کد خبر: ۳۷۲۳۰۵
زمان انتشار: ۰۸:۵۳     ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
در این باره ایرج رهبر، دبیر انجمن انبوه سازان گفته است: مردم توان پرداخت وام ندارند. در دوره‌های قبلی هم وام‌های ۳۰، ۶۰ ۸۰ میلیونی و وام مسکن خانه اولی‌ها مطرح شد، ولی به دلیل بالا بودن نرخ سود بانکی و بالا بودن اقساط آنها، مردم استقبال چندانی از طرح نکردند.
به گزارش پایگاه 598، بانک مسکن از افزایش وام ساخت مسکن تا ۱۵۰ میلیون تومان و امکان خرید و فروش قسطی مسکن با ضمانت این بانک ـ در صورت تمایل انبوه‌سازان ـ و همچنین امکان پیش‌خرید مسکن با افتتاح حساب امانی خبر داد.

به گزارش «تابناک»، محمد هاشمی‌بت‌شکن در نشست خبری، از دریافت مجوز از بانک مرکزی و تأیید شورای پول و اعتبار برای بالا بردن سقف فردی مشارکت ساخت تا ۸۰درصد کل سرمایه‌گذاری بدون احتساب قیمت زمین خبر داد و گفت: شرکت‌های انبوه‌ساز می‌توانند به یک شرط تا ۱۵۰میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی تسهیلات دریافت کنند.

وی افزود: شرکت‌های انبوه‌سازی که بتوانند تکنولوژی جدید وارد کشور کرده و به ازای آن، موجب صرفه‌جویی و بهره‌وری انرژی شوند، از این مزیت برخوردارند که به ازای هر واحد مسکونی، ۱۵۰میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند؛ این رقم در شهرهای تهران، تبریز، کرج، مشهد، اهواز، شیراز و اصفهان قابل اجراست.

این مدیر بانک دولتی مسکن، دوره اقساط این تسهیلات را پنجاه ماه و نرخ سود بانکی را ۲۲ درصد اعلام کرد.

مدیرعامل بانک مسکن درباره طرح امانی پیش‌خرید مسکن نیز توضیح داد که باید یک حساب کوتاه‌مدت نزد بانک مسکن باز کند. در این حالت خریدار مبلغ پیش‌فروش را به این حساب واریز و بانک مسکن نیز با نظر مهندسین ناظر و طبق پیشرفت فیزیکی کار مطابق با قرار‌داد بین طرفین، مبلغ پیش‌فروش را به‌ حساب پیش‌فروشنده واریز می‌کند.

بنا بر این گزارش، دولت در روزهای اخیر، همه تلاش خود را می‌کند تا بتواند قفل‌های بسته و راکد بازار مسکن را باز کند که البته تاکنون کلید‌های زیادی از جمله افزایش وام۳۰ میلیونی به ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ ساخته شده است؛ اما هیچ یک از آنها تاکنون نتوانسته در بسته سه‌قفله را باز نکرده است.

اکنون دولت کلید جدیدی ساخته؛ کلیدی که این بار برای ساخت مسکن ساخته شده، وام ۱۵۰ میلیون تومانی ساخت نام گرفته و قرار است به انبوه سازان داده شود. بنا به گفته مسئولان بانک مسکن، قسط آن حدود ۳ میلیون تومان در ماه است و باید پنجاه ماهه تسویه شود.

هر چند بیشتر انبوه سازان از شنیدن این خبر خوشحال شده‌اند، ولی بر این باورند که بالا بودن سود وام، باعث بالا رفتن هزینه‌های ساخت و ساز می‌شود.

در این باره ایرج رهبر، دبیر انجمن انبوه سازان گفته است: مردم توان پرداخت وام ندارند. در دوره‌های قبلی هم وام‌های ۳۰، ۶۰ ۸۰ میلیونی و وام مسکن خانه اولی‌ها مطرح شد، ولی به دلیل بالا بودن نرخ سود بانکی و بالا بودن اقساط آنها، مردم استقبال چندانی از طرح نکردند.

وی گفت: نکته جالب اینکه وزارت مسکن و شهرسازی معتقد است، تنها دو دهک از دهک‌های جامعه توان پرداخت این میزان قسط را ندارند و بقیه مردم می‌توانند از عهده آن برآیند؛ البته دولت برای دو دهک برنامه‌هایی از جمله مسکن اجتماعی و موارد دیگر در نظر گرفته است.

اما نمایندگان مسکن نظر دیگری دارند. مؤید حسنی صدر، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌و‌گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: سال گذشته، مرکز پژوهش های مجلس، آمار خوبی از خط فقر ارائه داد. بنا بر این گزارش، همه کسانی که درآمد ماهیانه آنها کمتر از ۳ میلیون تومان باشد زیر خط فقر به شمار می‌آیند.

این نماینده مجلس گفت: با این افزایش حقوق و این نحوه پرداخت به کارمندان دولت و کارگران، کسی توان پرداخت این میزان قسط را ندارد. کسی که بتواند سه میلیون تومان قسط بدهد، باید ماهیانه بیش از ۵ میلیون تومان درآمد داشته باشد؛ مطمئنا کسانی که بنیه مالی داشته باشند تا کنون مسکنی برای خود تهیه کرده‌اند.

این نماینده همچنین افزود: بیشتر متقاضیان مسکن زیر خط فقر هستند و به عبارت دیگر، درآمد آن‌ها بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان است؛ بنابراین، اگر کسی به فکر خانه دار کردن مردم است، باید فکری به حال این افراد کند.

حسینی صدر با اشاره به طرح دولت برای پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان وام با بهره ۲۲ درصد گفت: دولت به فکر مردم و خانه دار کردن آن‌ها نیست و گویا بیشتر به فکر فروختن خانه‌هایی است که دست عده‌ای سرمایه دار باد کرده است!

قطعا عده‌ای که توان پرداخت این وام را دارند و دلالان مسکن، از این فرصت برای خرید مسکن استفاده خواهند کرد، تا در زمان لازم به چند برابر قیمت آن را بفروشند؛ اما من به شما قول می‌دهم که حتی یک نفر هم نمی‌تواند از نیازمندان واقعی مسکن، موفق به خرید مسکن شود.

این نماینده در پایان گفت: افزایش تسهیلات مسکن آن هم به این شکل، گره از کار کسی باز نمی‌کند؛ بنابراین، باید کاری کرد تا قیمت تمام شده کاهش پیدا کند. کار از ریشه خراب است. هم اکنون قیمت زمین بیش از سه برابر قیمت واقعی آن است. شهرداری‌ها هر روز با یک روش جدید از روش تراکم گرفته تا مجوز ساخت و هزار برنامه دیگر، تا توانسته‌اند خون مردم را در شیشه کرده‌اند.

از سوی دیگر، دلالان و بسیاری از بنگاه های اقتصادی وابسته به دولت و ارگان های دیگر، حاضر به فروش زمین‌ها و خانه‌های خالی نیستند. اگر دولت راست می‌گوید، فکری به حال این‌ها کند.

این نماینده گفت: نمی‌شود قفل رکود در بازار مسکن را با فشار دو برابری بر مردم شکست. هرگاه دولت توانست هزینه‌های ساخت را کاهش دهد و زمینه ای فراهم کند که مردم بتوانند با پول کم و اقساط دراز مدت صاحب مسکن شوند، می‌توان گفت که فقل رکود در بازار مسکن شکسته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها