کد خبر: ۳۷۳۷۳۲
زمان انتشار: ۲۰:۱۶     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
نکاتی درخصوص آرایش سیاسی نمایندگان و رئیس مجلس دهم:
کارکرد دوگانه علی لاریجانی در جلب نظر اصولگرایان و اصلاح طلبان و حمایت تمام قد دولتی ها از ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم و همچنین دیدارهای متعدد رئیس مجلس با منتخبین مستقل و اصلاح طلب استان ها در طول دو ماه گذشته، شانس علی لاریجانی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس دهم را به مراتب بیش از محمد رضا عارف نموده است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، صبح امروز با اعلام نتایج مرحله دوم از انتخابات مجلس شورای اسلامی، گرایش سیاسی منتخبین مجلس دهم بر روی کاغذ مشخص شد که در این بین هر کدام از دو طیف سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب تمامی تلاش خود را برای مصادره منتخبین مستقل راه یافته به مجلس دهم آغاز نمودند.

به طور مثال یکی از خبرگزاری های اصولگرا مدعی شده که بر اساس برآوردهای موجود، از ۲۹۰ نماینده مجلس، حداقل ۱۵۵ اصولگرا و یا مستقل متمایل به اصولگرایی و حداکثر ۱۳۴ نفر نیز اصلاح طلب، اعتدالگرا و مستقلین حامی اصلاحات هستند.


همچنین یکی از خبرگزاری های اصلاح طلب در ترکیب گرایش های سیاسی مجلس دهم ادعا نمود که مجلس دهم دارای 121 منتخب اصلاح طلب، 83 منتخب اصولگرا، 65 منتخب مستقل و 11 منتخب عضو لیست صدای ملت خواهد بود. (به این جمع 6 نامزد اقلیت مذهبی، یک کرسی واگذار شده به انتخابات میان دوره ای و 3 نماینده مشترک میان لیست ها را که بیافزایید، به مجموع 290 کرسی مجلس دهم خواهید رسید).

با توجبه به آمارهای فوق الذکر، از یک طرف کارکرد دوگانه علی لاریجانی در جلب نظر اصولگرایان و اصلاح طلبان و از طرف دیگر حمایت تمام قد دولتی ها از ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم و همچنین دیدارهای متعدد رئیس مجلس با منتخبین مستقل و اصلاح طلب استان ها در طول دو ماه گذشته، شانس علی لاریجانی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس دهم را به مراتب بیش از محمد رضا عارف (حتی در صورت غلبه کم اصلاح طلبان بر اصولگرایان در مجلس دهم) نموده است.


در همین خصوص محمد اشرفی اصفهانی رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری امروز در گفتگو با یکی از سایت های حامی دولت ضمن تعریف و تمجید از علی لاریجانی در همراهی و همکاری با دولت در تصویب برجام، با اشاره به انتخابات 96 ریاست جمهوری، تکیه علی لاریجانی بر صندلی ریاست مجلس دهم را مطلوب دولت بیان می نماید.

اشرفی اصفهانی در پاسخ به این سوال که چه کسی بهتر می تواند در یکسال باقی ماند از دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، در مجلس، نقش بهتری ایفا کند، گفت: یکی از بارزترین خصوصیات اخلاقی آقای لاریجانی است که هم می یتواند اردوگاه اصولگرایان و هم اصلاح طلبان را جذب کند. با توجه به اینکه سال آخر دولت آقای روحانی است و برای آینده باید برنامه ریزی و سازماندهی شود خیلی می تواند در موفقیت آقای روحانی برای دور آینده موثر باشد.

این مقام دولتی اصلاح طلب در ادامه بیان می نماید: در مجموع من فکر می کنم، اکثر آرای اصولگرایان و اصلاح طلبان را آقای لاریجانی می تواند به دست بیاورد و با توجه به این موقعیتی که ایشان به دست آورده و امتحانی که ایشان پس داده، احتمال موفقیت ایشان از آقای عارف بیشتر است.

این سخنان یک مقام دولتی در حالی است که چندی پیش صادق زیباکلام در گفتگویی با روزنامه آرمان خواستار حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی شده بود. زیباکلام بیان داشته بود: اعتقاد دارم که نمایندگانی که با لیست شورای ائتلاف اصلاح طلبان رای آورده‌اند باید برای ریاست مجلس دهم به ریاست علی لاریجانی رای دهند. اینکه عارف رییس مجلس دهم شود همان اشتباهی است که اصلاح‌طلبان تندرو در مجلس ششم انجام دادند. اگر ایشان وارد مجلس شده بود و بر کرسی ریاست تکیه می‌زد قطعا کارایی مجلس ششم بسیار بیشتر از کارایی مجلس ششم به ریاست آقای شیخ مهدی کروبی می شد.

زیباکلام با تاکید بر لزوم انتخاب علی لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس دهم اظهار می داد: مجلسی که لاریجانی در راس آن قرار بگیرد کارایی، نفود و قدرتش خیلی بیشتر از مجلسی است که عارف در راس آن قرار گیرد. اصولگرایان به مجلسی که عارف رییس آن باشد اجازه نمی‌دهند که حتی نیم میلیمتر در جهت دموکراسی و آزادی گام بردارد.

حال با توجه به آمارهای ارائه شده از گرایش سیاسی منتخبین مجلس دهم در صورت رقابت محمد رضا عارف و علی لاریجانی برای تصاحب کرسی ریاست مجلس دهم، تنها در یک حالت نمی توان علی لاریجانی را رئیس مجلس آینده دانست و آن هم عدم حمایت نمایندگان ارزشی و انقلابی مجلس دهم (اعم از منتخبین اصولگرا و مستقل منتقد برجام) از علی لاریجانی است که با توجه حضور یک چهره اصلاح طلب در آن سو، تصمیم نهایی را برای این دسته از نمایندگان بسیار سرنوشت ساز خواهد نمود.

در پایان با توجه به افزایش اختلاف محمدرضا عارف با رئیس دولت یازدهم و همچنین موضع گیری پی در پی دولتی ها در حمایت از ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم و سهم تاثیر بالای این انتخاب در موفقیت حسن روحانی در انتخابات 96، می توان رای آوری مجدد علی لاریجانی بر ریاست مجلس دهم را ضامن بقای دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاست جمهوری آینده دانست که این امر نمایندگان اصولگرا را با تصمیمی کبری روبرو می نماید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Sweden
۲۰:۳۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱
۰
مگر فرقی دازد؟

بنشینید و خودتان را گول بزنید. اصلا فرضا کل مجلس اصولگرا عین مجلس نهم.
خوب که چه؟ برجام را ده دقیقه ای تصویب می کند.
فرقی بین اصولگرا و اصلاح طلب نیست. همین عارف مگر کیست؟ عضو ستاد ناطق
در انتخابات 76! اصلا خود ناطق ناطق نوری کدام طرف است؟ خود خاتمی مگر
نگفت به آقای دری نجف آبادی رای بدهید؟
کلا وحدت مناسبی در کشور برقرار است و اصولگرا و اصلاح طلب و این حرفها
شعار است و همه با هم دوست و رفیقند. هر سال تحویل هم می روند ویلاهای
کیش یا رامسر. دوستی از این بیشتر؟

البته یک عده افراد افراطی و تازه به دوران رسیده و قانونشکن و بیسواد و
بوق .. هستند که البته دیگر جایی در نظام ندارند و باید به جهنم بروند.
اینها اشتباها فکر می کردند اصولگرا هستند در حالی بدنه خردمند اصولگرایی
از افراط و قانونشکنی بیزار است!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
ملت در انتظار گشایش اقتصادی هستند و سیاستمداران بدنبال تصاحب مسند ریاست . گویا سند ریاست را از قبل به نام انان زده اند و کسی غیر از این دونفر شایستگی ریاست بر مجلس را ندارد .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
ورود دیگران به حیاط خلوت این سیاست مداران اکیدا ممنوع .!!!!
پاسخ
اميرعلي
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
امروزه خدمت به مردم به رخ نمايي كشيده شده است. واي بر شما انسان هايي كه رأي مردم را به مضحكه نشستن روي صندلي گرفته ايد. خوبي اين دنيا اينست كه كسي اين صندلي ها را با خود نمي تواند ببرد.
پاسخ
محمدلو
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
لاریجانی در هر حالت رئیس است/ علت شو از باهنر بپرسید
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
من هر روز مجلسم روزی نیست که دکتر لاریجانی بااین نماینده های جدید الورود جلسه نگذار.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها