کد خبر: ۳۶۲۶۶۱
زمان انتشار: ۱۷:۱۵     ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
مقام ارشد وزارت انرژی آمریکا می‌گوید رایزنی‌ها درباره استفاده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فناوری‌های لازم برای بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران ادامه دارد.

به گزارش پایگاه 598، یک مقام ارشد وزارت انرژی آمریکا می‌گوید رایزنی‌ها با ایران در زمینه استفاده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فناوری‌های لازم برای پایش و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران به موجب تعهدات تهران در «برجام» ادامه دارد.

این مقام آمریکایی که از روند اجرای «برجام» مطلع است به شرط عدم افشای نام با نشریه فارن‌پالیسی گفت‌وگو کرد.

در توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 موسوم به «برجام»، ماده‌ای وجود دارد که به موجب آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه استفاده از «فناوری‌های مدرن» برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران داده است.

با وجود این، ایران مطابق روال مرسوم آژانس در بازرسی از سایر کشورها باید با این نهاد بین‌المللی درباره ساز و کارهای لازم برای محل نصب این فناوری‌ها و نوع آنها به توافق برسد.

مقام ارشد وزارت انرژی آمریکا از اظهارنظر درباره اینکه آیا ایران به بازرسان آژانس اجازه استفاده از فناوری‌های لازم  را داده خودداری کرد.

وی افزود مقام‌های آمریکا در تلاش برای اطمینان از این هستند که آژانس از ابزارهای مورد نیازش برای انجام وظیفه در زمینه وظایفش تحت «برجام» برخوردار است.

«ترو واریورانتا»، معاون مدیر کل اداره پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین رابطه به فارن‌پالیسی گفت ایران تا کنون مانعی در برابر استفاده این نهاد نظارتی سازمان ملل از ابرازهای پیشرفته برای انجام بازرسی‌های تحت «برجام» از تأسیسات هسته‌ای ایران ایجاد نکرده است.

او گفت: «در حال حاضر، ما فناوری‌هایی که مورد نیازمان است را مستقر داریم.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها