کد خبر: ۳۶۹۷۹۸
زمان انتشار: ۱۶:۰۸     ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
بانک مرکزی امروز تلاش کرد با دعوت از خبرنگاران و دبیران خبرگزاری‌ها به سالن عملیات سوئیفت به شبهات جدی درباره برقراری ارتباط سوئیفت در پسابرجام پاسخ دهد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، 16 روز از اجرایی شدن برجام گذشته بود که رئیس کل بانک مرکزی اتصال 9 بانک تحریم شده به این سامانه را اعلام کرد.

از آن زمان تاکنون بحث‌های مختلف در رسانه‌ها در این باره مطرح شده و برخی کارشناسان و یا فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با رسانه‌ها برقراری سویئفت را انکار می‌کردند. آنقدر این بحث‌ها زیاد که صدای رئیس کل بانک مرکزی را هم درآورد و با کنایه به برخی رسانه‌ها، گفت که عده‌ای سوئیفت را با ال سی یکی می‌دانند در حالی که سویئفت تیک بستر ارتباطی بین‌ بانکی است و ال سی مربوط به مبادلات و خدمات بانکی می‌شود.

در همین راستا روابط عمومی بانک مرکزی امروز خبرنگاران به ساختمان میرداماد دعوت کرد تا از نزدیک در جریان عملیات سوئیفت قرار بگیرند.

در ابتدای این برنامه، حسین یعقوبی مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی به ویژگی‌های سوئیفت پرداخت و بر تفاوت سوئیفت با سایر خدمات بانکی از جمله ال سی، حواله ارزی و اعتبارات اسنادی تاکید کرد.

باز بودن سوئیفت برای 29 بانک کشور، تکذیب بحث برقراری روبط کارگزاری با بانک‌های کوچک، ایجاد روابط کارگزاری با 300 بانک خارجی، بازکردن حساب بانک مرکزی ایران توسط بانک مرکزی ایتالیا و انتقال پول از طریق سوئیفت مهمترین بخش‌های بخش صحبت‌های یعقوبی بود.

طبق تاکیدات قبلی روابط عمومی بانک مرکزی وقت کم بود و باید هر چه زودتر از بخش‌های مختلف بازدید می‌شد. همین شد که یعقوبی پس از پاسخ به سوال چند خبرنگار به همراه معاونان خود از جا بلند شد و به سمت اتاق سوئیفت حرکت کردند.

در همین گیر و دار بود که از مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی پرسیدیم، برخی‌ها می‌گویند نسخه سوئیفت در بانک‌های ایران قدیمی است و ورژن یک است، که پاسخ این سوال را به محمود زیبایی محول کرد.

وی به ما گفت: سوئیفت ورژن (نسخه) 1 و 2 ندارد و تنها ورژن‌ آن ورژن هفت است. همه بانک‌های ایران هم‌اکنون از آخرین ورژن (نسخه) سوئیفت استفاده می‌کنند.

طبق چهارم بانک مرکزی، همان اتاقی بود که به سوئیفت اختصاص داشت. اتاقی بزرگ و چند میز و تعدادی کارمند و چند رایانه و پرینتر.

 

« باید اینجا قرآن بیاوریم و قسم بخوریم که سوئیفت باز است.» این صدایی بود که پشت سر شنیدم. یکی از مسئولان این اداره بود که به شوخی به خبرنگاران گفت.

یکی از کارمندان سایت عملیات سوئیفت بانک مرکزی که پشت میز خود نشته بود، تبادلات سوم آوریل (15 فروردین) را نشان داد و گفت: روز گذشته بیش از 120 پیام سوئیفت تبادل شد.

یعقوبی مدیر کل بین‌الملل بانک مرکزی او بانک‌های مورد نظر خارجی را متفاوت عنوان و با اشاره به اطلاعات سامانه، بانک بوری کره‌ای را مثال زد و بیان گفت: مبادلات دلاری انجام نمی‌شود اما با سایر ارزها مبادلات مالی در حال انجام است.

یعقوبی مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی در جریان بازدید از این اتاق، درخواستی که از بانک مرکزی ایران به هالک بانک ترکیه و ارتباط بانک مرکزی ایران با یک بانک کره‌ای در 30 مارس را به خبرنگاران نشان داد.

 

به گزارش فارس، کسرایی پور مدیر اداره عملیات ارزی بانک مرکزی در بازدید از اداره عملیات ارزی گفت: از زمانی که سویئفت وصل شد از مزایای سوئیفت بهره می‌بریم.

وی با بیان اینکه ارسال پیام در سوئیفت سه مرحله ایجاد پیام، امضای دو و امضای یک دارد، افزود: وقتی دستور پرداختی از طرف متقاضیان می‌‌آید، از مدارک تکمیل بود و مشکلی از ناحیه متقاضی وجود نداشت به سراغ پرداخت می‌رویم.

کسرایی پور ادامه داد: در مرحله بعد در سامانه به بانکی که رابطه کارگزاری با بانک ما دارد، پیام می‌زنیم که به متقاضی پول را پرداخت کند.

مدیر اداره عملیات ارزی بانک مرکزی بعد از این توضیحات به خبرنگاران سامانه را نشان داد و گفت: هم‌اکنون یک کارگزار در ژاپن داریم و این پیام به آن کارگزار مخابره شده است.

به گزارش فارس بعد از این بازدید، خبرنگاران با خروج از ساختمان بانک مرکزی به بانک ملی شعبه مهر ملی بانک ملی که در نزدیکی بانک مرکزی رفتیم.

غلامرضا پناهی عضو هیات مدیره و معاون امور بین‌الملل بانک ملی به جمع خبرنگاران آمد و در نشست خبری کوتاهی شرکت حاضر شد. وی در این نشست به آمار پیام‌های ارسالی از کشور را 1500 و پیام‌های دریافتی از کارگزاری‌های خارج از کشور را 1390 پیام عنوان کرد و گفت: از 26 دی ماه تاکنون در مجموع بیش از 2800 پیام در سامانه سوئیفت داشته‌ایم.

به گفته وی هم اکنون ما پیام حواله وارده مستقیم از بزرگ‌ترین بانک ژاپن و به نام شخص را داشتیم و ارتباط سوئیفت و امکان نقل و انتقال وجوه هم اکنون فراهم است و تمام حساب‌های ما در خارج از کشور آمادگی انتقال وجوه از خارج به داخل و بالعکس را دارند.

به گزارش فارس، نکته قابل تامل و مبهم در این بازدید _ که البته با هدف بازدید از سامانه سوئیفت بود_ بحث گشایش ال‌ سی‌ بود.

از پناهی معاون امور بین‌الملل بانک ملی این سوال را پرسدیم که تعداد گشایش‌های ال‌ سی از ابتدای اجرای برجام تاکنون چقدر بوده است، گفت: «آمار مشخصی در این زمینه به من نداده‌اند اما گشایش ال سی هم داریم و مسلما وقتی بانک ضمانت‌نام می‌گیرد، ال سی هم گشایش می‌کند.»

مشاهده عملیات سوئیفت از بر روی ویدئو پروژکتور آخرین مرحله بازدید خبرنگاران بود. در اینجا، به طور مشخص یک پیام از طریق سوئیفت بانک ملی تهیه و با موفقیت ارسال شد.


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۶ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
۰
۰
دوستانی که از اسراییل و امریکا اخبار می گیرند و می نویسند نظری ندارند؟؟!!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها