کد خبر: ۳۵۷۵۶۵
زمان انتشار: ۱۸:۲۲     ۱۲ دی ۱۳۹۴
رئیس‌ جمهوری ترکیه درباره روند عادی‌سازی روابط آنکارا-تل‌آویو اعلام کرد که ترکیه و رژیم صهیونیستی به یکدیگر در منطقه نیاز دارند.
به گزارش پایگاه 598، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد که رهبران حزب دموکراتیک خلق‌های حامی کردهای ترکیه (HDP) باید از مصونیت پارلمانی محروم شوند و درخواست آنها برای خودمختاری در جنوب شرقی آناتولی را یک «جرم قانونی» توصیف کرد.
 
روزنامه «تودی زمان» ترکیه گزارش کرد، اردوغان در اظهاراتی که روز شنبه به چاپ رسید، گفت: «این اظهارات دو رهبر مشترک حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه کاملاً یک جرم قانونی است. من معتقدم که فرایندی که با برداشتن مصونیت آنها آغاز می‌شود، تأثیر مثبتی بر جو کشور ما در زمینه مبارزه با تروریسم برجای می‌گذارد».

دادستان‌های آنکارا و استان «دیاربکر» واقع در جنوب شرقی ترکیه هفته گذشته، تحقیقاتی را در زمینه اظهارات «صلاح‌الدین دمیرتاش» رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه در حمایت از خودمختاری کردها در آناتولی آغاز کردند.
 
وی همچنین درباره روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه گفت که شرایط ترکیه برای عادی سازی روابط با اسرائیل همچنان باقی است اما ادامه داد که ترکیه و رژیم صهیونیستی به یکدیگر نیاز دارند.

شرایط ترکیه برای عادی سازی روابط با اسرائیل شامل عذرخواهی تل‌آویو به خاطر حمله 2010 به کشتی امدادرسانی که عازم غزه بود و طی آن 9 تبعه ترکیه کشته شدند، می‌شود. ترکیه همچنین خواستار پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان و رفع محاصره غزه شده است.

با اینحال، اردوغان ادامه داد: «اسرائیل به کشوری چون ترکیه در منطقه نیاز دارد. ما باید بپذیریم که ما نیز به اسرائیل نیاز داریم. این حقیقت منطقه است».
 
رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد که رژیم صهیونیستی توافق کرده است که اجازه انتقال کالا و مواد ساخت و ساز به غزه از ترکیه را بدهد اما آنکارا منتظر آن است که این توافق به صورت کتبی درآید.

وی در اینباره گفت: «اگر ما بتوانیم با خلوص دوجابنه چنین گام‌هایی را برداریم. عادی سازی حاصل می‌شود. ما باید مراقب برادران فلسطینی خود باشیم».
 
اردوغان تأکید کرد: «پایان تعرض به ساحت مسجد الاقصی» موضوع دیگری است که برای ترکیه حائز اهمیت است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۷ - ۱۲ دی ۱۳۹۴
۰
۰
ترکیه و اسرائیل و ال سعود و وهابیون هیچ فرقی با هم ندارند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها