کد خبر: ۳۵۶۰۷۶
زمان انتشار: ۱۵:۰۹     ۰۱ دی ۱۳۹۴
نماینده اصلاح طلبان مجلس ششم گفت: اعتدال را یک جریان یا گفتمان سیاسی قلمداد نمی‌کنم و اعتقاد دارم فاقد هارمونی و تاثیرگذاری یک گفتمان است.

به گزارش پایگاه 598، علی تاجرنیا، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت امروز سه شنبه 94/10/1 گفت و گویی با روزنامه آرمان انجام داده است.

تاجرنیا در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که روحانی که در شرایط غیرقابل پیش‌بینی انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد، آیامی تواند در شرایط کنونی مدیریت مناسبی داشته باشد؟ می‌گوید: آقای روحانی این شرایط رامدیریت نکرده است. این جریان‌های سیاسی حامی آقای روحانی بودند که نشان دادند به درجه‌ای از رشد و بلوغ سیاس رسیده‌اند که بتوانند فضای سیاسی کشور را به صورت مثبت و مفید اداره کنند. با این وجود آقای روحانی نیز از مدیریت جریان‌های سیاسی حمایت کرده و به گونه‌ای رفتار کرده که فضای سیاسی کشور شکلی با ثبات و منطقی به خود بگیرد.

وی همچنین درباره رابطه جریان اصلاحات با جریان اعتدالگرای عنوان می کند: من اعتدال را یک جریان یا گفتمان سیاسی قلمداد نمی‌کنم و اعتقاد دارم فاقد هارمونی و تاثیرگذاری یک گفتمان است. اعتدال یک مشی فکری و رفتاری است که با رفتار برخی از شخصیت‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب همخوانی دارد. آقای روحانی و نزدیکان ایشان دارای تشکیلات و حزب مشخصی نبوده و در شرایط کنونی نیز فاقد چنین مسئله‌ای هستند.

تاجرنیا می افزاید: آقای روحانی محصول جریان اصلاح‌طلبی است. ایشان محصول ائتلاف جریان اصلاحات و جریان اعتدال‌گرایی است. این در حالی است که اصلا چنین ائتلافی شکل نگرفته و آقای روحانی محصول مستقیم جریان اصلاح‌طلبی است. در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بخش‌هایی از جریان اصلاحات به این نتیجه رسیدند که مطالبات حداکثری آنها که در گذشته زیاد روی آن پافشاری می‌کردند ودر شرایط کنونی به نتیجه نخواهند رسید. به همین دلیل میزان توقعات خود را کاهش دادند و از برخی مطالبات خود عدول کردند.

این فعال سیاسی راجع به ائتلاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتقد است: در انتخابات مجلس نباید فرد مشترکی در لیست جریان های سیاسی وجود داشته باشد و جریان‌های سیاسی باید تکلیف خود را با آرمان‌ها و برنامه‌های خود مشخص کنند. این مسئله امکان‌پذیر نیست که یک حزب یا جریان سیاسی هم زمان در دو زمین بازی نقش‌های متفاوتی را ایفا کند و در لیست اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نباید هیچ فرد مشترکی وجود داشته باشد. با این وجود عده‌ای تلاش می‌کنند که معایب جریان‌های اصولگرایی را نادیده بگیرند و از پتانسیل مثبت جریان اصولگرایی استفاده کنند. این گروه همچنین تلاش می‌کند معایب جریان اصلاح‌طلبی را نیز نادیده بگیرد و از توانایی‌ها، امکانات و ابزار جریان اصلاح‌طلبی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند. این جریان به دلیل جدید و نوپا بودن تلاش می‌کند بدون اینکه خود را به زحمت بیندازد از سابقه و زحمات تاریخی دو جریان سیاسی کشور به سود خود استفاده کند.

تاجرنیا در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید می کند: تا قبل از پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری جریان اصلاحات به دلیل مشکلات داخلی و فشارهای بیرونی بدنه نحیف و لاغری پیدا کرده بود. به همین دلیل آقای روحانی نقش یک فیزیوتراپیس را برای جریان اصلاحات بازی کرد درشرایط کنونی آقای روحانی سبب فربه شدن جریان اصلاح‌طلبی شده است. این در حالی است که خود ایشان نیز دچار یک دگردیسی سیاسی شده و فارغ از خاستگاه اصولگرایی که داشتند در شرایط کنونی در گفتمان اصلاحات مستحیل شده‌اند. مواضع‌  آقای روحانی در شرایط کنونی بامواضع ایشان در چهار سال گذشته تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است. اغلب مواضع ایشان مواضع اصلاح‌طلبانه است و نزدیکی ایشان به اصلاح‌طلبان بیش از گذشته مشهود و چشمگیر شده است. به همین دلیل من معتقدم نقش آقای روحانی برای اصلاح‌طلبان نقش ویژه‌ای است که تنهااز عهده چنین شخصیتی با چنین ویژگی‌های فکری و سیاسی برمی‌آید. در نتیجه آقای روحانی خون جدیدی به جریان اصلاحات تزریق کرده است.

وی در خصوص حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان در فضای انتخابات به دلیل حمایت آقای لاریجانی از دولت به صورت نانوشته و غیرمحسوس از وی حمایت کنند. به همین دلیل ممکن است اگر آقای لاریجانی از قم کاندیدا شوند اصلاح‌طلبان گزینه جدی و مهمی در مقابل ایشان قرار ندهند یا اینکه دو کاندیدای هم وزن در مقابل ایشان قرار بدهند تا در نهایت آقای لاریجانی به پیروزی برسند و وارد مجلس شوند. البته یک احتمال دیگر این است که ایشان نقطه ائتلاف لیست اعتدالیون و اصلاح‌طلبان شود. با این وجود من این احتمال را بسیار بعید می‌دانم.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا پس از دولت روحانی(هشت سال) شاهد روی کارآمدن یک دولت اصلاح‌طلب در ایران خواهیم بود، می گوید: اگر اصلاح‌طلبان موفق شوند وارد مجلس شوند عملکرد قابل قبولی از خود بر جای بگذارند زمینه برای تصمیمات بعدی پس از دولت آقای روحانی مهیا می‌شود.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها