کد خبر: ۳۵۷۶۹۲
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۱۳ دی ۱۳۹۴
یک بام و دو هوای قالیباف در موضوع آلودگی هوای تهران:
تقدیر و تشکر شهردار تهران از وزارت نفت در حالی است که علی رغم جوسازی های شدید دولت در دو سال گذشته علیه بنزین پتروشیمی و تولید داخل و واردات گسترده بنزین بی کیفیت به نام بنزین یورو 4 شاهد آلودگی شدید هوای پایتخت در روزهای گذشته بودیم.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، شب گذشته محمدباقر قالیباف در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک با تشکر از وزارت نفت در خصوص سوخت وارداتی از تلاش های وزارت نفت در این خصوص حمایت نمود و اظهار داشت: از وزارت نفت تشکر می کنیم به خاطر سوختی که وارد تهران می کند که تقریبا استاندارهای جهانی را دارا است.

تقدیر و تشکر شهردار تهران از وزارت نفت در حالی است که علی رغم جوسازی های شدید دولت در دو سال گذشته علیه بنزین پتروشیمی و تولید داخل و واردات گسترده بنزین بی کیفیت به نام بنزین یورو 4 شاهد آلودگی شدید هوای پایتخت در روزهای گذشته بودیم.

خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش در سخنانی با ادعای واردات بنزین یورو 4 از توزیع بنزین وارداتی در هشت کلانشهر کشور در سال گذشته خبر داد. این موضوع که الودگی هوا را فقط به کیفیت بنزین ارتباط دهیم خود جای سوال دارد اما بررسی کیفیت بنزین وارداتی حقایق عجیبی پیرامون برنامه دولت در مدیریت بنزین نشان می دهد.

اشاره شد که مهمترین بهانه دولت یازدهم در سه برابر کردن حجم واردات بنزین کیفیت کمتر بنزین تولید داخل است و با واردات بنزین استاندارد یورو 4 ، از الودگی هوا و عواقب ان جلوگیری می شود. اینکه چه مقدار از الودگی هوا مربوط به مصرف بنزین است جای بحث دارد اما کیفیت بنزین وارداتی با استاندارد یورو 4 متناسب است؟

جهانبخش سنجابی شیرازی ، رئیس پژوهشکده سازمان استاندارد در خصوص نتایج ارزیابی کیفیت بنزین های داخلی که در سال گذشته به سازمان ملی استاندارد واگذار شده بود، اظهار داشت:مردم نگرانی بابت کیفیت بنزین تولید داخل نداشته باشند.

بعد از تائید کیفیت بنزین توسط پژوهشکده سازمان استاندارد، خبری غافل گیر کننده از واحد پتروشیمی بندر امام خمینی منتشر شد. این واحد پتروشیمی توانست با استفاده از ریفرمیت خود ــ که پیش از این در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش قرار می‌گرفت تا در تولید بنزین استفاده شود ــ موفق به تولید بنزین یورو۴ شد.

در حالی که در کشورمان توانایی تولید با کیفیت ترین بنزین وجود دارد اما اصرار مسئولین وزارت نفت و سازمان محیط زیست برای واردات بنزین چه دلیلی دارد؟

از سوی دیگر در حالی بر واردات بنزین برای افزایش کیفیت بنزین مصرفی تاکید می‌شود که آمارها و مستندات مربوط به گواهی کنترل کیفیت بنزین‌های وارداتی نشان می‌دهد که کیفیت بنزین های وارداتی در گذشته از بنزین تولید پتروشیمی‌ها پایین‌تر بوده است؛ به طوری‌که کیفیت آن در مواردی استانداردهای یورو را هم نداشت. بنابراین بهتر است وزارت نفت اعلام کند که قرار است از کدام پالایشگاه در جهان و با چه کیفیتی واردات بنزین داشته باشد.  
 
 سیدمهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس  در این خصوص بیان می دارد: در حال حاضر پالایشگاه‌های کشور حدود ۸۵ درصد و پتروشیمی‌ها ۱۰درصد از نیاز کشور به بنزین را تامین می‌کنند و اگر قرار باشد بنزین پتروشیمی مقصر آلایندگی باشد که قطعاً چنین نیست، ضمن این که بنزین تولید پتروشیمی در شهرهای حاشیه خلیج فارس- عسلویه و ماهشهر- تولید می‌شود و در همان استان های جنوبی هم مصرف می‌شود. 
 
وی افزود: همچنین به دلیل بالا بودن اکتان بنزین پتروشیمی‌ها و نیاز کشور به اکتان‌افزا، بنزین مورد نظر با بنزین پالایشگاهی ترکیب می‌شود وغیر منطقی است که در شرایط نیاز شدید کشور به اکتان افزا، این بنزین بدون ترکیب شدن عرضه شود. همچنین اگر در دنیا از واحد پتروشیمی برای تولید بنزین استفاده نمی‌شود برای این است که واحدهای پتروشیمی در آن‌جا برای تولید محصولات دیگری برنامه ریزی شده است و ارزیابی‌های اقتصادی سرمایه‌گذارها در جهت محصول خاصی صورت گرفته،در غیر این صورت آن‌ها نیز از این واحد‌ها برای تولید بنزین می‌توانند استفاده کنند. 
 
عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: از سوی دیگر در حالی بنزین تولید پتروشیمی‌های کشور مورد اتهام قرار می‌گیرد که در گذشته این بنزین (ریفرمیت) به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شد و پس از اضافه شدن برخی ترکیبات، دوباره تحت عنوان بنزین باکیفیت به ایران فروخته می‌شد. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها