کد خبر: ۳۷۲۶۸
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۱۱ بهمن ۱۳۹۰
جمال شورجه ضمن انتقاد از فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» گفت: این فیلم به دلیل مطابقت با سیاست‌های سیاست‌مداران آمریکایی، برنده جایزه شد و اگر فرهادی نسبت به ایران و تعلقات مردم ایران پایبند باشد باید اعلام کند که اجازه نمی‌دهد فیلم جدایی نادر از سیمین در اسرائیل اکران شود.
 به گزارش فارس، جمال شورجه نویسنده و کارگردان سینما در نخستین دوره از سلسله همایش‌های «جوان ایرانی زندگی ایمانی» که با موضوع جوان و سینما در خانه شهریاران جوان برگزار شد، با اشاره به اینکه فیلمسازان امروز دغدغه فکری خود را به نمایش می‌گذارند گفت: اینکه چقدر در هنر شیطنت‌ وجود دارد و چقدر شیطان محل جولان و پرواز دارد، بحثی است دیرینه که متاسفانه شهرت، شهوت و ثروت در این حوزه همچنان فعال عمل می‌کند. در سینما فضا برای جولان شیطان خیلی زیاد است. نیاز است هنرمندان نخست از خودسازی شروع کنند و بدانند برای چه به این عرصه وارد شده‌اند، به کجا خواهند رفت و چه حرفی برای گفتن دارند.
 
* راه‌اندازی صد شبکه بدون فراهم‌سازی مقدمات امکان‌پذیر نیست
 
وی افزود: ما که تریبون و قاب  تصویر را در دست داریم، باید در رفتار و گفتار و به خصوص در آثاری که ارائه می‌دهیم احتیاط کنیم. این نیاز وجود دارد که ما خودمان را متخلق به اخلاقی کنیم که آن را ترویج می‌دهیم. نباید ناقض حرف‌هایی که می‌زنیم باشیم. بخش قابل توجهی از هنرمندان مثل مگس منتظر هستند روی نجاست‌ها و کثیفی‌ها و چرک‌ها بنشینند. هیچ وقت ندید که یک مگس روی گل، شهد و شیرینی بشیند. به نظرم این یک نوع بد اخلاقی و رواج بی‌تربیتی است. به عبارتی نگاه کم بصیرت به جامعه است. هشتاد درصد نکات منفی و بیست درصد نکات مثبت را تبلیغ می‌کنند. به علت این‌که خودشان از بصیرت و آگاهی و دانش بالایی برخوردار نیستند که برای مشکلاتی که وجود دارد راهکار‌هایی ارائه بدهند. این‌ها هم یک نوع بد اخلاقی است که در سینمای ایران وجود دارد.
 
این کارگردان سینما گفت: شنیده‌ام آقای احمدی‌نژاد گفته است ما باید صد شبکه‌ی تلویزیونی داشته باشیم. این صد شبکه بدون فراهم‌سازی مقدمات کار امکان‌پذیر نیست. ابتدا باید عوامل اجرایی این کار در مباحث اخلاقی تربیت شوند چون تخصص حاصل آموزش است و اکتسابی است. بنابراین نمی‌توان صد شبکه تلویزیونی داشت چرا که باید در ابتدا بازیگران و کارگردانانی تربیت شوند که خود را بشناسند.
 
وی با انتقاد بر اینکه در فیلم‌های امروز از فرصت‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود گفت: تا من شورجه تربیت نشوم نمی‌توانم آدم تربیت کنم. ما تریبونی را در اختیار داریم که در رفتارها و نگرش‌های جامعه تاثیرگذار است. زمانی که کارگردانان؛ تهیه‌کنندگان از دانش برخوردار نیستند چگونه می‌توانند برای جامعه راهکار ارایه دهند. امیدوارم گلوگاه‌های ورود به سینما به گونه‌ای باشد که در آینده ابتدا فکر کنیم و بعد وارد جامعه شویم.
 
* برای ایجاد جریان صحیح فرهنگی در سینما نمی‌توان به دانشگاه‌ها اعتماد کرد
 
شورجه با تاکید بر اینکه برای ایجاد جریان صحیح فرهنگی در سینما نمی‌توان به دانشگاه‌ها اعتماد کرد گفت: فارغ التحصیلان امروز فقط درس یاد می‌گیرند و در دانشگاه‌ها به اخلاقیات و معنویات و حتی باورهای دینی کمتر توجه می‌شود، به همین دلیل برای ایجاد جریان نمی‌توان به دانشگاه‌ها اعتماد کرد.
 
* خانه سینما سیاسی بود و تعطیل شد
 
کارگردان فیلمهای حماسه مجنون، دایره سرخ، عملیات کرکوک وظیفه خانه سینما را سنفی دانست و افزود: خانه سینما به دخل و تصرف غیرقانونی در اساسنامه و مسائل سیاسی که پیش و رو گرفته بود تعطیل شد و این تعطیلی برای اصلاح خانه سینما است.
 
* فرهادی به اکران فیلمش در اسرائیل اعتراض کند
 
وی همچنین شورجه 99 درصد جشنواره‌های خارجی را سیاسی دانست و گفت: فیلم اصغر فرهادی به دلیل مطابقت با سیاست‌های سیاست‌مداران آمریکایی، برنده این جایزه شد و اگر فرهادی نسبت به ایران تعلقات مردم ایران پایبند باشد باید اعلام کند که اجازه نمی‌دهد فیلم جدایی نادر از سیمین در اسرائیل اکران شود.
 
این کارگردان سینما همچنین در حاشیه اولین روز برگزاری سلسله همایش‌های "جوان ایرانی، سینمای ایمانی" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه شهریاران جوان درباره این همایش گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی در دراز مدت می‌تواند تاثیر بسزایی در روند دید مخلصانه و ایمانی جوانان داشته باشد.
 
 **شهریار بحرانی:کسی از عهده هنر امروز برنیامده است
 
 شهریار بحرانی کارگردان فیلم‌های ملک سلیمان و مریم مقدس در همایش جوان در سینمای پس از انقلاب خانه شهریاران جوان گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردم با فضای جدیدی آشنا شدند به همین دلیل نیاز به افکار جدید بود. در همین راستا، خواندن کتاب‌ها گسترش یافت. امام خمینی(ره) در سخنرانی‌های خود مردم را به اسلام تشویق می‌کردند، در این میان هنرمندان هم عهده دار مسئولیتی بودند. اما ما هنر رو به رشدی نداشته‌ایم.
 
وی افزود: در نگاهی مقطعی به فیلمسازی ایران سال به سال سقوط داشته‌ایم. شرایط اجتماعی جامعه امروز خطرناک است. خطر اصلی وجود بی فرهنگی است و متاسفانه در این میان فیلمسازی ما هم دچار معضل شده است چرا که اثرات تخریبی بیشتری در جامعه دارد.
 
* بنای سینمای آمریکا بر تخریب است
 
بحرانی هدف این تخریب‌ها را روح و روان جامعه دانست و گفت: سینمای امریکا هم بنایش بر تخریب است. آنها با ایجاد هیجانات روح و روان مخاطب را تخریب می‌کنند و این همان کاری است که ما در جامعه با ساخت سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی مختلف انجام می‌دهیم.
 
* سینمای امروز ایران از مولفه‌های مخرب بهره می‌گیرد
 
وی با اشاره به اینکه تخریب ساده‌تر از ساختن انسان است گفت:ساختن انسان کار طولانی و پرزحمتی است .سینمای داخل امروزه از مولفه‌های مخرب بهره می‌گیرد. این در حالی است که ما امروز عادت به دیدن فیلم داریم بنابراین سینما باید به سمت سینمای خاص برود که مبانیش از قران استخراج شود. هنرمان هم باید در راستای فرهنگمان باشد که تاکنون کسی از عهده آن برنیامده است.
 
 **اکبر نبوی:برای حضور جوانان در عرصه های سینمایی باید خانه ایمانی را تعریف کنیم
 
 «اکبر نبوی» معاون فرهنگی خانه سینما در نخستین دوره از همایش‌های جوان ایرانی – زندگی ایمانی با تاکید بر اینکه شناخت ما از جوان ناقص است گفت: متاسفانه امروزه اکثر افراد حتی سیاست‌گذاران شناختی از جوان ندارند و شاید تنها فیلمی که در دهه اخیر ساخته شده فیلم «مرهم» علیرضا داوودنژاد است که توانسته گرفتاری‌های مواد مخدر را به درستی نشان دهد.
 
وی در ادامه تعریفی از جهان معنایی و جوان را ارائه داد و گفت: یکی از مهمترین عناصر که با ایدئولوژی جوان امروز همراه است آرمان خواهی اوست. از خود گذشتگی، دگرخواهی و آرمان خواهی جوان باعث افزایش تاثیر گذاری او می‌شود.
 
وی که سال‌ها در حوزه قلم وسینما فعالیت داشته هنر را یکی از جلوه‌های اجتماعی هر جامعه‌ای دانست و افزود: در موقعیت‌یابی هنر، سینمای امروز و جوان باید سی سال حضور فیزیکی جوانان را بررسی کرد گرچه حضور فیزیکی به معنای خواست بازیگری نیست بلکه بسیاری از حوزه‌های استراتژیک و اجتماعی را در بر میگیرد.
 
نبوی در ادامه به مقایسه سینمای پیش وپس از انقلاب پرداخت وگفت: سینمای پیش از انقلاب از دو جهت قابل بررسی است در آن دوران از سویی بی قیدی همراه با رنگ و لعاب جوانمردی وجود داشت و از سوی دیگر سرچشمه‌های موج نوی فرانسه در اثار سینمایی دیده می‌شد که به تعبیری تمامی این موارد باعث شده بود حرکت سینما متوقف شود. در دوره اول انقلاب فیلم های سینمایی هم رنگ و لعابی از انقلاب داشت که می‌توان به فیلم "فریاد مجاهد"اشاره کرد که با فضای درونی و فرهنگ جامعه بسیار متضاد بود.
 
وی تربیت نسل جوان در عرصه سینما را یکی از اقتضائات زمان امروز دانست و گفت: جوانانی زمانی فیلم‌هایی مهیج را در دوره جنگ ساختند، اما آتش توپخانه‌ها اکنون خاموش شده و باید در دوره فعلی که نسل چهارم را تشکیل می‌دهند؛ مسایل جامعه ناشناخته و به آن بپردازیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مهدی رهگذر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۰
۲
۰
سلام
این فیلم که در خارج ساخته نشده است با حمایت دولت و هزینه نهادهای داخلی ساخته شده است آیا پیش از ساختن فیلم این تشخیص داده نشده بود که این فیلم مطابق با نظر آمریکاست
پاسخ
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۴ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۰
۲
۰
آقای شورجه بی انصافی نکنید فیلم رو برا خوشایند اونا ساخته حالا اونجا اکران نشه !!!!!!واقعا که خیلی بی انصافی
پاسخ
امیرعلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۹ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
۱
۰
میزان استقبال مردم از "جدایی نادر از سیمین" و فیلم خود آقای شورجه یعنی "33روز" به خوبی نشانگر خیلی از مسایل هست. آقا مگه زوره؟ مردم از این اعمال و رفتار شما خسته شدن. چرا نمیخواین بفهمین؟ مگه شما ایرانی نیستی؟ این همه جزم اندیشی و تعصب کور از کجا می یاد؟ کسی که از موفقیت های فیلم اصغر فرهادی خوشحال نباشه ایرانی نیست. اینکه فیلم رو دوست نداشته باشیم مساله دیگه ست اما به سبک فراستی و شورجه و امثالهم اصلا با عقل و منطق و ایرانیت جور در نمیاد. آقا چون مردم فیلمش رو نمی بینن همه رو کشیده سینه فحش و ناسزا. حالا خوبه فرهادی حتی یک کلمه هم جواب این آقایون رو نداده. چقدرآدم باید سبک و نادان باشه.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها