کد خبر: ۳۵۸۵۲۸
زمان انتشار: ۲۰:۵۰     ۱۸ دی ۱۳۹۴
دکترای حرفه ای یا عمومی دامپزشکی در کنار سایر رشته های مقطع دکترا (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی) به عنوان ضلع دیگری از سلامت و بهداشت عمومی کشور است که با گذراندن 224 واحد درسی،پس از پزشکی بیشترین تعداد واحد درسی را می گذارند.
در تعریف نوین دامپزشکی،دامپزشک به عنوان اولین خط پیشگیری علاوه بر کنترل ودرمان بیماری ها در گونه های مختلف حیوانی، همچنین مدیریت تولید و امور پرورش دام وطیور به عنوان متولی مبارزه با بیماری های مشترک انسان ودام در بیش از 50 درصد عامل بیماری زا درانسان که منشا دامی دارد صاحب نظراست . همینطور در بحث ایمنی غذا و سلامت بهداشتی و تولید، متولی و مسئول فنی و بهداشتی در صنایع غذایی با منشا دامی است و در بحث ایمنی درمان ، دامپزشکان به عنوان تنها متخصصین آشنا به فیزیوپاتولوپی حیوانی و تاثیرات فارموکینتیک و دینامیک دارو برروی حیوانات ازمایشگاهی در کارخانجات تولید داروی انسانی و دامی صاحب نظر و مسئول فنی مطالعات بالینی اند. هرچند که متاسفانه نگرش های غیر علمی باعث شده بسیاری از حوزه های مدیریت و تخصص دامپزشکی توسط غیر دامپزشک اشغال شود که این موضوع باعث ایجاد خطراتی برای سلامت عمومی کشور شده است.
علم نوین دامپزشکی در حوزه های امور تولید و بهداشت و درمان دام وطیور، بیماری های مشترک انسان و دام و بهداشت ودرمان حیوانات خانگی،کنترل کیفی محصولات غذایی دامی  و بررسی بهداشتی خط تولید ، بهداشت و درمان و حفظ بقای گونه های حیات وحش،کشتارگاه ها، بیوتروریسم اقتصادی و الودگی میکروبی ومسمویمت ها و باشگاه های سوارکاری و مسابقات زیبایی و قدرتی و ورزشی با حضور حیوانات و... با بیش از 7 وزارت خانه و سازمان(وزارت کشاورزی،وزارت بهداشت،وزارت صنایع،سازمان محیط زیست، شهرداری ها،وزارت دفاع ،وزارت ورزش) در ارتباط است و نیاز به ایجاد یک اداره کل حوزه امورات دامپزشکی در ان وزارت خانه احساس می شود.
اما متاسفانه علی رغم اینکه بسیاری از حوزه علم و فعالیت دامپزشکی توسط دیگر نهاد ها مصادره شده و بخش اعظم فعالیت دامپزشکی هم دچار مشکلات عدیده است که ناشی از وجود یک ساختار کهنه و سنتی دربرابر دامپزشکی نوین است که بسیار نیاز به اصلاح و تحول دارد این درحالی است که در کمال تعجب در برنامه ششم توسعه نیز امور دامپزشکی در حوزه سلامت به درستی دیده نشده است.
گروه هم اندیشی دامپزشکان و دانشجویان با ارتباط با بیش از 3000 دامپزشک در سراسر کشور معتقد به شعار جهانی one health  یا یک سلامت و یک بهداشت است و هشدار می دهد که با وضع موجود سلامت عمومی کشور به شدت در خطر است و سلامت جامعه مسئولیت های درمانی، بهداشتی  بازیچه نیست که توسط هر غیر متخصصی اداره شود.
                                                                                                                                                  *دکتر محمد یادگاری

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها