کد خبر: ۳۷۱۶۵
زمان انتشار: ۱۴:۱۲     ۱۰ بهمن ۱۳۹۰

اولین نشست خبری سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی صبح امروز در مرکز تحقیقات دانشگاه شاهد برگزار شد و دکتر كامران باقری لنکرانی در این نشست که با استقبال رسانه‌ها مواجه شد، پاسخ‌گوی پرسش‌های متنوع خبرنگاران در موضوع‌های مختلف بود.

به گزارش رجانیوز، برنامه‌های جبهه پایداری برای انتخابات مجلس نهم در تهران و شهرستان‌ها، چرایی تخریب گسترده این جبهه، دلایل رسانه‌های نزدیک به شهرداری تهران برای هجمه علیه جبهه پایداری، ماجرای جزوه پاسخ به شبهات عليه جبهه پايداري، منابع مالی این جبهه، ارتباط با جریان نفوذي در دولت و تحریم‌های اخیر از جمله محورهای این پرسش‌ها بود.

موضوع صدور انقلاب را انحرافی می‌دانستند

سخنگوي جبهه پايداري انقلاب اسلامي در ابتدای این جلسه در سخنانی با تبریک ایام سالگرد پیروزی انقلاب و اعیاد ماه ربیع المولود تصریح کرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي و آن شور و نشاط و انگيزه‌هاي الهي كه اين حركت بالنده را در عصر ما به نتيجه رساند و بعد از شكل‌گيري جمهوري اسلامي به مرور و به ويژه در سال‌هاي پاياني جنگ، شاهد بروز تفكري در اداره كشور بوديم كه اين تفكر در عرصه‌هاي مختلف نمادها و نشانه‌هاي متفاوتی را دنبال می‌کرد و در تلاش بود تا گفتمان‌هاي خاصي را جاري و ساري كند.

وي افزود: يكي از اين گفتمان‌ها در عرصه بين المللي اين بود كه ما بايد با جهان تعامل پيدا كنيم و بحث صدور انقلاب را یک بحث انحرافی و باعث ضرر براي نظام نوپاي جمهوري اسلامي می‌دانست.

لنكراني با بیان اینکه وقتي بحث دهكده جهاني هم مطرح شد، تبعيت از كدخداي اين دهكده را برای حفظ نظام مورد تاکید قرار داد، و این را به عنوان راهبرد اساسی در عرصه سیاسیت بین المللی دنبال می‌کردند، تصريح كرد: ضمن اين‌كه در عرصه اقتصادي آن چه که دنبال می‌شد، این بود که ما باید رشد اقتصادي هدف قرار داده شد و برای رسیدن به این رشد اقتصادی براي همه هزينه‌ها آمادگي داشته باشيم و براي اين‌كه منابع مالي اين رشد اقتصادي تامين شود و در برنامه ریزی‌ها به جاي اين‌كه به توانمندیهای بومي توجه شود، عمده تلاش‌ها بر استقراض و سرمایه‌گذاری‌خارجي بود و به خاطر همين موضوع شاهد تورم 50 درصدي و فاصله طبقاتي بوديم که عده‌ای به دنبال افزایش آن بوده و متاسفانه در برخی از زمان‌ها این اتفاق بد هم رخ می‌داد.

گفتمانی که به اشرافی‌گری سیاسی و اقتصادی انجامید

سخنگوي جبهه پايداري انقلاب اسلامي ادامه داد: در عرصه اجتماعي هم این تفکر به این بهانه که ما باید جایگاه گروه‌های ویژه و کسانی را که به درد مملکت می‌خورند، حفظ کنیم، کم کم شاهد شكل‌گيري طبقات ويژه، رانت‌خواري و اشرافي‌گري سياسي و اقتصادي بودیم و در نهايت زیر سؤال بردن عدالت اجتماعی و غير عملي بودن اجراي عدالت اجتماعي را به عنوان راهبرد خود مطرح کردند.

وی افزود: نتيجه اين رويكردها در عرصه فرهنگي نيز نوعي تساهل و تسامح و بي‌توجهي و اولويت ندادن به ارزش‌هاي اسلامي و به محاق بردن آن بود.

لنکرانی تصریح کرد: در بیانات امام، به ویژه در نوشته‌هایی که در دو سال آخر عمر پر برکت خود و پس از پایان جنگ، در جای جای این نوشته‌ها خطر بروز چنين جرياني را از زبان امام و پیش بینی آن مرد الهی را برای این مخاطره در آینده‌ي انقلاب اسلامی می‌توانیم می‌بینیم، هشدارهای امام پیش‌بینی این بود که این مخاطرات در آینده می‌تواند گریبان نظام اسلامی را بگیرد، برای نظام ایجاد چالش کند.

باید گفتمان بعد از جنگ، متناسب با گفتمان امام و رهبری تغییر می‌کرد

دبیر جبهه پایدرای استان فارس تلخي‌هايي را كه به ويژه در اداره کشور پس از پایان جنگ نمایان شد، ناشي از توجه به همين نوع تفكر ارزیابی کرد و گفت: آنچه که در این سال‌های اخیر رخ داد که سلسله جنبان‌ آن، امام راحل بود و بعد هم توسط مقام معظم رهبری دنبال شد، این بود که گفتمان انقلاب اسلامی در برابر این گفتمان تقویت شود و در بین مردم و نخبگان این گفتمان تبدیل به گفتمان اصلی شود و بتواند جایگاه خود را مجددا پیدا کند و همان مسیر انقلاب بهمن 57 دنبال شود.

وی افزود: در دولت سازندگي و اصلاحات ما صحنه‌هايي ديديم كه آن گفتمان پرآسيب سعي كرد ميدان‌داري كند، اما در نهايت آنچه که پیروز شد و آنچه که تبدیل به گفتمان عمومي شد، گفتمانی بود که رهبر انقلاب آن را ترویج دادند و ماحصل آن اتفاقي بود كه در سه تير 84 اتفاق افتاد.

وزیر بهداشت دولت نهم با بیان اینکه سوم تير 84، تاريخ به ثمر نشستن گفتمان مد نظر امام و رهبري بود، اظهار داشت: انحراف نيز از همين جا شروع شد كه عده‌اي چه نفيا و چه اثباتا گمان كردند كه اين گفتمان، گفتمان فردي است و تلاش داشتند كه اين گفتمان را به فرد خاصي مربوط كنند؛ همین نقطه، نقطه ای بود که هم موجب شد که  یک عده‌ای در محکوم کردن این قله دچار انحراف شوند و عده‌ای در طرفداری از آن که هر دو حرکت انحرافی بود به این دلیل که این گفتمان را از منظر گفتمانی ندیدند، بلکه از منظر فردی به آن توجه کردند.

شیرینی‌هاي فتنه 88 در عين تلخي‌ها

وي همچنين با یادآوری اینکه  اين مسير ادامه پيدا كرد و اتفاقات و فتنه‌ در سال 88 رخ داد، گفت: اين فتنه ضمن تلخی خود، شيريني عمده‌اي داشت و آن اين بود كه طي آن جريان هايي كه با نقاب و نفاق در صحنه سياسي کشور حضور داشتند، این پرده نفاق‌شان فرو ريخته شود.

سخنگوی جبهه پایداری در ادامه به دلایل تشکیل این جبهه اشاره کرد و افزود: همه این اتفاقات موجب شد كه جبهه پايداري در تابستان شكل بگيرد، با این عنوان که ما اگر مي‌خواستيم گفتماني كه امام و رهبري دنبال آن بودند و در سه تير 84 بروز و جلوه كرد، را دنبال كنيم و نگذاريم، چنين گفتماني مجددا به فراموشي سپرده شود.

وی با تاکید بر اینکه البته ما نمي‌گوييم، اين گفتمان متعلق به ما و گروه خاصي است، ما وظیفه خود را در جهت ترويج اين گفتمان می‌دانیم تصریح کرد: اگر ما امروز در صحنه سياسي كشور تصميم به حضور گرفتيم، از اين باب نيست كه دنبال اين هستيم تا مناصبي بگيريم و در قوه‌اي حضور داشته باشيم، بلكه به دنبال اين هستيم كه این گفتمان که مطالبه عموم مردم شده است، در عرصه‌های مختلف ظهور و بروز پيدا كند و بر این باور هستیم که مسير انقلاب اسلامي را با تعهد به اين گفتمان می‌توان حفظ كرد.

لنکرانی با اشاره به  نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: با اینکه جبهه پايداري جبهه‌ای نیست که برای انتخابات تشكيل شده باشد، اما ما وظيفه خود مي‌دانيم، در اين عرصه هم برای ترويج همین گفتمان اقدام کنیم.

مبنای ما، اختلاف و تشتت نیست

سخنگوي جبهه پايداري انقلاب اسلامي با تأکید بر اینکه ما تشكيل نشده‌ايم تا دعوا كنيم يا اين‌كه يقه كسي را بگيريم و نمي‌خواهيم مبناي‌مان را اختلاف و تشتت قرار دهيم، افزود: ما تشكيل شده‌ايم تا بر اصول پافشاري كنيم و البته پافشاري بر اصول و تاكيد بر آن ممکن است عده‌اي را ناراحت ‌كند اما حرف اول ما ناراحت كردن اين عده نيست، حرف اول ما آن اصول است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنیم اگر تمام دوست‌داران انقلاب اسلامی با این نگاه در صحنه عمل اجتماعی حضور پیدا کنند، ما می‌توانیم شاهد رشد و توسعه بیشتری برای کشور و شاهد فضاي برادرانه‌تری در فضای سیاسی بوده و شاهد این باشیم که همه سلايق سياسي بتوانند حرف‌هاي‎شان را بزنند و در چارچوب اصول و مبانی جمهوری اسلامی با یک تعامل سازنده و با استفاده از ظرفیت‌های مختلفی که در سلایق مختلف وجود دارد، کمک کنند که انقلاب اسلامی مسیر آینده اش را بهتر طی کند.

لنكراني خاطرنشان كرد: اميدواريم اين فضاي انتخاباتي نمادي از رعايت اخلاق اسلامي شود و شاهد اين باشيم كه همه گروه‌هاي سياسي در اين فضا تعهد اوليه‌شان به مباحث اخلاقی و مصالح كشور و نظام باشد و کسی براي اين‌كه بخواهد رأي بياورند، مصالح كشور را پايمال نكنند کسی برای اینکه بخواهد خود را شیرین کند، حرف هایی بزند که دشمنان کشور را خوشحال کند.

عده‌ای جورچین دشمن شده‌اند

سخنگوی جبهه پایداری در ادامه با یادآوری تحریم‌های اخیر با بیان اینکه دشمنان با تشديد تحريم‌ها به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در دل ملت ما بودند، تصریح کرد: برخي نيز در داخل كشور همان حرف‌ها را مجددا بازگو كردند، البته ما نمي‌گوييم اين افراد از روي تعمد اين كار را كردند، اما كساني كه به تريبون‌ها دسترسي دارند، مراقبت کنند كه كاري که می‌کنند، در راستاي مصالح كشور باشد و مواظب باشند تا ناخودآگاه در مسير و جورچین دشمن قرار نگيرند و این مصلحت بزرگ نظام را با چیزي عوض نکنند.

وي مهم‌ترين مساله در عرصه انتخابات را مشاركت گسترده مردم برشمرد و افزود: ‌در اين مسير، يكي از راه‌ها وجود رقابت سالم بين سليقه‌هايي مختلفی است كه در چارچوب نظام حركت مي‌كنند و الحمدالله روند انتخابات هم به نحوی است که همه سلایق در آن، وجود دارند و مردم می توانند به آنها رأی بدهند. تاكيد اول ما نيز تلاش براي مشاركت گسترده و بيشتر مردم و پرهيز از اظهار نظرهایی است كه به نوعي ايجاد ياس و نااميدي مي‌كند.

لنکرانی در عین حال خاطر نشان کرد: البته ما مطمئن هستیم مردمي كه با حضور عاشواریی خود حماسه "نه دي" را آفريدند، در عرصه انتخابات مجلس هم حضور مومنانه‌اي خواهند داشت و معتقدیم وقتی مردم می بینند که دشمن این گونه دشمنی می کند، حتما در دفاع از انقلاب اسلامی پای‌مردی خواهند کرد و با استقامت و سر بلندی عزت کشور را حفظ خواهند کرد.

مشروح پرسش و پاسخ‌هاي خبرنگاران با سخنگوي جبهه پايداري:

رجانيوز: ممکن است تلقی برخي درباره جبهه پایداری این باشد که آن‌ها برای یک انتخاباتی آمده‌اند و اگر صرفاً چند نفر از آنها وارد مجلس شوند، خواسته‌شان تأمین شده است. اما آيا تدوين و انتشار مانیفست گفتمانی جبهه پایداری که مولفه های ایجابی آن را تشریح کند، در دستور کار قرار دارد؟ و به طور کلی مسایلی مانند نوع نگاه جبهه پایداری به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و مسایل جزیی تر مثل مبارزه با فقر، فساد، تبعیض چه جایگاهي در گفتمانی دارد که در حال حاضر این جبهه آن را علم‌داری می‌کند؟

جزء دستور کار شورای مرکزی جبهه پایداری، نهایی کردن همین متنی است که جنابعالی اشاره کردید که به نوعی بتوانیم مواضع جبهه پایداری را از جنبه ایجابی آن خیلی شفاف بیان کنیم. البته طبیعتاً در همین ایام هم در بیانیه‌هایی که در جبهه پایداری آمده است، به‌خصوص در بیانیه اول آن تلاش بر همین بوده است که این نکات ایجابی مورد تأکید قرار گیرد؛ اما در همین نشست هم برخی مطالب بحث شد؛

یکی از این نکات این است که ما برای الگوی پیشرفت کشور تئوری‌هایی را که برای توسعه رشد اقتصادی محور است، قبول نداریم. این را یک نقطه ضعف می‌دانیم که ما مبنا را توسعه کشور قرار دهیم و آن وقت، ترجمه توسعه ما هم رشد اقتصادی باشد، فکر می‌کنیم که این نکته‌ی انحرافی است و بخشی از مشکلاتی که امروز و دیروز و در فردا هم با آن روبرو خواهیم بود به همین نگاه برمی‌گردد. شاید بتوانیم بالاترین رشد اقتصادی را داشته باشیم در حالی‌که فاصله طبقاتی افزایش پیدا می کند و در حالی که رفاه عمومی کاهش پیدا کند، رشد اقتصادی بالا باشد. ما این را تجربه کردیم و در سال‌های گذشته این را دیدیم. این نکته مهمی است که روی آن تأکید داریم.

نکته مهم‌تر این است که ما تأکیدمان بر باورهای دینی‌مان و آنچه که به عنوان تعالیم دینی‎مان هست، ریشه های تئوری پیشرفت و عدالت اسلامی است و باید این ریشه‌ها را کشف کنیم و زبان برنامه ریزی و مدیریت را در آن بیاوریم و از آن استفاده کنیم. این را نقطه ارزش‎مندی نمی‌بینیم که برنامه ریزی اقتصادی یک روزی عده ای طرفدار سوسیالیسم شوند و کل نظام اقتصادی کشور را بک یک نگاه سوسیالیستی بچرخانند، روز دیگر طرفدار لیبرالیسم اقتصادی شوند، کل کشور را این‌گونه بچرخانند و یا با نگاه تلفیقی از اینها کشور را بچرخانند. بلکه ما باید بگردیم و آن چه که انجام می دهیم، تطبیق آن را با باورها و اعتقادات و مبانی دینی و هرآنچه که به عنوان فقه حکومتی گفته شده است، حاصل کنیم و بعد آن کار را پیش ببریم.

فکر می‌کنم کسانی که در مقام اجرا قرار می‌گیرند، فرصت این کار را ندارند. کسی که بالاخره مسئول امور روزمره کشور است، نمی‌شود برود تحقیق و تفحص علمی کند. اتفاقاً نقشی که جایی مثل جبهه پایداری می‌تواند داشته باشد، همین است که این‌گونه مطالب را دنبال کند و بتواند این فضا را در کشور ایجاد کند که مبنای برنامه ریزی‌های بعدی کشور بر این اساس شکل بگیرد.

باشگاه خبرنگاران: آیا وحدت نکردن جبهه پایداری با جبهه متحد سبب نمی‌شود که جریان انحرافی به خواسته‌های خود برسد؟

ما در بحث انتخابات و به‌طور كلي حضور جبهه پايداري هدف‌مان اين نبوده است كه با گروه‌هاي ديگر همراهي و همكاري نداشته باشيم، بلكه بنای ما تأکید بر اصول است‌. تاكيد مي‌كنيم و از ساير گروه‌ها هم توقع داريم كه به عقايد ما هم حداقل به عنوان برادر مسلمان احترام بگذارند. معني وحدت اين نيست كه ديگران بخواهند ما مثل آن‌ها فكر كنيم و يا ما بخواهيم ديگران مثل ما فكر كنند. نظرات و سلایق متفاوتی وجود دارد، بايد فضاي تعامل و همکاری وجود داشته باشد تا بتوانیم مشتركات را پيگيري كنيم.

ما در بسياري از شهرستان‌ها و حوزه‌هاي انتخابيه با دوستان‎مان در جبهه متحد اصولگرايان اختلاف حتی در فرد نداريم و در بسياري از موارد كانديداي مشتركی داريم، در برخی از جاها معتقديم كانديدايي كه در پيشاني اصول‌گرايي قرار مي‌گيرد، بايد كارنامه درخشاني داشته باشد. عمل اصول‌گرایانه اش را دیده باشیم نه اینکه خلافش را دیده باشیم و همین باعث اختلاف نظر و سلیقه می‌شود. دوستان براي حضور برخي افراد پافشاري داشته باشند و ما هم بر اساس اصول و مبانی خود نتوانیم آن افراد را در بین کاندیداهایی که اصلح می‌دانیم، حساب کنیم. نکته مهم این است که همه در اين فضا بايد اخلاقيات و احترام به يكديگر را رعايت كنيم و بدانيم آنچه مي‌تواند مشاركت مردم را بيشتر كند، وجود رقابت بين چهره‌هاي مختلف است.

در مورد آنچه به عنوان جريان انحرافي مطرح مي‌شود، آن‌ها هم منوياتي دارند و تلاش‌هایی می‌کنند‌ در بین برخی از کاندیداها هم که امکان دارد در جبهه‌های مختلف حضور داشته باشند، نفوذ کنند، همان طور هم که پیش بینی شده بود، با تابلوي مشخص وارد نشده‌اند و بيشتر دنبال اين هستند كه تور بيندازند و كانديداهاي ديگران و یا کاندیداهایی که به عنوان مستقل آمده اند را شكار كنند و افرادی را با چهره‌های بدون پرچم به ميدان بفرستند. دقيقا به خاطر همين موضوع ما تاکید می‌کنیم که بايد روي اصول و مباني پافشاري كنيم، کسی که کاندیدا می‌شود، از الان بداند که با این ملاک کاندیدا شده و در یک فهرست قرار گرفته است که بر اصول پافشاری کند و دنبال به دنبال افراد و منافع و اتصال به كانون‌هاي ثروت و قدرت نباشد، فکر می‌‎کنیم که این هم عملی تر است و هم به حضور حد اکثری مردم بیشتر کمک می‌کند و همین موجب می‌شود که همه ظرفیت‌ها در چارچوب انقلاب اسلامی به میدان بیاید.

ايسنا: درباره جزئیات دیدار با آیت الله مصباح یزدی توضیح دهید  و آیا این دیدار موجب شد که شما به نقاط وحدتی با جبهه متحد اصولگرایان برسید یا نه، لیست جبهه متحد چه زمانی قطعی می‌شود و اجزای آن به چه شکل است؟

ما این توفیق را داریم که به صورت متناوب، خدمت بزرگان و اعاظم كشور مي‌رسيديم و در اين راستا محضر آيت الله مصباح يزدي نيز مكرر رسيديم. خدمت برخی دیگر از علما هم می‌رسیم و رهنمودهایی که این بزرگان دارند، کمک می‌کند که جبهه پایداری بتواند مسیر خود را با یک دید وسیع‌تر و اتکای بیشتری به اصول و مبانی پیگیری کند. ديدار اخير نيز از جنس ديدارهاي دوره اي ما بوده است، مطالب ارزش‌مندی فرمودند که تأکید بر این نکته بود كه حضور در صحنه اجتماعي هم بايد مؤمنانه باشد و ما نمي‌توانيم در عرصه اجتماعي با همين مدلي كه كلوپ‌های قدرت در سایر حکومت‌ها و نظام‌ها حضور پيدا مي‌كنند، حضور پيدا كنيم بلکه حضور گروهي كه ادعای دفاع از انقلاب اسلامی دارند، بايد مومنانه باشد. تعبیر زیبایی فرمودند که همان خدايي كه در جبهه‌ها خدایی می‌کرد، همان خدا هم در صحنه سیاست است و ما باید با اعتقاد به همان خدا در صحنه‌ها حاضر شویم.

در مورد ترکیب فهرست پیشنهادی جبهه پایداری باید بگویم ما در تعیین این فهرست ابدا بر اساس صنف، ‌لباس، دانشگاهي بودن و غير آن، ‌روحاني بودن و غيرآن و... وارد بحث نشده ايم، مبنای معرفي ما این است که چه کسی شرایط اصلی جبهه را دارد که اين شرايط عبارت است از اینکه نسبت به رهبري معظم انقلاب و ولايت فقيه اعتقاد راسخ داشته باشد و در عمل نیز آن را نشان داده باشد. همچنين در جريان فتنه و مخالفت با آن، حضوری فعال داشته و در روشنگري نسبت به آن و مبارزه با اين جريان حضور فعال داشته باشد، نه تنها از ساكتين نباشد، بلكه از كساني هم نباشد كه با طرح پروژه‌هاي بدلي و برگزاري ختم آدم‌هاي زنده و مسائلی از این قبیل، برای شعله‌ورتر شدن فتنه، بنزین روی آن ريختند.

سومین نکته هم این بود که افرادي را معرفي مي‌كنيم كه نسبت به جريان انحرافي هم تمایز خود را حفظ کرده و با آن مقابله کرده باشند و نشان داده باشند که آن را قبول ندارند. اینها شرایط حداقلی جبهه پایداری بود. بعد وارد این بحث شدیم کسی را که می خواهیم معرفی کنیم، باید در مجلس بتواند كارآمدي داشته باشد و به عنوان قانون‎گذار نقش‌آفريني كند، اين طور نباشد كه مثلا به فلان رييس فراكسيون نگاه كنند و ببينند او چه رأيي مي‌دهد، آن‌ها هم همان رأي را بدهند؛ چرا كه بايد خود فرد داراي تشخيص باشد و بر اساس تشخيص خود عمل كند.

برخوردار بودن از اقبال نيز از ديگر ويژگي‌هاي مورد نظر اين جبهه در قرار دادن افراد ليست است؛ البته ما در برخي جاها با علم به اين‌كه فرد مورد نظرمان رأي نمي‌آورد، او را در ليست قرار داديم، فقط به اين خاطر كه مي‌دانستيم كه او فرد اصلحي است، همه در قید و بند این شرط آخر نبودیم.

مدل فهرست دادن براي داوطلبان انتخابات بايد تحول جدي پيدا كند، اين‌كه بگوييم يك تعداد از گروه و تعداد ديگري از گروهي ديگر در ليست‌مان باشند، به نوعي در بطن خود يك جور مباينت با اصول دارد، وقتی ما می‌خواهیم بر مبنای اصول حرکت نکنیم، چه کار داریم که این کاندیدا برای کدام و گروه و کدام حزب است. باید ببینیم که خود این فرد چه خصوصیاتی دارد، برای همین در ليستي كه ما ارائه مي‌دهيم، برخي عضو جبهه پايداري نيستند، ولي ما تشخيص داديم كه آن فرد، حضورش در مجلس مفید است، او را معرفی می‌کنیم. نزدیک 130 نفر از افراد حاضر در ليست‌مان در تهران و برخي از حوزه‌هاي انتخابيه قطعي شده‌اند.

فارس: اعضای جبهه متحد اصولگرايان عنوان کرده‌اند كه اعضاي اين جبهه نبايد در ليست‌هاي ديگر باشند. نظر شما در اين مورد چيست؟

ما در جبهه پايداري درباره اين موضوع بحث مفصلي كرده‌ايم و نظر ما این است که این نگاه‌های گروه‌گرایانه را نمی‌توانیم با اصول و مبانی خود جمع کنیم، اصول و مباني مي‌گويد كه اگر كسي صلاحيت داشته باشد، ولو اینکه عضو ما نباشد، بايد او را براي حضور در ليست‌هاي ديگر تشويق كرد، ما هیچ خط قرمزی نداریم كه به صرف اينكه اگر کسی با جای دیگری همکاری کرد، او را اصول‎گرا ندانیم، اما به هر ترتيب ممكن است ديگران تصميمات ديگري گرفته باشند.

مهر: نظر شما درباره  بولتنی که از سوی جمعی از دانشجویان ‌طرف‌دار جبهه پایداری در جهت تخريب چهره‌هايي مثل آيت الله مهدوي كني منتشر شده، چیست؟

اين داستان، داستان "خسن و خسين، دختران معاويه است" را یادآور می‌شود، کسی ادعا کرد که بولتنی منتشر شده و توهین‌هایی در آن شده است، وقتي متن اين بولتن را خواندند، ديدند كه چيزي كه ادعا شده وجود ندارد، آن متن 80 صفحه ای اتفاقا بعد از اینکه دوستان اين فضاسازي‌ها را کردند، چند صد هزار بار دانلود شد، در حالي‌كه قبل از آن، به دلیل اینکه در یکی از وبلاگ‌های دانشجویان منتشر شده بود، آن‌قدر مورد توجه قرار نگرفته بود، خوب است ابتدا این متن را بخوانند و بعد در مورد خوبی یا بدی آن حکم کنند. بخش عمده‌ی چيزي كه درباره‌ي این جزوه گفته شد، بدون مطالعه متن آن بود، البته در این جزوه نکات ارزشمندی است اما برخي نكات هم هست که بايد با ادبيات بهتر و مؤمنانه‌تری بيان مي‌شد.

در عين حال، دوستان در جبهه پایداری این شجاعت را دارند که مطالب خود را با صراحت اعلام کنند، این جزوه به عنوان موضع جبهه پايداري نبود، اما اين طور هم نيست كه بگوييم این جزوه کاملا اشتباه بود، بلكه برخي نكات آن، مصداق بيان بدون علم بوده است. كساني كه مي‌خواهند اين مطالب را محكوم كنند، اول مطالب را بخوانند؛ چرا كه برخي افراد كه عليه آن مصاحبه كرده بودند، گفته بودند كه ما اصلا آن مطالب را نخوانده‌ايم. اين در حاليست كه اين مدل موضع گيري مي‌تواند، مشكل‌آفرين باشد و اين موضوع اصلا ترفند قدیمی دشمنان ماست كه مي‌خواهند اختلافات را بر اساس مطالبی که وجود ندارد، تشديد كنند.

روزنامه قدس: منابع مالي‌ جبهه پایداری از کجا تامین می‌شود. در مورد اين‌كه گفته مي‌شود افرادي مثل آقاي محصولي منابع اين جبهه را تامين مي‌كنند، همچنين در مورد ارتباط اين جبهه با دولت را توضیح دهید؟

نسبت ما با دولت معلوم است برخي از دوستان كه به ما لطف دارند، به ما مي‌گويند اخراجي‌هاي دولت! دوستاني كه اين مجموعه را شكل داده‌اند، مدت‌هاست كه مسئوليت دولتی ندارند. ‌جبهه پايداري به لحاظ اين‌كه مواضع صريحي هم در نقد اقدامات جريان فتنه‌گر،‌ ساكنين فتنه، و برخي از افرادی داشته است که از اهرم‌هايي قدرت و ثروت استفاده مي‌كنند، مورد نقد است و مورد انتقاد دولت هم هست.

تاكنون عمده فعاليت‌هاي جبهه پايداري بر اساس كمك‌هاي مردمي مختصر بوده است. یکی از موانع ما هم برای گسترده کردن فعالیت‌های‌مان همین است. ما نشريه مستقل نداريم و اخيراً پايگاه جبهه را توانسته‌ايم در فضاي مجازي راه اندازي كنيم. يكي از كارهاي ما در آينده اعلام شماره حسابي خواهد بود كه با آن بتوانيم كمك‌هاي مردمي را جلب كنيم. ضمن اين‌كه با مقايسه حجم فعالیت‌ها با کارهایی که گروه‌های دیگر مي‌كنند، مي‌توانيد هزينه‌ها را حدس بزنید.

همين برادري كه شما نام برديد، دو مرتبه از مجلس برای منصب مهم رأي اعتماد گرفته است. حال در مورد اين كه حرف‌هايي زده مي‌شود، بايد بگويم لازم است تا تلاش كنيم موضع‌گيري‌هاي‏مان منصفانه باشد و به اين موضوع نگاه نكنيم كه چه چيزي به نفع جريان و قبيله‌ي ماست.

از کاندیداها حمایت مالی نخواهید کرد؟

فهرست خود را به مردم معرفی می‌کنیم و به كانديداي مورد نظر خودمان پرداخت مالي نخواهيم داشت. جبهه بايد گفتماني باشد و نظر خود را به عنوان گفتمان مطرح كند، نه به عنوان فرد. معنی ندارد که ما بخواهیم به افراد کمک مالي کنیم.

نسیم: چرا در رابطه با مولفه‌هاي اصلي گفتمان‌تان برنامه‌اي جدي اعلام نكرده‌ايد؟

ما تعهد افراد مورد نظرمان نسبت به اسلام و انقلاب اسلامي و همچنين وفاداري به مردم‎مان را مورد توجه قرار داديم و معتقديم يكي از مشكلاتي كه در روند مناصب اجتماعي شاهد بوديم، اين است كه برخي در صحنه‌هايي حضور پيدا كردند و شعارهايي دادند، اما به وفاداري مردم خدشه‌هايي وارد شد و به همين خاطر، بحث توجه به مطالبات مردم از جمله محوري‌ترين شعارها و برنامه‌هاي ما خواهد بود.

مشرق:  افراد مشترک بین جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان چه کسانی هستند؟

ما در جبهه پايداري روي مباني و اصول تاكيد داريم و كسي را معرفي مي‌كنيم كه به ساحت مردم و تعهد به اسلام و انقلاب اسلامي توجه داشته باشد و اصلا هم مهم نيست كه به كدام تشكل و دسته وابسته است.

در مورد آقاي حدادعادل هم بايد بگويم، آقاي حدادعادل شخصيت ارزنده ملي است و ما به ايشان ارادت داريم و فکر می‌کنیم حضورشان در مجلس آینده مفید است نه تنها در مورد آقاي حدادعادل، بلكه فكر مي‌كنيم به طور كلي مشتركات در خور توجهي با دوستان جبهه متحد اصولگرايان داشته باشيم.

شبستان: نوع نگاه اين جبهه به آيت الله مهدوي كني چیست؟

ما حضرت ايت الله مهدوي كني را جزو شخصيت‌هاي بسيار اثرگذار انقلاب اسلامي مي‌دانيم و معتقديم نقشي كه ايشان در صحنه‌هاي مختلف داشته‌اند، بي‌بديل بوده است.

حضور ایشان در منصب رياست مجلس خبرگان رهبري از آرزوهای ما بود و معتقديم ايشان بهتر به وظايف خود در تحقق آرمان‌هاي اسلامي عمل مي كند و ما اصلا به ايشان ارادت داريم، ولي ‌برخي افراد حرف‌هاي خود را به پاي بزرگان انقلاب اسلامي مي‌گذارند.

در مورد آيت الله مصباح يزدي هم بحث ما اين نيست كه ايشان ليدر ما هستند. ما در جلسات‎مان به ايشان گفته‌ايم، چرا شما تأكيد داريد كه ليدر نيستيد، ايشان در جواب به ما گفتند چون ما يك رهبر بيشتر نداريم. رهبري كه رهبر همه ماست و اگر هم ما در صحنه‌هاي سياسي حضور پيدا مي‌كنيم و توانمندي‌هاي‌مان را بسيج مي‌كنيم، در جهت اجراي دستوارت ايشان است.

در منازعات سياسي نبايد طرف مقابل خودمان را به‌طور كلي از دين و ايمان بري كنيم. ما تمام كساني را كه مي‌گويند اصول‌گرا هستيم، قبول داريم، منتها بحث ما اين است كه آن فرد عمل اصول‌گرايانه هم داشته است يا نه. ما نمي‌گوييم فردي از دايره اصول‌گرايي خارج است يا نه، اين‌كه منازعات سياسي را تبديل به منازعات حيدري- نعمتي كنيم، درست نيست، ما بايد برادري، ‌ارتباطات و نگاه مشترك‎مان را اصل قرار دهيم. اما از آن طرف كسي نبايد توقع داشته باشد كه همه مثل او فكر كنند.

ایلنا: اخيرا دكتر ولايتي گفته اند ساكتين فتنه، انحراف و اختلاس جايي در جبهه متحد اصول‌گرا ندارند، نظر شما در اين مورد چيست؟

ما اين فرمايش دكتر ولايتي را به عنوان يك فرمايش كليدي قرار داديم، چرا كه برخي ها گمان مي‌كنند اگر در منصبي قرار گرفته اند و مسئوليتي داشته‌اند، مسئوليت‌شان حفاظي مي‌شود تا اگر بعدا اشتباهي كردند، كسي آن‌ها را بازخواست نكند.

در بحث رسيدگي به صلاحيت ها هم برخي گفتند كه چون فلاني نماينده مجلس است، شما نمي‌توانيد او را رد صلاحيت كنيد. اين در حالي است كه ما چنين خط قرمزي را نداريم و هر كس را با شاقول معيارها مي‌سنجيم. اگر كسي اشتباه كرد، بايد اندازه اشتباهش پاسخگو باشد. حال اگر اين فرد مسئول باشد و قرار باشد مجازات شود، بايد مجازاتش سنگين‌تر باشد؛ چرا كه از او توقع بوده كه بيشتر از سايرين نسبت به دفاع از آرمان ها گام بردارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها