کد خبر: ۳۶۸۳۸۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۶     ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
به همت دولت تدبیر و امید؛
در حالی تنها یک روز کاری تا پایان سال ۹۴ شمسی باقی مانده است که دولت تدبیر و امید، هنرمندان تئاتر را با دستان خالی روانه سال ۹۵ کرد تا با تدبیر عجیب و غریب دست اندرکاران دولت، بیش از ۱۵۰ گروه تئاتری، متشکل از بیش از ۱۰۰۰ نفر از فعالان عرصه نمایشی، با جیب خالی سال جدید را تحویل کنند!
به گزارش پایگاه 598، بدهی میلیاردی وزارت ارشاد به صدها هنرمند عرصه تئاتر در حالی است که شخص وزیر ارشاد به دفعات در مراسم های مختلف وعده حمایت از هنر و هنرمندان عرصه تئاتر را داده است.

"وزیر ارشاد، ۹۴ را به عنوان سال تئاتر نامگذاری کرده است و تمرکز در این سال بر روی تئاتر خواهد بود.” این بخشهایی از مصاحبه نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در هجدهم فروردین ماه سال جاری بود که نوید یک سال خوش برای هنرمندان عرصه تئاتر را رقم می زد، اما در حالی ” سال تئاتر” در حال پایان یافتن است که با عدم پرداخت دستمزد صدها نفر از فعالان عرصه تئاتر در بیش از ۱۵۰گروه نمایشی، وضعیت تئاتر برای چندمین سال پیاپی در کمای مطلق فروخواهد رفت.

بدهی چند میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید به هنرمندان عرصه تئاتر شامل حق الزحمه نیروی انسانی، تیم های کارشناسی، حمایت از اجراهای نمایشی، کمک به تئاتر استانها،چاپ و نشر، تجهیز و حمایت از تولید در بخش خصوصی می باشد که انجمن هنرهای نمایشی ایران به عنوان بازوی اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی کشور تاکنون نتوانسته حتی بخشهایی از این هزینه را در روزهای پایانی سال ۹۴ پرداخت کند، تا همچنان نامگذاری سال تئاتر توسط وزیر تنها در حد حرف و حدیث باقی بماند!

بی شک برگزاری جشنواره های متعدد و مختلف که بعضا در آن ریخت و پاشهای چند صد میلیونی صورت می گیرد بی تاثیر در ناتوانی دولت در پرداخت بدهی های هنرمندان ندارد.تعهدات برای جشنواره هایی که خروجی آن تنها برای برگزار کنندگان است و بس؛ نه هنرمندان و متعاقب آن اثرگذاری در کف جامعه. نکته ای که در عدم اختصاص بودجه به این هنر بی تاثیر نیست تا در نهایت صدها هنرمند با جیب خالی سال را تحویل نمایند.

این در حالی است که در یکسال گذشته هیچ شفافیتی درباره بودجه اختصاص یافته به تئاتر صورت نپذیرفته و این موجب اعتراض و نارضایتی هنرمندان این عرصه نیز شده است.

در همین زمینه علی اصغر دشتی در گفتگو با ایسنا، خواستار مشخص شدن قواعد روشنی برای توزیع و پرداخت بودجه تئاتر شد و ابراز تاسف کرد : شرم آور است که سال ۹۴ هنوز ساده‌ترین قواعد را در رابطه با بودجه فرهنگی و هنرمند نداریم.چندی پیش از یکی از مسئولان مرکز هنرهای نمایشی شنیدم که هنوز نتوانسته‌اند حقوق کارمندانشان را پرداخت کنند. ما این وضعیت را به دولت آقای روحانی و مجلس تازه گوشزد می‌کنیم تا قواعد بودجه به نفع بخش فرهنگ مشخص شود و در مرحله بعد قواعد پیاده سازی و پرداخت آن نیز درست شود چرا که متاسفانه در حال حاضر در همه این ابعاد مشکل داریم.

دشتی ابراز تاسف کرد: شب عید بسیاری از هنرمندان تئاتر سردرگم و منتظر دریافت بودجه‌شان هستند. بعضی از سال‌ها تا روز ۲۸ اسفند گروه‌ها را منتظر دریافت بودجه نگه داشته‌اند. به طوری که آن گروه حتی فرصت نکرده تا بودجه دریافتی را میان اعضایش توزیع کند.

وعده های توخالی آقای وزیر
علی جنتی وزیر ارشاد در خردادماه سال جاری نیز در جمع هنرمندان وعده حمایت از تئاتر را داد و چنین گفت:
زندگی صحنه بزرگی از یک نمایش است که گفتگوی متقابل برای رسیدن به فهم مشترک در آن جاری است و هرگاه هرکدام از بازیگران صحنه از این گفتگو سر باز زده اند عواقب ناگواری چون خیانت، جنایت، استبداد، خشونت، تروریسم و… گریبان انسان را گرفته است.

وی ادامه داد: تئاتر در روزگار ما زبان مشترک معترضان به تمامیت خواهان است. متاسفانه این هنر اصیل و مردمی تا امروز چنان که باید مورد حمایت قرار نگرفته است. وزارت ارشاد امسال را سال حمایت از تئاتر در نظر گرفته و برای افزایش تالارها، ایجاد تئاتر شهر در استان ها و حمایت از گروه های نمایشی اهتمام جدی دارد انتقادات به عملکرد محتوایی معاونت هنری در کنار وضعیت اسفبار مالی، عملکرد ضعیف معاونت هنری تنها در امور مالی خلاصه نمی شود، بلکه در یکی از دو سال گذشته عملکرد محتوایی علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد از جمله پر سر و صدا ترین بخشهای وزارت ارشاد و حتی دولت بوده است تا جایی که مهرماه سال جاری دانشجویان دانشگاه امام صادق در نامه ای سرگشاده به وزیر ارشاد نسبت به این عملکرد اعتراض و ابراز تاسف کردند.متن نامه بدین شرح است:
"متاسفانه چندی است معاونت هنری وزارتخانه متبوع شما دست به اقداماتی می‌زند که موجب تعجب و تاثر بدنه معتقد به گفتمان امام راحل و انقلاب گشته است.
ما دانشجویان بسیجی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با در نظر گرفتن سابقه مبارزاتی و انقلابی شما نمی‌توانیم باور کنیم تصمیم‌گیری‌ها و اتفاقاتی که در وزارتخانه تحت امر شما و مشخصا در معاونت هنری ارشاد در حال رخ دادن است با اطلاع دقیق شما صورت می‌گیرد و از طرفی حرکات مشکوک این معاونت در ترویج فرهنگ معاند و منزوی کردن فرهنگ اصیل انقلابی در دوران پساتحریم و حرکت هدف‌دار و از پیش مشخص شده برخی از مسئولان هنری ارشاد که نقش جاده‌صاف‌کن در عادی‌سازی روابط را در دستور کار قرار دارند به نام شما نوشته خواهد شد، چرا که شما عالی‌ترین مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد انقلاب اسلامی هستید. در ادامه این نامه می‌خوانیم:
آقای وزیر، این روزها برخی از منصوبان شما در معاونت هنری فراموش کرده‌اند در وزارتخانه‌ای مشغول کارند که نیمی از وظایفش تحت عنوان «ارشاد» برنامه‌ریزی شده و با فراموش کردن این بخش از مسئولیت خود سعی در پاک کردن ارزش‌های انقلاب را دارند. آقای جنتی اگر با عینک خوش‌بینی بخواهیم به تصمیمات و اتفاقات در حال رخ دادن در معاونت هنری بنگریم، برخی از اشتباهات صورت‌گرفته به طور قطع غیرقابل جبران خواهد بود.

در این نامه، برخی از اقدامات جبران‌ناپذیر «علی مرادخانی» معاون هنری وزارت ارشاد به این شرح آمده است: ماجرای مذاکرات شفاهی مرادخانی با همسر رئیس‌جمهور اتریش، پشت پرده ماجرای دزدی تابلوهای ارزشمند دفتر هنرهای تجسمی، رانت‌های مالی و مدیریتی در حوزه موسیقی و برگزاری کنسرت توسط نزدیکان معاون هنری ارشاد در کشور، قرار گرفتن شاهراه‌های اطلاعاتی و ارتباطی معاونت هنری در اختیار افرادی که در خدمت هنر انقلاب نیستند و دوشغله بودن معاون هنری.”



منبع: تریبون
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها