کد خبر: ۳۶۰۸۷۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۰     ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
مسئولان و شخصیت‌های سیاسی مواظب باشند در اعلام نظرهای خود با دشمن هم‌صدا نشوند و تشویش افکار عمومی و فضای سیاسی کشور را ناخواسته دنبال نکنند که با این اعمال خود تنها پازل دشمن را تکمیل می‌کنند و باعث تضعیف نظام می‌شوند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که اصل مردم‌سالاری دینی را همواره در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ می‌کند، معنای دموکراسی واقعی را به کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند و در عمل، حاضر به انجام آن نیستند، نشان داده است.

انتخابات یکی از بارزترین روش‌های اجرای دموکراسی واقعی در جمهوری اسلامی ایران است و جمهوری اسلامی ایران با برگزاری بیش از 30 انتخابات در بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 57 تاکنون، کارنامه‌ای درخشان در این زمینه دارد.

انتخابات سازوکاری است که توسط آن مردم به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی ایران را مشخص می‌کنند و این موضوع در جایگاه حق‌الناس مطرح بوده و مسئولان اعم از رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور، اعضای مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همواره و در همه حال خود را وام‌دار مردم می‌دانند.

اما افرادی که به‌عنوان نامزد، قصد شرکت در هر انتخاباتی را دارند باید از مراحلی عبور کرده و صلاحیت‌های آن‌ها بررسی شود، کسانی که برای انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند و طبق قانون کشور صلاحیت‌شان احراز شود، اجازه شرکت در انتخابات به عنوان نامزد را دارند؛ در جمهوری اسلامی ایران دو نهاد یعنی هیئت‌های اجرایی و شورای نگهبان مسئولیت بررسی صلاحیت نامزدهای ثبت‌نامی را بر عهده دارند.

هیئت نظارت با حفظ امانت‌داری، کاملاً مستقل و در چارچوب قوانین عمل می‌کند

مرتضی طبیبی؛ رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در اصفهان، در پاسخ به اینکه آیا فشاری از طرف جریان‌های خاص به هیئت نظارت بر انتخابات وارد می‌شود یا خیر، بیان داشت: هیئت‌های اجرایی که در فرمانداری‌ها تشکیل می‌شوند و مسئولیت اجرایی انتخابات را بر عهده دارند و هم هیئت نظارت که وظیفه‌ نظارت بر تمام امور انتخابات را بر عهده دارد؛ طبیعی است که در هر دوره‌ای تحت جوسازی‌ها و تبلیغات سو، تخریب‌های برخی از افراد و جریانات سیاسی به‌ویژه گروه‌های معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گیرند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان اصفهان ادامه داد: شورای نگهبان و شبکه‌ نظارت زیر مجموعه‌‌ این شورا بنابر فرامین اکید رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری با متانت، صراحت، قاطعیت، شجاعت، تحت تأثیر جوسازی‌ها و فشارها قرار نگرفته و بر اساس قانون و شرح وظایف ایفای نقش کرده و می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در پایان تأکید کرد: شورای نگهبان همیشه سعی خود را داشته تا به عنوان امانت‌داری صادق نظارت بر برگزاری انتخابات را به طور کاملاً مستقل و در چارچوب قوانین و ارشادات مقام معظم رهبری عمل کند.

شورای نگهبان بر تمام مراحل انتخابات نظارت استصوابی دارد

در اصل 99 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تفسیر این اصل که در سال 1370 در مورد آن بحث شده، آمده است: «شورای نگهبان‌ نظارت‌ بر انتخابات‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌، ریاست‌ جمهوری، مجلس‌ شورای اسلامی‌ و مراجعه‌ به‌ آرای‌ عمومی‌ و همه‌پرسی‌ را بر عهده‌ دارد- نظارت مذکور در اصل نود و نهم (99) قانون اساسی استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها می‌شود».

طبق این اصل قانون اساسی، شورای نگهبان بر همه مراحل انتخابات نظارت داشته و این موضوع وظیفه‌ای است که قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان نهاده است و شورای نگهبان موظف است مر قانون را عمل کند و همچون همه این سال‌ها که از انقلاب گذشته است صلاح کشور را در نظر بگیرد.

در این راستا، علیرضا احساندوست؛ معاون فرهنگی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: فعالیت‌هایی که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌دهد مبتنی بر جایگاه قانونی آن است و طبق گفته رهبری وظیفه شورای نگهبان حفظ حق‌الناس بوده و چیزی بالاتر از قانون را انجام نمی‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه نامزدهای انتخابات باید معتقد به اسلام و مبانی آن باشند، تصریح کرد: نامزدهای انتخابات و کسانی‌ که توسط شورای نگهبان تائید صلاحیت می‌شوند باید تابع ولی‌فقیه بوده، نسبت به آینده و اتفاقات کشور حساسیت داشته باشند و در مقابل نظام سلطه از خود شجاعت نشان دهند.

معاون فرهنگی سپاه صاحب‌الزمان (عج) با بیان اینکه نمایندگان مجلس در صورت دارا بودن این شرایط، یک مجلس در تراز انقلاب را تشکیل خواهند داد، تأکید کرد: جایگاه مجلس بسیار مهم است و در این میان شورای نگهبان مسئولیت بزرگی دارد و همه باید بدانند فعالیت‌های شورای نگهبان مبتنی بر وظیفه قانونی و ذاتی این شوراست.

طبق ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، نامزدهایی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی می‌کنند باید دارای شرایط زیر باشند:

1 - اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

2 - تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

3 - ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه

4 – داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل آن

5 - نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه

6 - سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی

7 - حداقل سن 30 سال تمام و حداکثر 75 سال تمام

که در این میان بند‌های اول و سوم یعنی اعتقاد و التزام عملی به‌نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و اصل مترقی ولایت‌فقیه از مهم‌ترین شرایط نامردها است.

هجمه بی‌سابقه به شورای نگهبان و نظارت استصوابی آن / مسئولان و شخصیت‌ها با دشمن هم‌صدا نشوند

اما در ماه‌های گذشته و با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند ماه سال جاری، هجمه‌هایی علیه شورای نگهبان و نظارت استصوابی آن انجام گرفته که روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

در این میان افراد و شخصیت‌هایی که حتی در دولت مقام‌های مهمی داشتند و برخی جریانات سیاسی، از هر ترفندی برای تضعیف جایگاه شورای نگهبان و مشوش کردن افکار عمومی استفاده کردند و به‌نوعی هجمه‌ای بی‌سابقه علیه شورای نگهبان و جایگاه قانونی آن به راه انداختند.

فشارهایی که به شورای نگهبان وارد می‌شد، تا جایی پیش رفت که نجات‌الله ابراهیمیان؛ سخنگوی شورای نگهبان استعفا داد اما آیت‌الله جنتی با استعفای وی مخالفت کرد.

این هجمه‌های بی‌سابقه با زیر سؤال بردن نظارت استصوابی شورای نگهبان، نهضت ثبت‌نام توسط برخی گروه‌های سیاسی و عملکرد بد هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیگیری شد؛ اکنون نیز با اعلام نظر اولیه شورای نگهبان در رد و یا تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات، حملاتی دیگر از سوی برخی از مسئولان دولتی و جریان‌های سیاسی به راه افتاده است و عالی‌ترین مقامات اجرایی کشور از تائید و رد صلاحیت افراد توسط مردم و احزاب سخن می‌گویند.

نکته‌ای که گفتن لازم است این است که مسئولان دولتی و شخصیت‌های سیاسی مواظب باشند در اعلام نظرهای خود با دشمن هم‌صدا نشوند و تشویش افکار عموم و فضای سیاسی کشور را ناخواسته دنبال نکنند که با این اعمال خود تنها پازل دشمن را تکمیل می‌نمایند و باعث تضعیف نظام می‌شوند.

در این راستا، ناصر بهرامی؛ معاون سیاسی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه شورای نگهبان به‌عنوان تنگه احد انقلاب باید افرادی که صلاحیت نمایندگی را دارند تائید کند، اظهار کرد: شورای نگهبان باید در مقابل افرادی که صلاحیت لازم برای شرکت در انتخابات را ندارند، محکم بایستد و در روند بررسی صلاحیت‌ها مسائل سیاسی را در نظر نگیرد؛ همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند شورای نگهبان در خصوص تائید و رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی فقط خدا را در نظر بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به هجمه‌های سنگین برخی گروه‌های خاص به شورای نگهبان، بیان کرد: هجمه به شورای نگهبان از یک سال پیش کلید زده شد و با هدف تضعیف یکی از خاک‌ریزهای انقلاب یعنی شورای نگهبان انجام می‌گرفت و هم‌اکنون که جریان استکباری تلاش می‌کند افراد غرب‌گرا به مجلس وارد شوند، توجهاتش به رد صلاحیت‌ها است.

بهرامی گفت: جبهه استکبار و کسانی که به دنبال سوءاستفاده از این فضا هستند به دنبال بهره‌برداری سیاسی بوده و قصد دارند رد صلاحیت‌ها را به‌ پای شورای نگهبان بنویسند، درصورتی‌که باید انصاف را رعایت کرد؛ وظیفه شورای نگهبان نظارت بر اجرای مُر قانون و بررسی آن است.

شورای نگهبان قاطعانه در مقابل فتنه‌جویان ایستادگی کرده و به سخن معمار کبیر انقلاب عمل نماید

وظیفه شورای نگهبان و تصمیم‌هایی که در تائید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات گرفته می‌شود برای نظام مقدس جمهوری اسلامی امری مهم و سرنوشت‌ساز است و لازم است فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان نهایت دقت نظر خود را در تصمیم‌گیری‌های خود داشته باشند، چراکه به گفته مقام معظم رهبری این وظیفه مهم شورای نگهبان به‌عنوان حق‌الناس مطرح است.

نظر اولیه شورای نگهبان در مورد رد و یا تائید نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و آماری که به دست آمد، نشان‌دهنده این بود که رد صلاحیت‌ها از همه طیف‌ها و جریان‌های سیاسی بوده و شورای نگهبان در این زمینه سلیقه‌ای عمل‌ نکرده، که این موضوع به تائید برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب نیز رسید.

در این راستا، حجت‌الاسلام سید احمد محی‌الدین میرمرشدی؛ عضو سابق هیئت نظارت اصفهان ضمن اشاره به صحبت یکی از مسئولان مبنی بر رد شدن 60 درصد از نامزدها تأکید کرد: اگر بیشتر از این هم رد می‌شدند هیچ مشکلی نبود، شورای نگهبان حجت قانونی برای این مدعا دارد؛ شورای نگهبان باید افراد سالم را تایید کند و این بستگی به تعداد آن‌ها ندارد.

وی افزود: زمانی‌ که در یک حوزه چند نفر نامزد حضور داشته و بتوانند با هم رقابت کنند، انتخابات آزاد محسوب می‌شود و دیگر این بهانه‌گیری‌ها معنایی ندارد.

عضو سابق هیئت نظارت اصفهان ادامه داد: باید شورای نگهبان درباره افرادی که جسارت می‌کنند و به دنبال موج‌آفرینی هستند، مستندات عدم احراز صلاحیتشان را ارائه کند تا مردم چهره واقعی آن‌ها را بشناسند. اگر این مستندات از صداوسیما پخش شود، فردی که خودش نمی‌خواهد این موضوع مخفیانه بماند، آبرویش می‌رود.

به نظر می‌رسد مردم انتظار دارند شورای نگهبان با قاطعیت تمام از تمامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع کند و به فتنه‌جویان و کسانی که به دنبال اغتشاش بوده و پازل دشمن را تکمیل می‌کنند، اجازه ورود به صحنه انتخابات ندهد و در مقابل آن‌ها بایستد؛ و به این گفته معمار کبیر انقلاب پس از هجمه به شورای نگهبان در انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی که فرمودند «به شورای نگهبان تذکر می‌دهم که در کار خود استوار باشید و با قاطعیت و دقت، عمل فرمایید و به خدای متعال اتکا کنید» توجه و همیت ویژه داشته باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
۰
۰
اینکه صلاحیت باید احراز و تایید شود درست است. اما با این روش اجرایی افرادی میروند و مخفیانه تهمت میزنند و پرونده سازی میکنند و به شخص داوطلب هم مورد شبهه را اعلام نمیکنند تا اگر دفاعی دارد اعلام کند. با این روش بعضی افراد بی مورد بدنام میشوند..
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها