کد خبر: ۳۶۸۷۳۰
زمان انتشار: ۲۱:۲۰     ۰۷ فروردين ۱۳۹۵
آخرین تحولات جریان جهانی مقاومت در گفتگوی نوروزی ۵۹۸ با فعالان مقاومت اسلامی/(۳)
دکتر راشدالراشد افزود:ما نیاز مالی نداریم تنها می خواهیم ایران درحوزه خبری و رسانه‌ای از بحرین حمایت کند؛ روزنامه‌ و سایت‌های ایرانی حتی یک خبر کوتاه از بحرین ننوشته‌اند که بگوییم درایران هم حمایت می شویم. مگر ما مسلمان نیستیم! از رسانه‌ها می‌خواهیم در اطلاع‌رسانی وضعیت مردم بحرین و ظلم و ستم دیکتاتوری حاکم‌ کمک‌ کنید.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، چند سال است که از انقلاب مردمی بحرین می گذرد انقلابی که هرچند آل خلیفه  با تشدید خشونت ها  و دستگیری و شکنجه ها ی مردمی نتوانسته است  آن را  خاموش کند. ملت بحرین در شرایط نامساعدی قرار دارند  و مظلومانه  تحت ظلم و ستم  دیکتاتوری حاکم با هدایت عربستان سعودی هستند ولی با این وجود در فضای رسانه ای کمتر اخباری از اوضاع بحرین به گوش می رسد. دکتر راشد الراشد، دارای دکتری فلسفه مدیریت از دانشگاه هاوایی آمریکا و از فعالان و مبارزان سیاسی و از رهبران جنبش الامل اسلامی بحرین است. وی راشد بیش از 35 سال است که در این جنبش فعال است. برای آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های ایشان درباره مسایل و اوضاع کنونی بحرین  گفت‌وگویی داشتیم.

 نزدیک به شش سال از انقلاب مردم بحرین می گذرد چه دست آورد‌ی انقلاب مردمی بحرین داشته  است؟

 با وجود دیکتاتوری و خفقان آل خلیفه  که سعی دارد صدای ملت بحرین را  نطفه خفه  کند ولی بعد از شش سال از انقلاب بحرین 90 درصد مردم در انقلاب علیه آل خلیفه حضور دارند وهمچنان نسبت به شرایط حاکم معترض هستند که می توان پایداری و تقویت اراده مردم را  از دستاوردهای مهم این انقلاب دانست  آنها تا رسیدن به پیروزی نهایی و اهداف مورد نظر انقلاب مان  ادامه خواهد داشت. مسئله دیگر اینکه پرده ازچهره واقعی رژیم آل خلیفه درعرصه جهانی  برداشته شد، این انقلاب به همگان نشان داد که رژیم آل خلیفه در میان ملت منفور است و هیچ جایگاهی مردمی ندارد و چه فضای ظالمانه و خشنی را برای مردم  ایجاد کرده است.

در خبرها آمده بود که آل خلیفه در بحرین، لبنانی های حامی حزب الله را مقیم این کشور هستند را  اخراج کرده است  نظر شما دراین باره چیست ؟

بله متاسفانه  رژیم فاسد آل خلیفه حتی توان حضور لبنانی های ساکن در بحرین را نداشت؛ درحالی که ما سالهای زیادی در کنارهم و با هم به خوبی زندگی و کار می کردیم و هیچ مشکلی هم نبود اما حالا به دلیل اختلافات سیاسی با ایران و حزب الله و اطاعت ازعربستان  سعودی دست به اخراج  آنها زده است و مردم بی گناه را آواره کرده این نشان از آن دارد که هیچ تعهد اخلاقی و بین المللی وجود ندارد که سراغ  مردم رفته اند . ما اطمینان داریم این کارهای خلاف عرف  آل خلیفه بیشتر باعث اتحاد  و وفاق ملی حتی جهانی می شود  و این به نفع انقلاب برای سرنگونی زودتر آل خلیفه است.

چند سال قبل پیش با سردبیر یکی از روزنامه های بحرینی مصاحبه ای داشتم ایشان از وضعیت  ایران هراسی دربحرین سحن می گفت با توجه به اوج انقلاب بحرین شما وضعیت عمومی ایران هراسی در بحرین را چگونه می بینید؟

 ایران همیشه برای ال خلیفه در بحرین خطر تلقی می شود، همیشه ایران را متهم می کنند که به مردم بحرین کمک می کند، آرزو داشتیم واقعا ایران به اندازه روابط تاریخی، فرهنگی، خانوادگی و ... کمک می کرد تا مردم بحرین به آزادی و استقلال دست یابند. زیرا ملت بحرین و ایران  رابطه خوبی با هم دارند. البته مانند هر رژیم دیکتاتور که همواره با انقلاب مردم مواجه است، آل خلیفه هم توهم دارد یا می خواهد این توهم را القا کند که مردم ازخارج تحریک می شوند.

آیا تحولات یمن و سوریه به اتفاقات بحرین مرتبط بوده و تاثیری برآن داشته است؟

بله هرجا نگاه می کنیم در عراق، سوریه، یمن، بحرین، فلسطین حتی مصر و سودان  که به نوعی درگیر جنگ و تهاجم هستند پای یک دولت ثابت را درمیان می بینیم و آن رژیم منحوس صهیونیستی است که بانی همه این جنگهاست و از انقلابات مردمی هراس دارد؛ پس مطمئنا همه این کشورها در این شرایط روی هم تاثیرگذار هستند .

دراین چند سال انقلاب بحرین و خشونت های بی حد و حصر آل خلیفه، سازمانهای بین المللی حقوق بشری دخالتی داشته اند ؟

اینها  همه از طرف خود کشورهای استکباری چون آمریکا و انگلیس هستند که فقط کارهایی ساده در حد بیانیه دارند تا مردم راضی بشوند و اعتراض و تظاهراتی نداشته باشند متاسفانه این سارمانها مدعی حقوق بشری هیچ کاری برای ما نکرده اند حتی درباره جنگ خونین علیه یمن هم  کاری انجام نداده اند. تنها یک مرتبه دوسال پیش بیاینه ضد جقوق بشری برای بحرین صادر کردند و یک بار هم  ماه گذشته  همین. فعالیت این سازمانها برای ما درهمین اندازه بوده است.  

یکی از خشونت های آل خلیفه زندانی و شکنجه کردن علمای و روحانیون به عنوان رهبران دینی مردم بحرین است. وضعیت شیخ علی سلمان یا شیخ عیسی چگونه است؟

ما بیش از 70 روحانی و عالم دینی داریم که در زندان ها حبس و شکنجه می شوند  وشیخ علی سلمان و شیخ عیسی تنها بخش کوچک هستند که وضعیتشان رسانه ای شده است والا بقیه بزرگان دینی تحت تعقیب و دستگیر شده اند خیلی از روحانیون ما به حبس ابد محکوم شده اند که نشان از ترس آل خلیفه از روحانیون و رهبران دینی دارد، آنها فقط می گفتند باید فضای سیاسی بازتر باشد و تغییراتی بکند  برای همین زندانی شدند.

نظرتان درباره شهادت مظلومانه شیخ نمر چیست؟

شیخ نمر یک آیت الله و عالم بزرگی بود  که  سراو را قطع کردند تنها به خاطر اینکه  موافق با شرایط سیاسی حاکم نبود و در نطقی گفته بود  درکشورمان قانون اساسی می خواهیم برای همین شیخ را شهید کردند ولی کشورهای غربی مدعی ازادی بیان هیچ اهمیتی به این جنایت ندادند. وقتی در سفارت عربستان  چند بنر و پوستر آتش گرفت و کسی هم آسیب ندید چه ها که نگفتند  و آن را حرکتی خشونت آمیز و وحشیانه معرفی کردند  اما یکسال است عربستان شب و روز برسر مردم یمن بمب و موشک می زند و مردم بی دفاع را  قتل عام می کند هیچ کدام از این  کشورها  صدایشان درنیامده  که  حالا  مهاجم و وحشی و تروریست کیست.

از سایر دستگیرشدگان در بحرین هم  خبری در دست دارید؟

متاسفانه هرروز شاهد بازداشت بسیاری از معترضین هستیم  تا کنون  5هزار زندانی داریم که ازاین تعداد 250 کودک از 5ساله تا 14 ساله هستند کجایند مدعیان حقوق بشر که سوال کنند چرا  کودکان با این سنین کم  زندانی می شوند جرمشان چیست حتی کوچکترین زندانی ال خلیفه کودک شش بود هیچ کس باور نمی کند این بچه را دستگیر کرده باشند  که بعد به جای او برادر ده ساله اش را به ده سال محکوم به حبس کردند.

چرا اینقدر بحرین برای غرب و آمریکایی ها اهمیت دارد؟

 چون کلید  ورود دموکراسی در منطقه  بحرین است اینها می خواهند  در بحرین دموکراسی خودشان را پیاده کنند  تا بعد سایر کشورها مانند امارات، عمان، دبی و... نیز تحت تاثیر بحرین باشند. جان کری گفته بود این منطقه  برای ما مهم است و هنوز آماده دموکراسی نشده  آنها از آن طرف دنیا بی شرمانه برای ما  تصمیم می گیرند  که  دموکراسی داریم یا نداریم . برای همین 9 ارتش بزرگ برای سرکوب راهی بحرین شده است سپرالجزایره نماینده شش کشور شورای همکاری خلیج فارس با رهبری عربستان، لشگری از اردن، پاکستان، پایگاه دریایی آمریکا و انگلیس هم  سال گذشته  پایگاهی برای سرکوب بحرین ساخته است. می خواهند همان طور که در عراق و افغانستان  ادعای دموکراسی داشتند و حالا به سوریه حمله کرده اند برای بحرین هم چنین نقشه ای بکشند چنانچه سالها قبل برای ایران می خواستند  دموکراسی بیاورند و جنگ هشت ساله را بر آن تحمیل نمودند .

اوضاع رسانه ها در بحربن  چگونه است تا چه اندازه در انعکاس اتفاقات موثر بوده اند ؟

یکی از چالشهای انقلاب مردمی بحرین  سانسور شدید خبری و رسانه ای غربی و عربی است ما حتی یک ماهواره هم نداریم  چه برسد به فضایی برای فعالیت خبری و رسانه ای. در کشورهای سوریه به دلیل  تهاجم دشمن توجه همه رسانه ها به این منطقه معطوف شده است که البته کاری لازم و ضروری است اما از سایر مناطق بازمانده اند و انعکاس چندانی ندارند . ما در بحرین متخصص رسانه نداریم برای همین نیاز به  کمک رسانه های شماداریم تا صدای انقلاب بحرین و ظلمی که به آنها می شود را به گوش جهانیان برسانید.

چرا فعالان رسانه و فرهنگی بحرین  تلاش نمی کنند تا  از راههای مختلف اطلاع رسانی کنند؟

آنها  توان  فنی و تکنیکی ندارند در حصار ظلم و استبداد آل خلیفه قرار گرفته اند به خاطرهمین ازایران کمک می خواهیم  تا در فضای رسانه ای  و خبری به مردم بحرین یاری برسانند . امثال من هم تنها در حد سخنرانی توان فعالیت داریم  خودم درایران در شهرهای مختلف یا رسانه های ایرانی از بحرین می گویم و سایرین هم در نقاط دیگر بیش ازاین امکانی نداریم و دستمان بسته است.

رسانه های خودی مثل العالم  و المنار چه اندازه موفق بوده اند ؟

حدود 5درصد انعکاس خبری داشته اند ما مانند سایر کشورهای مقاومت اسلامی فضای رسانه ای نداریم . درلبنان  شبکه المنار و چندین  ماهواره  وجود دارد که اخبار را پوشش می دهند درعراق 27 ماهواره برای انتقال اخبار وجود دارد  همه گروههای مقاومت دو تا سه  ماهواره دارند درسوریه  هم همین طور ولی در بحرین و یمن گرفتار حصار عربستان  سعودی و مزدوران آن هستیم هیچ رسانه ای هم نداریم.

 از ایران به عنوان  کشور مستقل اسلامی در منطقه چه انتظاری دارید؟

ایران زمانی برای آمریکا و انگلیس اهمیت داشت وقتی شاه سرنگون شد علیه آن جنگی طولانی و سخت به راه انداختند می ترسیدند روزی انقلاب ایران به کشورهای دیگرسرایت کند و الگوی آنها بشود همین هم شد ایران برای ما  الگوی آزادی ،استقلال و مقاومت است. ما مدت زمان زیادی نیست که ازایران جدا شده ایم در واقع استان 14 ایران بودیم آیا ایران می تواند  این استان را به خود بازگرداند یعنی اگر حرفش را بزند جنگی بدتر از یمن و سوریه می شود و یا وضعیتی بدتر از زمان حالای مردم بحرین ایجاد میشود حالا که ایران نمی تواند به هر دلیل  بحرین را بازگرداند  حدقل درباره شکست فضای سانسور خبری و رسانه ای به ما  کمک کند ما نیاز مالی نداریم تنها می خواهیم درحوزه خبری و رسانه ای از بحرین حمایت کند اگر روزنامه ها و سایت های ایرانی را بررسی کنید می بینید که حتی یک خبر کوتاه از بحرین ننوشته اند که بگوییم درایران هم حمایت می شویم. مگر ما مسلمان نیستیم! از شما رسانه ها می خواهیم در اطلاع رسانی وضعیت مردم بحرین  و ظلم و ستم دیکتاتوری حاکم  کمک کنید.

زمانی درباره انقلاب بحرین  کارهای زیادی در ایران شد فعالیت در فضای مجازی و  راه اندازی کمپین و نمایشگاه آیا کافی نبود؟

 مسلماحرکت های خوب و مفیدی بود که جوانان متعهد و مسلمان ایرانی اعم از دانشجو، بسیجی و طلبه  و ... کارهای زیادی انجام دادند ولی با تغییر دولت ایران حرکت های حمایتی از بحرین هم  کم کم سرد و خاموش شد  دیگر هیچ  کاری انجام نمی شود . 

چه پیشنهادی دارید؟

اول اینکه خدا ایران و رهبر آن را توفیق دهد  که بار هرچه مظلومیت و مشکلات  مردمی دنیاست به دوش ایران است  همه از آن انتظار و توقع دارند ان شالله که خدا به ایران و رهبری عالیقدرش هم کمک کند اما استراتژی لازم است تا در فضای رسانه ای و انتقال خبر کار کنیم  چه اشکالی دارد رسانه های ایران به اوضاع منطقه بیشتر بپردازند. شما الگوی انقلابی و آزادی و دموکراسی فرهنگی برای ما هستید  پس باید نسبت به هم مسئول باشیم و با یک استراتژی جامع و مستحکم  در کنار هم و باهم  عمل کنیم تا دشمن به هدفش نرسد در صحنه  فرهنگی، تبلیغی، هنری و حتی اعتقادی نیاز به حمایت شما داریم . والا هیچ نیاز مالی و پولی نداشته و نداریم تنها در حوزه رسانه  وخبر کمک می خواهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها