کد خبر: ۳۵۷۴۳۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۶     ۱۲ دی ۱۳۹۴
18 مهرماه سال جاري، درست در روزهايي كه تبليغات زيادي عليه كشورمان پيرامون پذيرش برجام شكل گرفته بود و رسانه‌هاي غربي از فشار ايالات متحده براي متوقف كردن برنامه‌هاي دفاع موشكي كشورمان خبر مي‌دادند، به يكباره آزمايش موشك عماد از سوي نيروهاي مسلح كشورمان، آب سردي بر پيكر دستگاه‌هاي تبليغاتي غرب ريخت...
به گزارش پایگاه 598، 18 مهرماه سال جاري، درست در روزهايي كه تبليغات زيادي عليه كشورمان پيرامون پذيرش برجام شكل گرفته بود و رسانه‌هاي غربي از فشار ايالات متحده براي متوقف كردن برنامه‌هاي دفاع موشكي كشورمان خبر مي‌دادند، به يكباره آزمايش موشك عماد از سوي نيروهاي مسلح كشورمان، آب سردي بر پيكر دستگاه‌هاي تبليغاتي غرب ريخت؛ نسل جديدي از موشك كه امكانات بي‌نظيري مثل هدايت و كنترل تا لحظه اصابت به هدف را در اختيار نيروهاي مسلح كشورمان قرار مي‌داد. پس از اين آزمايش موشكي بود كه تبليغات رسانه‌هاي غربي عليه كشورمان در خصوص برنامه موشكي افزايش چشمگيري يافت. استناد اين رسانه‌ها به قطعنامه 2231 شوراي امنيت بود كه پس از برجام به تصويب اين شورا رسيد و در آن پيرامون محدود كردن توان موشكي كشورمان اشاره‌هايي صورت گرفته بود. بر اين اساس، در ضميمه B اين قطعنامه، ذيل فصل هفتم منشور ملل متحد محدوديت‌هايي را بر صنايع موشكي ايران اعمال كرده است. در بند 3 ضميمه B از ايران خواسته شده است تا هشت سال پس از پذيرش برجام، دست به هيچ فعاليتي مرتبط با موشك‌هاي بالستيك طراحي شده براي داشتن قابليت حمل كلاهك هسته‌اي از جمله شليك موشك با استفاده از تكنولوژي اين دست موشك‌هاي بالستيك نزند. 

اين در حالي بود كه بلافاصله پس از صدور اين قطعنامه در شوراي امنيت، وزارت خارجه كشورمان طي بيانيه‌اي تأكيد كرد كه «جمهوري اسلامي ايران تدابير لازم براي تقويت توانمندي‌هاي دفاعي خود به منظور حراست از حاكميت، استقلال و تماميت ارضي خود در مقابل هرگونه تجاوز و همچنين مقابله با تهديد تروريسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در اين چارچوب، توانمندي‌هاي نظامي ايران از جمله موشك‌هاي بالستيك، منحصراً براي دفاع مشروع هستند. اين تجهيزات براي قابليت حمل سلاح‌هاي هسته‌اي طراحي نشده‌اند و بنابراين، خارج از حيطه يا صلاحيت قطعنامه شوراي امنيت و پيوست‌هاي آن هستند.»  بيانيه‌اي كه عملاً تصريح مي‌كند كه موضوع دستاوردهاي موشكي كشورمان هيچ ارتباطي به معاهده برجام ندارد و تأكيد جداگانه شوراي امنيت بر توقف فعاليت‌ها پيرامون اين بخش از توانمندي‌هاي كشورمان، ارتباطي به شوراي امنيت ندارد. 

درست پس از اين وقايع بود كه ايالات متحده همواره به دنبال فرصتي براي انتقام از ايران مي‌گشت و كنگره اين كشور در چندين نوبت عزم خود را براي تصويب تحريم‌هايي جديد عليه ايران به كار بست. اين تحريم‌ها از موضوع «محدوديت‌ بر برنامه لغو رواديد براي كساني كه به ايران سفر كرده‌اند» آغاز شد و حالا امريكا به دنبال اعمال تحريم‌هايي جديد عليه برنامه موشك‌هاي دوربرد ايران است؛ تحريم‌هايي كه به موجب آن، ۱۲ شركت و فرد در فهرست تحريم‌هاي جديد قرار مي‌گيرند.

اين اقدامات در حالي صورت مي‌گيرد كه پس از امضاي معاهده برجام، جمهوري اسلامي ايران تمامي تلاش خود را براي اجراي بدون عيب و نقص مفاد اين قرار داد به كاربسته اما به نظر مي‌رسد كه در طرف مقابل هيچ عزمي جدي براي عمل به اين قرارداد به ويژه در امريكايي‌ها وجود ندارد. اين موضوع در حالي است كه رهبر معظم انقلاب در نامه‌اي كه به منظور تأييد مشروط اجراي برجام به دولت نوشتند، ‌تأكيد كردند: « در سراسر دوره‌ هشت‌ساله، وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه‌اي (از جمله بهانه‌هاي تكراري و خودساخته‌ تروريسم و حقوق بشر) توسط هر يك از كشورهاي طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ مجلس، اقدام‌هاي لازم را انجام دهد و فعاليت‌هاي برجام را متوقف كند.» 
   
واكنش رئيس‌جمهور
موضوع نقض تعهدات طرف‌هاي غربي تا آنجا پيش رفت كه رئيس جمهور نيز به اين روندي كه ايالات متحده در پيش گرفته واكنش نشان داد و در نامه‌اي به وزير دفاع خواستار آن شد كه در صورت تكرار مداخله‌ها، برنامه جديد گسترش توان موشكي تدوين شود. رئيس جمهور در اين نامه خطاب به وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح آورده است: از آنجا كه ظاهراً دولت امريكا در نظر دارد، در ادامه سياست‌هاي خصمانه و دخالت نامشروع و غيرقانوني خود در زمينه حق تقويت قدرت دفاعي جمهوري اسلامي ايران، اقدام به افزودن افراد و مؤسسات جديدي در فهرست تحريم‌هاي ظالمانه قبلي نمايد؛ لازم است در چارچوب سياست‌هاي دفاعي مصوب، برنامه توليد انواع موشك‌هاي مورد نياز نيروهاي مسلح با سرعت و جديت بيشتري ادامه يابد. 

روحاني سپس تأكيد كرده است: همچنين در صورت تكرار اين‌گونه اقدامات غلط و مداخله‌جويانه از سوي امريكا، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح موظف است با استفاده از كليه امكانات، برنامه‌ريزي جديدي را براي گسترش توانمندي‌هاي موشكي كشور، به‌عمل آورد. بايد تأكيد كنم كه توانمندي‌هاي دفاعي جمهوري اسلامي ايران عامل ثبات و امنيت منطقه بوده و نه تنها تهديدي عليه ديگران نيست، بلكه صرفاً براي پاسداري از حاكميت، استقلال و تماميت ارضي كشور و مبارزه با پديده شوم تروريسم و افراط و در جهت منافع مشترك منطقه‌اي و جهاني مي‌باشد. روحاني در اين نامه ادامه داده است: دولت جمهوري اسلامي ايران در طول مذاكرات هسته‌اي اعلام كرده است كه هيچ‌گاه پيرامون قدرت دفاعي مشروع كشور و از جمله برنامه موشكي خود با كسي مذاكره ننموده، و با تأكيد بر حق دفاع مشروع خويش، هيچ محدوديتي را در اين حوزه نخواهد پذيرفت. 

رئيس جمهور در پايان خطاب به وزير دفاع مي‌گويد: روشن است كه برنامه موشكي ايران به‌هيچ‌وجه جزئي از برجام نبوده، كه مقامات رسمي امريكايي نيز بر آن اذعان دارند. همان‌طور كه بارها اعلام شده است سلاح هسته‌اي جايي در دكترين دفاعي ايران ندارد و بنابراين توسعه و توليد موشك‌هاي بالستيك ايران كه هيچ‌گاه براي قابليت حمل كلاهك‌هاي هسته‌اي طراحي نشده‌اند، به‌عنوان ابزاري مهم و متعارف براي دفاع از كشور با قدرت و صلابت ادامه خواهد يافت. 
   
توسعه توان موشكي را با قدرت ادامه مي‌دهيم
در همين حال سردار محمد دهقان، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح هم در پاسخ به نامه رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه توسعه توان موشكي را در چارچوب سياست‌هاي دفاعي كشور با قدرت ادامه خواهيم داد خاطرنشان كرد كه توان دفاعي ايران ضامن ثبات و امنيت منطقه است. سردار دهقان با تاكيد بر اينكه «توسعه توان موشكي را در چارچوب سياست‌هاي دفاعي كشور با قدرت ادامه خواهيم داد»، عنوان كرد كه «توان موشكي و دفاعي ايران قابل مذاكره نيست.» وزير دفاع در ادامه افزود: ملت و نيروهاي مسلح بر اساس اراده و تصميم خود بدون توجه به اظهارات يا اقدامات ديگران، تقويت اقتدار دفاعي خود را با به‌كارگيري تمام امكانات و منابع بومي به پيش خواهد برد. وزير دفاع تصريح كرد كه توان موشكي ايران هيچ‌گاه به عنوان موضوع مذاكره با طرف امريكايي نبوده و نخواهد بود و هيچ توقفي در برنامه طراحي و توليد موشك‌هاي بالستيك دفاعي به‌وجود نيامده است.

دهقان با اشاره به دستور اخير روحاني، خاطرنشان كرد: با توجه به اقدامات خصمانه اخير امريكا و تاكيد رياست محترم جمهوري، بر سرعت و گستردگي توان موشكي خود خواهيم افزود. 
وي با تاكيد بر اينكه «صنايع دفاعي كشور از توان فني، انساني و سازماني قدرتمند برخوردار است»، افزود: متناسب با هر تهديدي، تجهيزات و اقلام دفاعي را طراحي و توليد مي‌كنيم و در اختيار نيروهاي مسلح قدرتمندمان قرار مي‌دهيم. 
‌  
حتي يك روز از ارتقاي توان موشكي غافل نبوديم
همچنين سردار سيدمسعود جزايري، معاون ستاد كل نيروهاي مسلح نيز در واكنش به تلاش‌هاي امريكايي‌ها براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران به بهانه آزمايش‌هاي اخير موشكي گفت: همانگونه كه بارها از قبل اعلام شده بود برنامه گسترش توان دفاعي و موشكي جمهوري اسلامي ايران ارتباطي به برجام نداشته و تلاش اخير امريكايي‌ها نيز پرده‌اي از عمق كينه‌توزي آنها عليه نظام جمهوري اسلامي و ملت ايران است. جزايري با بيان اينكه ما حتي يك روز از ارتقاي توان و ظرفيت دفاعي و موشكي خود غافل نبوده‌ايم، تصريح كرد: ظرفيت‌هاي دفاعي به ويژه موشكي از خطوط قرمز جمهوري اسلامي ايران بوده و نيروهاي مسلح كشور براساس تدابير مقام معظم فرماندهي كل قوا، امام خامنه‌اي، سياست‌هاي خود را در اين زمينه با قدرت و جديت همچون گذشته دنبال مي‌كنند. 

سخنگوي ارشد نيروهاي مسلح تأكيد كرد: ملت ايران به ويژه قواي مسلح توانمندي‌هاي دفاعي خود را بازدارنده و حافظ امنيت ملي دانسته و هرگز اجازه دخالت و دست‌‌اندازي بيگانگان به آن را نمي‌دهند. 
   
امريكا برجام را نقض كرده است
هشت نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز در نامه‌اي به رئيس‌جمهور خواستار اعلام موضع رسمي دولت دربرابر اقدامات ضدايراني اخير امريكا شدند. در اين نامه كه به امضاي احمد توكلي، الياس نادران، حسين نجابت، اسماعيل كوثري، احمد اميرآبادي، محمد دهقان، حسين حسين‌زاده بحريني و محمدرضا آشتياني رسيده، عنوان شده بر خود لازم مي‌دانيم كه به عنوان نمايندگان ملت از جنابعالي به عنوان عالي‌ترين‏ مقام‏ رسمي‏ كشور پس از مقام رهبري، به خاطر پاسخ قاطع، دقيق و حساب شده به اقدامات خصمانه جديد امريكا، طي دستور براي توسعه صنعت موشكي دفاعي، صميمانه تشكر كنيم.  در ابتداي اين نامه عنوان شده است: اولين نكته يادآوري هشدار مكرر رهبر بصير و آگاه كشور در كنار زدن نقاب از چهره واقعي هيئت حاكمه امريكا است. اصرار به شناخت كينه‌ورزي و ستيزه‌جويي اين حكومت سلطه طلب نسبت به ايران اسلامي و مردم با شرافت آن، دائما در سخنان ايشان تكرار شده است. در ادامه اين نامه به آيه 118 سوره آل‌عمران اشاره شده و آمده است: اين حكومت مستكبر و سياستمداران متكبرش، به رغم ظاهرسازي‌هاي معمول، در اين ايام بار ديگر دشمني خويش را آشكار كرده‌اند. از ماجراي بي‌اعتبار كردن رواديد مسافران به ايران تا حكم به برداشت از حساب به ناحق بلوكه شده دولت ايران به اسم خسارت گروگانگيري سال 1358 و تحريم‌هاي تازه عليه ايران به تصويب كنگره و امضاي رئيس‌جمهور امريكا نمونه‌هاي تازه كينه‌ورزي آنان است. 

در بخش ديگري از اين نامه آمده است: تصويب پرداخت خسارت به جاسوسان امريكايي، 36 سال پس از قرارداد الجزاير كه دولت وقت امريكا در اين قرارداد، حق هرگونه ادعاي مالي را عليه ايران، از اتباع خود سلب كرده است، مصداقي از عهدشكني است و محتاج اقدامات حقوقي سريع وزارت خارجه و آگاه ساختن مردم از اين گونه اقدامات است. اين نامه تأكيد مي‌كند: مكرراً از مسئولان ذي‌ربط شنيده شده است كه اين اقدامات با برجام معارض است. بايد موضع رسمي دولت در اين باره سريعاً اعلام و توضيحات كافي در اين زمينه به مردم داده شود و بدون فوت وقت اقدامات لازم در عرصه بين‌المللي صورت پذيرد و اگر احياناً نقض برجام دانسته نمي‌شود، دولت دلايل خويش را آشكارا به ملت ارائه نمايد. اگر نقض باشد، كه چنين به نظر مي‌رسد، و مقامات ايران بگويند ولي اقدامي انجام نشود، هم چوب را خورده‌ايم، هم پياز را و هم پول را داده‌ايم. 
  
برد موشك‌هاي ايران را فراتر از ۵ هزار كيلومتر ببريد
محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هم در نامه‌اي به رئيس‌جمهور، ضمن تشكر از توجه وي به گسترش و تقويت توان موشكي نيروهاي مسلح عنوان كرده كه ماهيت مداخله‌جويانه امريكا نشان داده است كه در چنين مواردي جز با يك سيلي محكم نمي‌توان از منافع ملي كشور دفاع كرد. 

رضايي در نامه خود ادامه داده است: همان‌طور كه سيلي 20هزار سانتريفيوژي، امريكايي‌ها را پاي ميز مذاكره كشاند و موجبات به رسميت شناختن حق غني‌سازي كشورمان را فراهم ساخت، اميدوارم كه با حمايت جنابعالي به‌زودي برد موشك‌هاي ايران نيز از مرز 5هزار كيلومتر عبور كند. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به تجربه تاريخي ملت ايران كه بايد سيلي را با سيلي جواب داد اشاره كرده و نوشته است: تنها راه حضور مقتدرانه ما در روابط بين‌المللي مسيري است كه حضرت امام (ره) در سياست خارجي بنيان گذاشت و رهبر معظم انقلاب آن را پاسداري و با قوت ادامه دادند. بي‌ترديد پس از رسيدن توان دفاعي ما به برد 5 هزار كيلومتري كه قادر خواهد بود اهدافي ازجمله جزيره ديه‌گو گارسيا، پايگاه هوايي امريكا در حمله به طبس، را تهديد كند امريكا از عملكرد خود پشيمان خواهد شد و درخواهد يافت كه اين‌گونه اقدامات، هيچ سودي در پي ندارد. رضايي در بخش ديگري از نامه خود تاكيد مي‌كند كه امروز امريكاي شكست‌خورده، به ترفندي نو روي آورده كه بخشي از آن اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران است. پايين نگه‌داشتن قيمت نفت با كمك مزدوران خود در منطقه در طول ماه‌هاي آينده، يكي ديگر از برنامه‌هاي امريكاست. در پايان اين نامه نيز آمده است: انتظار مي‌رود با عنايت ويژه جنابعالي، هرچه زودتر، برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي اجرايي تا ديگربار به امريكا ثابت شود كه ايران قادر است باوجود تحريم‌هاي ظالمانه، به اقتصادي توسعه‌يافته دست يابد.


منبع: جوان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها