کد خبر: ۳۶۲۷۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۸     ۰۳ بهمن ۱۳۹۰
نگاهی بر کتاب "حس خیانت" نوشته استیون کول:
آخرین کتاب دکتر استیون کول با نام حس خیانت: ریشه های خشم مسلمانان نسبت به امریکا به بررسی نگرش جوامع مسلمان درخصوص ایالات متحده بر مبنای گروه های متمرکز گسترده و نظرسنجی هایی که در کشورهای دارای اکثریت مسلمان انجام داده، پرداخته است. این کتاب که در ماه آوریل سال 2011 به چاپ رسیده یکی از منابع اطلاعات مورد نیاز مراکز سیاست گذاری امریکا و غرب است که متآسفانه در ایران چندان بدان پرداخته نشده است.
سرویس سیاسی پایگاه 598 - استیون کول، فارغ التحصیل دانشگاه کالیفرنیا در رشته روانشناسی در سال 1972 و دارای دکترای روانشناسی از مؤسسه سی بروک در سال 1980 است. او کارشناس سیاسی مسائل ایالات متحده و جهان اسلام، مشاور سیاسی کنگره و وزارت امور خارجه امریکا، سازمان ملل، ناتو، کمیسیون اروپا و سازمان های دیگر می باشد و چندین کتاب از او به چاپ رسیده است.

آخرین کتاب دکتر استیون کول با نام "حس خیانت: ریشه های خشم مسلمانان نسبت به امریکا" به بررسی نگرش جوامع مسلمان درخصوص ایالات متحده بر مبنای گروه های متمرکز گسترده و نظرسنجی هایی که در کشورهای دارای اکثریت مسلمان انجام داده، پرداخته است. این کتاب که در ماه آوریل سال 2011 به چاپ رسیده یکی از منابع اطلاعات مورد نیاز مراکز سیاست گذاری امریکا و غرب است که متآسفانه در ایران چندان بدان پرداخته نشده است. در یکی از نظرسنجی های درج شده در این کتاب که در کشورهایی نظیر ایران، عراق، ترکیه، اندونزی، مصر و... انجام شده در واکنش به این سوال: ”آیا فکر می کنید ایالات متحده در روابط خود با کشور ما، رفتاری عادلانه داشته است؟" به ترتیب 85، 72، 86، 63، و 62 درصد پاسخ داده اند که امریکا با آنها رفتار بدی داشته است.

نویسنده این کتاب با توجه به نظرسنجی هایی از این دست به این نتیجه رسیده که ریشه نفرت مسلمانان از امریکا را باید در نوع روابط و چگونی برخورد این کشور با ملل مسلمان یافت. تنها نکته منفی قابل مشاهده در این کتاب این است که نگارنده آن به تأسی از دولتمردان خود، و با توسل به دروغ سعی در القای این مطلب غیرواقع کرده که گویی در جای جای دنیا مسلمانانی افراطی به کمین شهروندان امریکایی نشسته اند تا با اقدامی تروریستی با آنان ضربه وارد کنند. خلاصه ای از این کتاب را در زیر می خوانید.

« اگرچه حدود یک دهه از حملات 11 سپتامبر می گذرد اما تهدید تروریسم که از جهان اسلان نشئت می گیرد هنوز متوقف نشده است. نیروهای ایالات متحده، در خارج از مرزهای امریکا با مسلمانان افراطی می جنگند و شهروندان امریکایی هر روز [و در مکان های مختلف] از دستگاه های اسکن بازرسی عبور داده می شوند تا از یک حمله دیگر جلوگیری شود. طبیعتاً، بسیاری از امریکایی ها می خواهند بدانند در جوامع اسلامی چه می گذرد که چنین خصومتی را نسبت به ایالات متحده به بار می آورد.

استیون کول که یک روانشناس سیاسی و یک شخصیت شناخته شده در افکار عمومی بین المللی است پژوهش هایی انجام داده تا بفهمد که مسلمانان، امریکا را چگونه می بینند. دشمنی نسبت به امریکا تا چه حد در جهان اسلام گسترده است؟ و ریشه های آن چه چیزهایی هستند؟ از گروه های افراطی برای حمله به امریکایی ها به چه میزان حمایت می شود و چرا؟

آقای کول گروه های متمرکزی را با نمونه های فراگیر در مصر، مراکش، پاکستان، اردن، ایران، و اندونزی هدایت کرد؛ او در طول سالهای متمادی، نظرسنجی های متعدد و عمیقی را در یازده کشور دارای اکثریت مسلمان به انجام رساند؛ و داده های دیگر سازمان ها از قبیل گالوپ (Gallup)، پیمایش ارزش های جهانی (WVS) و فشارسنج اعراب (Arab Brometer) را به طور کامل تحلیل کرد. او می نویسد:

”یکی از فرضیات این کتاب این است که مسئله تروریسم صرفاً در تعداد کم افرادی که به سازمان های تروریستی می پیوندند، نهفته نیست. بلکه، وجود سازمان های تروریستی نشانه ای از یک تنش در جامعه ای وسیع تر است که نمودی کاملاً مهلک افراد خاص داشته است. عداوت نسبت به ایالات متحده در جامعه ای وسیع تر نقش مهمی در بقای گروه های تروریستی ایفا می کند، حتی اگر بیشتر مردم با شگرد های این گروه ها مخالف باشند. بنابراین، ’مسئله‘ اساسی، رابطه امریکا با جامعه به عنوان یک کل است."

آقای کول از طریق نقل قول های گروه های متمرکز و داده های نظرسنجی، در لایه های زیرین و پنهانی خشم مسلمانان از امریکا کند و کاو کرده تا روایت نهفته از امریکا را که ”به مسلمانان ظلم کرده و حتی در سطحی عمیق تر: به آنان خیانت کرده است" را آشکار کند. او، با ظرافتِ کاری یک روانشناس، نشان می دهد که این خشم چگونه به وسیله یک ”برخورد درونی تمدن ها" بین آرزوی مسلمانان برای مرتبط شدن با امریکا و تمام چیزی که این امر به بار خواهد آورد، و ترس آنها از اینکه امریکا فرهنگ اسلامی سنتی آنها را پایمال خواهد کرد و از بین خواهد برد، تغذیه می شود.

در نهایت، آقای کول این اشارات ضمنی این یافته ها را برای سیاست خارجی ایالات متحده طراحی کرده و نشان داده است که چه تعداد از اقدامات امریکا، دشمنی جمعیت کثیری از مسلمانان را برانگیخته و با ارتقاء ظرفیت جذب نیرو برای القاعده، به آنان کمک کرده است.

او اقداماتی را مشخص کرده که می توانند باعث کاهش خصومت مسلمانان شده و از برخی ارزشهای اشتراکی نهانی کمک بگیرند که می توانند از روابط احترام برانگیزتر و احتمالاً دوستانه تر بین مسلمانان و امریکا حمایت کنند. »

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها