کد خبر: ۳۶۰۴۶۳
زمان انتشار: ۰۱:۲۱     ۰۱ بهمن ۱۳۹۴
با وجود تعداد بالای تاکسی‌های فرسوده در کشور و اثر سوء آنها در آلودگی هوا، به دارندگان این خودروها برای دریافت وام هیچ توجهی نشد و سازمان حفاظت محیط زیست در مراحل تصویب و اجرای طرح، هیچ نقشی ایفا نکرد.

به گزارش پایگاه 598، معاون نظارت و پایش محیط‌ زیست استان تهران روز چهارشنبه 23‌دی‌ماه اعلام کرد هنوز هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار دارد. در هفته‌های گذشته، مدارس نیز در بسیاری از کلانشهرها چند روز تعطیل شد. در این شرایط، مردم از خودروهای شخصی دست نمی‌کشند، مسئولان نیز تدبیری به جز تعطیلی مدارس ندارند و حتی اقداماتی می‌کنند که موجب افزایش آلودگی هوا می‌شود!

ماجرا از آنجا شروع می‌شود که دولت 2 هزار و 500 میلیارد تومان وام کم‌بهره میان خریداران خودروی صفر توزیع کرد تا رکود حاکم بر بازار شرکت‌های خودروسازی رفع شود، اما با وجود تعداد بالای تاکسی‌های فرسوده در کشور و اثر سوء آنها در آلودگی هوا، به دارندگان این خودروها برای دریافت وام هیچ توجهی نشد. نتیجه این شد که با تزریق این منابع، 110 هزار خودروی صفر وارد خیابان‌ها می‌شود در حالی‌که حتی یک خودروی فرسوده هم از رده خارج نشده است. در نتیجه به زودی شاهد افزایش ترافیک در کلانشهرها و آلوده‌تر شدن هوا خواهیم بود. تأثیر بی‌تدبیری دولت در توزیع این وام وقتی مشخص‌تر شد که شهردار تهران در مصاحبه اخیر تلویزیونی‌ خود(12 دی‌ماه) اشاره کرد که نیمی از کل آلودگی‌های ناشی از وسایل نقلیه در هوای شهر تهران ناشی از 300 هزار خودروی فرسوده و کاربراتوری است.

با توجه به آلایندگی زیاد و حجم تردد بالای تاکسی‌های‌ فرسوده، دولت می‌توانست منابع این طرح را به هزاران متقاضی تعویض این تاکسی‌ها بدهد و تمامی 90 هزار تاکسی‌ فرسوده کشور را نوسازی کند. در نتیجه هم به حمل‌ونقل عمومی کمک می‌شد و هم ساکنان کلانشهرها راحت‌تر نفس می‌کشیدند. دارندگان این خودروها نیز از هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالای خودروهای‌شان نجات پیدا می‌کردند.

اما قسمت جالب‌تر مسئله اینجاست که سازمان حفاظت محیط زیست در مراحل تصویب و اجرای طرح، هیچ نقشی ایفا نکرد. شگفت‌ اینکه بعد از اجرای طرح وام خودرو، ریاست این سازمان از طرح مذکور دفاع کرد و آن را به‌ بهانه یورو 4 بودن خودروها، مورد تأیید محیط‌زیست دانست. مسئولان این سازمان به‌جای استفاده از فرصت وام خودرو برای تعویض خودروهای فرسوده، در پاسخ به انتقادها گفتند: «جلسه‌ای در مورد خودروهای فرسوده، معاینه فنی یکپارچه خودروها و موضوع موتورسیکلت‌ها خواهیم داشت!» سؤال اینجاست که آیا آن جلسه نتیجه‌ای هم داشت؟ آیا اقدام جدیدی در دستور کار قرار گرفت؟ آیا در آن جلسه، طرح بهتر و بودجه‌ای بزرگ‌تر از وام 2 هزار و 500 میلیارد تومانی تصویب شد؟

بگذریم، ‌ای کاش جای «تدبیر» و «ابتکار» در اجرای طرح وام خودرو خالی نبود.

منبع:جوان آنلاین


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها