کد خبر: ۳۵۷۳۰۶
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۱۰ دی ۱۳۹۴
در واقع اینکه چرا دولت نتوانسته عینا آنچه پیش‌بینی کرده را محقق کند، چندان جای تعجب ندارد چراکه آنچه دولت تخمین می‌زند با چیزی که عملا اجرا می‌کند همیشه فاصله داشته است.
به گزارش پایگاه 598، محمدقلی یوسفی اقتصاددان اصلاح‌طلب درباره علت کاهش بودجه عمرانی به جهان صنعت گفته است: با وجود اینکه بیش از سه فصل از سال‌جاری سپری شده، دولت تاکنون کمتر از 20 درصد طرح‌های عمرانی را محقق کرده و این در حالی است که در بودجه سال آینده نیز قصد افزایش اعتبارات طرح‌های عمرانی را دارد.

در واقع اینکه چرا دولت نتوانسته عینا آنچه پیش‌بینی کرده را محقق کند، چندان جای تعجب ندارد چراکه آنچه دولت تخمین می‌زند با چیزی که عملا اجرا می‌کند همیشه فاصله داشته است. علت این فاصله را باید در متغیرهایی جست‌وجو کرد که از حوزه تصمیم‌گیری دولت خارج هستند و دولت روی آنها کنترل ندارد. به همین علت پیش‌بینی دقیق هزینه و برآورد سخت و در مواردی غیرممکن است.

اما اینکه چرا فاصله بین آنچه محقق شده و آنچه برآورد شده بسیار زیاد است و چرا نتوانستیم اعتبارات این طرح‌ها را افزایش دهیم، از نارسایی در سیاست‌گذاری‌های دولت حکایت دارد. باید سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای انجام شود که دولت بتواند کار‌ها را چنانچه شایسته است، پیش برد.

اکنون دولت در یک منگنه قرار گرفته که خروج از آن برایش بسیار دشوار است ضمن اینکه محدودیت‌ها و حدودی وجود دارد که دست و پای دولت را می‌بندد. این وضعیت باعث می‌شود به‌جای اینکه دولت هزینه‌های جاری را کاهش دهد، از هزینه‌های عمرانی کم کند. البته این موضوع تنها مختص دولت حاضر نیست بلکه عملی است که از تجارب دولت‌های گذشته حاصل می‌شود.

با این وجود دولت همچنان در بودجه هزینه‌های عمرانی را افزایش می‌دهد. ولی در عمل از این هزینه‌ها می‌کاهد و هزینه‌های جاری را افزایش می‌دهد که این کار هم دلایل خود را دارد چراکه تاثیر طرح‌های عمرانی دیربازده است و برای سیاستمداران و دولتمردان ایجاد جذابیت از طریق هزینه‌های جاری راحت‌تر است زیرا هزینه‌های جاری زودبازده‌تر هستند و رضایت مردم را راحت‌تر جلب می‌کنند. ولی اینکه توسعه اقتصاد و کشور واقعا در گرو چه چیزی است موضوعی است که کمتر به آن پرداخته می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها