کد خبر: ۳۶۰۲۱۸
زمان انتشار: ۱۱:۴۵     ۲۹ دی ۱۳۹۴
يكي از ويژگي‌هايي كه باعث ماندگاري آثار تاريخي در تلويزيون و ذهن بينندگان شده است، بازي خوب بازيگران زن است كه توانسته‌اند با توانمندي‌هاي خود تصويرگر شخصيت‌هاي تاثيرگذار تاريخي باشند كه با تصميمات‌شان مسير تاريخ يك كشور يا يك اتفاق را تغيير بدهند.

به گزارش پایگاه 598، جام جم نوشت: اگر بخواهيم به مجموعه‌هاي تاريخي بعد از انقلاب نگاهي داشته باشيم و اين آثار را از «سربداران» ـ كه سال 63 به كارگرداني محمدعلي نجفي از شبكه يك پخش شد ـ تا امروز كه «معماي شاه» به كارگرداني محمدرضا ورزي ـ كه در حال حاضر از شبكه يك پخش مي‌شود ـ بررسي كنيم، متوجه خواهيم شد نه‌تنها تعداد اين آثار كم نبوده، بلكه هر يك از آنها بخشي از تاريخ را به روايت كارگردانان مختلف به تصوير كشيدند و مردم هم با ديدن اين آثار تاريخي به شكل ملموس‌تري وقايع تاريخي را درك كردند؛ وقايعي كه فقط در كتاب‌ها آن را خوانده بودند، اما با تصوير، آنها را بهتر درك كردند.

يكي از ويژگي‌هايي كه باعث ماندگاري اين آثار تاريخي در تلويزيون و ذهن بينندگان شده است، بازي خوب بازيگران زن است كه توانسته‌اند با توانمندي‌هاي خود تصويرگر شخصيت‌هاي تاثيرگذار تاريخي باشند كه با تصميمات‌شان مسير تاريخ يك كشور يا يك اتفاق را تغيير بدهند. به همين بهانه به بررسي ده نقش زن تاثيرگذار در تاريخ پرداختيم كه نقش آنها را ويشكا آسايش، كتايون رياحي، افسانه بايگان، ژاله علو، بيتا فرهي، شبنم قلي‌خاني، فخري خوروش، فريبا كوثري، لادن طباطبايي و آزيتا حاجيان بازي كردند.

قطام و گرفتن انتقام

ويشكا آسايش

 

ويشكا آسايش، خواهرزاده مازيار پرتو فيلمساز است. او تا قبل از بازي در سريال امام علي‌(ع) ـ كه دهه 70 از شبكه يك پخش شد ـ جلوي دوربين حاضر نشده بود تا اين كه به پيشنهاد دايي‌اش براي نقش قطام تست بازيگري داد. گرچه بعد از انتخاب شدن از سوي ميرباقري باور نمي‌كرد اين نقش مهم و سخت سريال را از آن خود كرده است. آسايش موفق شد در اولين حضور جدي در تلويزيون، بهترين و ماندگارترين نقشش را بازي كند. سكانس طلايي و سخت آسايش به صحنه‌اي برمي‌گردد كه ابن ملجم (كريم اكبري مباركه) را فريب مي‌دهد تا امام علي‌(ع) را به شهادت برساند. آسايش در اين صحنه علاوه‌بر اغواگري بايد حس نفرت از كشته شدن برادر و پدرش را هم نشان مي‌داد و همين كار او را سخت ‌تر مي‌كرد، اما آسايش با هدايت صحيح داود ميرباقري به زيبايي از پس آن بر آمد.

جعده در تاريخ

افسانه بايگان

افسانه بايگان، فعاليت حرفه‌اي خود را با مجموعه تلويزيوني سربداران به كارگرداني محمدعلي نجفي و همچنين بازي در سينما را از سال ۶۴ با فيلم گمشده به كارگرداني مهدي صباغ‌زاده آغاز كرد.

از كارهاي تلويزيوني او مي‌توان به سريال‌هاي تنهاترين سردار، وضعيت سفيد، روز حسرت و راه طولاني اشاره كرد. او در سريال تاريخي تنهاترين سردار به كارگرداني مهدي فخيم‌زاده ايفاگر نقش جعده، زن امام حسن‌(ع) بود. سكانس طلايي او در اين اثر تاريخي به لحظه‌اي مربوط مي‌شود كه پدر جعده و شمر كنار هم جمع شده بودند تا بتوانند جعده را براي زهر دادن به امام حسن‌(ع) متقاعد كنند. بايگان بايد شمايلي از يك زن سياستمدار و ابله را به تصوير مي‌كشيد كه با آن كه همسرش را دوست دارد و به او علاقه‌مند است، اما قصد كشتن‌اش را دارد. نشان دادن سياست در كنار سادگي و ابله بودن كار راحتي نبود كه به زيبايي بايگان اين صحنه را براي هميشه در تاريخ رقم زد.

مكاري‌هاي زليخا

كتايون رياحي

كتايون رياحي قبل از ايفاي نقش زليخا در سريال يوسف پيامبر، در سريال‌هاي تاريخي همچون شب دهم، روشن‌تر از خاموشي و پهلوانان نمي‌ميرند بازي كرده بود. تا اين كه فرج‌الله سلحشور نقش زليخا را به او پيشنهاد كرد و اين اثر در دهه 80 از شبكه يك پخش شد.

رياحي بعد از بازي در اين سريال براي هميشه از دنياي بازيگري خداحافظي كرد و بعد از مدتي عكس‌هاي او براي انجام كارهاي خيرخواهانه منتشر شد. رياحي در اين سريال صحنه‌هاي حساس كم نداشت، اما سخت‌ترين صحنه‌اي كه او بايد بازي مي‌كرد، رويارويي‌اش با يوسف پيامبر و بهره بردن از ترفندهاي زنانه براي به دام انداختن و فريب دادن يوسف پيامبر بود كه نقش آن را مصطفي زماني بازي كرده بود.

چهره جذاب و ترفندهاي زنانه او باعث شد مخاطبي كه هميشه اين قصه را شنيده بود به شكل تصويري اين صحنه را ببيند و رياحي هم با بازي درخشان آن را براي هميشه ماندگار كرد.

توطئه‌ها و دسيسه‌هاي مهدعليا

آزيتا حاجيان

آزيتا حاجيان بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون در سريال‌هاي تلويزيوني متفاوتي همچون آپارتمان، آواي فاخته، امام علي‌(ع)، دبيرستان خضرا، دومين انفجار، سفر سبز، ساعت شني، آينه‌هاي نشكن، تا ثريا و سال‌هاي مشروطه بازي كرده است. او اين روزها سريال تلويزيوني كيميا به كارگرداني جواد افشار را روي آنتن شبكه دو دارد كه در كنار دخترش مهراوه شريفي‌نيا بازي مي‌كند.

حاجيان تا امروز نقش‌هاي متنوعي از خودش به جا گذاشته است. او در سريال تلويزيوني سال‌هاي مشروطه به كارگرداني محمدرضا ورزي نقش مهدعليا، مادر ناصرالدين شاه را بازي كرده بود.

صحنه‌اي كه اميركبير در حمام فين كشته مي‌شود، رعد و برق مي‌شود و در اين صحنه كه سكانس طلايي حاجيان محسوب مي‌شود، مخاطب در چهره‌اش ترس، عصبانيت و اقتدار را همزمان مي‌بيند. نشان دادن همه اين ويژگي‌هاي رفتاري كار سختي است، اما حاجيان با بهره بردن از تكنيك‌هايي كه در بازيگري آموخته به زيبايي اين صحنه را به تصوير مي‌كشد.

زني محكم ميان پهلوانان

فخري خوروش

فخري خوروش از بازيگران پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون است كه در طول اين سال‌ها نقش‌هاي متنوعي را در سريال‌هاي تلويزيوني همچون خانه‌اي در تاريكي، دايره ترديد، اميركبير، باغ گيلاس، امام علي‌(ع)، بهشت گمشده، روشن‌تر از خاموشي و‌... بازي كرده است.

خوروش در شش دهه فعاليت هنري خود در كنار بازيگراني چون عزت‌الله انتظامي، جمشيد مشايخي، زنده‌ياد جميله شيخي، زنده‌ياد مهين شهابي و‌... نقش‌هاي ارزنده خلق كرد. او در سريال پهلوانان نمي‌ميرند نقش حليمه خاتون، همسر پهلوان خليل (جمشيد مشايخي) را بازي كرده است. داستان اين اثر در زمان قاجار روايت مي‌شود. در شهري كه پهلوانان ورزش باستاني مورد اعتماد و احترام مردم هستند، آنها ناگهان به قتل مي‌رسند. سكانس طلايي خوروش در اين سريال مربوط به صحنه مرگ پهلوان خليل مي‌شود كه با آن كه مرگ پهلوان برايش سخت و دردناك است، اما در مراسم عزاداري سعي مي‌كند اقتدار خودش را به عنوان يك زن محكم و مقتدر حفظ كند.

لحظه‌هاي عاطفي

فريبا كوثري

فريبا كوثري، بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون فعاليت هنري‌اش را از سال 67 با فيلم تلويزيوني چهره يك صهيونيست آغاز كرد و بعد از آن در سريال‌هايي با مضامين متفاوت و با كارگردانان مختلف كار كرد كه مي‌توان به آثاري همچون مختارنامه، بي‌صدا فرياد كن، بيگناهان، بانو، دلنوازان، يلدا، هدف گمشده و... اشاره كرد. او در سريال معصوميت از دست رفته به كارگرداني داود ميرباقري نقش مارياي نصراني را بازي مي‌كرد. مارياي نصراني بعد از آشنا شدن با دين اسلام و ولايت امام حسين‌(ع) مسلمان مي‌شود و با شوذب خزانه‌دار (امين تارخ) ازدواج مي‌كند. از صحنه‌هاي عاطفي كوثري يكي به دوران بارداري‌اش مربوط مي‌شود كه صحبت‌هاي او و شوذب بسيار زيباست و مي‌توان گفت يكي از صحنه‌هاي عاطفي در سريال‌هاي تاريخي محسوب مي‌شود و ميرباقري به زيبايي روابط عاشقانه يك زن و شوهر را به تصوير كشيد. بينندگان با ديدن اين صحنه از فضاي جنگ و خونريزي جدا مي‌شوند و فقط شاهد رابطه گرم يك زن و شوهر هستند.

مادر سياس و مقتدر

ژاله علو

ژاله علو، شاعر، گوينده، دوبلور، بازيگر تئاتر، تلويزيون و سينماست. او در طول اين سال‌ها در سريال‌هاي تاريخي همچون مختارنامه، شيخ بهايي، اميركبير، روشن‌تر از خاموشي، روزي روزگاري، تفنگ سرپر، مسافر ري و... بازي كرده است. مخاطبان هرگز نقش‌ خاله ليلا را در سريال روزي روزگاري فراموش نخواهند كرد كه چطور با ترفندهاي زنانه توانست مراد بيك را به راه درست هدايت كند.

در كنار آن، حتما بينندگان نقش او را به عنوان مادر مختار در سريال مختارنامه به ياد دارند. علو در اين سريال نماد يك مادر سياس و حمايتگر بود كه شرايط را بخوبي درك مي‌كرد. سكانس طلايي او به صحنه‌اي مربوط مي‌شود كه دارالحكومه در محاصره قرار مي‌گيرد و ناريه، يكي از همسران مختار (نسرين مقانلو) شروع به غر زدن و داد و فرياد مي‌كند. در اين صحنه علو در نقش مادر مختار عصباني مي‌شود و براي اولين بار صدايش را بالا مي‌برد و بدون آن كه حرمت‌شكني كند با غيض به ناريه تشر مي‌زند.

ارمغان مائده آسماني

شبنم قلي‌خاني

شبنم قلي‌خاني، فعاليت بازيگري را با بازي در تئاتر آنتيگونه آغاز كرد. قلي‌خاني براي اجراي آنتيگونه در تئاتر شهر تهران روي صحنه رفت و مورد توجه شهريار بحراني قرار گرفت و اين كارگردان از او براي بازي در فيلم ـ مجموعه مريم مقدس استفاده‌كرد. قلي‌خاني در اين فيلم سينمايي نقش مريم، مادر عيسي مسيح را ايفا كرد.

او در طول اين سال‌ها در سريال‌هايي همچون اولين شب آرامش، نردبام آسمان، سال‌هاي برف و بنفشه، پنجمين خورشيد، پنج كيلومتر تا بهشت، سرزمين كهن و ما چند نفر بازي كرده است.

سكانس طلايي قلي‌خاني در فيلم ـ مجموعه مريم مقدس مربوط به صحنه‌اي مي‌شود كه او به‌شدت گرسنه است و حتي شير ندارد به عيسي بدهد. همان لحظه كه مستاصل است، مائده آسماني برايش مي‌آيد و او در اوج گرسنگي لبخندي بر لب مي‌آورد. نشان دادن اين لحظه كه هم بي‌حال از گرسنگي باشد و هم شوق و اميد در دلش زنده شود، كار دشواري بود كه شبنم قلي‌خاني اين صحنه را ماندگار كرد.

زني آرام و مهربان

بيتا فرهي

بيتا فرهي، بازيگر سينما و تلويزيون است كه با ايفاي نقش مهشيد در فيلم سينمايي هامون به كارگرداني داريوش مهرجويي فعاليت خودش را در سينما آغاز كرد. او از بازيگران گزيده كار است كه صرفا به خاطر شهرت و موقعيت در هر اثري بازي نكرده است. او در سريال تلويزيوني ولايت عشق به كارگرداني مهدي فخيم‌زاده نقش همسر فضل ابن‌سهل را بازي مي‌كرد كه ايفاگر اين نقش، اكبر زنجانپور بود. او از طرفداران امام رضا‌(ع) بود و هر زمان كه فضل عصباني و ناراحت مي‌شد، او بود كه همسرش را به آرامش دعوت مي‌كرد. همان‌طور كه بارها بر اين جمله تاكيد شده پشت هر مرد موفقي يك زن موفق است. بيتا فرهي اين مساله را به زيبايي در سريال ولايت عشق به تصوير كشيد و سكانس‌هاي طلايي به اين صحنه‌ها مربوط بود.

دختري صحراگرد

لادن طباطبايي

لادن طباطبايي بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون در سريال‌هايي همچون خواب و بيدار، فاكتور هشت، روزهاي زيبا، راز پنهان، نيستان، سرنخ و دزدان مادربزرگ بازي كرده است. او در سريال تلويزيوني ولايت عشق، نقش يك دختر صحراگرد شجاع را بازي مي‌كرد. از سكانس‌هاي طلايي او مي‌توان به صحنه‌هاي سواركاري، شمشيرزدن و‌... اشاره كرد كه براي بينندگان خيلي جذابيت داشت كه بازيگر بدون ترس و واهمه، همه اين صحنه‌ها را خودش بازي كند. البته به گفته طباطبايي بازي در اين سريال برايش مثل يك معجزه بود، زيرا وقتي براي صحبت درباره اين سريال رفت، هيچ اشاره‌اي به بيماري‌اش نكرد. براي برخي سكانس‌ها لازم بود سواركاري كند، در حالي كه چهار پزشك به او گفته بودند فقط روي زمين صاف راه برو، حتي سعي كن از بالا رفتن پله هم اجتناب كني و گرنه ممكن است فلج شوي، اما او هيچ اعتنايي به اين حرف‌ها نكرده و با شجاعت تمام اين صحنه‌ها را بازي و از بدل استفاده نكرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها