کد خبر: ۳۶۷۸۸۵
زمان انتشار: ۱۱:۲۹     ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
موضوع برجام و تعهدات طرفین در این توافق، به لطف روشنگری رسانه‌های منتقد، برای افکار عمومی در ایران روشن است. با این حال اما رفتار اشتباه و هزینه‌ساز دولتی‌ها در سرکوب هر نوع انتقاد یا اظهارنظر نسبت به بدعهدی طرف مقابل موجب حیرت عمومی شده است.
به گزارش پایگاه 598، روزنامه وطن امروز در مطلبی با عنوان «عباس روحانی پسند» نوشت: تحریم سوئیفت باید برداشته شود و تاخیر در اجرای این تعهد از سوی اروپا و آمریکا باز هم نشان‌دهنده ماهیت غیرقابل اعتماد آنهاست.

موضوع برجام و تعهدات طرفین در این توافق، به لطف روشنگری رسانه‌های منتقد، برای افکار عمومی در ایران روشن است. با این حال اما رفتار اشتباه و هزینه‌ساز دولتی‌ها در سرکوب هر نوع انتقاد یا اظهارنظر نسبت به بدعهدی طرف مقابل موجب حیرت عمومی شده است. پس از تشر عمومی حسن روحانی به علی‌اکبر صالحی به خاطر اذعان به تاخیر اروپایی‌ها در برداشتن تحریم سوئیفت، رویه اظهارنظر درباره این موضوع برای مقامات مسؤول دولتی مشخص شد.

دیروز در همین راستا عباس عراقچی در اظهارنظری غیرمسؤولانه گفت کسانی که می‌گویند تحریم سوئیفت هنوز برداشته نشده، کاسب تحریم هستند! عراقچی با اشاره به مشکلات داخلی‌ که مانع اجرای کامل برجام و نمود رفع تحریم‌ها در فضای اقتصادی ایران می‌شود، گفت: شرایط در حال حاضر به‌گونه‌ای است که انگار جایی برق قطع شده بوده و برخی با یک انشعاب‌هایی برق‌شان را به صورت غیرقانونی تامین می‌کرده‌اند. در این حوزه هم، ما با گروه‌هایی مواجهیم که با وصل شدن برق بساط کارهای غیرقانونی‌شان برچیده شده و اکنون مقاومت می‌کنند. یک مثال آن در دوران تحریم‌ها وضعیت صرافی‌ها بوده است. در همان دوره صرافی‌ها، هم بسیاری از مشکلات تحریم را برطرف کردند و هم سودهای کلان برده‌اند. سودهایی که اینها در دوره تحریم برده‌اند، به دلیل قطع روابط بانکی با ایران بود. الان هم طبیعی است که بعضی از افرادی که از این سیستم منتفع می‌شدند، دائما در حال تبلیغ این مساله‌اند که سوئیفت وصل نشده و چه و چه، چرا که به دنبال این هستند که‌‌ به همان سیستم سابق بازگردد. اگرچه این اظهارنظر عراقچی با اشاره به صرافی‌هاست اما او این اتهام را به صورت کلی تعمیم داده است. و این رفتار غیراخلاقی و غیرمسؤولانه است.

 موضوع تاخیر در برداشته شدن تحریم سوئیفت واقعیتی است که هم معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به آن اذعان کرده و هم رئیس مجلس شورای اسلامی- که تکیه‌گاه دولت در ماجرای برجام بوده- به خاطر این تاخیر از اروپایی‌ها انتقاد کرده است.  تجار، بازرگانان و اعضای سرشناس اتاق‌های بازرگانی نیز که به طور مستقیم از برداشته شدن تحریم سوئیفت ذی‌نفع می‌شوند، اعلام کرده‌اند مراودات بین‌المللی آنها صورت نمی‌گیرد، چراکه برداشته شدن تحریم سوئیفت دچار تاخیر شده است! بنابراین آنچه در عمل رخ داده، تاخیر طرف مقابل در برداشتن تحریم سوئیفت است. اما عباس عراقچی با این قبیل اظهارات نسنجیده خود، بر رویکرد مطلوب دولت که سرکوب صدای منتقد برجام است، تاکید کرده و در این مسیر سخن رانده است!  این اظهارات عراقچی در حالی است که حسن روحانی در نشست خبری اخیر خود و پس از حمله بی‌سابقه به علی‌اکبر صالحی، به عباس عراقچی اشاره کرد و گفت عراقچی مسؤول تیم ایرانی نظارت بر اجرای تعهدات 1+5 در برجام است! البته عملکرد عراقچی در این تیم نظارت، بویژه در ماجرای تحریم جدید محدودیت سفر به آمریکا که باعث ایجاد یک محدودیت بی‌سابقه بر سر راه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بود، پرانتقاد بود. او به جای آنکه از این نقض صریح برجام به کمیسیون مشترک شکایت ببرد، اقدام به توجیه و لاپوشانی تحریم جدید کرد!

اکنون نیز او درباره تاخیر در برداشته شدن تحریم سوئیفت، به جای طرف خارجی، هموطنان داخلی خود اعم از اهالی رسانه و فعالان اقتصادی را متهم به کاسبی از تحریم کرده است! ادبیات و رفتاری که زیبنده مقاماتی در این سطح در نظام اسلامی نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها