کد خبر: ۳۵۹۹۶۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۲۷ دی ۱۳۹۴
ماجرای تجاوز به مجریان در بی‌بی‌سی فارسی/ کلاهبرداری صادق صبا از فرح پهلوی/ تغییرات در رسانه‌های معاند با اقدامات سپاه پاسداران در پروژه نفوذ/در اسفند ۱۳۹۱ در شرایطی که آتش افروخته شده از جانب فتنه گران و حامیان خارجی آن‌ها به واسطه بصیرت مردم، فروکش کرده بود، وزارت اطلاعات بیانیه‌ای صادر کرد و در آن از نقش گسترده بی‌بی سی در عملیات روانی و تخریبی در ایام فتنه ۸۸ پرده برداشت.
به گزارش پایگاه 598، «سراج24»٬تاریخ جمهوری اسلامی نشان داده در هر دوره ای که قرار است مردم عهد و پیمانی مجدد با رهبر و نظامشان ببندند و پای صندوق‌های رای حاضر شوند، اتاق فکر و دستگاه‌های جاسوسی و اخلال‌گر غرب نیز فعال می شوند و برای "چوب لای چرخ" گذاشتن هرچه بهتر برگزار شدن انتخابات از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

اوج این خرابکاری‌ها را می توان در روزهای فتنه88 به وضوح یافت. همان روزهایی که غرب همه ابزار نرم خود را برای براندازی و آشوب و اغتشاش در نظام جمهوری اسلامی به کار بست و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نکرد. همان روزهایی که توئیتر با مشکلات فنی روبرو بود اما سران غربی حاضر نشدند حتی یک روز این شبکه اجتماعی جاسوسی برای رفع نقص از دسترس خارج شود و در اتفاقی کاملا عجیب، این کار را به بعد از اغتشاشات و انتخابات در ایران موکول کردند.

اما این روزها نیز که جامعه سیاسی ایران سرگرم فعالیت های انتخاباتی و تبلیغات نامزدهای مدنظر و ... هستند، جبهه غرب نیز به دنبال اجرایی کردن برنامه های خاص خود در این راستاست.

هرچند اکثر این فعالیت‌ها معمولا مخفیانه صورت می‌گیرد و چندی بعد پشت پرده این اقدامات فاش می شود، اما چند روز قبل یک جابجایی در بخش فارسی بی بی سی، آنهم نزدیک به انتخابات حساس مجلس دهم و خبرگان رهبری، جالب توجه به نظر می آید.

بر این اساس رزیتا لطفی، سردبیر خبر تلویزیون و رادیوی بی‌بی‌سی فارسی به عنوان رئیس جدید بخش فارسی بی‌بی‌سی انتخاب و جای صادق صبا که نام دیگرش (صادق صادقی‌نژاد است( را گرفت.

برای آشنایی بیشتر با پشت پرده شبکه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی کافی است نگاهی گذرا داشته باشیم به وظایف محول به صادق صبا در طول مدتی که عهده دار مسئولیت در بی بی سی فارسی بود.

صادق صبا و ماجرای تجاوز به پونه قدوسی و خبرنگاران بی بی سی

خبر تجاوز صادق صبا مدیر بخش فارسی بی‌بی‌سی به یکی از مجریان زن این شبکه به نام پونه قدوسی (در سال 1390) اولین خبری بود که به صورت علنی فساد داخلی این شبکه را برملا کرد. وسعت این خبر آن قدر بود که حتی رسانه های ضدانقلاب مجبور به انتشار این موضوع شدند و خبر دادند که این مجری زن از شبکه بی‌بی‌سی حذف شده است.

اما واکنش صادق صبا به انتشار این خبر جالب بود؛ اول سکوت و بعد از آنهم به کارمندان شبکه بی‌بی‌سی دستور داده شد تا همه آثار خود با محتوای مبتذل و فساد جنسی را از فضای مجازی و صفحات اینترنت پاک کنند!

همچنین چندی پیش نیز شهرام همایون مدیر یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای در سایت شخصی‌اش نوشت: شبکه‌‌ای [بی‌بی‌سی] که در آن دختران ایرانی طعمه هوسرانی صادق صبا می‌شوند، بویی از انسانیت نبرده است. همایون خطاب به مدیر بی‌بی‌سی فارسی توصیه کرد که تحلیلگر بین‌المللی شدن ارزش آن را ندارد که آدم به حراجکده‌های شرف و ناموس برود و بهائی شود و نان به نرخ روز شو.

واکنش پونه قدوسی به تجاوز صادق صبا

هرچند قدوسی در واکنش به این اتفاق موضع رسمی نگرفت و سیاست سکوت را برگزید اما برخی حواشی به وجود آمده این اتفاق را تایید می کند. انتشار عکسی از این مجری بی‌بی‌سی با حالتی عصبانی و با نشانه‌هایی از آثار ضرب و جرح در صفحه فیس بوکش و همچنین قطع تماس یکی از مخاطبان برنامه «نوبت شما» (که در حال بیان ماجرای این تجاوز بود) از سوی مسئولان شبکه بی‌بی‌سی و تاکید سیاوش اردلان مجری برنامه نوبت شما مبنی بر این که مجبوریم «به خاطر رعایت حال آن مجری (پونه قدوسی)» چنین تماس‌هایی را قطع کنیم، مهر تاییدی بر این عمل غیراخلاقی مدیر بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی فارسی زد.

غیبت غیرمنتظره در برنامه‌ای که اکثر کارکنان این شبکه به عنوان میهمان در آن حاضر بودند از دیگر نشانه‌های صحت این تجاوز بود

پونه اخراج شد؛ نفیسه آمد!

رفتار منحصربفرد صادق صبا -که اتفاقا مورد حمایت ملکه انگلیس می باشد- در سوء استفاده از کارمندان باعث شد تا پونه قدوسی مجری قدیمی و حرفه‌ای برنامه نوبت شما که پرمخاطب‌ترین برنامه بی بی سی فارسی به شمار می‌رود، به دستور وی اخراج و "نفیسه کوهنورد" خبرنگار شبکه بی بی سی در ایام نوروز از ترکیه به لندن خوانده شود تا به عنوان طعمه جدید رئیس بی بی سی فارسی، ویژه برنامه نوروزی را اجرا کند.


رقصیدن صادق صبا در آخر ویژه برنامه نوروزی فقط با یک نفر و آن هم نفیسه کوهنورد، که در پی آن و پس از گذشت چند ماه قرار دادن کوهنورد در برنامه نوبت شما به عنوان جایگزین پونه قدوسی، نه تنها در پشت پرده بلکه در جلوی دوربین، گذاره "طعمه جدید صادق صبا" را تقویت کرد که این موضوع از دید رسانه‌ها مخفی نماند.

دیری نگذشت که خبر تجاوز صادق صبا به نفیسه کوهنورد باعث شد تا وی پس از مدتی که اجرای برنامه نوبت شما به او واگذار شده بود، مجبور به خداحافظی با بی بی سی فارسی شد و دومین قربانی زن صادق صبا به دفتر بیروت این شبکه در لبنان منتقل شود.

کلاهی که صادق صبا از سر فرح پهلوی برداشت!

اطلاعات دریافتی از محافل نزدیک به بیوه محمدرضا پهلوی حاکی است، که فرح دیبا در جریان بازدید از بی بی سی٬ پیشنهاد می کند در قبال پرداخت دو میلیون دلار به بی بی سی؛ تحت عنوان «کمک به گسترش اطلاع رسانی درایران(!)»؛ بی بی سی فیلم مستندی از زندگی او تولید و پخش نماید.

صادق صبا که از این پیشنهاد وسوسه شده بود؛ پنهانی از وی می خواهد که مبلغ مورد نظر را مستقیم به خودش بپردازد و او مضاف بر اجابت خواسته وی؛ پس از تولید و پخش فیلم مورد نظر هر از گاهی خبر و تصویری از نامبرده را پخش نموده و به بهانه در پیش بودن شصتمین سالگرد سلطنت ملکه انگلیس؛ تصاویری از فرح دیبا در کنار ملکه را نیز پخش نماید!

در این میان چانه زنی مختصری بین آنها به عمل می آید و در نهایت توافق می شود که فرح دیبا مبلغ دویست هزار پوند به عنوان پیش پرداخت به صبا بپردازد و اضافه می کند در صورت تحقق وعده او؛ دویست هزار پوند دیگر نیز بپردازد که البته برای خالی نبودن عریضه؛ مبلغ دیگری را نیز به طور رسمی به بی بی سی اهداء می کند تا موجب شک مسئوولین بی بی سی جهانی به صادق صبا نشود.

بنابر این گزارش، صادق صبا نیز دست به کار شده و با استفاده از روابط باندی خویش؛ تولید مستند را به یک باند خارج از بی بی سی واگذار می کند حال آن که مستندی که تولید می شود بسیار ضعیف ؛ابتدایی و به نوعی «ضد تبلیغ» از کار در می آید و بی بی سی با اصرار و تکرار تلاش می کند تولید فیلم را به یک مستند ساز مستقل نسبت دهد و نقش خود در تولید آن را منتفی اعلام نماید.

این وضع بر بیوه محمدرضا بسیار گران تمام می شود و در شرایطی که از عملکرد صادق صبا بسیار خشمگین بوده؛ مدیر بی بی سی فارسی در تماسی با وی مابقی مبلغ مورد توافق (دویست هزار پوند دوم) را مطالبه می کند! که بیوه پهلوی ضمن امتناع از پرداخت مبلغ ؛دغل بازی و کلاشی های صادق صبا را در برخی محافل خصوصی خویش مطرح می نماید.

نقش بی‌بی‌سی در آشوب‌آفرینی‌های سال ۸۸

بسیاری از صاحبنظران و تحلیل گران عرصه سیاست و رسانه یکی از دلایل اصلی شکل گیری شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی و صرف هزینه‌های هنگفت از سوی دولت انگلیس برای آن را، نقش آفرینی در فتنه ۸۸ می‌دانند.
  
«ارائه ندادن خدمات تلویزیونی به مخاطبان فارسی زبان، دست ما را در جنگ افکار عمومی بسته است» این سخن «نایجل چپمن» مدیرعامل بی‌بی سی جهانی هنگام راه اندازی تلویزیون فارسی بی‌بی سی است؛ سخنی که تلویحا از روشن شدن توپخانه بنگاه خبرپراکنی روباه پیر استعمار در آستانه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران خبر می‌داد.

دوران هفت ساله مدیریت صادق صبا بر بخش فارسی بی‌بی سی؛ از ترویج اباحه‌گری و فساد اخلاقی تا هتک حرمت مقدسات

پس از برگزاری شکوه‌مند انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۸۸ که با مشارکت ۸۵ درصدی مردم همراه بود،برخی افراد و طیف‌های ورشکسته از لحاظ سیاسی که با «نه» مردم مواجه شده بودند، زیر میز بازی دموکراسی زدند و با عَلم کردن دروغ تقلب فراخوان آشوب و اردوکشی خیابانی صادر کردند.

در همین زمان شبکه تلویزیونی بی‌بی سی فارسی نیز به عنوان بازوی جنگ روانی فتنه گران به میدان آمد و در تقسیم کاری از پیش تعیین شده مامور به القاء اخبار کذب و تهییج کننده شد.

سه خط خبری بی‌بی‌سی برای مدیریت آشوب‌های فتنه ۸۸

ایجاد شبهه در قالب انتشار گسترده شایعات، بحران آفرینی و ترغیب مخاطبان به آشوب افکنی، سه استراتژی بی‌بی سی فارسی بود که از شب برگزاری انتخابات در دستور کار گردانندگان این شبکه قرار گرفت. در آن شب در حالیکه هنوز فرآیند رای گیری از مردم در جریان بود، تلویزیون بی‌بی سی فارسی به واسطه نشست خبری کذایی یکی از کاندیداهای انتخابات که خود را پیروز این ماراتن سیاسی معرفی کرده بود، برنامه‌های ویژه خبری و گفت‌وگو محور را تدارک دید و در این برنامه‌ها با دعوت از معاندین نظام جمهوری اسلامی شروع به القاء دروغ تقلب کرد و این دروغ را رمز آشوب فتنه گران و چماقداران مزدور آن‌ها قرار داد.

جاسوس بی بی سی فارسی در ایران در فتنه88 به روایت صادق صبا

صادق صبا در گفتگوی خود با بخش خبری شبکه دولتی انگلیس، در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره درخشان ترین روز کاری خود در این شبکه، پوشش خبری فوت شیخ حسینعلی منتظری را خاطره فراموش نشدنی خود ذکر کرده و گفت: " روزهای بسیار مهمی ما داشتیم ولی اگر مجبور بشوم روزی را انتخاب کنم روزی بود که آیت الله منتظری فوت کرده بود و ما برنامه ها را از صبح خیلی زود شروع کردیم و مجموعه برنامه هایی که در آن روز ارائه دادیم به نظر من یکی از درخشان ترین روزهای بی بی سی فارسی بود، چون یک نفر را در قم داشتیم، یک مستند پخش نشده از آقای منتظری داشتیم و مجموعه کارهای آن روز مهم بود."

این اعتراف مدیر اخراجی بی بی سی فارسی به حضور یک فرد از طرف این شبکه در قم در مراسم تشییع آیت الله منتظری در حالی است که پس از ممنوعیت فعالیت این شبکه در تیرماه 1388 به دلیل نقش آفرینی در اغتشاشات فتنه 88، شبکه بی بی سی فارسی به استخدام برخی افراد در داخل ایران روی آورد که البته پس از دستگیری همکاران این شبکه در سال‌ 1390 و همچنین بازداشت عوامل نفوذی این شبکه در آبان ماه سال جاری توسط نهادهای امنیتی، صادق صبا برای فرار از پاسخگویی درباره تبدیل شبکه خود به یک شبکه جاسوسی، به فرافکنی روی آورده و همواره حضور هر فردی از سوی این شبکه در ایران پس از فتنه 88 را تکذیب می کرد.

اطلاعیه سپاه درباره نقش بی بی سی فارسی در فتنه88

در اسفند ۱۳۹۱ در شرایطی که آتش افروخته شده از جانب فتنه گران و حامیان خارجی آن‌ها به واسطه بصیرت مردم، فروکش کرده بود، وزارت اطلاعات بیانیه‌ای صادر کرد و در آن از نقش گسترده بی‌بی سی در عملیات روانی و تخریبی در ایام فتنه ۸۸ پرده برداشت.

در بیانیه وزارت اطلاعات چنین آمده بود: یافته‌ها نشان می‌دهد که هسته مرکزی مستقر در ارگان عملیات روانی سازمان جاسوسی دولت انگلیس موسوم به «بی‌بی‌سی»، در اداره تعدادی از شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی، پایگاه‌های اینترنتی خبری ضد انقلاب و وابسته به عناصر فراری فتنه ۸۸ نقش دارد. هسته مورد نظر همچنین از طریق برخی عوامل آگاه یا ناآگاه با رسوخ به رسانه‌های داخلی نقش خط دهنده و در عین حال دریافت کننده اطلاعات از آن‌ها را ایفا می‌کرد.

رابطه تغییرات اخیر در رسانه‌های معاند با اقدامات اخیر سپاه پاسداران در پروژه نفوذ

کارنامه سیاه صادق صبا، برکناری وی از مدیریت بخش فارسی شبکه بی بی سی و سایر تغییرات در رسانه های معاند و ضدانقلاب در حالی است که چندی پیش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شبکه‌ای از افراد همکار رسانه‌های ضدانقلاب در کشور دستگیر کرد. این شبکه مهم که چهره‌هایی همچون احسان مازندرانی مدیرمسئول وقت روزنامه فرهیختگان و همچنین عیسی سحرخیز در آن حضور دارند، نقش ویژه‌ای در هندلینگ و تامین محتوای رسانه‌های ضدانقلاب در داخل جمهوری اسلامی برعهده داشته است.

علاوه بر احسان مازندرانی و عیسی سحرخیز، تعداد قابل توجه دیگری از خبرنگاران نیز در این شبکه، حضور داشتند که در عین همکاری با برخی رسانه‌های دوم‌خردادی در داخل کشور، محتوا و کانال‌های ارتباطی لازم برای رسانه‌های آن سوی آب را نیز فراهم و حقوق ماهیانه مشخصی نیز دریافت می‌کردند. پیش از این جزئیاتی از چگونگی این ارتباطات و اسناد مبالغ پرداختی به اعضای این شبکه در برخی رسانه‌های کشور منتشر شده است.

مسعود بهنود و حسین باستانی عناصر محوری خارج‌نشین این شبکه بودند و تقریباً قریب به اتفاق اعضای شبکه با این دو ارتباط داشتند. بهنود و باستانی همکار ثابت شبکه بی‌بی‌سی فارسی هستند.

بی‌بی‌سی فارسی علت تغییر در ریاست این شبکه را از زبان صادق صبا، "به کارگیری نیروهای تازه‌نفس" عنوان و سایت روزآنلاین نیز مشکلات مالی را ‏دلیل اصلی تعطیلی خود عنوان کرده‌‌اند، با این حال به نظر می‌رسد چنین تغییرات مهمی در رسانه‌های اپوزیسیون، آن هم در شرایطی که کمتر از 2 ماه به ‏انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران باقی است، دلایلی غیر از آنچه توسط بی‌بی‌سی و روزآنلاین اعلام می‌شود، داشته ‏باشد.‏

پس از فروپاشی این شبکه، اخبار متعدد و موثقی از صدمات مهم به دستگاه رسانه‌ای ضدانقلاب به گوش می‌رسید؛ با توجه به این لطمات بزرگ و قابل توجه، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین و یا حداقل یکی از اصلی‌ترین دلایل برکناری رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی، تعطیلی سایت روزآنلاین و همچنین کاهش محسوس فعالیت تعداد دیگری از رسانه‌های اپوزیسیون، در همین مسئله ریشه داشته باشد


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها