کد خبر: ۳۵۵۷۳۰
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۲۹ آذر ۱۳۹۴
در حالی که دو سال گذشته سازمان محیط زیست، اعلام کرد عامل اصلی آلودگی هوای تهران بنزین های تولید داخل بوده است، همچنان هوای تهران آلوده است.
به گزارش پایگاه 598، در حالی که دو سال گذشته سازمان محیط زیست، اعلام کرد عامل اصلی آلودگی هوای تهران بنزین های تولید داخل بوده است، همچنان هوای تهران آلوده است.

با سرد شدن هوای تهران و برخی از کلان شهر ها، تجمع آلاینده ها در هوای تهران و وقوع پدیده وارونگی هوا  علاوه بر کاهش دید افقی در پایتخت  کیفیت هوا را  نیز در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه قرار داده است.

اگرچه طی هفته گذشته بارندگی های پراکنده در تهران باعث شد تا حدی از میزان آلودگی هوای تهران کاسته شود، اما باز هم با شروع هفته غلظت آلودگی هوا بسیار بالاتر رفت تا جایی که آموزش و پرورش مدارس را تعطیل اعلام کرد.

  با گذشت یک هفته از بحران آلودگی هوای تهران، جلسه کارگروه هماهنگی مواقع اضطرار تشکیل جلسه داد و در نهایت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در جلسه کمیته هماهنگی مواقع اضطرار از ممنوعیت فروش طرح ترافیک وتعطیلی معادن شن و ماسه و آسفالت تا پایان هفته خبر داد.

  بر اساس گزارش های شرکت کنترل کیفیت هوا، تهران طی روزهای گذشته آلوده ترین روزها و شب های خود را در سال جاری به سر برده است؛ بر اساس این گزارش ها تعداد روزهای آلوده شهر تهران در سال گشته نسبت به زمان های قبل افزایش داشته است.

در حالی تهران روزهای آلوده خود را سپری می کند که جنجال آلودگی هوای تهران از حدود دو سال پیش توسط معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در کشور به راه افتاد.

  در ابتدای روی کار آمدن ابتکار ماجرای بنزین‌های آلوده تولید داخل مطرح شد. بر همین اساس سازمان محیط زیست، اعلام کرد عامل اصلی آلودگی هوای تهران بنزین های تولید داخل بوده است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از روزهای آغاز به فعالیت خود در کابینه آقای روحانی، با خودکفایی در زمینه تولید بنزین مخالفت کردند و برای خلاصی از شر آن، آلاینده بودن این نوع بنزین را به تیتر نخست رسانه‌ها کشاندند.

  در این مورد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در حدود دو ماه به بررسی و تفحص پرداخت. نتایج این بررسی ها نشان می داد که ادعای ابتکار در مورد کیفیت بنزین تولید داخل بی اساس و کذب است.

در کنار این اظهارات، وزیر بهداشت هم کیفیت بنزین تولید داخل را تایید کرد. با تمام این مباحث وزارت نفت اقدام به جایگزینی بنزین وارداتی به جای بنزین تولید داخل کرد.

 

با گذشت دو سال از ممنوعیت توزیع بنزین های تولید داخل در تهران و مدیریت ابتکار بر آلودگی هوا، نه تنها آلودگی هوا کاهش نیافت بلکه هر روز نفس تهران تنگ تر می شود.

 

اقداماتی نظیر تعطیلی مدارس، محدودیت فروش طرح ترافیک و ... درمان های موقتی برای کاهش آلودگی هوای هستند که قطعاً با ادامه آلودگی هوای تهران این اقدامات دیگر موثر نخواهد بود.

 

آلودگی هوای کلان شهر ها به ویژه تهران در نخستین روزهای فصل سرما نشانه خوبی برای ادامه زمستان سرد در کشور نبوده و زنگ خطر را برای دولت به وجود آورده است.

 

دولت از یک سو دایه دار مبارزه با آلودگی هوا شده و به خاطر آن جلوی توزیع بنزین تولید داخل را که آلایندگی آن هیچگاه ثابت نشده است می گیرد اما از سوی دیگر تسهیلات 25 میلیون تومانی مهیا کرده تا مردم خودروهای انبار شده را خریداری کنند.

 

اگرچه این خودرو ها هنوز به مردم تحویل داده نشده اند، هوای تهران و کلان شهرها روی سالم را به خود ندیده است؛ اما قطعا با ارائه این خودروها، میزان آلودگی هوای کلان شهرها بسیار افزایش می‌یابد.

 

پشت پرده سیاسی بنزین های آلوده نشان داد که ابتکار و زنگنه با هدف زیر سوال بردن خودکفایی بنزین که در دولت دهم صورت گرفته بود، در پی صدور مجوز واردات بنزین بودند و از این طریق حداقل مبلغ دومیلیارد و 160 میلیون دلار حداقل ضرر و زیان واردات بنزین در هفت ماهه سال 93 به بیت المال آسیب وارد شد.

 

هرچند باید ضرر و زیان ناشی از هزینه جمع‌آوری 1/4 میلیارد لیتر بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها را که براساس اخبار نادرست خانم ابتکار و آقای زنگنه از مصرف داخلی جمع‌آوری شد هم به آن افزود که به ازای هر لیتر هزینه جمع‌آوری حداقل 500 ریال ضرر و زیان دارد.

منبع : راه دانا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
ROMANIA
۱۲:۵۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴
۰
۰
دم خروس معلوم شد
پاسخ
عمار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۹ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴
۰
۰
چرا کاری نکرد ؟؟خیلی خیلی کار کرد ..... جیـــــــــــــب بعضی ازما بهتران را پر دلار بی ارزش کرد و...... باز هم بگویید کاری نکرد !!!!!!!
پاسخ
عبد الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴
۰
۰
قربون خدا که چه زیبا ابروی کسانی را که
زحمات دولت قبل را نادیده می گرفتند را به این زیبایی میبرد .چون الودگی هوا را از بنزین داخلی می دانستند . و اون نماینده ..... در مجلس میگه تا تحریم ها برداشته شد ابر ها هم او مدند و بارندگی ها شروع شد . پس کو؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها