کد خبر: ۳۶۰۰۴۹
زمان انتشار: ۰۹:۱۳     ۲۸ دی ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی رفسنجانی: فرانسوی ها برای چاپیدن چند دلار بیشتر از نفت های عربستان و کویت و امارات و این قبیل کشورها در منطقه به دریوزگی افتاده اند و برای جلب نظر آن ها سیاستشان را تابع تمایلات این کشورها قرار داده اند.

رخدادهای 28 دی 1361

چکیده

  • آیت الله خامنه ای رئیس جمهور : تحقیق و پژوهش یکی از ضروری ترین و مقدم ترین اولویت های امروز جمهوری اسلامی ایران است.

 

  • هاشمی رفسنجانی : به نظر می رسد که فرانسه بدترین سیاست های ممکن را از لحاظ عقلی و استدلالی اتخاذ کرده است سیاست فرانسه آینده سوسیالیزم را در دنیا زیر سوال برده است.

 

  • آیت الله منتظری در دیدار روحانیون و فضلای افغانستان گفت : اکنون که روحانیت مبارز افغانستان در حال تشکیل می باشد باید به رمز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران توجه نماید.

 

  • آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوانعالی کشور و میرحسین موسوی نخست وزیر دیروز به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسیدند و گزارش مشروحی از نتایج عملکرد یک ماهه ستادهای پیگیری فرمان امام را به استحضار ایشان رساندند .

 

  • نخست وزیر : ممکن است برای افرادی توهماتی پیش بیاید ، این یک امر طبیعی است زیرا در هر کاری که صورت می گیرد پیرامون آن چنین چیزی هست. 

 

آیت الله خامنه ای : تحقیق و پژوهش یکی از ضروری ترین اولویت های جمهوری اسلامی است

مسئولین سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در سراسر کشور به اتفاق مشاور رئیس جمهور و سرپرست این سازمان ظهر دیروز با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کردند.

رئیس جمهور در این دیدار ضمن تشریح این مسئله که تحقیق و پژوهش یکی از ضروری ترین و مقدم ترین اولویت های جامعه امروز جمهوری اسلامی ایران است گفتند : کار تحقیق همیشگی و محدود به زمان و منطقه و قلمرو خاصی نیست ، شرط اصلی یک حرکت صحیح انسانی پیگیری و ادامه تحقیقات انجام شده توسط دیگران است .

ایشان افزودند : دنیای امروز ، دنیای اهتمام به پیشرفت های علمی و صنعتی است ، لکن این مسئله که آیا تحقیقات و اهداف آن ، در خدمت رشد انسانیت است یا نه ، مورد تردید می باشد و علاج این مسئله هم دشوار است ، تا وقتی که دنیا دنیای اهتمام به انسان نیست و قدر انسان در نظام های حاکم بر این جهان شناخته شده نیست و ذلت و تحقیر و اهانت به انسان جزو ذات اکثر نظام ها و رژیم های سلطه گر و حاکم بر این جهان است هدف تحقیقات عظیمی که در جهان انجام می گیرد نمی تواند هدفی صد در صد انسانی و در جهت تعالی و رشد انسان باشد .

آیت الله خامنه ای با اشاره به این که رژیم های گذشته مردم ایران را در الفبای تحقیقات نگه داشتند و نگذاشتند پیش برویم گفتند : دانش که یک روز یکی از خاستگاه ها و پایگاه هایش مناطق و کشورهای اسلامی بود امروز و با قیمت های گزاف مثلا از دست دادن استقلال ، از خارج از این مناطق به این کشورها به سوغات آورده می شود . (1)

هاشمی رفسنجانی : خلیج فارس برای ما امن نباشد جهان هم به اندازه ما متضرر می شود

ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی به همراه مدیر و مسئولان دوایر سیاسی ایدئولوژیک این نیرو و جمعی از افسران نیروی دریایی و همچنین برادران عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه مشترک دریایی نوح با هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس ملاقات کردند.

هاشمی رفسنجانی در این دیدار خطاب به حاضرین یادآور شد : شما در این دو سال ثابت کردید که تصورات بعضی از مردم و القای دشمنان مبنی بر این که ممکن است ایران حالت ویرانگری داشته باشد و امنیت آب های خلیج فارس را به هم بزند و دنیا را به بحران بکشد خلاف واقع است و ما می دانیم که جهان با ناامنی خلیج فارس دچار دردسر بزرگی خواهد شد .

وی ادامه داد : شیشه عمر بسیاری از موسسات عظیم اقتصادی دنیا در منطقه است و اگر یک بحران و ناامنی 5 ماهه در این منطقه پیدا شود ما نمی دانیم از لحاظ اقتصادی ، دنیا با چه عواقبی روبرو خواهد شد و به سر غرب چه خواهد آمد .

هاشمی گفت : ما اصولا مردمی نیستیم که طالب ناامنی و بحران و هرج و مرج باشیم و اساس و پایه کار ما بر این است که در محیط تعاون حرفمان را بزنیم و فکرمان را عرضه کنیم ، زیرا نفوذ فکر ما در شرایط عادی بسیار بیشتر است.

هاشمی گفت : البته ما خود را آماده کرده ایم که اگر آن ها ناامنی را بر ما تحمیل کردند و علائمی نشان دادند که می خواهند ما را از راه های آبی محروم کنند ما هم بیکار ننشینیم و سیاست جمهوری اسلامی در درجه اول حفظ امنیت خلیج فارس است زیرا هم ما و هم مسلمانان منطقه و هم دنیا به این امنیت نیاز دارند . اگر آن ها بخواهند روزی شیطنت کنند و ما را محروم نمایند آن روز اتفاقاتی خواهد افتاد که ما هم نمی خواهیم بیفتد .

رئیس مجلس گفت : ما به خاطر حفظ امنیت خلیج فارس تاکنون ابزار پیشرفته و امکانات خاص خود را به کار نگرفته ایم ولی متاسفانه بعضی از همان نیروهای بزرگ غربی که شیشه عمرشان در این منطقه است دارند به دست خودشان مقدمات چنین انفجاری را فراهم می کنند .

فرانسه بدترین سیاست های ممکن را اتخاذ کرده است

وی افزود : مثلا فرانسوی ها که ابزار جنگی پیشرفته ای را در اختیار عراقی ها می گذارند و در کارها هم بی دخالت نیستند ، خیال می کنند با ایجاد ناامنی برای بعضی از کشتی ها و بندرهای ما قضیه به این جا تمام می شود و این اشتباه بسیار بزرگی است که آن ها مرتکب می شوند و من امیدوارم معنای حرف امروز من برای دنیا روشن باشد .

سخنگوی شورای عالی دفاع گفت : به نظر می رسد که فرانسه بدترین سیاست های ممکن را از لحاظ عقلی و استدلالی اتخاذ کرده است سیاست فرانسه آینده سوسیالیزم را در دنیا زیر سوال برده است ، سوسیالیست های فرانسه به عنوان یک حزب مکتب دار که دهها سال با جریان های مقابل خودشان مبارزه کرده بودند در سایه پیروزی های جمهوری اسلامی ایران که ضربه سنگینی به دنیای سرمایه داری زد توانستند یک قدم جلو بیایند و به قدرت برسند اما آن ها در عمل سیاستی را اتخاذ کردند که بی مکتبی و بی اصولی را نشان می دهد .

رئیس مجلس گفت : آن ها در عمل از ژنرال های فراری ایران که با سوسیالیسم و افکار چپ بسیار فاصله دارند و از چپ نماها به صورت یک مجموعه حمایت می کنند . آن ها برای چاپیدن چند دلار بیشتر از نفت های عربستان و کویت و امارات و این قبیل کشورها در منطقه به دریوزگی افتاده اند و برای جلب نظر آن ها سیاستشان را تابع تمایلات این کشورها قرار داده اند و در واقع حزب سوسیالیست فرانسه به عنوان یک اهرم در دست سرمایه داران آمریکا عمل می کند و آینده در این مورد قضاوت خواهد کرد .

هاشمی گفت : کاری که اکنون ریگان و صهیونیست ها باید بکنند ، دقیقا به سوسیالیست ها محول شده است به طوری که مرکزیت تروریسم منطقه را سوسیالیست های فرانسوی به عهده گرفته اند.(2)

آیت الله منتظری : تجربه ایران الگوی خوبی برای ملت افغانستان است

آیت الله منتظری در دیدار روحانیون و فضلای افغانستان گفت : اکنون که روحانیت مبارز افغانستان در حال تشکیل می باشد باید به رمز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران توجه نماید ، آن چه در مراحل مختلف انقلاب ملت بزرگ ایران نقش اساسی داشت روحانیت مبارز و متعهد بود که در راس همه حضرت امام خمینی وجود دارند .

وی ادامه داد : تجربه ما در ایران برای ملت مظلوم افغانستان الگویی ارزنده می باشد بسیاری از افراد و گروه هایی در ایران بودند و مبارزه کردند ولی سرانجام به جریانات راست یا چپ گرایش پیدا کردند و تمام زحمات خود را از بین بردند .

وی گفت : اگر روحانیت متعهد در انقلاب ایران رهبری را به عهده نداشت و از انحراف ها و گرایشات چپ و راست جلوگیری نمی کرد معلوم نبود امروز وضع ایران چطور بود و به یقین یا از اردوگاه شرق یا غرب سردرآورده بود . (3)

نخست وزیر  : امام فرمودند ستاد پیگیری با قاطعیت عمل کند

آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوانعالی کشور و میرحسین موسوی نخست وزیر دیروز به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسیدند و گزارش مشروحی از نتایج عملکرد یک ماهه ستادهای پیگیری فرمان امام را به استحضار ایشان رساندند .

نخست وزیر پس از این دیدار گفت : در این دیدار در مورد نتایج بسیار امید بخش عملکرد ستاد پیگیری فرمان امام هم مطالبی گفته شد و امام امت فرمودند « مسائل با قاطعیت پیگیری شود».

وی گفت : ممکن است برای افرادی توهماتی پیش بیاید ، این یک امر طبیعی است زیرا در هر کاری که صورت می گیرد پیرامون آن چنین چیزی هست ، ولی وقتی کار استمرار یافت و احساس شد که جدی و همه جانبه است این توهمات از بین خواهد رفت . (4)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 28 دی 1361 ، صفحه 3

2- کیهان ، 28 دی 1361 ، صفحه 18

3-کیهان  ، 28 دی 1361 ، صفحه 18

4- اطلاعات ، 28 دی 1361 ، صفحه 3

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها