کد خبر: ۳۵۹۳۷۸
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۲۳ دی ۱۳۹۴
یک روزنامه انگلیسی نوشت: وعده پاداش مالی از سوی عربستان انگیزه سودان برای قطع روابطش با ایران بود.
به گزارش پایگاه 598، ایسنا به نقل از گاردین گزارش داد، سودان یکی از چند شریک سنی دیرینه ایران، پس از این که اعدام شیخ روحانی شیعه اهل عربستان تنش‌ها در منطقه را شدت بخشید، اعلام کرد که روابط خود را با تهران قطع خواهد کرد.

با توجه به این که خارطوم تشنه سرمایه‌گذاری عربستان سعودی است، از سوی تحلیل‌گران سودانی، وعده پاداش مالی به عنوان انگیزه چنین اقدامی تعبیر شد.

با وجود این که دولت سودان می‌گوید این اقدام در واکنش به حملات تلافی جویانه به هیات دیپلماتیک سعودی‌ها در ایران صورت گرفت، الطالب زین العابدین، پروفسور علوم سیاسی دانشگاه خارطوم گفت این اقدام برای دلایل واقع‌گرایانه در زمانی که اقتصاد این کشور در بحران است انجام شده است.

عابدین اضافه کرد: دولت سودان فهمید که حتی در میان جهان عرب خیلی منزوی شده است و تصمیم گرفت که مواضع خود را تغییر دهد.

مقدی الگیزولی، تحلیل‌گر مستقل در این رابطه گفت: اقدام سودان در جهت حرکت به سمت ریاض ارتباطی برای راحتی محسوب می‌شود.

فکر نمی‌کنم تعهد ایدئولوژیکی قوی برای این اقدام وجود داشته باشد.

با وجود این که سودان در حال حاضر با شورش‌هایی در منطقه غربی دارفور و جنوب کوردوفان و بلونیل درگیر است، با پیوستن به ائتلاف جنگ در یمن در برابر شورشیان شیعه حوثی، تعهد جدی‌تری را به ریاض و متحدانش در خلیج فارس داد.

در ماه اوت سودان اعلام کرد از طرف عربستان سعودی یک میلیارد دلار ودیعه در بانک مرکزی‌اش دریافت کرده است و رسانه‌ها در آن زمان گزارش دادند که این اقدام با هدف افزایش پشتوانه خارجی سودان صورت گرفت.

حکومت ۲۶ ساله عمرالبشیر، رییس‌جمهور سودان مقارن با تحریم‌ها بر سر نقض حقوق بشر و حمایتش از افراط‌گرایان مسلمان از جمله اوسامه بن لادن شده است.

شخص عمرالبشیر به دلیل اتهام جنایت جنگی مرتبط با شورش‌های مناطق غربی دارفور تحت تعقیب قرار دارد.

روابط سودان با مابقی کشورهای حوزه خلیج فارس با حمایت خارطوم از تهاجم سال ۱۹۹۰ عراق به کویت فروریخت و باعث شد سودان به سمت ایران گرایش یابد.

این کشور به دلیل تحریم‌ها منزوی و به آن لطمه وارد شد.

این گزارش مدعی شد: گزارش‌ها نشان دادند تهران با مهمات و تسلیحات نظامی کوچک سودان را تجهیز کرد و به توسعه صنعت نظامی این کشور کمک کرد.

با این حال شراکت این دو کشور در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ به تلخی گرایید، در آن زمان مقامات سودانی دستور به تعطیلی مرکز فرهنگی ایرانیان دادند و کارکنانش را به تبلیغ اسلام شیعه در سودانی که اکثریت آن سنی هستند، متهم کرد.

تحلیل‌گران در پایتخت انگیزه‌های پنهانی این اقدام را بیان کردند. یک منبع دیپلماتیک در خارطوم گفت: آن‌ها این مراکز را تعطیل کردند تا علائم مثبتی را به عربستان سعودی نشان دهند.

این تعطیلی با سقوط اقتصادی به دلیل تحریم‌های ۲۰ ساله همراه شد و با جدایی سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ که سه چهارم ذخایر نفتی کشور را در اختیار داشت وضعیت بدتر شد.

اقدام بعدی دولت خارطوم در برداشتن یارانه سوخت باعث اعتراضات خیابانی در سپتامبر ۲۰۱۳ شد.

چالشی بسیار جدی برای حکومت عمر البشیر از زمان کسب قدرت در سال ۱۹۸۹.

از زمان روابط حسنه سودان با ریاض و متحدانش در خلیج‌فارس‌ مقامات وعده داده‌اند که سرمایه‌گذاری بیش‌تری از سوی سعودی‌ها در این کشور شکل خواهد گرفت.

هفته گذشته وزیر سرمایه‌گذاری سودان به پارلمان گفت که سرمایه‌گذاری‌های سعودی‌ها در سودان ارزشی ۱۱ میلیارد دلاری دارد.

خارطوم هم‌چنین امیدوار است که ریاض بر سر تحریم‌های این رژیم با واشنگتن به لابی‌گری بپردازد. حذف تحریم‌ها باعث ارتقای اقتصادی این کشور خواهد شد.

یک دیپلمات در خارطوم گفت: همه کشورها در جهت منافع خود سیاست‌ خارجی را تبیین می‌کنند.

منافع سیاست خارجی سودان در حال حاضر اقتصاد است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۱ - ۲۳ دی ۱۳۹۴
۰
۰
عمر البشیر روزی و روزگاری سوگلی ایران بود حالا....
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها