کد خبر: ۳۶۱۵۳۶
زمان انتشار: ۰۱:۱۷     ۰۸ بهمن ۱۳۹۴
خبرگزاری رسمی قطر از برکناری وزیر خارجه قطر کنار ۶ وزیر دیگر توسط امیر این کشور خبر داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم،‌ خبرگزاری رسمی قطر گزارش داد شیخ تمیم ‌آل ثانی امیر این کشور، خالد بن محمد العطیه را از وزارت خارجه کنار گذاشت.

بر اساس این گزارش، امیر قطر، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی را به‌جای خالد بن محمد العطیه به‌عنوان وزیر خارجه جدید منصوب کرده است.

البته امیر قطر خالد بن محمد العطیه را پس از برکناری از مقام وزارت خارجه، به‌عنوان وزیر مشاور دولت در امور دفاعی تعیین کرده است.

امیر قطر هفت وزیر دولت را برکنار کرده است که کنار گذاشتن وزیران خارجه و دفاع از مهمترین این تغییرات است.

امیر قطر پس از برکناری این هفت وزیر و جایگزین کردن جدید، فرمان تشکیل کابینه جدید را صادر کرد.

بر اساس فرمان شیخ تمیم، صلاح بن غانم العلی به‌عنوان وزیر فرهنگ و ورزش، عیسی بن سعد الجفالی النعیمی به‌عنوان وزیر توسعه اداری و امور اجتماعی، جاسم بن سیف السلیطی به‌عنوان وزیر ارتباطات و حمل و نقل، محمد بن عبدالله الرمیحی به‌عنوان وزیر شهرداری‌ها و محیط زیست و محمد الکواری را به‌عنوان وزیر بهداشت عمومی منصوب شده‌اند.

خالد العطیه وزیر خارجه برکنار شده قطر از ژوئن 2013 میلادی جانشین حمد بن جاسم شده بود که وی هم از مقام خود عزل شد و گفته می‌شود در انگلیس سرگرم فعالیت‌های اقتصادی است.

وزیر خارجه جدید قطر در یک نگاه

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه جدید قطر است که روز چهارشنبه هفتم بهمن 94 برابر با 27 ژانویه 2016 با فرمان امیر قطر، جای خالد العطیه را گرفت، العطیه که مدت وزارت وی به سه سال هم نرسید، جایگزین حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی شده بود.

محمد بن عبدالرحمن در ژانویه 2014 به‌عنوان معاون خالد العطیه وزیر خارجه برکنار شده قطر در امور همکاری بین المللی منصوب شده بود، وی مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته اقتصاد و بازرگانی را از دانشگاه قطر در سال 2003 میلادی اخذ کرده بود، وی در همان سال به‌عنوان پژوهشگر اقتصادی در شورای عالی امور خانواده مشغول به کار شد و پله‌های ترقی را در این شورا طی کرد تا این‌که طی سال‌های 2005 تا 2009 به‌عنوان مدیر امور اقتصادی این شورا مشغول به کار شد.

بن عبدالرحمن همچنین به‌عنوان مدیر پروژه حمایت از طرح‌های کوچک و متوسط کشور قطر و پیشرفت آن در وزارت بازرگانی و تجارت در سال 2009 و در ژوئن 2010 به‌عنوان منشی نماینده ویژه امیر قطر در امور پیگیری دربار امیری منصوب شد و در نهایت روز چهارشنبه 27 ژانویه 2016 (هفتم بهمن 94) با برکناری خالد العطیه،‌ به‌عنوان وزیر خارجه جدید قطر مأموریت خود را آغاز کرد.

آیا تغییرات جدیدی در سیاست خارجه قطر در راه است؟

روزنامه الیوم السابع از "محمد بن عبدالرحمن" آل ثانى وزیر امور خارجه جدید قطر به عنوان مهندس آشتی بین دوحه و قاهره یاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الیوم السابع مصر در گزارشی به تعدیل در دولت قطر و تعیین محمد بن عبدالرحمن آل ثانی به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور پرداخت و از او به عنوان "مهندس آشتی با مصر" یاد کرد.

تمیم بن حمد امیر قطر امروز دستور تعدیل دولت را صادر کرد که براساس آن، محمد بن عبدالرحمن ال ثانی به جای خالد بن محمد العطیه به عنوان وزیر خارجه تعیین شد.

امیر قطر براساس این تغییرات، هفت وزیر دولت را برکنار کرد که کنار گذاشتن وزیران خارجه و دفاع از مهمترین این تغییرات است.

الیوم السابع: وزیر خارجه جدید قطر مهندس آشتی با مصر است

روزنامه الیوم السابع نوشت: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه جدید قطر همان کسی است که فرایند آشتی با مصر را در دوره عبدالله بن عبدالعزیز شاه پیشین سعودی هدایت کرد. تنش در روابط مصر با قطر درپی رویدادهای 30 ژوئن که در نهایت به برکناری محمد مرسی رئیس جمهور پیشین مصر از قدرت منجر شد و نیز استقبال دوحه از شماری از رهبران اخوان المسلمین مصر و شخصیت های حامیان آنها - درپی برکناری مرسی-  بروز کرده بود.

امیر قطر در آن زمان محمد بن عبدالرحمن آل ثانی را که معاون وزیر خارجه بود، به مصر اعزام کرد. این امر در پاسخ به ابتکار عبدالله بن عبدالعزیز شاه وقت سعودی برای حل اختلاف و تنش بین دوحه و قطر صورت گرفت.

قطر در آن زمان خروج 17 نفر از رهبران گروه اخوان‌المسلمین از خاک خود و بستن شبکه الجزیره مباشر مصر را که مطالبی را در حمایت از مرسی و گروه اخوان و علیه حکومت جدید مصر پخش می‌کرد، اعلام کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها