کد خبر: ۳۷۲۴۶۰
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
سینما در هفته گذشته با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از فیلم جدید مسعود جعفری‌جوزانی تا زمان ورود "دراکولا"ی رضا عطاران به سینماهای کشور.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم، سینما در هفته گذشته با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از فیلم جدید مسعود جعفری‌جوزانی تا زمان ورود "دراکولا"ی رضا عطاران به سینماهای کشور.
تقاضای پروانه ساخت مسعود جعفری‌جوزانی برای «کوروش کبیر»

فیلم سینمایی «کوروش کبیر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی تقاضای پروانه ساخت به وزارت ارشاد ارایه داد این درحالی است که پیش از این قرار بود تهیه کننده این اثر علی معلم باشد که بنا به دلایلی که هیچ گاه ذکر نشد تهیه کننده و کارگردانی این فیلم برعهده مسعودجعفری جوزانی قرار گرفت.

چهار سال گذشته نیز فیلمنامه به شورای پروانه ساخت ارایه شد و پروانه موقت از شورای پروانه ساخت اخذ کرد. به تازگی تهیه کننده فیلم تقاضای پروانه ساخت فیلم را تسلیم وزارت ارشاد کرد تا بعد از دریافت پروانه ساخت از شورا مراحل پیش تولید آن را آغاز کند.

بنابراین گزارش مسعودجعفری جوزانی در زمان رونمایی کتاب فیلمنامه «کوروش کبیر» گفت: فیلم «کوروش کبیر» از آن نوع فیلم‌هایی است که ابتدا باید همه کارهای آن انجام شود و گرفتن یک کاغذ از وزارت ارشاد نه می‌تواند عامل بازدارنده من باشد و نه تشویق کننده. بنابراین اگر لازم باشد مجوز بگیرم، می‌گیرم و اگر هم نخواهند مجوزی بدهند مهم نیست، من کارم را می‌کنم فیلمم را می‌سازم و فکر می‌کنم این حق را هم به لحاظ قانونی دارم.

پخش «یتیم‌خانه ایران» به فیلمیران رسید

علی سرتیپی مدیرعامل دفتر پخش فیلمیران در گفت و گو با خبرنگار سینما و تئاتر فارس درباره پخش فیلم «یتیم خانه ایران» گفت: پخش فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» را دفتر فیلمیران پخش خواهد کرد و تلاش می کنیم تا در موقعیت مناسبی که فیلم به خوبی دیده شود فیلم را در سینماها اکران کنیم .

وی در پاسخ به این سوال که فروش فیلم های اکران نوروزی در سالن های سینما بعد از تعطیلات چگونه است گفت: فروش فیلم های اکران نوروزی همچنان ادامه دارد، این تنها مختص شهر تهران یا چند شهر بزرگ نیست فروش خوب فیلم ها درسراسر ایران اتفاق می افتد که نسبت به سالهای گذشته فروش اکران نوروزی 4 یا 5 برابر شده است.

فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» درباره قحطی بزرگ در سالهای 1296 است  که به دلیل  طولانی شدن مراحل فنی در جشنواره فیلم فجر در بخش خارج از مسابقه به نمایش در نیامد و روز دوشنبه (23 فرودین) از فیلم در پردیس سینمایی کورورش رونمایی شد.

«ابوزینب» خرداد اکران می‌شود

فیلم سینمایی «ابوزینب» که توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند خردادماه اکران عمومی خواهد شد. این فیلم توسط دفتر راه عرفان به مدیریت محسن مسافرچی پخش خواهدشد. فیلم دربازار فیلم سال گذشته جشنواره فیلم فجر حضور داشت و با استقبال در این بازار مواجه شد همچنان در نمایش فیلم در لبنان هم با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کرده است.  

دوشنبه (30 فروردین ساعت 14) فیلم در سالن بصیرت با حضور کارگردان و منتقدینی چون فهیم و ناصر هاشم زاده با حضور  علی غفاری کارگردان درخصوص فیلم صحبت خواهد شد.

فیلم «ابوزینب» به ماجرای مقاومت یک خانواده لبنانی در سال‌های اشغال این کشور به دست نیروهای رژیم صهیونیستی می پردازد. این فیلم روایتگر ایثار و فداکاری مادر خانواده‌ای است که با تحمل رنج‌های فراوان، رازی را در سینه نهفته دارد.

«ابوزینب» توسط مرکز مستند حقیقت و مرتضی شعبانی تهیه و تولید شده است.

آیا «دراکولا» در اکران عید فطر جای می‌گیرد؟

فیلم سینمایی «دراکولا» ساخته رضا عطاران برای حضور در اکران نوروزی آماده نمایش نشد و اکران آن پس از انجام مراحل فنی به سال جدید محول شد.

با توجه به  آئین نامه 95 شورای صنفی نمایش، فیلم‌های سینمایی می توانند در نوبت های اکران قرار گیرند که دو ماه از صدور پروانه نمایش آن ها گذشته باشد با این اوصاف اگر «دراکولا» رضا عطاران برای دریافت پروانه نمایش در جلسه شورای پروانه نمایش روز  دوشنبه 6 اردیبهشت ماه مطرح شود و موفق به اخذ پروانه ساخت از این شورا شود امکان اکران در عید فطر را خواهد داشت. در این فیلم که قصه ای تازه را در سینمای ایران روایت می کند عطاران به سراغ معضل فراگیر این روزهای جامعه «اعتیاد» رفته است و از وجه دیگری به این معضل اجتماعی توجه دارد. این فیلم به عنوان متفاوت ترین فیلم رضا عطاران در مقام کارگردان قلمداد می شود.

این در حالی است که فیلم های «سلام بمبئی»(قربان محمدپور)، «خوب، بد، جلف» (پیمان قاسم خانی) از گردونه اکران عید فطر حذف خواهند شد.

بنابراین گزارش، در «دراکولا» لوون هفتوان، رضا عطاران، ویشکا آسایش، سیامک انصاری، ژاله صامتی، لیلا بلوکات، امید روحانی، محمود نظر علیان، نیما راد، صادق حسنی و بازیگران خردسال سوگل محرابی و آرش دوست محمدی به ایفای نقش می پردازند.

راه‌اندازی «جشنواره فیلم چهل چراغ» یک ایده هوشمندانه

احسان عبدی پور کارگردان فیلم «تنهای تنهای تنها » با تقدیر از دست اندرکاران جشنواره «چهل چراغ» افزود: معتقدم مدیومِ و ظرف این جشنواره ، ظرف بزرگ و باشکوهی است ولی اگرمحتوای آن تناسبی با ظرفش نداشته باشد ، مظروفش را حقیر و سرشکسته خواهد کرد. پس باید در این مورد حساب شده عمل کرد.

این فیلمساز کشورمان اضافه کرد: در جشنواره چهل چراغ، پای یک نام و مظروفِ شکوهمند و بزرگ همچون امام حسین (ع) و ائمه اطهار در میان است. بنابراین اگرهمه چیز در جهت حفظ این شکوه و جلال نباشد، خدایی نکرده ممکن است نتیجه آن معکوس و خسارت بار باشد.

عبدی پور با بیان اینکه باید تولد جشنواره چهل چراغ را به همه سینماگران و فیلمسازان تبریک گفت یادآور شد: معتقدم اگر جشنواره چلچراغ به خوبی و با برنامه ریزی دقیقی برگزار شود، ضمن اینکه می تواند در موضوع خودش، جریان ساز باشد دراهدافش نیز موفق خواهد بود.

کارگردان فیلم سینمایی«آه ای عبدالحلیم» گفت: امیدواریم شاهد پخش فیلم هایی در این جشنواره باشیم که نخستین رونمایی آنان باشد. این درحالی است که معتقدم اعتبار یک جشنواره به این است که فیلمی در آن نمایش داده شود که اولین نمایش آن باشد و این اتفاقی است که به جز در جشنواره فیلم فجر در جشنواره های دیگری شاهد نبودیم.

احسان عبدی پور در خاتمه تصریح کرد: بنده بر این باورم که هر جشنواره جدیدی من جمله «جشنواره فیلم چلچراغ» همچون برگی بر درخت فرهنگ این سرزمین محسوب می شود و برگهای وافر این درخت ، زمانی برای اهالی فرهنگ و سینمای این کشور، زیبا و دلخوش است که همچنان سبز، بی آفت و با داوم باشد.

دیدار مجیدی، میرکریمی، ایوبی و کیانیان با آیت‌الله جوادی آملی

معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه هنرمندان سینمایی مجید مجیدی، رضا میرکریمی و رضا کیانیان، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با تاکید بر این نکته که هنر به ویژه سینما، باید محل تجلی حق و حقیقت باشد؛ اظهار داشت: باید توجه داشت که سینما، یک رسانه مجازی نیست؛ هرجا که فکر و اندیشه و هنر در جریان است فضا فضای حقیقت است لذا همه ما در فضای حقیقت زندگی می‌کنیم، کسانی که از برخی هنر‌ها و رسانه‌ها به «مجازی» یاد می‌کنند اگر راه اندیشه را راه مستقیم می‌دانستند هرگز از این فضا به فضای مجازی یاد نمی‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از جوامع بشری با حس و تجربه حسی زندگی می‌کنند و نه تجرید، تجرید به حکماء تعلق دارد، بشر در یک قرن گذشته با از سر گذراندن جنگ جهانی اول و دوم و جنگ‌های نیابتی اخیر، تجربه کرده و فهمیده است که با جنگ، کشتار و زور نمی‌شود جهان را اداره کرد منتهی راه بعدی و جایگزین آن را بلد نیست! کشتن نه! جنگ نه! اما چه؟

معظم له بشر امروز را موجودی در جستجوی گمشده حقیقی خود معرفی کرد و ابراز داشت: غربی‌ها خیال کردند که سرگرمی‌های بشری می‌تواند خلأ معنوی بشر امروز را پر کند در حالی که بشر یک گمشده‌ای دارد و آن گمشده مشترکات فطرت است؛ همهٴ انسان‌های جهان یک زبان مشترک دارند،.

ایشان با اشاره به تاثیر گذاری بسیار رسانه سینما در نهادینه سازی فرهنگ وحیانی افزود: قرآن کریم زبان مشترک همهٴ انسان‌های جهان را کاملاً بیان می‌کند و می‌فرماید من همهٴ جهان را با یک عنصر مشترک آفریده‌ام و آن «حق» است؛ یعنی مصالح ساختمانی همهٴ جهان حق و حقیقت است و هاضمهٴ جهان، باطل را قبول نمی‌کند. از طبیعت که به مرحلهٴ بالا‌تر یعنی مرحله فطرت برسیم دیگر دروغ، فریب، خیانت و ترک وفای عهد را هیچ کس نمی‌پذیرد. این حرف از سخنان بین المللی اسلام است که انسان با انسان بی‌ایمان می‌تواند زندگی کند اما با انسان بی‌اَیمان یعنی کسی که وفای به عهد ندارد و به پیمان خود وفادار نیست نمی‌تواند زندگی کند. زبان مشترک بشر، زبانی است که این پیمان را تحکیم می‌کند و سینما این قدرت را دارد که ایمان و وفای به عهد را در جامعه متعالی کند و این را همه افراد جهان می‌پذیرند. لذا زبان سینما باید زبان مشترک همهٴ جهانیان یعنی زبان فطرت باشد.

جوادی آملی در ادامه، فرهنگ اصیل و غنی کشور را یادآور شد و اذعان کرد: فرهنگ غنی کشور به وسیله زبان مشترک بین همه افراد جهان قابل انتقال به دیگر تمدن هاست؛ اکنون بسیاری از سخنان اسلام را جهان به راحتی می‌پذیرد؛ مانند وفای به عهد و حفظ حریم شخصی افراد، اگر این زبان مشترک به یک زبان معقول تبدیل شود و ما بتوانیم این معقول را هنرمندانه محسوس کنیم، جامعه استقبال می‌کند و هنر این قدرت را دارد تا در جامعه تأثیر بگذارد و جامعه را به جامعه‌ای که دروغ نمی‌گوید، خیانت و اختلاس نمی‌کند و فریب نمی‌دهد و حتی بالا‌تر از آن، تبدیل کند.

وی در فراز دیگری از سخنان خود ضمن ابراز امیدواری جهت ساخت فصلهای بعدی فیلم سینمایی محمد رسول الله خاطرنشان کرد: آموزه‌های پیامبر مربوط به زبان مشترک همه افراد جهان است، فیلم محمد رسول الله (ص)، پاسخی محکم به شبهات و تحریفات مطرح شده توسط سلمان رشدی و امثال اوست چرا که تنها ابزاری که می‌تواند با زبان زنده، پاسخ سلمان رشدی‌ها را بدهد همین هنر است که امیدواریم قسمت‌های مربوط به جوانی و بعثت پیامبر نیز ساخته و اکران شود تا جهانیان بیش از پیش با ابعاد حقیقی وجود مبارک پیامبر اسلام آشنا شوند.

وی در توصیه به عموم هنرمندان به ویژه سینما گران اظهار داشت: هنر باید با فقه و اخلاق یک تعامل مشترک داشته باشد. هنرمندان باید با کتب عمیق علمی که از بزرگان به ما رسیده است مانند کتب عقلی و آثار بزرگانی همچون عطار، مولوی و سنائی آشنا باشند و مایه هنری خود را از آن‌ها دریافت کنند.

آغاز فیلمبرداری یک فیلم افغانستانی در ایران

»لینا» به عنوان یک پروژه بین‌المللی مشترک فیلمسازی بین ایران، افغانستان و هلند، نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند رامین رسولی است که نویسندگی آن را نیز خود برعهده داشته است.

روز گذشته حسیبا ابراهیمی به عنوان بازیگر اصلی و نخستین بازیگر فیلم در تهران جلوی دوربین سیاوش حقیقی رفت و اولین پلان‌های «لینا» ثبت شد. بازیگران اصلی دیگر نیز در روزهای آینده به پروژه اضافه می‌شوند. همچنین مژگان قره‌خوانلو، سودابه غبیشاوی، شهاب شادابی و قاسم میرزا کریمی از بازیگران دیگر این فیلم هستند.

»لینا» داستانی را با رویکرد اصلی دوستی میان ملت ایران و ملت افغانستان روایت می‌کند. قرار است 90 درصد این فیلم سینمایی در تهران و بخش کوتاهی از آن در هلند فیلمبرداری شود.

عوامل تولید این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: رامین رسولی، مجری طرح: موسسه فرهنگی و هنری مشتاقان فلاح و غلامحسین حیدری، مدیر فیلمبرداری: سیاوش حقیقی، مدیر تولید: اسماعیل کردی، طراح گریم: رضا سعیدی، طراح صحنه: فرهاد نصر، طراح لباس: نازنین فلک‌شاهی، مدیر صدابرداری: احمد اردلان، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: شکیل مظفری، دستیار دوم کارگردان: رویا حیدری، دستیار صحنه و لباس: مونا رضایی، منشی صحنه: صفورا برسان، دستیار صدابردار: نیما عزت و حمید ابراهیمی، دستیاران گریم: آرش کاردان و نیلوفر صادقی، دستیار اول فیلمبردار: سعید براتی، دستیار دوم فیلمبردار: حسن لشکری، گروه فیلمبرداری: امیر حسین واحدی، مهدی شاه بیگی، سجاد براتی و مهدی براتی، مدیر تدارکات: محمد جمشیدی، عکاس: محمد هادی آخوندی، مدیر ارتباطات رسانه‌ای: سیدمحمدصادق لواسانی، تهیه‌کنندگان: مسعود نیکنام‌پیرزاده و سیاوش حقیقی.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها