کد خبر: ۳۵۶۱۹۷
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۰۲ دی ۱۳۹۴
یادداشت میهمان؛
بهزاد مهرکش
همزمان با شب یلدا و پخش برنامه نود و در شرایطی که مجری پرحاشیه این برنامه در یک اقدام کاملا غیرمتعارف، خود را برای پخش مصاحبه با محمد جواد ظریف آماده می‌کرد، سازمان صدا وسیما در اقدام قابل تقدیری از پخش این برنامه کاملا غیر مرتبط با محتوای یک برنامه ورزشی جلوگیری کرد.

اگرچه از همان ابتدا واکنش های زودهنگام و غیر مستند نسبت به این ماجرا صورت گرفت و حتی سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهار نظر عجیبی اقدام سازمان صدا و سیما را غیرمسئولانه خواند اما در نهایت اطلاعیه رسمی سازمان صدا و سیما پرده از حقیقت و اقدام خودسرانه عادل فردوسی‌پور برداشت. 

این اقدام قابل تقدیر صدا و سیما از آن جهت بیشتر قابل توجه است که مجری پرحاشیه نود در برنامه های مختلفی عملا گرایش ویژه خود به یک جریان خاص و البته حاشیه‎دار را بارها نشان داده است.

خبرگزاری بسیج عصر روز دوشنبه یعنی روزی که شامگاه آن برنامه 90 پخش میشود در خبری از احتمال لغو این مصاحبه در برنامه 90 در شب یلدا خبر داده بود که در نهایت این خبر تایید شد.

اکنون لازم است مسئولان مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه و شخص آقای جابرانصاری به عنوان سخنگوی محترم وزارت امور خارجه به این سوال مهم پاسخ دهند؛ در شرایطی که برای برگزاری یک نشست خبری سخنگویی ساده علاوه بر لزوم ارائه معرفی نامه کتبی از رسانه متبوع، حتی توجه به اعتبار کارت شناسایی اهالی رسانه نیز برای اجاره ورود به حریم وزارت امور خارجه و طرح سوال از سخنگوی این دستگاه رصد و بررسی می شود، بر چه اساسی، عالی ترین مقام دیپلماتیک کشور بدون طی مراحل قانونی و روند اداری، با مجری یک برنامه ورزَشی! مصاحبه می کند؟ نکته عجیب تر اینکه جناب آقای جابرانصاری در واکنشی زودهنگام به جای تذکر به مسببین این خطای فاحش در وزارت امور خارجه، صدا و سیما را متهم کرده و اقدام آن را غیرمسئولانه می خواند!

در این زمینه سه حالت به نظر می رسد:

1. مسئولان وزارت امور خارجه در انجام امور مختلف از جمله رسانه ای هیچگونه هماهنگی لازم با یکدیگر ندارند و به عنوان مثال جناب آقای جابرانصاری از عدم هماهنگی لازم بی اطلاع بوده و صدا و سیما را هدف قرار داده است.

2. همانطور که از نگاه دولت محترم، شهروندان دنیا به درجه یک و دو تقسیم بندی می شوند، اهالی رسانه نیز به درجه یک و دو تقسیم بندی شده و در این میان برخی می توانند فارغ از پروتکل های ادارای و سازمانی اقدام کنند.

3. آقای ظریف و دوستان وزارت امور خارجه نسبت به ساز و کار مصاحبه در صدا و سیما و البته دیگر رسانه ها آشنایی لازم را نداشته اند که در این صورت حق اعتراضی هم نسبت به عدم پخش این گقت و گو باقی نمی ماند.

اما بر اساس همین سه فرض، سه اقدام نیز لازم است صورت پذیرد:

در صورت وجود شرط نخست: دستگاه دیپلماسی سعی در هماهنگی مجموعه های مختلف خود کند تا واکنش های عجیبی چون واکنش سخنگوی محترم این دستگاه به عدم پخش مصاحبه آقای ظریف در برنامه 90 تکرار نشود.

در صورت وجود شرط دوم: دوستان دستگاه دیپلماسی، صادقانه بر وجود نگاه تبعیض آمیز و اقدامات فراقانونی برای برخی اهالی رسانه اعتراف کنند.

در صورت وجود شرط سوم: سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن پس گرفتن اظهارات خود در مصاحبه با ایرنا، از سازمان صدا و سیما و افکار عمومی برای قضاوت زودهنگام عذرخواهی کند. 

اما در پایان به نظر می رسد، هم جناب اقای ظریف و هم شخص عادل فردوسی پور بهتر از دیگران از نگاه این برنامه به این گفت و گو مطلع باشند، آقای ظریف کرارا در سیما و برنامه های مختلفی حضور می یابد، اما اینکه پرمخاطب ترین برنامه ورزشی کشور در پیک برنامه ها یعنی شب یلدا به رئیس دستگاه دیپلماسی که اساسا ارتباطی با محتوای این برنامه ندارد اختصاص یابد، چه سطحی از توقع در دیگر چهره های سیاسی ایجاد خواهد کرد؟

محمد جواد ظرف بر خلاف آنچه که بارها اعلام کرده، بارها نیز نشان داده است که عملا به عنوان یک کاراکتر حزبی ایفای نقش می کند. بخش خطرناک این اقدام جایگاه ملی آقای ظریف است که متاسفانه به آن توجه نمی شود. دو شاهد این سخن، صحبت های آقای ظریف در حاشیه مذاکرات سعد آباد با آقای البرداعی و نگرانی های او از تاثیر شکست مذاکرات بر انتخابات و رای نیاوردن حزب متبوعش و همچنین سخنان حزبی دیگر ظریف در همین دور از مذاکرات و در شورای روابط خارجی آمریکا و در پاسخ به سوال هاله اسفندیاری است. 

از همین رو دستگاه دیپلماسی و شخص آقای ظریف نباید از افکار عمومی انتظار داشته باشد تا وجود سایه سنگین نگاه حزبی او بر جایگاه مهم ملیش را نادیده بگیرند؛ موضوعی که به نظر می رسد مصاحبه با عادل فردوسی پور نیز در همان چارچوب تعریف شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
عباس
ROMANIA
۱۵:۴۹ - ۰۴ دی ۱۳۹۴
۳
۰
با عرض سلام
این آقای فردوسی پور دم به دم تو برنامش میگه فوتبال رو سیاسیش نکنید اونوقت خودش یکی از آدمای سیاسی شده
این آقا برنامش رو ذر سال 88 ذر ایام فتنه تعطیل کرد
ذر زمان رییس جمهوری احمدی نژاد تا تونست حرفهای سیاسی خودش رو بر ضد دولت تکرار میکرد
ولی کسی نیست با این فرد یه برخورد حسابی کنه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها