کد خبر: ۳۶۲۵۲۵
زمان انتشار: ۰۸:۴۵     ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی: انصافاً شناخته شدن جریانهای مدعی مبارزه از بهترین دستاوردهای‏ انقلاب برای ملّت بود. جبهه ملّی که می‏خواست برای ملّت خدمت بکند ، اینک در آنجا چه می‏خواهد؟ مگر می‏توان ملّت را در اروپا و با نوکری آمریکا پیدا کرد؟

رخدادهای 14 و 15 بهمن 1361

چکیده

  • میرحسین موسوی نخست وزیر در دیدار وزیر اطلاعات سوریه  : ما اگر این جنگ را ادامه می دهیم به خاطر این است که به کشورمان تجاوز شده و جنگ بر ما تحمیل شده است. 

 

  • در جلسه ستاد پیگیری فرمان امام مطرح شد: در حالی که مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نیرومند و بیدار رسالت قانونگذاری را در جمهوری اسلامی ایران به عهده دارند اقدامات خودسرانه بعضی از مسئولین در عدم رعایت ضوابط قانونی بی اعتنایی به اساس نظام انقلاب اسلامی می باشد .

 

  • غلامعلی نیکخواه معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی سه شنبه گذشته در راه ماموریت در مسیر تکاب توسط ضد انقلاب به شهادت رسید .

 

  • هاشمی رفسنجانی : ما از تروریسم متکی به فرانسه رنج می‏بریم و آنها مدعی می‏شوند و به‏خاطر اعتصاب کارگر آزادیخواه حق طلب مسلمان ، از جمهوری اسلامی‏می‏ترسند.

 

  • فرانسه به عنوان کشوری که‏تروریسم را تحریم کرده بود ، امروز مرکز تروریست ها شده است. نشده؟ تمام‏ادعاهایتان دروغ از آب درآمد.

 

  • فرانسه به زودی 29 فروند میراژ (اف – یک ) که به موشک های اگوست مسلح هستند به عراق تحویل می دهد.

14 بهمن 1361

نخست وزیر : ترسی از وارد شدن در آتشی که برایمان ایجاد کرده اند نداریم

احمد اسکندر وزیر اطلاعات سوریه به اتفاق معاون سیاسی وزارت خارجه و سفیر سوریه در ایران پریشب با میرحسین موسوی نخست وزیر دیدار و گفت و گو کرد . در این ملاقات وزیر اطلاعات سوریه گفت : رژیم صدام با آغاز جنگ علیه ایران به خدمت آمریکا درآمد و عراق را به پایگاه مهمی برای آمریکا تبدیل کرده است .

میرحسین موسوی نخست وزیر نیز از مبارزات و ایستادگی ملت سوریه در برابر آمریکا و صهیونیسم غاصب تقدیر کرده و گفت : ما به آینده کنفرانسی که اخیرا در دمشق بین سه کشور ایران ، سوریه و لیبی برگزار شد خوشبین بوده و آن را ثمر بخش می دانیم .

نخست وزیر با تشریح سیاست جمهوری اسلامی ایران در برابر کشورهای خلیج فارس گفت : ما طالب صلحی پایدار در منطقه هستیم و این تمایل خود را بارها اعلام داشته ایم ، به همین دلیل در احقاق حقوق ملتمان و مجازات متجاوز پافشاری می کنیم .

نخست وزیر در پایان گفت : ما قصد دامن زدن به تشنج در منطقه نداریم ، گر چه کشوری که آتش را بیفروزد ترسی هم از داخل شدن در آتش نداریم ، ما اگر این جنگ را ادامه می دهیم به خاطر این است که به کشورمان تجاوز شده و جنگ بر ما تحمیل شده است ، بنا بر این ما صدام را عامل فشار و تباهی در منطقه می دانیم. (1)

با تصمیم ستاد پیگیری ؛ قوانینی که از سوی شورای نگهبان رد نشده باید مورد عمل قرار گیرد

ستاد پیگیری فرمان امام شب گذشته با حضور آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوانعالی کشور ، مهندس موسوی نخست وزیر و آقایان امامی کاشانی رئیس دیوان عدالت اداری ، ناطق نوری وزیر کشور ، محقق داماد رئیس بازرسی کل کشور و آقا زاده وزیر مشاور تشکیل جلسه داد .

در این جلسه مطرح شد که مسئولین در مواردی بدون مراجعه به شورای نگهبان راسا به الغاء و عدم اجرای بعضی قوانین پرداخته اند ، ستاد پیگیری فرمان امام اعلام می دارد این گونه اعمال غیرقانونی است و عاملین آن تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت .

بر این اساس تا هنگامی که شورای نگهبان به صورت رسمی قانونی را مخالف شرع و قانون اساسی اعلام نکرده است به قوانین موجود عمل نمایند و در حالی که مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نیرومند و بیدار رسالت قانونگذاری را در جمهوری اسلامی ایران به عهده دارند اقدامات خودسرانه بعضی از مسئولین در عدم رعایت ضوابط قانونی بی اعتنایی به اساس نظام انقلاب اسلامی می باشد . (2)

معاون استاندار آذربایجان غربی به شهادت رسید

غلامعلی نیکخواه معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی سه شنبه گذشته در راه ماموریت در مسیر تکاب توسط ضد انقلاب به شهادت رسید . یک کارمند استانداری به نام ناصر فدائی که همراه وی بود نیز شهید شد . (3)

دستور امام به دادستان کل کشور ؛ در اموری که حافظ حقوق جامعه و اقتصاد کشور است به هر شکل می دانید می توانید عمل کنید

آیت الله یوسف صانعی دادستان کل کشور صبح دیروز به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسید و گزارشی از مسائل مختلف قضائی و حقوقی را تقدیم امام امت کرد .

دادستان کل کشور در پایان این ملاقات پیرامون مسائل مطروحه گفت : در مورد مسئله قاچاق ارز ، فرش و برخی از کالاهای دیگر که برخی از آن ها نیز در رابطه با دادستان کل کشور است از قبیل کالاهای متروکه و به طور کل قاچاق که یکی از مسائل حاد جامعه ما است مطالبی خدمت امام عرض شد که ایشان رهنمودهایی ارائه دادند و فرمودند : هر شکل که می دانید حقوق جامعه با او حفظ می شود و به اقتصاد مملکت ضربه نمی خورد مجازید عمل کنید . (4)

15 بهمن 1361

هاشمی رفسنجانی : فرماندهان شهید سپاه حق زیادی بر گردن ما دارند  

نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد. در این‏هفته مصیبت تلخی داشتیم و آن از دست دادن چند تن از قهرمانان سپاه‏پاسداران انقلاب بود که چند نفرشان را از نزدیک می‏شناختم. آنها از جمله‏کسانی بودند که تا آخرین نفس در جبهه‏ها ماندند و حقوق زیادی به گردن ما ونقش فراوانی در پیروزیها داشتند. آنان عاشق انقلاب بودند و همواره شهادت را زمزمه می‏کردند و دنبال شهادت بودند. اما فقدان آنان، خسارتی بود که ان‏شاءاللَّه انتقامش را از سران و فرماندهان بعثی خواهیم گرفت. ما شهادت این‏عزیزان را به خانواده‏هایشان، پاسداران و ارتشیان و تمام دوستانشان تبریک وتسلیت می‏گوییم.

هاشمی همچنین در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه امروز تهران گفت : در گذشته، این گونه فکر می‏شد که هر مبارزه‏ای بخواهد در جهان موفق شودیا باید به شرق متکی باشد یا به غرب. به عبارت دیگر، یک دولت نیرومندخارجی در بلوک بندی های دنیا باید از آن حمایت کند. این مسئله پذیرفته‏شده‏ای بود. حتی در بیشتر نهضت های اسلامی منطقه ، نوعی اتکای به جناح‏شرق دیده می‏شد و نشانه‏هایی از مارکسیسم بروز می‏دادند تا کمونیست ها از آنهاپشتیبانی کنند.

ملتی می تواند انقلاب کند که علیه شرق و غرب باشد

وی ادامه داد : جمهوری اسلامی با شیوه مبارزه خاص و با شعار «استقلال، آزادی« و نیزشعار »نه شرقی، نه غربی» ثابت کرد که همین امروز که شبکه سرطانی شرق وغرب ، همه جهان را گرفته است ، ملتی می‏تواند انقلابی بکند که هم علیه شرق‏و هم علیه غرب و واقعاً مستقل و متکی به مردم باشد.

اعتصاب در کارخانه های فرانسه کابوس غرب شده است

هاشمی همچنین با اشاره به اعتصاب در چندین کارخانه در فرانسه گفت : حوادثی که در دو هفته اخیر در فرانسه گذشت ، نشان دهنده کابوس غرب‏است. در چند کارخانه ماشین سازی فرانسه اعتصاب شد. اعتصاب درکارخانه‏های «رنو» ، «سیتروئن» ، «تالبوت» و جاهای دیگر مربوط به‏کارگران مسلمان مهاجری بود که از آفریقا و دیگر نقاط جهان به فرانسه‏رفته‏اند. کارگر با اعتصابش ، حقّ خود را می‏خواست. امّا فرانسوی ها به تحلیل‏ ماجرا پرداختند ، تمام روزنامه‏هایشان نوشتند، نخست وزیرشان هم گفت. بعضی‏ها با صراحت گفتند و برخی غیرمستقیم به اظهارنظر پرداختند که دست‏جمهوری اسلامی در این اعتصاب هاست و کارگران شمال آفریقا متأثر ازجمهوری اسلامی شده‏اند. وقتی تحلیل ها قدری ظریف تر شد ، گفتند: شیعه مؤثراست. بعضی گفتند: نه بابا! این کارگرها همه به سازمانی وابسته‏اند و یک‏جوری محافظه‏کارند. آنها گفتند: نه ، شیعه با اینها ارتباط پیدا کرده و آنها راتحریک کرده است.

با صدور انقلاب اسلامی کارخانه های فرانسه را به اعتصاب کشیدیم

  هاشمی در ادامه گفت : حالا من اصل مسئله  و این را که جمهوری اسلامی در آنجا دخالت دارد یا نه، می‏گویم، نه ندارد. آقای میتران و دیگران خیالشان راحت باشد. جمهوری‏اسلامی مستقیماً به آن کارخانه‏ها نیامده و کارگران ما نیز آنجا نیستند. امّا اینکه‏نتیجه‏گیری از فکر و حرکت اسلامی در این اعتصابها مؤثر بوده است ، آری من‏این موضوع را قبول دارم. «صدور انقلاب» که از آن بحث می‏کردیم ، همین‏است. شما تصور می‏کردید صدور انقلاب ما فقط به کویت و قطر است؟ نه ، به‏آنجاها هم می‏آید. کارگران آنجا نیز می‏فهمند که حقشان ضایع شده است ، می‏فهمند که اسلام عامل حرکت است و می‏فهمند که قرآن می‏گوید بایدحقتان را بگیرید. این حرفها نقل می‏شود، یاد می‏گیرند. آنها هم انسان‏اند و کم‏کم حرکت می‏کنند. این مسایل را قبول داریم.

مخالف نیستیم موج انقلاب اسلامی غرب را بگیرد

وی در ادامه اظهار داشت : اروپا اکنون می‏فهمد نفتی که پنج سال پیش ، هر بشکه‏اش را 12 دلار می‏خرید و مصرف می‏کرد، اکنون باید 34  دلار بدهد. مقصر قضیه هم مسلمان های انقلابی شرکت‏نفت ایران‏اند. این را می‏فهمند. ایران و اسلام برای آنها کابوس شده است. واقعاًتصور می‏کنند که موج انقلاب آنها را نیز می‏گیرد ، و خدا کند که بگیرد. ما مخالف نیستیم که موج انقلاب آنها را بگیرد و حتماً هم می‏گیرد.

فرق جمهوری اسلامی با فرانسه ؛ دولت پاریس دولتی تروریست پرور است / از تروریسم متکی به فرانسه رنج می بریم

 هاشمی گفت : فرق ما با فرانسه این است که فرانسه تروریستها را به آنجا می‏برد، از آنهاحفاظت می‏کند، به آنها بمب می‏دهد و می‏گوید در مسجد و نمازجمعه‏بگذارید. ما این کار را نمی‏کنیم ، با تروریسم کاری نداریم. ما حرفمان رامی‏زنیم. خوب! اگر کارگر آفریقایی شنید و پذیرفت و خواست حقش را بگیرد ، چه حرفی داریم. اگر آنها می‏خواهند آن گونه در کشور ما اثر بگذارند ،  ما راه‏خودمان را می‏رویم و این جور اثر می‏گذاریم. و این افتخار ماست.

خطیب جمعه تهران اظهار داشت : ما از تروریسم متکی به فرانسه رنج می‏بریم و آنها مدعی می‏شوند و به‏خاطر اعتصاب کارگر آزادیخواه حق طلب مسلمان ، از جمهوری اسلامی‏می‏ترسند. مطلب خیلی ظریف است. فرانسه می‏خواهد این مسئله را بهانه‏ای ‏برای سرکوب کارگرانی قرار دهد که از ادعاهای آنان آگاه است.

در مورد کمونیست ها و چپ ها اصل در وابستگی آن ها است / باید ثابت کنند وابسته نیستند

 هاشمی در مورد گروه های چپ در کشور نیز گفت : در مورد چپیها و کمونیستها در ایران، اصل در وابستگی است. یعنی بایدثابت کنند که وابسته نیستند ، وگرنه مردم خیال می‏کنند که اینها نوکر اروپاهستند. این ، معمول قضیه است. اما در مورد آنهایی که داعیه اسلامی داشتند ، علامت سؤال زیاد بود. آن روزی که - در زمان شاه - اینها [منافقین] هواپیما رابه عراق بردند و چند روز بعد ، صدّام آنها را بیرون کرد ، علامت سؤال بود.منتها ما غیر از سؤال چیزی نداشتیم و فقط یک شبهه بود. بعد که سران اینها به‏اعدام محکوم شدند و «رجوی» را زنده نگه داشتند و در زندان ها به او میدان‏دادند ، یک علامت سؤال بود و نه بیش از آن.

وی ادامه داد : کسانی بودند که مبارزه می‏کردند و نمی‏شد حرفی زد ، باید مبارزه می‏کردند. بعد که یکی از آنها (تقی شهرام) از زندان ساری فرار کرد و بیرون آمد ، بلافاصله انشعاب در سازمان شروع شد، اعلان ایدئولوژی مارکسیستی دادند و سازمان و مبارزه را به طور کلّی متلاشی‏کردند. باز هم علامت سؤال بود. ضمن اینکه خبرهایی دایر بر دست داشتن ‏سفارت آمریکا در قضایا به گوش می‏خورد. در چنین موقعیتی هم فقط علامت‏سؤال بود. تا زمانی که در اواخر انقلاب ، اینها به بدنام کردن علمایی مثل‏آیت‏اللَّه طالقانی و آیت اللَّه منتظری و آیات دیگری که در زندان بودند پرداختند.

اتحاد دولت موقت و منافقین علیه خط امام

هاشمی در ادامه به اتحاد منافقین با دولت موقت گفت : اوایل انقلاب ، اینها [منافقین] با دولت موقّت در افتادند، امّا پس از اینکه‏دولت موقّت ساقط می‏شود، انسان می‏بیند که دولت موقّت و اینها علیه خطّ امام متّحد می‏شوند. یا در قضایای مجلس و جاهای دیگر، شاهد ماجرا بودید.  بنی‏صدر که در پاریس بود، روزهای آخری که می‏خواست به ایران بیاید ، علیه منافقین مقاله‏ای نوشت و آن را سند کرد و خودش را بین جوان هایی که‏مخالف بودند محبوب کرد. امّا پس از حاکمیت خطّ امام ، بنی‏صدر و رجوی وبقیه لیبرال ها یکنواخت می‏شوند!

دلیل جالب بنی صدر برای حرام بودن بی حجابی !

 هاشمی در ادامه گفت : بنی‏صدر ، روزی در مصاحبه‏های تلویزیونی درباره حجاب بحث می‏کرد.خانمهایی هم برای دانستن مثلاً دلیل حجاب آمده بودند. یکی از ادله بنی‏صدراین بود که: خانمی که موهایش را بیرون می‏اندازد و زینت می‏کند و بیرون ‏می‏آید برای محکوم کردن افراد دیگری که در مقابلش هستند قدرتی پیدامی‏کند و این ، اِعمال زور است و بدین ترتیب بی‏حجابی را حرام می‏دانست. امّا همان فردی که بی‏حجابی را به علت «اعمال زور در جامعه» محکوم می‏کرد، وقتی دستش از همه جا کوتاه شد ، در حزب جمهوری اسلامی بمب گذاشت و هفتاد هشتاد انسان ممتاز را آن گونه قطعه قطعه کرد. آن روحیه لطیفی که‏بیرون آمدن موهای خانمی را به عنوان وسیله اعمال زور محکوم می‏کند ، بااین روحیه چه سازگاری دارد؟ ما اینها را «افشاگری انقلاب»  می‏نامیم.

مگر می توان با نوکری آمریکا به ملت خدمت کرد ؟!

 هاشمی افزود : انصافاً شناخته شدن جریانهای مدعی مبارزه از بهترین دستاوردهای‏انقلاب برای ملّت بود. جبهه ملّی که می‏خواست برای ملّت خدمت بکند ، اینک در آنجا چه می‏خواهد؟ مگر می‏توان ملّت را در اروپا و با نوکری آمریکا پیدا کرد؟ تمام جریانهای چپ به ریشه آمریکایی آلوده بودند ، و امروز می‏بینیم‏که شعارهای انقلابی کارگر به نوکری آمریکا تبدیل شده است. چگونه است‏ وقتی بچه‏های انقلابی ما در خیابان های آلمان و فرانسه تظاهرات می‏کنند، پلیس آنها را دستگیر می‏کند و به زندان می‏برد ، امّا آنها که تظاهرات می‏کنند ، پلیس زنجیروار پیرامونشان را احاطه می‏کند که کسی به آنها دست نزند؟ اگرکسی تخم مرغی به آنها پرتاب کرد او را می‏گیرند و به زندان می‏برند. آنها نورچشم فرانسه! نورچشم آمریکایند!

تا اسرائیل باشد فلسطینی ها امنیت ندارند / چهره سران عرب پس از انقلاب فاش شد

خطیب جمعه تهران در ادامه گفت : امّا اکتشافات خارجی از این حرف ها بیشتر است. ماسک هایی در منطقه دریده ‏و چهره‏هایی فاش و مطالبی روشن شد که اگر انقلاب اسلامی ایران نبود، امکان داشت تا ده قرن دیگر هم کشف نشود. ماهیت این دولتهای عربی که از 30 سال پیش ، شعار جنگ با اسرائیل را می‏دهند، چگونه روشن شد؟ صدام وحزب بعث عراق که حتی «جبهه پایداری» را قبول نداشت و تندتر از آنها بود ،کارش به کجا کشید؟ حزب بعث ، هیچ چیزی را در دنیا قبول نداشت ، مصر، عربستان و اردن را کافر می‏دانست و همه را تکفیر می‏کرد و براین تصور بود که‏تنها انقلابی جهان در بغداد است ، لب دجله! امّا اکنون وضعش به گونه‏ای شده‏که از «حسن مراکشی» هم بهتر و صریح‏تر حرف می‏زند و با صراحت می‏گوید اسرائیل به امنیّت نیاز دارد. آیا مسلمان های فلسطین به امنیّت نیاز ندارند؟ آنهاهستند که امنیت لازم دارند. امّا تا اسرائیل باشد ، فلسطینی‏ها نمی‏توانند امنیت‏داشته باشند. این مسئله را همه می‏دانند. و لذا می‏بینیم که ماهیت صدام چقدرخوب روشن شد.

همه سران عرب جنوب خلیج فارس سر و ته یک کرباس و نوکر آمریکا هستند

 وی سران عرب جنوب خلیج فارس را سر و ته یک کرباس و نوکر آمریکا خواند و گفت : آب صدام و کشورهای جنوب خلیج فارس به یک جوی نمی‏رفت و حاضرنبودند لباسشان را زیر یک آفتاب خشک کنند. انسان خیال می‏کرد اینها دوماهیت دارند، امّا حالا مشخص شد که همه‏شان سر و ته یک کرباس وهمه‏شان نوکر آمریکا بودند.

وی ادامه داد : مصر، اردن ، سودان ، مراکش ، عراق ، عربستان ، کویت ، قطر همه یکی هستند و از یک جا فرمان‏می‏برند ؛ راه همه به انگلستان و آمریکا ختم می‏شود. مسایل این گونه برای‏مردم کشف شده است و هیچ تردیدی ندارند. این کشف برای جهان بسیاربا ارزش است.

 امروز فرانسه مرکز تروریست ها شده است / فرانسه نمی تواند بگوید با تروریسم مخالف است

هاشمی بار دیگر فرانسه را مرکز تروریست ها خواند و گفت : چنین حالتی پیش آمد. ماهیت غربی ها فاش شد. فرانسه به عنوان کشوری که‏تروریسم را تحریم کرده بود ، امروز مرکز تروریست ها شده است. نشده؟ تمام‏ادعاهایتان دروغ از آب درآمد. شما [فرانسه] از این پس نمی‏توانید بگویید ما باتروریسم مخالفیم. چگونه می‏توانید بگویید؟ آنها [منافقین] هر روز اعلامیه ‏می‏دهند: « امروز ده تا پاسدار کشتیم. امروز فلان جا را منفجر کردیم». شما هم‏آنها را حفظ می‏کنید و رادیو و تلویزیونتان در اختیار آنهاست. مگر تروریست‏چیست؟ خوب! شما تروریست هستید. این کشفیات بسیار با ارزش است.

این همه شهید دادیم اجازه نمی دهیم حکومتی شبیه اردن در عراق باشد

هاشمی در پایان به کشورهای حامی صدام هشدار داد و گفت : حرفمان با کشورهای مرتجع حامی بغداد این است که : خیلی کمک کردید ، پول فراوان دادید ، ماشین و راه و بندر دادید. اینها برای ما قابل عفو است. ما آن‏مجرم اصلی را خواهیم گرفت ، امّا شما دیگر ادامه ندهید و بگذارید مردم‏عراق کار خودشان را بکنند. ما نیز هیچ هدفی در عراق نداریم. مردم عراق باید سرنوشتشان را خودشان تعیین کنند. دولت های منطقه به فکر نیفتند که بخواهندحکومتی شبیه اردن یا سودان در عراق به وجود آورند. این نمی‏شود. ما که این‏همه شهید دادیم و تا اینجا رسیدیم ، نمی‏ایستیم که شما اردن جدیدی خلق‏کنید و راه ما را که تا به حال با صدام بسته بودید - که به فلسطین برویم - بااردن ببندید. بگذارید مردم عراق هر چه خواستند بکنند.

کشورهای منطقه فرمانبردار آمریکا نباشند می توانند با ایران در صلح زندگی کنند

وی افزود : اگر کشورهای منطقه،خودشان را به فرمانبرداری از آمریکا آلوده نکنند و نخواهند وسیله تحمیل‏حکومت جدیدی بر عراقیها بشوند می‏توانند با ما در صلح و صفا زندگی کنند و مطمئن باشند که جمهوری اسلامی از حال تا همیشه، قصد تجاوز وتعدی به هیچ کشوری ، به خصوص کشورهای همسایه را ندارد. (5)

فرانسه 29 میراژ دیگر به صدام داد

فرانسه به زودی 29 فروند میراژ (اف – یک ) که به موشک های اگوست مسلح هستند به عراق تحویل می دهد. روزنامه فرانسوی لوموند در شماره دیروز خود ضمن انتشار این خبر همچنین نوشت علاوه بر این تعداد درخواست عراق برای گرفتن 5 جنگنده دیگر موسوم به سوپراتاندارد نیز تحت بررسی است.

لوموند در سرمقاله هشدار دهنده ای خطاب به دولتمردان فرانسه نوشته است : چه فرانسه قبول کند که هواپیماهای سوپراتاندارد را به عراق بدهد و چه نکند ، قراردادهای نظامی که فرانسه مشغول اجرای آن ها است و قراردادهایی که در حال حاضر مورد مطالعه قرار دارند به تنهایی به سطحی رسیده اند که می توان کشوری که از توانایی دادن ضمانت برای ثبات و پرداخت قرض خود فاصله بسیار دارد سوال کرد .

لوموند می افزاید : بدون در نظر گرفتن شرایط موجود ، عراق اولین مشتری فرانسه در خاورمیانه بوده و منفعتی حتمی برای اقتصاد فرانسه به حساب می آید .  خریدهای تسلیحاتی عراق در سالهای 1981 و 82 در کل نزدیک به 28 میلیارد فرانک و به همین مقدار نیز در زمینه خریدهای غیرنظامی بوده است .

عراق و عربستان سعودی به تنهایی 70 تا 80 درصد صادرات تسلیحاتی فرانسه را دریافت می کنند و بدین طریق سهم عظیمی را در چرخش صنعتی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم برای یک میلیون نفر فرانسوی کار  تولید کرده است به عهده گرفته اند . (6)

پی نوشت:

1-جمهوری اسلامی ، 14 بهمن 1361 ، صفحه 11

2- کیهان ، 14 بهمن 1361 ، صفحه 2

3-جمهوری اسلامی ، 14 بهمن 1361 ، صفحه 4

4-کیهان ، 14 بهمن 1361 ، صفحه 18

5- جمهوری اسلامی ، 16 بهمن 1361 ، صفحه 10

6-کیهان ، 16 بهمن 1361 ، صفحه 20

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها