کد خبر: ۳۶۸۲۲۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۰     ۲۷ اسفند ۱۳۹۴
آخرین تحولات جریان جهانی مقاومت در گفتگوی نوروزی ۵۹۸ با فعالان مقاومت اسلامی/(۱)
عبدالله الشریف افزود: پیشتر از این هم مردم یمن، سید حسن نصرالله را دوست داشتند زیرا درنظر آنها سید فردی شجاع، با ایمان و حامی مظلومان است چه آنکه مدتهاست از ملت فلسطین حمایت می کند و جلوی ظلم اسراییل شجاعانه ایستاده و باعث ترس آنها شده است همین دفاع سید به مردم یمن قوت قلب بیشتری داد.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، تقریبا دو هفته دیگر جنگ نابرابر و ضد بشری عربستان سعودی علیه یمن یکساله می شود جنگی که درآن سعودی ها  با حمایت کامل همه کشورهای مدعی حقوق بشر انواع سلاح های کشتار جمعی را ضد مردمی که فقیرترین کشور عربی را داشته اند آغاز کرد و از هیچ نوع جنایتی با حمایت آنها فروگذار ننمود اما  با وجود همه این  شقاوت ها، یمن و مردمش هنوز اجازه ندادند حتی یک وجب از خاکشان به دست سعودی ها بیفتد که هیچ بلکه مناطق اشغال شده قبلی خود در جنوب عربستان را هم برای اتحاد مجدد آماده کردند. با این حال درباره یمن اطلاعات چندانی دست مخاطبان نمی ر سد به همین دلیل خبرنگار پایگاه 598 در گفتگویی با سید زیاد علی عبدالله الشریف از فعالان یمنی آخرین وضعیت تحولات یمن را جویا شده است.

نزدیک به یکسال است  که از جنگ نابرابر عربستان سعودی علیه کشور یمن می گذرد وضعیت کنونی یمن و مردم این کشور چگونه است؟

البته واضح است که جنگ خسارات مالی و جانی زیادی دارد یمن هم مانند سایر جنگها ازاین مسایل تلخ  دورنبوده است چه آنکه  سعودی های مهاجم  شهرها  ومدارس و بیمارستانها و مراکزمسکونی را در طول این مدت به شدت موشکباران کرده اند و مردم جنگ زده شرایط بدی دارند مخصوصا زنان و کودکان بی دفاع که توانایی مقاومت نظامی ندارند، اما با وجود اینکه 24ساعته در جنگ و بمباران هستند و هر آن خطر کشته شدن است به ویژه در بعضی شهرها که حساسیت بیشتری وجود دارد زندگی در یمن جاری و ساری است و یمن همچنان زنده است و نفس می کشد به حمدالله روحیه معنوی و دینی مردم در این مدت بالا رفته و همراهیشان با رهبران بیشتر و قوی تر از قبل شده است.

یکی از اخباری که از یمن به گوش می رسد کمبود آب و دارو است که باعث شیوع بیماری های مسری در بین مردم شده  نظر شما دراین باره چیست؟

بله متاسفانه سعودی ها با زدن شبکه آب و فاضلاب باعث مشکلاتی در این خصوص شدند که البته امروز دیگر کمبود آب بحرانی نیست اما  دارو کم داریم  پزشکان  و داروخانه ها با مشکل جدی کمبود دارو برای بیماران مواجه هستند البته برای جبران این مشکل به طب سنتی و داروهای گیاهی و محلی روی آورده شده است که تا حدود زیادی توانسته برای درمان به صورت تجربی موثر باشد امیدواریم  فضای ورود دارو برای بیماران بازتر شود. از دیگر مشکلات مردم یمن در این شرایط جنگ، مواد غذایی است که اهمیت زیادی دارد و کمبودش زندگی را برای مردم بخصوص کودکان سخت کرده است.

نقش سازمانهای حقوق بشر بین المللی دراین شرایط یمن چطور بوده؟

 خیلی کم وضعیف بوده اند گاهی از طرف صلیب سرخ یا هلال احمر کمک های محدودی می رسد که کافی نیست متاسفانه این سازمانها درعمل کارچندانی برای مردم یمن در شرایط جنگ نکرده اند.

انتظار شما از ایران چیست؟

ایران تنها کشور مستقل اسلامی در منطقه است که دارای قدرت سیاسی و اقتصادی بالایی است انتظار ما شاید از دولت ایران بیشتر از کشورهای دیگر باشد تا با توجه به موقعیتی که دارد در سازمانهای بین المللی در این باره سخن بگوید و باعث شود جنگ نابرابر علیه یمن تمام شود در واقع  ایران خیلی بهتر و بیشتر می تواند از ما حمایت کند. به غیر از پشتیبانی معنوی از ایران توقع کمک های بیشتری برای رفع نیازهای اولیه چون غذا و دارو داریم تا بتوانیم این شرایط سخت جنگ را به خوبی پشت سر بگذرانیم.

به نظر شما عربستان تا چه زمانی یارای ادامه این تهاجم علیه یمن را دارد؟

 عربستان تحت حمایت  آمریکا و اروپا است که این چنین  تهاجمی وسیع را ایجاد کرده و تا زمانی که آنها بخواهند صدای تشیع در یمن قطع شود به حملاتش ادامه می دهد. اما واقعیت امر این است که بعد از یکسال جنگ علیه یمن، موفق نشده بر آن غلبه کند و این برای کشوری پرمدعا و مجهز به انواع سلاح های جنگی چون عربستان شرم آور است خودشان هم خسته شده اند. ارتش و سربازان عربستانی ناامید شده اند که هنوز نتوانسته اند بر یمن پیروز شوند هرچند کمک های لجستیک و نظامی و مالی می شوند اما راه به جایی نبرده اند به غیر از این در داخل کشورعربستان هم شاهد مشکلات و درگیری های زیادی هستیم به خصوص بعد از اعدام مظلومانه شیخ نمر خشم مسلمانان بیشتر شده و مشکلات زیادی را در داخل برابی حکام عربستانی ایجاد کرده است.

من مطمئنم جنگ چندان طول نخواهد کشید و آنها دست از پا درازتر عقب نشینی خواهند کرد زیرا ملت یمن ثابت کرده است که با وجود همه مشکلات و تنگناها تسلیم ظلم سعودی ها و هیچ دشمن متجاوزگر دیگری نخواهد شد. یمنی ها شیعه هستند و در مکتب تشیع شهادت افتخار است به همین خاطر از مرگ نمی ترسند و تا پای جان دفاع خواهند کرد این برای عربستانی ها  مشکل بزرگی است.

بعد از ماجرای دفاع تمام قد سید حسن نصرالله از یمن و انتقاد از خشونت وحشیانه عربستان، نیروهای حزب الله درلیست گروههای تروریستی قرار گرفتند عکس العمل مردم یمن نسبت به این مسئله چه بود؟

پیشتر از این هم مردم یمن، سید حسن نصرالله را دوست داشتند و اخبار و سخنرانی های او را مشتاقانه دنبال می کردند، زیرا درنظر آنها سید فردی شجاع، با ایمان و حامی مظلومان است چه آنکه مدتهاست از ملت فلسطین حمایت می کند و جلوی ظلم اسراییل شجاعانه ایستاده و باعث ترس آنها شده است مردم یمن وقتی حمایت این سید بزرگوار را نسبت به خودشان دیدند خیلی خوشحال شدند افتخار کردند که شخصی مانند سید حسن نصرالله هم پشتیبان آنهاست و قدردان او شدند همین دفاع سید به مردم یمن قوت قلب بیشتری داد  تا ایستادگی بیشتری کنند.

نقش گروهای معاندی چون وهابیون یا اخوان المسلمین در یمن  طی این مدت جنگ چگونه بوده است؟

آنها با حمایت عربستان زمانی خیلی نقشه فتنه و تفرقه افکنی را در داخل داشتند تا زمینه پیروزی سعودی ها را در یمن فراهم کنند اما هرچه به جلو آمدیم مردم از نقشه ها و اهدافشان آگاه شدند و طردشان کرده اند برای همین ازطرف خود عربستان هم جایگاه چندانی ندارند و مانند قبل از نظرسیاسی و نظامی قدرتمند نیستند حتی خیلی از آنها از کشور رفته اند.

خیلی از یمنی ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی سکونت دارند آیا فعالیت هایی برای کشورشان داشته اند؟

بله با تشکیل انجمن ها و گروههای مختلف سعی در آگاه سازی افکار عمومی دارند زیرا رسانه های غربی اخباررا آنطورکه هست انعکاس نمیدهند وبیشتربه نفع عربستان اطلاع رسانی دارند برخی ما را تروریست و مهاجم معرفی می کنند برای همین این گروهها با برگزاری همایش یا نمایشگاههایی مردم جنگ زده و شرایط یمنی ها برای مردم اطلاع رسانی می کنند و یا تجمعاتی اعتراض آمیز جلوی سازمانهای حقوق بشر دارند و خواستار رسیدگی به این تهاجم عربستان  هستند.

رسانه های خودی مثل العالم یا المنار یا نشریات یمنی چقدر موثر بوده اند؟

الحمدالله آنها همیشه  اخبار را انعکاس داده اند و چون برد بین المللی دارند و زبان های مختلف ترجمه خبری دارند به خوبی توانسته اند رسالت خود را انجام دهند امیدواریم حقایق به گوش جهانیان برسد نشریات یمنی هم هر روز سعی در انعکاس وقایع یمن دارند.

آیا دانشگاهیان و نخبگان یمنی هم حضوری داشته اند؟

بله آنها به عنوان نیروهای مطلع و آگاه در یمن با برگزاری نشست ها و برنامه های مختلفی سعی در بیداری عمومی دارند تا ضمن ایجاد انگیزه و روحیه بین مردم جنگ زده در یمن آنها را با حقایق موجود آشنا کنند و به کمک قشر روحانی و مذهبی باعث وفاق و اتحاد بیشتر ملی شوند همین باعث شده تا گروههای معاند تفرقه افکن حضور و بروز کمتری داشته باشند و جوانان یمنی کمتر به سمت آنها  جذب پیدا کنند.

با توجه به اینکه یکی از تبعات  جنگها  افزایش مهاجرتهاست آیا دریمن هم با این معضل مواجه هستیم؟

در هرحال به دلیل شرایط سخت و بحرانی جنگ که هرلحظه احتمال کشته شدن وجود دارد، مهاجرتهایی هم صورت می گیرد اما شاید نکته مثبت و قابل توجه در میان یمنی ها این باشد که چون شهادت را افتخار می دانند و از نظرمعنوی روحیه بالایی دارند حاضرند درخاک خودشان کشته شوند تا به سرزمین دیگری مهاجرت کنند از طرفی عزت نفس  بالای آنها اجازه نمی دهد زیر بار ذلت کشورهای دیگر بروند برای همین تعداد مهاجران یمنی خیلی کم است یمنی ها مردمی هستند که صبر و تحمل بالایی دارند زندگی سخت و مشکلات را همیشه  تحمل کرده اند و همین رمز پیروزی یکساله آنها بر عربستان سراپا مسلح بوده است و ان شالله ثمره صبر و استفامت  خود را هم بدست می آورند.

 آینده  یمن را چگونه می بینید؟

 به لطف خدا آینده روشن است ما پیروز خواهیم شد و یمن را مثل گذشته حتی بهتر از قبل خواهیم ساخت و اجازه نخواهیم داد هیچ دشمنی چشم طمع به آب و خاک یمن بدوزد زیرا نشان داده ایم تا پای جان استفامت می کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها