند ، را از سفارت بیرون كرد.

27 دی 1357
بختیار اعلام كرد در ارتش احدی بدون نظر من حق تصمیم گیری ندارد، همزمان با اعلام این دستور، در پایگاه چهارم شكاری وحدتی دزفول به حمایت از انقلاب اسلامی و 'امام خمینی'(ره) افسران، درجه داران و همافران اعتصاب غذا كردند.

27 دی 1357
در هجوم برنامه‌ریزی شده مردم اهواز به مراكز انتظامی، بیشتر كلانتری ها خلع سلاح شدند و مردم اداره انتظامی شهر را برعهده گرفتند.

27 دی 1357
هشت نماینده اقلیت مذهبی مجلس شورای ملی استعفای خود را تسلیم 'جواد سعید'،رییس مجلس شورای ملی، كردند.

27 دی 1357
'شاپور بختیار' با استعفای 'صادق وزیری' وزیر دادگستری موافقت كرد.

27 دی 1357
در پی خروج 'شاه' از كشور، 'امام خمینی'(ره) در پیامی از همه مردم خواستند تا برای ساختن خرابیهای چندین ساله بر جای مانده از سلطنت پهلوی كمر همت ببندند.

27 دی 1357
اعضای هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل، همبستگی خود را با انقلاب مردم ایران اعلام كردند.

27 دی 1356
علما و وعاظ تهران با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعلام حمایت از 'امام خمینی'(ره)، اقدام حكومت پهلوی را در چاپ مقاله موهن در روزنامه اطلاعات محكوم كردند.

27 دی 1334
بامداد امروز 'نواب صفوی'، 'خلیل طهماسبی'، 'مظفر ذوالقدر' و سید'محمد واحدی'به اتهام اعدام انقلابی احمد كسروی، حسین علا نخست وزیر و رزم آرا در لشكر دو زرهی تیرباران شدند.

27 دی 1323
'آرتور میلسپو'(رئیس كل دارایی ایران) در اعتراض به اینكه دولت با دستور وی مبنی بر بركناری 'ابوالحسن ابتهاج' از ریاست بانك ملی موافقت نكرده است، از مقام خود استعفا داد و این استعفا مورد موافقت واقع شد.

27 دی 1318
سرلشكر 'ضرغامی' (كفیل ستاد ارتش ایران) در نامه‌ای به وزارت امور خارجه درخواست كرد، پیرو معاهده 13 تیر 1316 منعقده میان ایران و عراق در خصوص تعیین حدود مرزی آبی میان دو كشور، نیروی دریایی ایران برای احقاق حق خود در اروندرود، مطابق قرارداد مذكور وارد عمل شود و عراقی ها را به پشت مرزهای مقر در این پیمان براند.

27 دی 1315
'علی‌اكبر داور' وزیر مالیه وقت دو لایحه در خصوص واگذاری امتیاز استخراج نفت در بخشی از شرق و شمال شرق كشور و همچنین واگذاری امتیاز احداث لوله نفت به شركت نفت آمریكا را به مجلس شورای ملی تقدیم كرد. قرارداد اول در 29 ماده تنظیم شده و به امضای 'شارل كارلمرهارت' و 'فردریك گاردنركلاپ' نمایندگان این شركت و 'علی‌اكبر داور' رسیده بود. مجلس شورای ملی این دو لایحه را در 15 و 18 بهمن همان سال تصویب كرد.

27 دی 1314
'رجبعلی منصور'(وزیر طرق و شوارع ) بركنار شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها